Jarrusatulan pultit momenttiin ?
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 03 Tammi 2013 19:09
Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Tervehdys Fordistit.
Sattuipa tilanne tienpäällä, kun Mondeon (farkku 2003) jarrusatulan toinen pultti putosi kesken matkaa pois poikkeensa. Ja tietysti se toinenkin pultti löystyi, ja satula alkoi kolkutella vanteeseen. Ihan hissukseen ja varovasti aloitti, mutta muutaman jarrutuksen jälkeeen kolina kuului jo pyöräteillä jalan matkaavien korviin, päiden kääntyilemisistä päätellen. Siunatuksi lopuksi, pari kilometriä ennen kotisuota, oikea etupyörä heitti kokonaan pyörimästä ja siinä sitä sitten seisottiin, STOP merkin edessä. Koska oikeita työkaluja ei tietenkään takakontista löytynyt, piti hälyttää apujoukkoja autoa tunkuttamaan ja ongelmaa ratkomaan. No, asia autettiin kirimällä se ainut pultti niin että rengas sopi taas suorittamaan rotaatioliikettään ja hissunkissun päästiin sipsuttelemaan kotitalliin.
Ja kysymys kuuluu. Kun nyt ruuvaan jarrusatulaan uuden (Locktitellä ryyditetyn) pultin häveksiin joutuneen tilalle, niin pitääkö kiristystä miettiä ihan momenttien määreillä, vai riittääkö jos pultin vetää vaan ähkäisykireyteen?
Sattuipa tilanne tienpäällä, kun Mondeon (farkku 2003) jarrusatulan toinen pultti putosi kesken matkaa pois poikkeensa. Ja tietysti se toinenkin pultti löystyi, ja satula alkoi kolkutella vanteeseen. Ihan hissukseen ja varovasti aloitti, mutta muutaman jarrutuksen jälkeeen kolina kuului jo pyöräteillä jalan matkaavien korviin, päiden kääntyilemisistä päätellen. Siunatuksi lopuksi, pari kilometriä ennen kotisuota, oikea etupyörä heitti kokonaan pyörimästä ja siinä sitä sitten seisottiin, STOP merkin edessä. Koska oikeita työkaluja ei tietenkään takakontista löytynyt, piti hälyttää apujoukkoja autoa tunkuttamaan ja ongelmaa ratkomaan. No, asia autettiin kirimällä se ainut pultti niin että rengas sopi taas suorittamaan rotaatioliikettään ja hissunkissun päästiin sipsuttelemaan kotitalliin.
Ja kysymys kuuluu. Kun nyt ruuvaan jarrusatulaan uuden (Locktitellä ryyditetyn) pultin häveksiin joutuneen tilalle, niin pitääkö kiristystä miettiä ihan momenttien määreillä, vai riittääkö jos pultin vetää vaan ähkäisykireyteen?
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Kyllä ne tähän asti on pysyneet ilman momentteja sekä kierrelukitteita kiinni. Kiristää sillälailla sopivastin.
Ne on luultavastin jääneet kiristämättä tai sormi tiukkuuteen.
Ne on luultavastin jääneet kiristämättä tai sormi tiukkuuteen.
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Ähkäisyvaiheessa on kierteet jo mennyttä kalua... Älä vedä liikaa. Onhan kysymyksessä satulan liukutapit eli -pultit eikä satulan kannakkeen pultit?maanantaimies kirjoitti:riittääkö jos pultin vetää vaan ähkäisykireyteen
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Ymmärsin, että kyse on satulankannattimen pulteista. Oikea momentti on luokkaa 100-120Nm, joka on jännä, koska mielestäni on M10 pultti, mutta jokatapauksessa kyllä siinä saa sen ½" räikän kanssa vähän ähkäistäkkin.
Liukutapit olisivat jo poikki.
Liukutapit olisivat jo poikki.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 03 Tammi 2013 19:09
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Satulankannattimen pulteista on kysymys.
Uusi pultti on nyt asennettu, en tosin löytänyt miljoonalaatikosta kuin 19 millin kannalla olevan, vaan sopii sekin siellä olemaan. Alkuperäinenhän oli 15 mm:n kannalla. Ja varulta laitoin Locktitea väliin ja kiristin ähkäisemällä. Pysynevät.
Huomasin sitten samassa hässäkässä että jarru hieman laahaa. Kun pyörää pyöräyttää ilmassa, kuuluu kahinaa ja pyörä pyörii nahkeasti muutaman kierroksen. Kuuluuko tuo asiaan vai pitääkö ryhtyä pelihousujen revintään ja jarrusatuloiden purkuun? Ottaneeko abs systeemit itseensä jos jarruletkun irroittaa satulasta, vai pitääkö letku sulkea puristimella ?
Taustatiedoksi vielä että tämä auto on ollut meillä vasta pari kuukautta ja kaikki on vielä vähän uutta ja outoa...
Uusi pultti on nyt asennettu, en tosin löytänyt miljoonalaatikosta kuin 19 millin kannalla olevan, vaan sopii sekin siellä olemaan. Alkuperäinenhän oli 15 mm:n kannalla. Ja varulta laitoin Locktitea väliin ja kiristin ähkäisemällä. Pysynevät.
Huomasin sitten samassa hässäkässä että jarru hieman laahaa. Kun pyörää pyöräyttää ilmassa, kuuluu kahinaa ja pyörä pyörii nahkeasti muutaman kierroksen. Kuuluuko tuo asiaan vai pitääkö ryhtyä pelihousujen revintään ja jarrusatuloiden purkuun? Ottaneeko abs systeemit itseensä jos jarruletkun irroittaa satulasta, vai pitääkö letku sulkea puristimella ?
Taustatiedoksi vielä että tämä auto on ollut meillä vasta pari kuukautta ja kaikki on vielä vähän uutta ja outoa...
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Etu jarruista kyse ? Vetarikin laittaa jonkin verran vastaan ja yleensä jarrut hieman koskettaa levyn pintaa. Paha sanoa onko sun tapauksessa kyse laahauksessa kun en ole itse kokeillut.
Muttei se nyt huonoa tee vaikka jarrut herkistelisikin joka nurkasta. Takapää varsinkin on hieman herkkä menemään jumiin.
Muttei se nyt huonoa tee vaikka jarrut herkistelisikin joka nurkasta. Takapää varsinkin on hieman herkkä menemään jumiin.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 03 Tammi 2013 19:09
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Nostin nyt sitten samalla auton kaikki kulmat ylös ja tutkin jarrusatuloiden kiinnitykset ja laahaukset. Takapyörät pyörii jotenkuten, etusissa on enempi sanomista. Varsinkin vasen etupyörä on nihkeä. Se ei montaa kymmentä senttiä pyöri, vaikka antaa vauhtia olan takaa. Jarrupalan palautussysteemi lie jotenkin jumissa ? Ilman jarrusatulaa keskiö pyörii liukkaan oloisesti.
Voiko sen jarruletkun huoletta irrottaa ? Olisi helpompi purkaa ja putsata osa kun sen saisi sisälle lämpimään.
Voiko sen jarruletkun huoletta irrottaa ? Olisi helpompi purkaa ja putsata osa kun sen saisi sisälle lämpimään.
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
ei niitä tarvi kuin niiltä osin putsata mihin jarrupalat satulassa ottaa. eli ne liukupinnat missä jarrupalat liikkuu. niin ja liukutapit, toki tossa mallissa liukutapit on niin tiivis paketi ettei sinne roskaa pitäisi päästä. ite jätin avaamatta liukutapit ja hyvin pelaa.
ja jos sylinterin irrotat niin ilmaamisen vaiva siihen tulee, jos se liitin ehjänä siis irtoaa...
ja jos sylinterin irrotat niin ilmaamisen vaiva siihen tulee, jos se liitin ehjänä siis irtoaa...
"harder" is not a very good safeword
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Pieni laahaaminen kuuluu asiaan, tuon verran (arviolta) kaikki kokeilemani levyjarrut ovat pyörähtäneet renkaan kanssa.maanantaimies kirjoitti: Huomasin sitten samassa hässäkässä että jarru hieman laahaa. Kun pyörää pyöräyttää ilmassa, kuuluu kahinaa ja pyörä pyörii nahkeasti muutaman kierroksen. Kuuluuko tuo asiaan vai pitääkö ryhtyä pelihousujen revintään ja jarrusatuloiden purkuun?
Tuota satulaahan ei mekaanisesti vedetä erilleen levystä, vaan paineen kadottua pinnan pieni kitka siirtää paloja hiukan levyn pinnasta irti - pieni laahaus jää kuitenkin päälle.

Liika laahaaminen paljastuu parhaiten ajamalla. Normaalin ajon jälkeen satula tai napa ei saa olla kuuma. Levy voi olla lämmin, jos on juuri jarrutettu risteyksiin tjsp. suurempia nopeuden vaihtoja. Tulikuuma levy tai kuuma vanne on korjaamokeikka.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
No kummastippas oli löystyny? yleensähän jarruosien pultit saa hakata ja lämmittää irti!
Pitäs pysyä ihan normaalisti kun vaan vääntää kiinni,lieko joku sitten jotain sieltä jo tuhonnu entuudestaan?
Pitäs pysyä ihan normaalisti kun vaan vääntää kiinni,lieko joku sitten jotain sieltä jo tuhonnu entuudestaan?
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Kun jarrutus loppuu, tulee pääsylinteriin ja koko hydraulijärjestelmään alipaine, joka imaisee männän/männät satulassa sisäänpäin. Samaa tekee myös männänsuojakumi satulassa, joka on profiililtaan hieman viistottu.JyriN kirjoitti: Tuota satulaahan ei mekaanisesti vedetä erilleen levystä, vaan paineen kadottua pinnan pieni kitka siirtää paloja hiukan levyn pinnasta irti - pieni laahaus jää kuitenkin päälle.![]()
Tästä syystä on tärkeää vanhemmissa satuloissa, joihin on palat vaihdettu ja täten männät painettu sisään tarkastaa myös männän palauttaminen. Kaveri painaa jarrua ja itse katsot kun mäntä liikkuu ulos ja pitäisi palauttaa sisään kun poljin nostetaan. Voidaan tehdä vain yhdelle satulalle kerrallaan ja muiden on oltava paikallaan. Mäntien ryytymistä voidaan parhaiten ehkäistä vaihtamalla jarrunesteet parin vuoden välein.JyriN kirjoitti: Liika laahaaminen paljastuu parhaiten ajamalla. Normaalin ajon jälkeen satula tai napa ei saa olla kuuma. Levy voi olla lämmin, jos on juuri jarrutettu risteyksiin tjsp. suurempia nopeuden vaihtoja. Tulikuuma levy tai kuuma vanne on korjaamokeikka.
Jos laahaa niin paljon, että rupeaa käryämään tai levy/vanne lämpenee mahdottomasti on yleensä edessä satulan vaihto. Näitä useita kuriositeetin vuoksi purkaneena, joko mäntään tai sylinteriin muodostuu ruostetta/hapettumaa ja kun mäntä painetaan takaisin sisään ovat epätasaiset pinnat vastakkain ja liikkuminen, erityisesti palautuminen on tosi huonoa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
"palauttaminen -> alipaine" - tämä oli minulle ihan uutta, kiitoksia tarkennuksesta. 8) Omia romuja kun tulee yleensä ropattua yksin, niin tämä alipaineen merkitys on jäänyt täysin huomioimatta.mösjöö kirjoitti: Kun jarrutus loppuu, tulee pääsylinteriin ja koko hydraulijärjestelmään alipaine, joka imaisee männän/männät satulassa sisäänpäin. Samaa tekee myös männänsuojakumi satulassa, joka on profiililtaan hieman viistottu.
Tästä syystä on tärkeää vanhemmissa satuloissa, joihin on palat vaihdettu ja täten männät painettu sisään tarkastaa myös männän palauttaminen. Kaveri painaa jarrua ja itse katsot kun mäntä liikkuu ulos ja pitäisi palauttaa sisään kun poljin nostetaan. Voidaan tehdä vain yhdelle satulalle kerrallaan ja muiden on oltava paikallaan. Mäntien ryytymistä voidaan parhaiten ehkäistä vaihtamalla jarrunesteet parin vuoden välein.
Jos laahaa niin paljon, että rupeaa käryämään tai levy/vanne lämpenee mahdottomasti on yleensä edessä satulan vaihto. Näitä useita kuriositeetin vuoksi purkaneena, joko mäntään tai sylinteriin muodostuu ruostetta/hapettumaa ja kun mäntä painetaan takaisin sisään ovat epätasaiset pinnat vastakkain ja liikkuminen, erityisesti palautuminen on tosi huonoa.
Tuon huonon palauttamisen takia laahaaminen voi siis vaivata "tehdaskunnostettuja" osiakin - vika on silloin järjestelmässä ylävirrassa, esim. pääsylinterien heikoissa tiivisteissä?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 03 Tammi 2013 19:09
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Tännehän on tullut aivan loistavaa tietoutta Mondeon jarruista
Siis pienen alipaineen pitäisi palauttaa jarrupala takaisin. Tuota palautumista kokeiltiin kaverin kanssa ja palautumatta jäi. Kun kaveri nosti jalan jarrulta niin pala nökähti paikoilleen ja vasta jakarin varrella vääntämällä sain sen takaisin lähtökuoppiin. Kunhan aika antaa myöden, pitää katsoa riittääkö sille ulkoinen puhdistus vai onko koko satula purettava. Mitäs voiteluainetta siellä liukupinnoissa tulisi käyttää?
edit. ajatuskatko termien jarrulevy ja jarrupala välillä. Fiksattu.

Siis pienen alipaineen pitäisi palauttaa jarrupala takaisin. Tuota palautumista kokeiltiin kaverin kanssa ja palautumatta jäi. Kun kaveri nosti jalan jarrulta niin pala nökähti paikoilleen ja vasta jakarin varrella vääntämällä sain sen takaisin lähtökuoppiin. Kunhan aika antaa myöden, pitää katsoa riittääkö sille ulkoinen puhdistus vai onko koko satula purettava. Mitäs voiteluainetta siellä liukupinnoissa tulisi käyttää?
edit. ajatuskatko termien jarrulevy ja jarrupala välillä. Fiksattu.
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Kunnossa olevien jarrujen jarrupalalle tulee sen verran etäisyyttä jarrulevyyn jarruttamisen jälkeen, että jarrut eivät laahaa yhtään päällä. Jarrumännän palauttaa jarrumännän tiiviste; tiiviste on lamelloitu ( useampi lamellikerros koskettaa jarrumäntää ) ja tämä lamellikerros taipuu ja jännittyy palauttaakseen männän jarrutuspaineen loputtua.
Uivien jarrusatuloiden ( yleensä yksimäntäinen ) liukutappien ja vastaavien liikkuvien osien tulee olla kunnossa. Mm. pinnat eivät saa olla rikki ja ruosteessa; jos näin, niin osat on syytä uusia. Asennuksessa on syytä käyttää vain tähän tarkoitukseen tarkoitettua voiteluainetta ( esim. kuparitahnaa ).
Uivien jarrusatuloiden ( yleensä yksimäntäinen ) liukutappien ja vastaavien liikkuvien osien tulee olla kunnossa. Mm. pinnat eivät saa olla rikki ja ruosteessa; jos näin, niin osat on syytä uusia. Asennuksessa on syytä käyttää vain tähän tarkoitukseen tarkoitettua voiteluainetta ( esim. kuparitahnaa ).
Torque Vectoring Control
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Mulla kyllä on kahdessa eri merkissä (Opel ja Ford) sama juttu, että palat ovat vähän iholla, aina remontin jälkeen, vaikka mäntä liikkuu vaivatta ja jopa tiivisteet (sekä sisempi että pölysuoja) ovat uusia, joten en ole siitä enää ollut kovin huolissaan. Varsinkin jos sitä pyörää jaksaa yhden käden huitaisulla pyörittää, eikä vanne ole kuuma ajon jälkeen, niin kaikki on hyvin. Tietenkään en ole rassannut liiemmin VAG-konsernin, BMW:n, Mersun, Toyotan, Nissanin, Huyndain, tai monen muun merkin jarruja, joten en voi sanoa toimiiko niissä homma sitten erilailla..?
Pointti oli vaan se, ettei mulla ainakaan palaudu mäntä täysin sylinterin pohjaan kun jarrupolkimen nostaa, vaan palat jää vähän iholle, mutta en rupea harrastajana (ilman alan koulutusta) enempää sanomaan

Pointti oli vaan se, ettei mulla ainakaan palaudu mäntä täysin sylinterin pohjaan kun jarrupolkimen nostaa, vaan palat jää vähän iholle, mutta en rupea harrastajana (ilman alan koulutusta) enempää sanomaan

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Ei männän olekaan tarkoitus palautua pohjaan asti kun nostat polkimen. Silloinhan joutuisit pumppaamaan jarrua useamman kerran ennenkuin mäntä painaisia paloja levyyn, pieni paniikki saattaisi syntyä liikenteessäduckworth kirjoitti:Mulla kyllä on kahdessa eri merkissä (Opel ja Ford) sama juttu, että palat ovat vähän iholla, aina remontin jälkeen, vaikka mäntä liikkuu vaivatta ja jopa tiivisteet (sekä sisempi että pölysuoja) ovat uusia, joten en ole siitä enää ollut kovin huolissaan. Varsinkin jos sitä pyörää jaksaa yhden käden huitaisulla pyörittää, eikä vanne ole kuuma ajon jälkeen, niin kaikki on hyvin. Tietenkään en ole rassannut liiemmin VAG-konsernin, BMW:n, Mersun, Toyotan, Nissanin, Huyndain, tai monen muun merkin jarruja, joten en voi sanoa toimiiko niissä homma sitten erilailla..?![]()
Pointti oli vaan se, ettei mulla ainakaan palaudu mäntä täysin sylinterin pohjaan kun jarrupolkimen nostaa, vaan palat jää vähän iholle, mutta en rupea harrastajana (ilman alan koulutusta) enempää sanomaan

Vai ymmärsinkö väärin.
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Joo tiedän kyllä, sillä vaan sanoin, kun tuolla JohnFinni antoi vähän sellaisen kuvan ettei palat remontin jälkeen laahaa yhtään, mikä kuullosti vähän oudolta...Foordson kirjoitti: Ei männän olekaan tarkoitus palautua pohjaan asti kun nostat polkimen. Silloinhan joutuisit pumppaamaan jarrua useamman kerran ennenkuin mäntä painaisia paloja levyyn, pieni paniikki saattaisi syntyä liikenteessä![]()
Vai ymmärsinkö väärin.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Kuparitahna rikkoo kumitiivisteet ym. vuosien saatossa. Kuparitahna on kierteisiin tarkoitettu kiinnileikkautumisen estoaine, erityisesti kuumiin olosuhteisiin esim. pakosarjat ym. Jarrut kootaan käyttäen siihen tarkoitettua ainetta, esim. CRC:n metallitonta erotusvoitelutahnaa.
Hyvä nyrkkisääntö on, että renkaan pitäisi käsin pyöräyttämällä kierroksen verran pyöriä vapaana.
Hyvä nyrkkisääntö on, että renkaan pitäisi käsin pyöräyttämällä kierroksen verran pyöriä vapaana.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Juurikin näin, ei kuparitahnaa sinne, missä se joutuu kumin kanssa tekemisiin, kuparitahna kuuluu metalli-metalli väliin. Noi missä kumi ja metalli on keskenään tekemisissä, niin sopii hemmetin hyvin ns. jarruvaseliini, löytyy ainakin pbr:n ja ate:n valmistamana esim. motonetistä. Ja entisestään vahvistuu käsitys, että johnfinn on vaan joku ingenjör, ei siellä männän tiivisteissä mitään lamelleja oo, ihan tavallinen neliskulmainen profiililtaan oleva kumitiiviste, joka kääntyy hieman kulmalleen kun neste painaa mäntää ulospäin, ja kun paineen vaikutus lakkaa, niin kumi pyrkii takaisin oikeaan muotoonsa, ja samalla vetää mäntää hieman takaisinpäin.GeeTee- kirjoitti:Kuparitahna rikkoo kumitiivisteet ym. vuosien saatossa. Kuparitahna on kierteisiin tarkoitettu kiinnileikkautumisen estoaine, erityisesti kuumiin olosuhteisiin esim. pakosarjat ym. Jarrut kootaan käyttäen siihen tarkoitettua ainetta, esim. CRC:n metallitonta erotusvoitelutahnaa.
Hyvä nyrkkisääntö on, että renkaan pitäisi käsin pyöräyttämällä kierroksen verran pyöriä vapaana.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Sama kävi mielessä, mutta kaikista parasta vaseliinia liukutappeihin on se silikooni pohjainen vaseliini mitä tulee uusien satuloiden mukana. Paljon liukkaampaa kuin jarruvaseliini.Sierra2.3-16v kirjoitti: Juurikin näin, ei kuparitahnaa sinne, missä se joutuu kumin kanssa tekemisiin, kuparitahna kuuluu metalli-metalli väliin. Noi missä kumi ja metalli on keskenään tekemisissä, niin sopii hemmetin hyvin ns. jarruvaseliini, löytyy ainakin pbr:n ja ate:n valmistamana esim. motonetistä. Ja entisestään vahvistuu käsitys, että johnfinn on vaan joku ingenjör, ei siellä männän tiivisteissä mitään lamelleja oo, ihan tavallinen neliskulmainen profiililtaan oleva kumitiiviste, joka kääntyy hieman kulmalleen kun neste painaa mäntää ulospäin, ja kun paineen vaikutus lakkaa, niin kumi pyrkii takaisin oikeaan muotoonsa, ja samalla vetää mäntää hieman takaisinpäin.
En tosin tiedä mistä tuota saa.
Itse en ainakaan läträä kuparitahnaa jarruihin, joskus tuli laitettua jarrupaloihin niihin kohtiin jotka vastaa satulan kannakkeeseen, mutta se kerää vain kaiken paskan ympärilleen. Joten olen vain puhdistanut ruosteen kunnolla pois.
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
En tiedä minäkään, jenkeissähän noita on vaikka mitä. Kävisiköhän silikonirasva.Sierra2.3-16v kirjoitti:kaikista parasta vaseliinia liukutappeihin on se silikooni pohjainen vaseliini mitä tulee uusien satuloiden mukana. Paljon liukkaampaa kuin jarruvaseliini.
En tosin tiedä mistä tuota saa.
Ei ainakaan tee vahinkoa kumiosille, kuten kuparitahna.
EDIT: Tässä siis puhutaan "uivan" jarrusatulan liukutapeista, jotka voidellaan kumiholkin sisälle jäävältä osalta.
Viimeksi muokannut yritäedes, 09 Tammi 2013 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Kuka on keksinyt, että kuparitahnaa ( "jarrukupari-" ) laitetaan jarrumännän ja jarrukumien kanssa kosketuksiin? Enhän niin ole kirjoittanut? Liukutappien voiteluun ( metalli / metalli ) se käy hyvin. Hiilivetypohjaiset voiteluaineet ( esim. voitelurasvat ja -öljyt ) ovat jarrukumien ja jarruissa käytettyjen kumiosien surma - turpoavat kuin tiine sammakko. Sama vaikutus saadaan aikaan kun jarruosat pestään bensiinillä - kaikki jarrukumit tuhoutuvat. Ei jarruihin pidä muutenkaan laittaa mitä sattuu. Oikeat jarrurasvat ( tulevat mm. asennussarjojen mukana ) mäntäasennukseen ja metalli-metalliasennukseen kuumuuden ja veden kestävät valumattomat erikoisvoiteluaineet. Hei, järki ja tieto mukaan jarruhommiin. Teeseitse toheltajat ovat saaneet aikaan sen, että mm. raskaan kaluston puolella jarrutyöt ovat olleet jo vuosia luvanvaraisia. Näillä näkymin ollaan menossa hyvää vauhtia kaikissa jarrutöissä luvanvaraisiin - siis ammattilaisten tekemiin - töihin. 

Torque Vectoring Control
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Niiden tappien päälläkin tahtoo olla kumi suojana, tai pohjimmiltaan elastomeeriahan se on.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Ei kaikissa autoissa oo liukutapit metalli metallia vasten..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?
Eikä muuten välttämättä olis huono asia ollenkaan. Vaikka nykyinenkin lupakäytäntö on vain lähes muodollisuus.JohnFinn kirjoitti:Teeseitse toheltajat ovat saaneet aikaan sen, että mm. raskaan kaluston puolella jarrutyöt ovat olleet jo vuosia luvanvaraisia. Näillä näkymin ollaan menossa hyvää vauhtia kaikissa jarrutöissä luvanvaraisiin - siis ammattilaisten tekemiin - töihin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi