Mondeo kulku.
Re: Mondeo kulku.
No mulla vaikutti risa lambda sitten CVH Sierrassa ihan toisinpäin,antoi rikastaseosta että bensa oikein kärys pakoputkesta ja auto kyllä kulki ilosesti MUTTA myös kulutti älyttömästi.
Syynä oli ollu väljät ohjuringummit jotka mätti öljyt pyttyihin palamaan ja se tukki ensin lambdan rikasseos taas tuhos katin!
Että sen opin kun jotai vikaa näihin kattivehkeisiin tulee kannattaa HETI alkaa jotain teettäämäänkin,itte oisin opäässy 25e kumeilla nyt meni semmoset 300e että näin ,on oppirahat maksettu
Syynä oli ollu väljät ohjuringummit jotka mätti öljyt pyttyihin palamaan ja se tukki ensin lambdan rikasseos taas tuhos katin!
Että sen opin kun jotai vikaa näihin kattivehkeisiin tulee kannattaa HETI alkaa jotain teettäämäänkin,itte oisin opäässy 25e kumeilla nyt meni semmoset 300e että näin ,on oppirahat maksettu
Re: Mondeo kulku.
Mun mielestä rupee tippuu kun kytkin pohjaa. tekee ehkä kylmänä sitä.JMSC kirjoitti:Kun "veto jää päälle" niin jääkö kierrokset ylös jos painat kytkimen pohjaan?
Joskus tuo tyhjäkäyntisäädin voi jäädä auki/takeltelee, tämä aiheuttaa samankaltaisen efektin kun jäisi kaasu päälle. Putsaamalla saattaa parantua tai uutta tilalle.
Toisaalta tuo hidas kaasuun reagointi viittaa suoraan siihen että MAF on kuollut.
OBD lukija kertonee paljon, jos ei ole vikakoodeja, lambada ja MAF antaa selkeää signaalia putsaisin itse tyhjäkäyntisäätimen.
Tuleeko OBD lukijalla MAF:lta järkeviä lukemia, tyhjäkäynti 3,5-4G?
Edit... vaihdoithan orkkis MAF:n?
Noita ei kannata ostaa tarvikkeena vaikka orkkis osa maksaakin.
Sillä osanumerolla (ei fordin osanumero vaan se toinen) löytää valmistajan ja voi löytyä halvempi hankintapaikka kuin "marmoritiski".
Harvemmin tosin mut joskus teki vähän enempi.
Näyttää tyhjäkäynnillä n.870r/min 3.2g/s ja 2000r/min 7.0g/s jos merkitystä.
Ostin ajamattomasta autosta samanlaisen tilalle.
Mites toi kaasuläpän asentotunnistin lähtee liikkeelle 18.4% ja täysin auki 94.5% Toi näyttää prosenteissa ny ton. Pitäskö toi lähtee nollasta liikkeelle vai mitä?
T:Marko


Re: Mondeo kulku.
Käsittääkseni pitäisi alkaa jostain 15-17% ja päättyä jotakuinkin sinne 100% paikkeille.
Tärkeintä on kuitenkin että se nousee tasaisesti eli kun painat hitaasti kaasua pohjaan niin se
lukema nousee tasaisesti eikä "pätki". Auton ei tarvitse olla käynnissä kun tuota testaa.
Niin siis jääkö kylmänä useammin veto päälle vai ei, en oikein saanut noista kahdesta ensimmäisestä lauseesta tolkkua... jos tekee useammin tai enemmän kylmänä voi olla että siellä tyhjäkäyntisäätimessä on töhkää joka vähän notkistuu moottorin lämmetessä.
Kannattanee puhdistaa se tyhjäkäyntisäädin ja nollata ECU, halpa homma kokeilla.
Ohjeet ECU resetointiin -> http://www.fordwiki.co.uk/index.php/ECU_Reset
Tärkeintä on kuitenkin että se nousee tasaisesti eli kun painat hitaasti kaasua pohjaan niin se
lukema nousee tasaisesti eikä "pätki". Auton ei tarvitse olla käynnissä kun tuota testaa.
Niin siis jääkö kylmänä useammin veto päälle vai ei, en oikein saanut noista kahdesta ensimmäisestä lauseesta tolkkua... jos tekee useammin tai enemmän kylmänä voi olla että siellä tyhjäkäyntisäätimessä on töhkää joka vähän notkistuu moottorin lämmetessä.

Kannattanee puhdistaa se tyhjäkäyntisäädin ja nollata ECU, halpa homma kokeilla.
Ohjeet ECU resetointiin -> http://www.fordwiki.co.uk/index.php/ECU_Reset
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Re: Mondeo kulku.
Kylmänä sitä enimmäkseen tekee. Harvemmin kumminki.
Jokunen aika sit teki vähän enempi.
Mites ku toi yks ohjelma näyttää et n.6% käy laihalla onko ok?
Tai kyl se siel 4% taitaa olla...
Ärsyttävä piirre on myös se et isollatiellä ajaessa saa kaasua painaa enemmän et lähtee kiihtyy.
Kaupungis menee vähän pienemmäl kaasun painamisel.
Jokunen aika sit teki vähän enempi.
Mites ku toi yks ohjelma näyttää et n.6% käy laihalla onko ok?
Tai kyl se siel 4% taitaa olla...
Ärsyttävä piirre on myös se et isollatiellä ajaessa saa kaasua painaa enemmän et lähtee kiihtyy.
Kaupungis menee vähän pienemmäl kaasun painamisel.
T:Marko


Re: Mondeo kulku.
Mikähän toi yks arvo lambdassa on ku näyttää et 1,27v.
Joku olikohan o2 volts bank 2 sensor 1?
Toinen anturi tekee sitä 0.1-0.9v vaihtelua.
Joku olikohan o2 volts bank 2 sensor 1?
Toinen anturi tekee sitä 0.1-0.9v vaihtelua.
T:Marko


Re: Mondeo kulku.
Kyllähän noi ainakin vanhemmat Zetec-e moottorit käy oletuksena vähän laihalla, lambda arvo ennemmin vähän 1 päällä kuin alla.
Valitettavasti en osaa nyt tulkita tuota 4% laihalla, tarkoitatko että ECU korjaa syöttöä - 4-6%.
Sieltähän näkee tuon LONGFT:n ja SHORTFT:n eli pitkän ajan ja lyhyen ajan pa-syötön korjauksen joka näkyy prosentteina. Jos LONGFT ylittää 10% suuntaan tai toiseen sanoisin että vikaa on, ja on ollut jo jonkun aikaa. V6:sta kun lambdat korkkasivat niin tuuppasi 19,9% enemmän kakkua koneeseen peruskarttaan verrattuna eli SHORTFT näytti +19,9%, ei muuten huomannut ajossa toki auto on automaatti. Jos short ja long trimmi pysyy alle 10% niin ainakaan syötön ja pa-syötön ohjauksen puolella tuskin on "isompaa" vikaa. Mielestäni nuo alle 10% korjaukset on ihan OK kun noissa syöttöä ohjaavissa komponenteissa ja pa-suuttimissa, pa-pumpuissa jne. on eroja.
Jos ECU korjaa -% syöttöä voi olla että suutin/suuttimet vuotaa...
Sitten tulee nää ihan perusasiat: pa-suodatin, ilmansuodatin, tulpat...koska vaihdettu? Kokeilitko sitä tyhjäkäyntisäätimen puhdistusta?
Tuota toisen lambdan hommaa (bank2 sensor1) noissa rivikoneissa joissa on vain 1pakosarja en ole oikein ikinä ymmärtänyt. Tuntuu aivan turhalta ja näyttävätkin kaiketi aina laihaa seosta, ellei joku pytty jätä sytyttämättä ja tavaraa menee raakana putkeen. Korjatkaa jos olen väärässä...Mikähän toi yks arvo lambdassa on ku näyttää et 1,27v.
Joku olikohan o2 volts bank 2 sensor 1?
Valitettavasti en osaa nyt tulkita tuota 4% laihalla, tarkoitatko että ECU korjaa syöttöä - 4-6%.
Sieltähän näkee tuon LONGFT:n ja SHORTFT:n eli pitkän ajan ja lyhyen ajan pa-syötön korjauksen joka näkyy prosentteina. Jos LONGFT ylittää 10% suuntaan tai toiseen sanoisin että vikaa on, ja on ollut jo jonkun aikaa. V6:sta kun lambdat korkkasivat niin tuuppasi 19,9% enemmän kakkua koneeseen peruskarttaan verrattuna eli SHORTFT näytti +19,9%, ei muuten huomannut ajossa toki auto on automaatti. Jos short ja long trimmi pysyy alle 10% niin ainakaan syötön ja pa-syötön ohjauksen puolella tuskin on "isompaa" vikaa. Mielestäni nuo alle 10% korjaukset on ihan OK kun noissa syöttöä ohjaavissa komponenteissa ja pa-suuttimissa, pa-pumpuissa jne. on eroja.
Jos ECU korjaa -% syöttöä voi olla että suutin/suuttimet vuotaa...
Ykkös lambdan (bank 1 sensor 1) vaihteluväli 0,1 - 0,9 ainakin on OK.Toinen anturi tekee sitä 0.1-0.9v vaihtelua.
Sitten tulee nää ihan perusasiat: pa-suodatin, ilmansuodatin, tulpat...koska vaihdettu? Kokeilitko sitä tyhjäkäyntisäätimen puhdistusta?
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Re: Mondeo kulku.
Se oli niinku tota LONGFT juttuu.
Tänään tolla Forscan ohjelmalla katoin tota kaasuläpänasento voltteja ni lähtee 0.92v kaasu kii ja kaasupohjassa 4.72v ja autodata kertos et pitäs lähtee 0.7v ja täyskaasulla 4.5v onko tuolla kuinka merkitystä?
En oo kerenny/päässy putsailee.
Ilmasuodatin vähän aikaa sit vaihdettu mut muista ei tietoo. auto vasta vähän aikaa ollu mulla.
Lambda anturia katellu tolla Forscan ohjelmalla kun siin on se Oskilloskooppi ni tosin vähän väärin katoin ku tyhjäkäynnillä sitä kattelin ku tuntu et hitaalla käy mut ilmeisesti 2000 pitäs kierroksia olla.
Täytyy jos kerkee ni huomenna kahtoo uudestaa.
Tänään tolla Forscan ohjelmalla katoin tota kaasuläpänasento voltteja ni lähtee 0.92v kaasu kii ja kaasupohjassa 4.72v ja autodata kertos et pitäs lähtee 0.7v ja täyskaasulla 4.5v onko tuolla kuinka merkitystä?
En oo kerenny/päässy putsailee.
Ilmasuodatin vähän aikaa sit vaihdettu mut muista ei tietoo. auto vasta vähän aikaa ollu mulla.
Lambda anturia katellu tolla Forscan ohjelmalla kun siin on se Oskilloskooppi ni tosin vähän väärin katoin ku tyhjäkäynnillä sitä kattelin ku tuntu et hitaalla käy mut ilmeisesti 2000 pitäs kierroksia olla.
Täytyy jos kerkee ni huomenna kahtoo uudestaa.
T:Marko


Re: Mondeo kulku.
DOHC Sierrassa ainakin se on oltava aika tarkasti noin, että toimii parhaiten. Selvästi alle 0.7V aiheuttaa hirveää nykimistä pinta-kaasulla ainakin automaattilootan kanssa. Sekä sammumista. Liian suuri jännite taas ei mitään ihmeempiä oireita aiheuttanut, mutta tuskin siitä hyötyäkään on.MarkoA80 kirjoitti:
Tänään tolla Forscan ohjelmalla katoin tota kaasuläpänasento voltteja ni lähtee 0.92v kaasu kii ja kaasupohjassa 4.72v ja autodata kertos et pitäs lähtee 0.7v ja täyskaasulla 4.5v onko tuolla kuinka merkitystä?
Taitaa olla pitkältti samanlaisia antureita muissakin fordeissa, ja mä ainakin luulisin että toi 0.92V on vielä ok. Ainakin DOHC koneessa sitä anturia pystyi ihan aavistuksen kääntämään jolloin se antoi eri jännitettä. Eli niin että vähän vääntää sitä, samalla katsoen yleismittaristä jännitettä, ja kun se on sopiva niin sitten kiristää ruuvin/ruuvit.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Mondeo kulku.
Ei tuon 0,9-4,7 pitäisi (<- huom varma vastaus) olla ongelma. Tärkeämpää on tosiaan se ettei se pätki, eli että jännite nousee tasaisesti.
Jos se LONGFT oli +4-6% niin en pitäisi sitä vielä ongelmana. Kokeileppa vaikka resetoida se ECU sen fordwikin ohjeen mukaan ja katso miten vaikuttaa olet kuitenkin vaihtanut sen MAF:n.
Paljonko SHORTFT näytti?
Minkälaisia kulutuslukemia saat?
Tuo zetecci on vähän luonteeltaan sellainen että se menee nurkka-ajossa pintakaasulla, omasta mielestäni ainakin vääntää koneen kokoon ja ominaisuuksiin nähden mukavasti.
Jos se LONGFT oli +4-6% niin en pitäisi sitä vielä ongelmana. Kokeileppa vaikka resetoida se ECU sen fordwikin ohjeen mukaan ja katso miten vaikuttaa olet kuitenkin vaihtanut sen MAF:n.
Paljonko SHORTFT näytti?
Minkälaisia kulutuslukemia saat?
Tuo zetecci on vähän luonteeltaan sellainen että se menee nurkka-ajossa pintakaasulla, omasta mielestäni ainakin vääntää koneen kokoon ja ominaisuuksiin nähden mukavasti.
Kuinka paljon kaasua saa painaa enemmän puhutaanko luokasta 80km/h vauhdissa kaasu lähes pohjassa vai jostain lievemmästä.Edelleen on semmonen oire et isolla tiellä ajaessa kaasua saa painaa enemmän, eli kaasu pois ja rupee painaa uudestaa ni saa jonkun verran painaa et jotain tapahtuu, mut kaupunki ajossa ei samaa oiretta ole...onko normaalia vai ei?
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Re: Mondeo kulku.
SHORTFT pyörii siin +-3-4.
Kulutus pyörii siin kaupunkiajossa 8-9l/100km mitä ny toi ohjelma näyttää.
No jos sitä 80km/h ajaa nostaa kaasun ja rupee painaa uudestaa ja siihen asti ku rupee kiihtyy ni throttle näyttää 45-50. Ennen totaki on hyvin lievää kiihtymistä mut tos kohas tulee joku teho piikki ku rupee paremmin kiihtyy. Et jos throttle näyttää poljin ylhäällä 18.4 ja siit lähtee painaa ni 45-50 on se kohta mis jotain rupee tapahtuu. Et ei kyl tunnu ihan omasta mielestä pintakaasulla menevän.
Vähän tuntuu et ei ihan kaupunki ajossakaa pinta kaasulla menis...mut enempi huomaa tuol matka-ajossa.
Oliko ne sulakkeet 4 ja 11 missä?
Pitäskö siin o2 bank 1 sensor 2 näyttää jotain voltteja ku näyttää nollaa?
Kulutus pyörii siin kaupunkiajossa 8-9l/100km mitä ny toi ohjelma näyttää.
No jos sitä 80km/h ajaa nostaa kaasun ja rupee painaa uudestaa ja siihen asti ku rupee kiihtyy ni throttle näyttää 45-50. Ennen totaki on hyvin lievää kiihtymistä mut tos kohas tulee joku teho piikki ku rupee paremmin kiihtyy. Et jos throttle näyttää poljin ylhäällä 18.4 ja siit lähtee painaa ni 45-50 on se kohta mis jotain rupee tapahtuu. Et ei kyl tunnu ihan omasta mielestä pintakaasulla menevän.
Vähän tuntuu et ei ihan kaupunki ajossakaa pinta kaasulla menis...mut enempi huomaa tuol matka-ajossa.
Oliko ne sulakkeet 4 ja 11 missä?
Pitäskö siin o2 bank 1 sensor 2 näyttää jotain voltteja ku näyttää nollaa?
T:Marko


Re: Mondeo kulku.
1. Oon jääny käsitykseen, että konehuoneen puolella olevassa rele/sulakeboksissaMarkoA80 kirjoitti: Oliko ne sulakkeet 4 ja 11 missä?
Pitäskö siin o2 bank 1 sensor 2 näyttää jotain voltteja ku näyttää nollaa?
2. Ei. Toi sensor 2 on OBD-autoille, joissa on ennen ja jälkeen katalysaattorin lambda-anturi.
Millä ohjelmalla tai minkälaisella kokoonpanolla tuota diagnostiikkaa luet? Ja Ootko ilmamassamittarin vaihdon jälkeen huomannut eroa auton polttoaineen kulutuksessa?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo kulku.
No mul on kännyssä Torque ohjelma
ja kannettavassa FORScan ohjelma.
Viiminen on ihan Fordille tehty ohjelma.
Ei ollu sillon viel tota lukulaitetta ni en ihan osaa sanoo...sanotaan et suhkot samoissa.
Se ryntäily ja puutuminen kyl loppu.
Huomasin tuos tänään ainaki et tulpan johdot näyttää sellasilta ettei olis pohjassa asti vaikka on.
Et siinä kun on se pyöreärinkula mikä peittää sen kolon mis tulpat on ni on jonkun varran rakoo.
Tiiä kui vaikutusta on.
Tekee tos aina mis toi poljin on tos 45-50 paikkeilla ni lähte enempi kiihtyy.
Tuli tos tulpanjohdotki mittailtua pisimmästä lyhimpään.
7,9kohm 7,8kohm 5.2kohm ja lyhin 3,5kohm.
Ja oli tulpat näytti olevan jotkut AYFS22CB
ja kannettavassa FORScan ohjelma.
Viiminen on ihan Fordille tehty ohjelma.
Ei ollu sillon viel tota lukulaitetta ni en ihan osaa sanoo...sanotaan et suhkot samoissa.
Se ryntäily ja puutuminen kyl loppu.
Huomasin tuos tänään ainaki et tulpan johdot näyttää sellasilta ettei olis pohjassa asti vaikka on.
Et siinä kun on se pyöreärinkula mikä peittää sen kolon mis tulpat on ni on jonkun varran rakoo.
Tiiä kui vaikutusta on.
Tekee tos aina mis toi poljin on tos 45-50 paikkeilla ni lähte enempi kiihtyy.
Tuli tos tulpanjohdotki mittailtua pisimmästä lyhimpään.
7,9kohm 7,8kohm 5.2kohm ja lyhin 3,5kohm.
Ja oli tulpat näytti olevan jotkut AYFS22CB
T:Marko


Re: Mondeo kulku.
Tuskin noissa tulpissa ja johdoissa tähän mainitsemaasi "ongelmaan" liittyvää vikaa on. Jos olisivat särki niin ei se kävisi hyvin tyhjäkäyntiäkään.
Ja sulakkeet 4 ja 11 on tosiaan konehuoneen sulakerasiassa, löytyy tarkemmin omistajan käsikirjasta.
Ja sulakkeet 4 ja 11 on tosiaan konehuoneen sulakerasiassa, löytyy tarkemmin omistajan käsikirjasta.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Re: Mondeo kulku.
Pitäskö ns tyhjäkäyntimoottori lähtee pois pelista kierroksilla?
Pitäskö lambdan tehä samaa ajossa eli sahata sitä 0.1-0.9v?
Pitäskö lambdan tehä samaa ajossa eli sahata sitä 0.1-0.9v?
T:Marko


Re: Mondeo kulku.
En tiedä mitä tk-moottori tekee kierroksilla, järkeenkäypää olisi, että luisti pysyy auki ja sitä ei säädetä millään lailla.
Ja happianturin jännitteen kuuluu sahata tuota väliä. Sahaaminen tulee siitä, että systeemi kokoajan korjailee itseään. Uudempi "laajakaistalambda" sahailee hieman suuremmalla jännitealueella, 0V-5V, jolloin säätö on tarkempaa. Jos muutosta jännitteessä ei tapahdu on asiat huonosti.
Ja happianturin jännitteen kuuluu sahata tuota väliä. Sahaaminen tulee siitä, että systeemi kokoajan korjailee itseään. Uudempi "laajakaistalambda" sahailee hieman suuremmalla jännitealueella, 0V-5V, jolloin säätö on tarkempaa. Jos muutosta jännitteessä ei tapahdu on asiat huonosti.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo kulku.
Kattelin tos et tyhjäkäynnillä ja kierroksilla (N.2000r/min) näyttäs tekevän ok et sahaa sitä 0.1-0.9v mutta sit ajossa saattaa tehä esim. 0.4-0.8v et vähän lyhempää liikettä...onko normaalia?
Eroaa jonkun toi kuvio et onko auto paikallaa vai liikkeessä.
Eroaa jonkun toi kuvio et onko auto paikallaa vai liikkeessä.
T:Marko


Re: Mondeo kulku.
Tyhjäkäynnillä lambda-arvo ei ole vertailukelpoinen. Kierroksilla toimii enemmän tarkotuksenmukaisesti ja se jänniteikkuna, jossa vaihtelu tapahtuu todennäköisesti pienenee suuremmilla kierroksilla seoksen korjausaikojen ollessa pienempiä. Ja kierroksilla se lambda-arvo (ei jännite) on se 0.93 - 1.03. Voin kaivaa josko löydän jostain lambda-arvo - säätöjännite taulukkoa noihin kapeakaistalambdoihin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo kulku.
^ Tarkoitat tietenkin lambdan raja-arvoja λ0,97 - 1,03.
Myös laajakaistasta on puhuttu puutaheinää, toimiessaan ei sieltä saa minkäänlaista jännitteensahausta löytyä. Laajakaista pyrkii pitämään Nerst-jännitteen (stökiometrinen seos) tasaisena 0,45v, tämä saadaan aikaan pumppuvirtaa muuttamalla, eli mittausarvo saadaan virrasta ja sen vaihtelusta. Mutta ei sotketa tätä sen enempää, kyse on kuitenkin seuraavan vuosituhannen tekniikasta.
Myös laajakaistasta on puhuttu puutaheinää, toimiessaan ei sieltä saa minkäänlaista jännitteensahausta löytyä. Laajakaista pyrkii pitämään Nerst-jännitteen (stökiometrinen seos) tasaisena 0,45v, tämä saadaan aikaan pumppuvirtaa muuttamalla, eli mittausarvo saadaan virrasta ja sen vaihtelusta. Mutta ei sotketa tätä sen enempää, kyse on kuitenkin seuraavan vuosituhannen tekniikasta.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Mondeo kulku.
Juu. Kuten sanottu (ei jännite) vaan lambda-arvo/"ikkuna", jossa tuo vaihtelu tapahtuu.
Tälleen sanoo Boschin opus. Vaikka hieman vanhentunut onkin, selittää aika hyvin ja pätee suurimpaan osaan liikenteessä kulkeviin autoihin.
Tälleen sanoo Boschin opus. Vaikka hieman vanhentunut onkin, selittää aika hyvin ja pätee suurimpaan osaan liikenteessä kulkeviin autoihin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo kulku.
Sit mietin sitäki et millanen se liikerata mikä oskilloskooppi näyttää.
Vertasin omaa autoa ja isän autoo joka ny vähän uudempi on ja eri merkkiä ni lambdan liike oli erillaista. Isän autossa näytti se kuvio olevan aika terävää ylös ja alas sitä 0.1-0.9v väliä kun taas omassa oli paljon loivempaa se kuvio. Tullu mieleen et voiko lambda sit käydä vähän hitaalla?
Vertasin omaa autoa ja isän autoo joka ny vähän uudempi on ja eri merkkiä ni lambdan liike oli erillaista. Isän autossa näytti se kuvio olevan aika terävää ylös ja alas sitä 0.1-0.9v väliä kun taas omassa oli paljon loivempaa se kuvio. Tullu mieleen et voiko lambda sit käydä vähän hitaalla?
T:Marko


Re: Mondeo kulku.
Voi. Tuossa sanottiin lämpötilan vaikuttavan merkittävästi sen nopeuteen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo kulku.
Koneella muutama tollanen kuvio otettu tolla FORScan ohjelmalla mut en ny oikee ihan osaa tulkita sitä aikajanaa. Enkä muista oliko tyhjäkäynnillä vai kierroksilla otettu.
T:Marko


Re: Mondeo kulku.
Kuin nopeesti sen lambdan pitäs mennä laihalta rikkaalle 2000r/min kierrosnopeudella?
Esim. 10sekunnin aikana kuinka monta kertaa sen pitäs keretä sahaa ylös alas?
Kellää tietoo?
Esim. 10sekunnin aikana kuinka monta kertaa sen pitäs keretä sahaa ylös alas?
Kellää tietoo?
T:Marko


Re: Mondeo kulku.
Ei oo vakiaikaa, koska korjaa palamisen mukaisesti, joten yksilöllisiä eroja on suuresti.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo kulku.
Ite jotenki muistelisin et joku aika siin oli kun menee laihalta rikkaalle ja takas laihalle.
Jossain sekunnin luokkaa ku menee ylös ja alas pitäs kai olla...mut meinaa löytyä mistää mis siit kerrottas et meneekö noin.
Edelleen kun ottaa ilmamäärämittarin johdon pois ni tuntuu et auto toimii paremmin.
Ilmamäärämittari on vaihdettu ni onko syytä olettaa että lambdassa olisi vikaa?
Jossain sekunnin luokkaa ku menee ylös ja alas pitäs kai olla...mut meinaa löytyä mistää mis siit kerrottas et meneekö noin.
Edelleen kun ottaa ilmamäärämittarin johdon pois ni tuntuu et auto toimii paremmin.
Ilmamäärämittari on vaihdettu ni onko syytä olettaa että lambdassa olisi vikaa?
T:Marko

