Ford Focus mk3 2011
Re: Uusi Focus 2011
Lisää etanolikokemuksia noin 340km matkalta kunnon pakkasella (vaihteli välillä -15 - -25).
Kulutus aika tasan 8l, joten bensalla pitäisi päästä vitosella alkaviin lukemiin (E85 1,069e/l vs. 95E10 1,609e/l). Ongelmatonta kaikin puolin ajon suhteen, mutta takaluukun saranapuolen saumaan kertyny lumi natisee ikävän kuuloisesti kontin auetessa. Hb kyseessä. Eikä myöskään liikkeellelähtiessä meinaa sammua ja kakkonen onki todella liukkaissa risteyksissä hyvä vaihde. Usb-tikku välillä jättää indeksoimatta, mutta johtunee siitä, että tikku ollu kytkettynä ja aktiivisena startatessa. FLAC soi mikäli kansiossa, juuressa ollessaan herjaa "not supported" mutta tämähän lukeekin käsikirjassakin että pitäisi olla mp3 -muodossa biisit.
Kulutus aika tasan 8l, joten bensalla pitäisi päästä vitosella alkaviin lukemiin (E85 1,069e/l vs. 95E10 1,609e/l). Ongelmatonta kaikin puolin ajon suhteen, mutta takaluukun saranapuolen saumaan kertyny lumi natisee ikävän kuuloisesti kontin auetessa. Hb kyseessä. Eikä myöskään liikkeellelähtiessä meinaa sammua ja kakkonen onki todella liukkaissa risteyksissä hyvä vaihde. Usb-tikku välillä jättää indeksoimatta, mutta johtunee siitä, että tikku ollu kytkettynä ja aktiivisena startatessa. FLAC soi mikäli kansiossa, juuressa ollessaan herjaa "not supported" mutta tämähän lukeekin käsikirjassakin että pitäisi olla mp3 -muodossa biisit.
Re: Uusi Focus 2011
No e mulla ton tarkempaa tietoa ole, muistan vaan tuosta olleen puhetta kun joskus Boschin testerikurssilla kävin.ynjevi kirjoitti: Olisikohan tuollaisesta asiasta jossain lisää tietoa? Mulle moinen valvontajärjestelmä on aivan uusi juttu. Ja kun autoille tulee aika paljon pätkäajoa, olen talvisin akkuja toisinaan lataillut.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Uusi Focus 2011
Sama havainto hb korimallista. Millähän tuon lumen saisi parhaiten tuolta välistä pois - pitkäkarvaisella lumiharjalla?fosa kirjoitti:Ongelmatonta kaikin puolin ajon suhteen, mutta takaluukun saranapuolen saumaan kertyny lumi natisee ikävän kuuloisesti kontin auetessa. Hb kyseessä.
Golffissa on sukupolvissa IV ja V (sekä ilmeisesti VI ja OcuI ja OcuII) on semmoinen ominaisuus, että pakkasella eberin / sisälämppärin lasilta sulattama lumi valuu pitkin oven karmia kynnykselle ja jäätyy paakuksi etukulmaan. Siitä sitten iloisena aamulla duuniin, kun ovea avatessa pelti rullautuu nätisti auki.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Uusi Focus 2011
Tein lisähavaintoja ja se lumen natina tulee vain siitä takaluukkuun menevän piuhan kohdalta, muualla ei ahdista vaan ohjautunee riittävästi ilmavirran avulla luukun saumaa takalampun kohdalta pois (siitä takaluukun "nystyrän" kohdalta kenties?). Ainakaan muihin kohtiin ei ole pakkautunut kuin puuterilunta.
Nahkasormikkaan sormenkärjellä kun ennen aukeamista siirtelee sen johdon keskeltä molempiin suuntiin irtolumet aukasun aikana, riittänyt se rako ainaki toistaseks.
Nahkasormikkaan sormenkärjellä kun ennen aukeamista siirtelee sen johdon keskeltä molempiin suuntiin irtolumet aukasun aikana, riittänyt se rako ainaki toistaseks.
Re: Uusi Focus 2011
Hyvää uutta vuotta kaikille Ford kuskeille!
Nyt lähtisi flexifuel Fokkereita halvalla Automaasta.Uudesta alennus n.3600€
Autot on joulukuussa rekisteröityjä ja Titanium varusteilla.
Ei taida nuo flexit olla mikään hitti,kun joutuu noin polkee hintoja
Nyt lähtisi flexifuel Fokkereita halvalla Automaasta.Uudesta alennus n.3600€

Autot on joulukuussa rekisteröityjä ja Titanium varusteilla.
Ei taida nuo flexit olla mikään hitti,kun joutuu noin polkee hintoja

Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
Re: Uusi Focus 2011
Oliko se niin että eivät enään tänään täytä jotain päästönormia ja siksi poistuvat koko mallitosta?Ekomies kirjoitti:Hyvää uutta vuotta kaikille Ford kuskeille!
Ei taida nuo flexit olla mikään hitti,kun joutuu noin polkee hintoja
Re: Uusi Focus 2011
Millaisia lohkolämmittimiä muut on Focukseen hankkineet? Nykyinen kärry pitäisi vaihtua lähiaikoina Focus 1,0 EcoBoostiin ja mietin että lohkolämmitin ei varmaankaan ole vakiona asennettu? Ilmeisesti tähän autoon ei käy ns. vanhan mallinen lohko joka tulisi koneen sisään vaan pitää käyttää "laatta-mallista" säteilylämmitintä, vai olenko aivan hakoteillä? Ilmeisesti myös letku-lämmittimiä on saatavilla. Harkinnassa on myös hommata samaan johtosarjaan kytkettäväksi CTEK XS 0.8 ylläpito-laturiksi, eli samalla kun lohko lämpeää niin akku latautuisi. Mitä mieltä tuollaisen käytöstä?
Re: Uusi Focus 2011
Defa on malli paistinpannu...tummeli kirjoitti:... Focus 1,0 EcoBoostiin ...
Ilmeisesti myös letku-lämmittimiä on saatavilla.
Calix letkulämppäri...
http://www.calix.fi/consumer/searchproduct.asp -> Ford -> Focus III -> Focus III 1.0 Ecoboost
Re: Uusi Focus 2011
Kumpaa lämmitintä tuohon kannattaisi hankkia? Letkulämppärin luulisi olevan tehokkaampi, mutta toisaalta lueskelin että moottorin käynnisyessä jäähdytysneste ei alkaisi välittömästi kiertää. Tämä tarkoittaisi siis sitä että letkulämppärin lämmittämä neste ei alkaisi suoraan kiertää moottorin eri osissa. Toki lämmön johtumista tapahtuu varmaan jäähdytinnesteen ja lohkonkin kautta.
"Paistinpannusta" tulee kyllä lähinnä mieleen se että yksi kohta kuumenee ja että tuossa menee myös valtavasti energiaa hukkaan. Kuitenkin vastus on varmaankin kiinnitetty kohtuullisen pienelle alueelle, eli johtumispinta-ala ei ole kovinkaan suuri.
"Paistinpannusta" tulee kyllä lähinnä mieleen se että yksi kohta kuumenee ja että tuossa menee myös valtavasti energiaa hukkaan. Kuitenkin vastus on varmaankin kiinnitetty kohtuullisen pienelle alueelle, eli johtumispinta-ala ei ole kovinkaan suuri.
Re: Uusi Focus 2011
Siinä nestetilassa se lämpö kumminkin on keskittyneenä ennekuin se alkaa kiertää - oli sitten lämmitysvastusta tai ei; eli vastus nopeuttaa lämpenemistä.tummeli kirjoitti:Kumpaa lämmitintä tuohon kannattaisi hankkia? Letkulämppärin luulisi olevan tehokkaampi, mutta toisaalta lueskelin että moottorin käynnisyessä jäähdytysneste ei alkaisi välittömästi kiertää. Tämä tarkoittaisi siis sitä että letkulämppärin lämmittämä neste ei alkaisi suoraan kiertää moottorin eri osissa. Toki lämmön johtumista tapahtuu varmaan jäähdytinnesteen ja lohkonkin kautta.
"Paistinpannusta" tulee kyllä lähinnä mieleen se että yksi kohta kuumenee ja että tuossa menee myös valtavasti energiaa hukkaan. Kuitenkin vastus on varmaankin kiinnitetty kohtuullisen pienelle alueelle, eli johtumispinta-ala ei ole kovinkaan suuri.
Pinta-asennuslämmittimet, eli nämä "paistinpannut" lämmittävät poikkeuksetta öljypohjan kautta voiteluöljyn. Näitä paistinpannuja kannattaa lämmittää n. puolet pitempään kuin nestetilalämmittimiä.
Molemmat ovat hyviä tapoja nopeuttaa moottorin lämpenemistä ja pienentää kulumista ja päästöjä. Mm. Volvon kuorma-autoissa käytetään molempia lämmittimiä ( sekä nestetilan, että moottoriöljyn ) yhtä aikaa samassa moottorissa.
Torque Vectoring Control
Re: Uusi Focus 2011
Paistinpannulla, eli Defalla tuli tilattua uusi 5-ovinen hb 1,0l 125hp titanium Focus. Laskettu aika on kuulemma joskus maaliskuussa. Saa nähä miten valkoinen kerää rapaa siinä vaiheessa vuotta
Lisävarusteiksi tuli raksittua Easy Driver 1 peruutustutka, siis vain taakse sekä Audio 17 sterkat ja Bi-Xenonit LED-päivävaloilla. Saapa nähdä osaako tuo Sonyn mankka jutella kunnolla iPhonen kanssa.

Lisävarusteiksi tuli raksittua Easy Driver 1 peruutustutka, siis vain taakse sekä Audio 17 sterkat ja Bi-Xenonit LED-päivävaloilla. Saapa nähdä osaako tuo Sonyn mankka jutella kunnolla iPhonen kanssa.
Re: Uusi Focus 2011
Onneksi olkoon!tummeli kirjoitti:Paistinpannulla, eli Defalla tuli tilattua uusi 5-ovinen hb 1,0l 125hp titanium Focus. Laskettu aika on kuulemma joskus maaliskuussa. Saa nähä miten valkoinen kerää rapaa siinä vaiheessa vuotta![]()
Lisävarusteiksi tuli raksittua Easy Driver 1 peruutustutka, siis vain taakse sekä Audio 17 sterkat ja Bi-Xenonit LED-päivävaloilla. Saapa nähdä osaako tuo Sonyn mankka jutella kunnolla iPhonen kanssa.
Kyllä se valkoinen rapaantuu siinä missä muutkin värit. Itselläni on juuri tuo "Frozen White". Väri on osoittautunut hyvän laatuiseksi. Siihen pintaan vaan hyvät käsittelyt; voin suositella Jet Sealia pohjakäsittelyksi ja vahaksi päälle Collinite No. 476 S:ää.
Mielestäni hinnastaan huolimatta tuo valopaketti on hyvä hankinta; en ole katunut.
Sonyn Audio on hyvä, parhaita alkuperäissoittimia/ -systeemeitä mitä saa autokaupassa mukana. Tähän Sonyyn ( Audio 7:aan) saa vielä hienosäätöä lisäämällä siihen Helixin DSP-vahvistimen subwooferin kanssa. Homma on "melkein" plug-and play ja aikaviivesäätöjen ja paremman subbasson avulla voidaan jo puhua hifistä. Tuossa Audio 17:ssa taitaa olla jo subbari ja myös navi, mutta itse hankin nämä erikseen.
Torque Vectoring Control
Re: Uusi Focus 2011
Vahaamista pitää varmaan harjoitella, koska tuon värisenä kaikki lika näkyy helposti. Pärrä tuli vahattua ihan Bilteman perus vahalla, mutta kaipa sitä uuden auton kaveriksi kannattaa jotain hiukan parempaa hommata.
Xenonit tuli otettua lähinnä siksi että tutulla on vuosimallia 2012 oleva Focus Wagon jossa on Xenonit. Kokeilin tuota yhtenä iltana ja tämän jälkeen Xenonien valinta oli itseestään selvyys. Ainoa mikä Xenoneissa jää hiukan askarruttamaan on niiden polttimoiden käyttöikä ja mahdollisten vara-polttimoiden hinta. Veikkaan että suolainen.
Tuossa Audio 17 ei ole vielä navia, mielestäni hankalaa jos autossa kiinteä navi, mutta subbari on. Luuri saa hoitaa navigoinnin kuten tähänkin asti. Subbari syö vararenkaan paikan, mutta onneksi mukana tulee paikkaussarja.
Mukavasti tuo auto kyllä liikkuu kun miettii tuota iskutilavuutta. Tänään ennen tilausta tuli pyöritettyä liikkeen testikappaletta, samalla moottorilla kuin oma tuleva, ja valittamista ei ollut. Auto kiihtyy ripeästi ja meteliä sisälle ei juurikaan tule vaikka Tuuskilla tulikin päästeltyä. Testiyksilössä oli kitkat alla mutta itelle aattelin nastoja.
Xenonit tuli otettua lähinnä siksi että tutulla on vuosimallia 2012 oleva Focus Wagon jossa on Xenonit. Kokeilin tuota yhtenä iltana ja tämän jälkeen Xenonien valinta oli itseestään selvyys. Ainoa mikä Xenoneissa jää hiukan askarruttamaan on niiden polttimoiden käyttöikä ja mahdollisten vara-polttimoiden hinta. Veikkaan että suolainen.
Tuossa Audio 17 ei ole vielä navia, mielestäni hankalaa jos autossa kiinteä navi, mutta subbari on. Luuri saa hoitaa navigoinnin kuten tähänkin asti. Subbari syö vararenkaan paikan, mutta onneksi mukana tulee paikkaussarja.
Mukavasti tuo auto kyllä liikkuu kun miettii tuota iskutilavuutta. Tänään ennen tilausta tuli pyöritettyä liikkeen testikappaletta, samalla moottorilla kuin oma tuleva, ja valittamista ei ollut. Auto kiihtyy ripeästi ja meteliä sisälle ei juurikaan tule vaikka Tuuskilla tulikin päästeltyä. Testiyksilössä oli kitkat alla mutta itelle aattelin nastoja.
Re: Uusi Focus 2011
Ksenonit kestävät useamman halogeenin käyttöiän ja tämä korostuu kun autossa on ledein toteutettu valoautomatiikka ( päiväajovalot ). Tehon tarve syttymisen jälkeen on halogeenejä pienempi. Nykyään hinta ei ole enää satasia, vaan kymppejä.tummeli kirjoitti:Vahaamista pitää varmaan harjoitella, koska tuon värisenä kaikki lika näkyy helposti. Pärrä tuli vahattua ihan Bilteman perus vahalla, mutta kaipa sitä uuden auton kaveriksi kannattaa jotain hiukan parempaa hommata.
Xenonit tuli otettua lähinnä siksi että tutulla on vuosimallia 2012 oleva Focus Wagon jossa on Xenonit. Kokeilin tuota yhtenä iltana ja tämän jälkeen Xenonien valinta oli itseestään selvyys. Ainoa mikä Xenoneissa jää hiukan askarruttamaan on niiden polttimoiden käyttöikä ja mahdollisten vara-polttimoiden hinta. Veikkaan että suolainen.
Tuossa Audio 17 ei ole vielä navia, mielestäni hankalaa jos autossa kiinteä navi, mutta subbari on. Luuri saa hoitaa navigoinnin kuten tähänkin asti. Subbari syö vararenkaan paikan, mutta onneksi mukana tulee paikkaussarja.
Mukavasti tuo auto kyllä liikkuu kun miettii tuota iskutilavuutta. Tänään ennen tilausta tuli pyöritettyä liikkeen testikappaletta, samalla moottorilla kuin oma tuleva, ja valittamista ei ollut. Auto kiihtyy ripeästi ja meteliä sisälle ei juurikaan tule vaikka Tuuskilla tulikin päästeltyä. Testiyksilössä oli kitkat alla mutta itelle aattelin nastoja.
Itselläni on Continental IceContactit ja veljeni farkussa ( myös uusi Focus ) on Hakkapeliitan seiskat. Molemmat ovat hyviä nastarenkaita. Nastarenkaiden alkurouskutus hiljenee kun nastojen reunasärmät ovat hieman pyöristyneet. Nastarenkaat ovat tunnokkaammat ajoltaan kuin kitkat ja jäykemmän kulutuspinnan myötä ovat myös sulalla tiellä tukevammat. Suosittelen.
Torque Vectoring Control
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Tammi 2013 15:14
Re: Uusi Focus 2011
Uusi tuleva focuksen omistaja ilmoittautuu, vielä ei vaan tiedä millä koneella ja milloin....Ekomies kirjoitti:Hyvää uutta vuotta kaikille Ford kuskeille!
Nyt lähtisi flexifuel Fokkereita halvalla Automaasta.Uudesta alennus n.3600€
Autot on joulukuussa rekisteröityjä ja Titanium varusteilla.
Ei taida nuo flexit olla mikään hitti,kun joutuu noin polkee hintoja
Automaalla tuli käytyä tuollaista flexia vilkaisemassa, koeajamassa ei vielä. Tämä threadi läpiluettuna, enpä oikein osannut muodostaa mielipidettä, että mikä se nyt viimeisin käsitys on flexeistä. Tuntuu, että on kumpaankiin suuntaan kommenttia: tehottomuutta, nykimistä, eikä sitten taas toisaalta mitään ropleemaa.
Litraista ecoboostia olen tyypännyt, ja olihan se so-very-fine, mutta "taloushallintopäällikkö" todennäköisesti ohjaa 1,6 vapariin, flexillä tai ilman. Onko väellä kommentia, flex vai noflex, ts. kannattaako edes käydä tyypittämässä flexiä? Vrt. että kyllähän vagin TSI ja DSG antaa hienot tyypit, mutta ei sitä ehdoin tahdoin pidä mennä ongelmia itselleen tilaamaan..
Re: Uusi Focus 2011
Omat kokemukseni flexistä positiiviset, ei ole nykinyt ja kerran vahingossa kun lähdin kolmosella liikkeelle, pientä jurnuttamista lukuunottamatta veti silti hyvin. Ei siis tuppaa sammumaan.Kiltti Hamonen kirjoitti: Uusi tuleva focuksen omistaja ilmoittautuu, vielä ei vaan tiedä millä koneella ja milloin....
Automaalla tuli käytyä tuollaista flexia vilkaisemassa, koeajamassa ei vielä. Tämä threadi läpiluettuna, enpä oikein osannut muodostaa mielipidettä, että mikä se nyt viimeisin käsitys on flexeistä. Tuntuu, että on kumpaankiin suuntaan kommenttia: tehottomuutta, nykimistä, eikä sitten taas toisaalta mitään ropleemaa.
Litraista ecoboostia olen tyypännyt, ja olihan se so-very-fine, mutta "taloushallintopäällikkö" todennäköisesti ohjaa 1,6 vapariin, flexillä tai ilman. Onko väellä kommentia, flex vai noflex, ts. kannattaako edes käydä tyypittämässä flexiä? Vrt. että kyllähän vagin TSI ja DSG antaa hienot tyypit, mutta ei sitä ehdoin tahdoin pidä mennä ongelmia itselleen tilaamaan..
Reissuun lähdettäessä tankissa etanolia ja lähti määränpäässä seuraavana aamuna käyntiin vaikka pakkasta -22 ja ehti jäähtyä 14h, ei lämmitysmahdollisuutta. Tietysti hieman jännitti kun alunperin ajatuksena oli tankata perillä bensaa, jotta voi sillä startata kylmänä.
Nyt ajettuna hieman vajaa 3000km ja luovutustankillista (55l) ja 24litraa lukuunottamatta etanolilla menty keskikulutuksen ollen koko ajalta 8,9l/100km. Kaupunkipyöritystä noin puolet.
Omani siis hb trend 2013.25 joten hyvinkin mahdollista, että aiemmat nykimiset jne. softaongelmat korjattu.
Re: Uusi Focus 2011
Ainoa mikä flexin kanssa mietityttää itsellä on se että keksitäänkö sillekin vielä käyttövoimavero!? Jos se tulee, niin alkaa olla melkolailla järjetöntä ostaa flexiä, kun rekisteriotteessa se näkyy ja mahdollinen kvv tulee maksettavaksi. Toistaiseksi kvv ei ole olemassa ja kyllä se vaan halvemmaksi tulee ajella viinalla ja reippaasti verrattuna bensaan. Jos siis vapareilla ajetaan.
Flexissä on se hyvä puoli että jos ajaa bensalla, niin se on aivan sama kuin normi vapari. Optiona on vaan se viinan käyttö.
Flexissä on se hyvä puoli että jos ajaa bensalla, niin se on aivan sama kuin normi vapari. Optiona on vaan se viinan käyttö.
C-MAX -12 1.6 FlexiFuel
Re: Uusi Focus 2011
Miksi vapariin, kallimpi, kuluttaa enemmän, kalliimmat vakuutusmaksut...Kiltti Hamonen kirjoitti:Litraista ecoboostia olen tyypännyt, ja olihan se so-very-fine, mutta "taloushallintopäällikkö" todennäköisesti ohjaa 1,6 vapariin, flexillä tai ilman.
Re: Uusi Focus 2011
Flexeja ei taida enään saada kuin vanhoja 2012 rekisteröityjä joita vissiin on maahantuojalla varastossa.apophis kirjoitti:Flexissä on se hyvä puoli että jos ajaa bensalla, niin se on aivan sama kuin normi vapari. Optiona on vaan se viinan käyttö.
Hinnastossa niitä ei ainakaan enään ole...
http://www.ford.fi/cs/BlobServer?blobta ... blobkey=id
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Tammi 2013 15:14
Re: Uusi Focus 2011
Uutena kyllä, mutta jos lievästi käytettynä, niin löytyy suunnilleen vain vaparia. Eikä kulutuksella tai vakuutusmaksuilla ole mulla niin suurta vaikutusta. Vakuutuksessa esim. ifin laskuri antoi täyskaskolla kolmisen sataa eroa, ja siinä saa parikin kilsaa ajella ennenkuin hankintahinta tasoittuu kulutuksen takia.Miksi vapariin, kallimpi, kuluttaa enemmän, kalliimmat vakuutusmaksut...
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Tammi 2013 15:14
Re: Uusi Focus 2011
Jooh, tuleehan tuossa vähän mieleen, että miksi näin....taky kirjoitti:
Hinnastossa niitä ei ainakaan enään ole...
http://www.ford.fi/cs/BlobServer?blobta ... blobkey=id
Re: Uusi Focus 2011
Jostain muistelen lukeneeni että Flex ei täytä enään uusimpia päästömääräyksiä ja näin poistuu mallistosta kokonaan.Kiltti Hamonen kirjoitti: Jooh, tuleehan tuossa vähän mieleen, että miksi näin....
Re: Uusi Focus 2011
Aika erikoinen juttu että ovat tuoneet tuotteen markkinoille joka ei sitten hetken kuluttua täytä määräyksiä. Onkohan EU päättänyt kiristää jotain päästönormia yllättäen vai mistähän toi tarkemmin johtuu? Toi ei kuitenkaan varmaan koske kuin uusien autojen myyntiä eli Flexeillä saa varmaan jatkossa kuitenkin huristella normaalisti.
Re: Uusi Focus 2011
Sinänsä ei mikään erikoinen juttu, koska päästömääräykset kiristyvät jatkuvasti - on olemassa lukkoonlyöty tavoiteohjelma ( ei mitään yllätyskiristystä ). Mm. tästä syystä Toyotan Hiacen olemassaolo muuttui ranskalaiseksi. Japanilainen päästötekniikka ei täyttänyt uusia määräyksiä, mutta PSA:n tekniikalla päästään tämän päivän normeihin. Vanhoilla Hiaceilla ja viimevuotisilla etanoli-Fordeilla saa toki ajella ihan normaalisti, mutta vanhalla tekniikalla varustettuja autoja ei saa myydä enää uusina. Tämä on hinta, kun mm. Suomi ( EU ! ) on pelastamassa maailmaa päästöiltä. Vaihtoehtoisten polttoaineiden tutkimus ja käyttö edellyttää tällaisia kokeiluja ja toisaalta kaikkialla maailmassa ei ole samoja päästömääräyksiä, mm. Brasiliassa ajetaan sokeriruoista aikaansaadulla alkoholilla. Focus ja Fiesta ovat ns. maailmanautoja, joita myydään kaikkialla ja näitä Flexifuel-versioita menee "vapaammassa" maailmassa edelleen kaupaksi.tummeli kirjoitti:Aika erikoinen juttu että ovat tuoneet tuotteen markkinoille joka ei sitten hetken kuluttua täytä määräyksiä. Onkohan EU päättänyt kiristää jotain päästönormia yllättäen vai mistähän toi tarkemmin johtuu? Toi ei kuitenkaan varmaan koske kuin uusien autojen myyntiä eli Flexeillä saa varmaan jatkossa kuitenkin huristella normaalisti.
Fordin 1,0 EcoBoost on järkevämpi ja toimivampi kuin etanoliversiot - ja täyttää tämänhetkiset pakokaasumääräykset.
Torque Vectoring Control
Re: Uusi Focus 2011
Kiitoksia selvennyksestä. Tuntuu kuitenkin hiukan oudolta että EU:n kaltainen taho voi sanella suoraan mikä on hyväksytty päästömäärä. Tällähän voidaan sorsia esim. Japanilaisia valmistajia ja suosia vaikkapa PSA:ta. Myönnetään että salaliitto-hattu ehkä syvällä päässä, mutta jotenkin tuntuisi fiksummalta että jokainen maa päättäisi näistä asioista aivan itsenäisesti. Suomen olosuhteet kun ovat täysin erilaiset kuin Eteläisen Espanjan.