hihna vai ketju?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Samiset
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Joulu 2009 17:42
Paikkakunta: Helsinki

hihna vai ketju?

Viesti Kirjoittaja Samiset »

Mistä tiedän onko autossani ketju vai hihna? Automyyjä mainosti että on ketjukone, mutta jakohihnahuoltoa olen kuullut näihin tehtävän?
Jos on hihna, niin mikä on vaihtoväli? Entä onko ketjussa jotain huollettavaa?


autona siis focus C-Max vm2006 1.6TDCi
Ford Focus C-Max 1.6TDCi 110 vm.06
MondeoTDCI2.0
Viestit: 50
Liittynyt: 08 Syys 2010 18:00

Re: hihna vai ketju?

Viesti Kirjoittaja MondeoTDCI2.0 »

Mikäli oon oikein ymmärtänyt niin bensamallisissa on hihna, ja sulla on esimerkiksi ketju.
Mulla on 2001 mondeo TDCI:llä myös ja siinä on ketju..

Kai täällä joku osaa antaa 101% oikean vastauksen :D

Tuosta ketjun huoltovälistä en osaa sanoa, jotkut väittävät että esim 150tkm välein se pitää vaihtaa, jotkut taas kertovat 200tkm jos on käyttänyt fordin omia öljyjä? Ja jotkut taas sanovat ettei koskaan??? Seuraavan kerran ku vien auton huoltoon veholle niin kysyn tästä..
Siikki
Viestit: 31
Liittynyt: 02 Syys 2008 16:25

Re: hihna vai ketju?

Viesti Kirjoittaja Siikki »

Perjaatteessahan ketjun pitäisi olla "ikuinen" tosin joskus vähän mitoitettu miten sattuu tai laatu huono. Loppupeleissä saattaa ketju venyä "liikaa" tai kiristin loppuu.. Onhan niitä kuultu vaihdettavan silloin tällöin
MondeoTDCI2.0
Viestit: 50
Liittynyt: 08 Syys 2010 18:00

Re: hihna vai ketju?

Viesti Kirjoittaja MondeoTDCI2.0 »

Siikki kirjoitti:Perjaatteessahan ketjun pitäisi olla "ikuinen" tosin joskus vähän mitoitettu miten sattuu tai laatu huono. Loppupeleissä saattaa ketju venyä "liikaa" tai kiristin loppuu.. Onhan niitä kuultu vaihdettavan silloin tällöin
Joo niin minäki kallistuisin tuon ikuisen puoleen, mitä järkee ketjussa sitten on jos silläki on säännölliset vaihtovälit (tosin aika harvemmin kuin jakopäähihna), itse tosiaan kannatan auton viemistä merkkihuoltoon silloin tällöin jossa tsekataan tällaiset "tärkeät ja kalliit osat", vaikka kyseessä olisikin vain tarkastus, ei sitä tarvi siellä kalliissa merkkihuollossa vaihtaa välttämättä ;)
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: hihna vai ketju?

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Eikö Fordien mukana enää nykyään tule huolto-opasta, josta näkee mitkä osat kuuluvat huolto-ohjelmaan ja millä vaihtovälillä?

(ainakin vuoteen 2001 asti tuli)
Samiset
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Joulu 2009 17:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: hihna vai ketju?

Viesti Kirjoittaja Samiset »

nyt ei tullut kyllä keneltäkään oikein suoraa ja varmaa vastausta onko dieselkoneessa ketju. :D
Ford Focus C-Max 1.6TDCi 110 vm.06
MondeoTDCI2.0
Viestit: 50
Liittynyt: 08 Syys 2010 18:00

Re: hihna vai ketju?

Viesti Kirjoittaja MondeoTDCI2.0 »

Samiset kirjoitti:nyt ei tullut kyllä keneltäkään oikein suoraa ja varmaa vastausta onko dieselkoneessa ketju. :D

1.4L chain-cam Duratec 80PS, Euro 3&4, 159g/km CO2, 42.7mpg combined, 101mph, 0-60 13.8 secs.
1.6L chain-cam Duratec 100PS, Euro 3&4, 161g/km CO2, 42.2mpg combined, 111mph, 0-60 11.6 secs.
1.6L chain-cam Duratec 100PS AUTO, Euro 4, 180g/km CO2, 36.9mpg combined, 106mph, 0-60 13.3 secs
1.6L belt-cam Duratec Ti-VCT (variable valve timing) 115PS, Euro 4, 155g/km, 43.8mpg combined, 117mph, 0-60 10.5 secs
2.0L chain-cam Duratec 145PS, Euro 3&4, 170g/km CO2, 39.8mpg combined, 127mph, 0-60 8.9 secs
1.6L belt + chain cam Duratorq TDCi 109PS, Euro 3&4, 127g/km CO2, 58.9mpg combined, 116mph, 0-60 10.6 secs
1.6L belt + chain cam Duratorq TDCi 109PS CVT Auto, Euro 3, 146g/km CO2, 51.0mpg combined, 113mph, 0-60 11.2 secs
2.0L belt + chain cam Duratorq TDCi 136PS, Euro 3&4, 148g/km CO2, 51.4mpg combined, 125mph, 0-60 9.0 seconds.



"chain cam" = ketju nokka-akseli, niin luulenpa kyllä että nokka-akselin "hihnana" toimii ketju.

mutta mitä enemmän lukee noita ulkolaisia foorumeita nii sitä epämääräisemmäks käy nämä käsitykset :D

"My son bought a 1.6 tdci c max from a car sales supermarket , and was told it had a timing chain , but now the ford dealer tells hi it has a belt "
Posted: 31 March 2010 at 1:29pm


partsforallcars.com-sivustoilla myydään pelkästään DOHC-koneisiin C-maxeihin hihnoja, eli voisi päätellä taas kerran ketjun olevan sun auton nokassa.

No mitä tässä turhia mennä arpomaan epävarmoja vastauksia, meneppäs fordin tiskille huoltokirjan kanssa kysäseen että paljon maksaa Ford C-max 1.6TDCi:iin hihnan vaihto ja koska se olisi ajankohtainen sun autolles, mikäli tiskin takaa tulee tietoa tarkemmin ajankohdasta ja hinnasta niin voit päätellä että siinä on se hihna, tai sitten ne sanoo sulle et ketjulla se pelittää. Siinä on sulle 100% varma ja vieläpä ilmainen tieto kun toteat "mahdollisesti palaavas asiaan". Eikä maksa euroakaan! ;)
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: hihna vai ketju?

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

No tuohan on täysin selvä ja kerrottu tossa listauksessa. Se mikä ihmisiä tuossa sotkee puhumaan ketjukoneesta, on se että 1.6 TDCI kone on osittain ketjulla, kuten myös melkein kaikki muutkin Fordín TDCI koneet. Vain hihna osuus on vaihdettava.

toinen nokka-akseli + polttoainepumppu + vesipumppu on hammashihnalla.

nokka-akselit toisissaan ketjulla.

hihnan vaihtoväli autoosi on 200Tkm / 10V
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: hihna vai ketju?

Viesti Kirjoittaja juhve »

viimesin versio 1,6 dieselista on 8 venttiilinen niin siinä ei oo kun pelkkä hihna
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Vastaa Viestiin