Paisuntasäiliön paine
Paisuntasäiliön paine
Kuinka paljon paisuntasäiliöön pitäisi ajon aikana kertyä painetta?
Nyt on talven tultua ollut jos jonkinlaista jäähdytysongelmaa ja sen tuottamia kuumenemisia joten alkaa epäilyttää onko kannentiiviste palanut.
Ennen ongelmia en seurannut niinkään tuota paisaria joten en osaa verrata, nyt mm. 25km ajon jälkeen nesteen pinta on mennyt vähän alle minimin, täytetty maxiin.
Korkin kun aukaisee niin suhahtaa ja neste palautuu normaaliksi, ei kiehu eikä tule yli, neste sormin kokeiltuna melko viileää, mitään vuotoja ei havaittavissa enään, onhan noita letkuja ja vesipumppukin jo vaihdettu kertaalleen.
Kuuluuko tehdä noin vai falskaako tiiviste. Pakokaasussa en ole huomannut mitään ylimääräistä kuten ei myöskään öljyissä tai jäähdytysnesteen seassa tai pinnalla, tosin kaikkia kikkoja en tunne mistä kannentiivisteen voisi arvuutella.
Autohan on -97 Escort farmari 1.6l 16v zetec
Nyt on talven tultua ollut jos jonkinlaista jäähdytysongelmaa ja sen tuottamia kuumenemisia joten alkaa epäilyttää onko kannentiiviste palanut.
Ennen ongelmia en seurannut niinkään tuota paisaria joten en osaa verrata, nyt mm. 25km ajon jälkeen nesteen pinta on mennyt vähän alle minimin, täytetty maxiin.
Korkin kun aukaisee niin suhahtaa ja neste palautuu normaaliksi, ei kiehu eikä tule yli, neste sormin kokeiltuna melko viileää, mitään vuotoja ei havaittavissa enään, onhan noita letkuja ja vesipumppukin jo vaihdettu kertaalleen.
Kuuluuko tehdä noin vai falskaako tiiviste. Pakokaasussa en ole huomannut mitään ylimääräistä kuten ei myöskään öljyissä tai jäähdytysnesteen seassa tai pinnalla, tosin kaikkia kikkoja en tunne mistä kannentiivisteen voisi arvuutella.
Autohan on -97 Escort farmari 1.6l 16v zetec
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
Re: Paisuntasäiliön paine
Koitappa jostain saada varmasti ehjä paisarin korkki. Vaikuttaa ettei pidä enää paineita kunnolla.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Re: Paisuntasäiliön paine
Paisuntasäiliön korkin venttiili aukeaa 1,2 bar paineessa (pitäisi aueta). Kyllä siellä siis jonkun verran saa ja kuuluukin olla painetta.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Paisuntasäiliön paine
vesiletkut vähän kovenee, on normaalia. mutta jos ne muuttuu aivan kivikoviksi ja ovat turvoksissa, on painetta liikaa.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Paisuntasäiliön paine
Jos epäilee korkin toimintaa niin aika edullinen osa uusia vaikkapa mielenrauhan nimissä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Paisuntasäiliön paine
Ai että painetta olisi liian vähän?tepsu123 kirjoitti:Koitappa jostain saada varmasti ehjä paisarin korkki. Vaikuttaa ettei pidä enää paineita kunnolla.
Purkuautosta otettu korkki on varalla, ei vaikuttaisi olevan eroa kummallakaan korkilla, tosin varmaa tietoa ei ole kummastakaanmösjöö kirjoitti:Jos epäilee korkin toimintaa niin aika edullinen osa uusia vaikkapa mielenrauhan nimissä.
Ei nyt kivikoviksi sentään muutu, antaa hiukan periksi kun puristaa.Tekno kirjoitti:vesiletkut vähän kovenee, on normaalia. mutta jos ne muuttuu aivan kivikoviksi ja ovat turvoksissa, on painetta liikaa.
Eniten ihmetyttää että minne se neste sieltä katoaa, auton mukana tulleessa ohjekirjassa lukee että säiliötä ei saa laittaa liian täyteen koska se neste laajenee lämmön vaikutuksesta tjsp. Mutta takaisin se nousee kun korkin aukasee että ei se vuodakkaan mihinkään.
Vesipumpun vaihdon jälkeenhän tuosta poksahti se kolmihaarainen letku, oli kyllä kuluneen näköinenkin että johtui varmasti siitä, nyt on melkein viikon pelannut purkuauton letkulla kun ei tuota uutena tuntunut saavan mistään ja Ford-huollon mukaan puolen vuoden varoitusajalla olisi saattanut saada.
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
Re: Paisuntasäiliön paine
SakkeMO kirjoitti:Ford-huollon mukaan puolen vuoden varoitusajalla olisi saattanut saada.

Jos neste on max. merkin kohdalla ja lyöt padan käyntiin ja ajelet niin neste häviää min. merkin tienoille. Kun avaat korkiin niin neste tulee takasin paisariin? Mun mielestä ei epänormaalia käytöstä. Ootko kokeillu mennä paisarin korkki kokonaan irti?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Paisuntasäiliön paine
eikös se kylmänä aina täytetä maximiin asti ja kun taas jäähtyy niin katotaan uudelleen? empä noita ole kuumana aukonu jollei vuotoa ole ollu.
Jos säiliö on kuumana tyhjä on sillon jossain vuotoa
Jos säiliö on kuumana tyhjä on sillon jossain vuotoa
Re: Paisuntasäiliön paine
Käy jossain pajalla, jossa on pakokaasumittauslaitteet ja pyydä, että tarkistavat tuon. Jos paisarissa on pakokaasua, niin peli on sitä myöden selvä. Tuskin paria kymppiä enempää velottavat.
Re: Paisuntasäiliön paine
Nyt tuntuu että nousi lämmöt kun tulin töistä kotio, ei keittänyt kuitenkaan mutta nousi hieman yli keskivälin, ei ainakaan kerennyt keittää kun olin jo pihassa.
Nyt talvella on normaalisti ollut alle keskivälin vaikka tänään oli vielä kovempi pakkanen kun eilen.
Vuotoa ei kuitenkaan ole, voisiko termostaatissa olla vikaa?
Nyt talvella on normaalisti ollut alle keskivälin vaikka tänään oli vielä kovempi pakkanen kun eilen.
Vuotoa ei kuitenkaan ole, voisiko termostaatissa olla vikaa?
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
Re: Paisuntasäiliön paine
C-max 09 , 18.
Samankaltaista vikaa/vaivaa esiintyi paisuntasäiliössä.
Nestepinta painui alarajan alapuolelle ja avattaessa korkin nousi se paineella lähelle ylärajaa. Näin tapahtui tarkasti sitten kylmänä tai kuumana.
Ostin auton uutena ja siihen lisättiin aina vuoden huollon yhteydessä 0,5 l. nestettä.
Rupesin seuraamaan vajaan vuoden kuluttua nestepintoja jolloin huomasin tuon "pumppaamisoireen".
Tiedusteli asiaa merkkihuollosta ja he eivät osanneet asiaa mitenkään selittäää.
Automaatti-ilmastointi ja lämpötilat on toimineet kokoajan moitteettomasti.
Kolmannen vuosihuollon yhteydessä todettiin, että vesipumppu vuotaa ja se pitää uusia (28000 km). Pumppu uusittiin ja nyt minullekin on alkanut selviämään mistä oli kysymys?
Paisuntasäiliönkorkki viallinen järjestelmään kehittyi voimakas ylipaine, joka purkautui vain korkin avaamalla, jopa viikon ajamattoman jakson jälkeen.
Korkin avaaminen oli hankalaa ja vaati melkoisesti voimaa, takaisin kiertyi kevyesti.
Jatkuvassa liiallisessa ylipaineessa lienee ollut syy pumpun vuotoon.
Nyt nestepinta pysyy paikoillaan ja korkki avautuu kevyesti "tussahtaen" oikeilla paineilla. Uusivat todennäköisesti myös paisuntasäiliön korkin?
Jotain sentään
Sain tyhmiä kysellessäni säiliön täyttöojeen: Kylmänä täytetään alarajaan ja lämpimänä ylärajaan, rajan yli ei saa nousta, sekä neuvon ostaa viereiseltä tiskiltä litran plänikän pakkasnestettä.
Samankaltaista vikaa/vaivaa esiintyi paisuntasäiliössä.
Nestepinta painui alarajan alapuolelle ja avattaessa korkin nousi se paineella lähelle ylärajaa. Näin tapahtui tarkasti sitten kylmänä tai kuumana.
Ostin auton uutena ja siihen lisättiin aina vuoden huollon yhteydessä 0,5 l. nestettä.
Rupesin seuraamaan vajaan vuoden kuluttua nestepintoja jolloin huomasin tuon "pumppaamisoireen".
Tiedusteli asiaa merkkihuollosta ja he eivät osanneet asiaa mitenkään selittäää.
Automaatti-ilmastointi ja lämpötilat on toimineet kokoajan moitteettomasti.
Kolmannen vuosihuollon yhteydessä todettiin, että vesipumppu vuotaa ja se pitää uusia (28000 km). Pumppu uusittiin ja nyt minullekin on alkanut selviämään mistä oli kysymys?
Paisuntasäiliönkorkki viallinen järjestelmään kehittyi voimakas ylipaine, joka purkautui vain korkin avaamalla, jopa viikon ajamattoman jakson jälkeen.
Korkin avaaminen oli hankalaa ja vaati melkoisesti voimaa, takaisin kiertyi kevyesti.
Jatkuvassa liiallisessa ylipaineessa lienee ollut syy pumpun vuotoon.
Nyt nestepinta pysyy paikoillaan ja korkki avautuu kevyesti "tussahtaen" oikeilla paineilla. Uusivat todennäköisesti myös paisuntasäiliön korkin?
Jotain sentään
Sain tyhmiä kysellessäni säiliön täyttöojeen: Kylmänä täytetään alarajaan ja lämpimänä ylärajaan, rajan yli ei saa nousta, sekä neuvon ostaa viereiseltä tiskiltä litran plänikän pakkasnestettä.
Re: Paisuntasäiliön paine
sitä mäkin ihmettelin että missä tuossa nyt sitte ongelma oli?
lämpökään kun ei nouse kuin puoleenväliin eli ei lähellekkään punasta.
Kylmänä lisää nestettä ja unohtaa kokonaan ne korkinavailut kuumana ennenkun moottori on KOKONAAN jäähtyny ja tarkistaa vasta sitten.
Pientävuotoa voi olla joka ei ees näy missäänselvästi ,toisinaan todella vaikee havaita
lämpökään kun ei nouse kuin puoleenväliin eli ei lähellekkään punasta.
Kylmänä lisää nestettä ja unohtaa kokonaan ne korkinavailut kuumana ennenkun moottori on KOKONAAN jäähtyny ja tarkistaa vasta sitten.
Pientävuotoa voi olla joka ei ees näy missäänselvästi ,toisinaan todella vaikee havaita
Re: Paisuntasäiliön paine
moi vaan kaikille
minulla on vastaava ongelma 1.6 dieselissäni eli tulee kova paine paisunta säiliöön, vaikka ajais vain metrin niin jos avaa korkin normaalisti -> tulee vettä ulos paisarista jonkin verran. jos käyttää autoa korkki auki niin toimii sinäänsä normaalisti paitsi että vettä tulee sykäyksittäin paisariin ja on vaahtoa/ kuplia joukossa, kierokset eivät vaikuta mitään veden tulo nopeuteen.
korkki on vaihdettu uuteen mutta ei ollut vika korkissa ellei käynyt yhtä hyvää tuuria kuin mondeon tulppien vaihdossa että sai vialliset tulpat tiskiltä...
öljyn joukossa ei näy vettä eli kansi tuskin viallinen tai ei sitä silti tiedä....
onko muilla ollut vastaavia vikoja. mistä vois johtua moinen?
minulla on vastaava ongelma 1.6 dieselissäni eli tulee kova paine paisunta säiliöön, vaikka ajais vain metrin niin jos avaa korkin normaalisti -> tulee vettä ulos paisarista jonkin verran. jos käyttää autoa korkki auki niin toimii sinäänsä normaalisti paitsi että vettä tulee sykäyksittäin paisariin ja on vaahtoa/ kuplia joukossa, kierokset eivät vaikuta mitään veden tulo nopeuteen.
korkki on vaihdettu uuteen mutta ei ollut vika korkissa ellei käynyt yhtä hyvää tuuria kuin mondeon tulppien vaihdossa että sai vialliset tulpat tiskiltä...

öljyn joukossa ei näy vettä eli kansi tuskin viallinen tai ei sitä silti tiedä....
onko muilla ollut vastaavia vikoja. mistä vois johtua moinen?
Re: Paisuntasäiliön paine
Ei oo normaalia. Pakkasnesteen seassa on jotain muuta epäpuhtautta sitten jos näin käy.jma82 kirjoitti:vaahtoa/ kuplia joukossa
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Paisuntasäiliön paine
Taitaa olla kansi/pahvi sökönä.Kaveril teki samaa.
Ford kerran niin aina Ford
Re: Paisuntasäiliön paine
sitä tässä vähän pelkäänkin. no katotaan mitä pajalla sanovat.