Puman etupää jurisee

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Super-Puma

Puman etupää jurisee

Viesti Kirjoittaja Super-Puma »

Tätä on varmasti kysytty useinkin, mutta jos linjoilla olisi joku jolle asian on tuttu ja antaisi hiukan vinkkiä...

Eli auto on -98 puma 1,7 litraisella koneella. Etupäästä (oletan?) kuuluu ajettaessa vahva ääni jota vois kuvailla jonkinlaiseksi jurinaksi. Ääni alkaa kuulua tuossa 20 nopeudessa ja voimistuu nopeuden lisääntyessä ollen pahimmillaan tuossa 80-90 välillä. Toinen havainto on, ettei ääni muutu miksikään kun kytkimen painaa pohjaan ja auto kulkee vapaalla. Sillä ei siis ole mitään merkitystä onko veto päällä vai ei. Etupää ikäänkuin pompottaa ihan kuin renkaat ei olisi ihan pyöreät mutta ratti ei täristä tai vatkaa missään nopeudessa.

Ääni ei oikeastaan muutu myöskään miksikään jos ajaa parkkiksella kahdeksikkoa kumpaan tahansa suuntaan. Ogelma alkoi pari kuukautta sitten ja pahenee pikkuhiljaa. Ääni on häiritsevän kova joten eikös laakerit olisi jo jauhona jos ongelma siellä suunnalla olisi? Onko mahdollista että tulisikin takapäästä?

Vielä: jos menee laakerinvaihdoksi, miten sen saapi tehtyä ja saako ilman että etupään suuntaukset muuttuu (nimim. oli juuri suuntauksessa eikä taas viitsisi maksaa) :?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Puman etupää jurisee

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Laakerivialta kuulostaa, eikä laakerinvaihdon jälkeen tarvitse pyöriä suunnata. Oli se sitten prässättävä tai napa-asetelma. Ja onhan se mahdollista, että takapää siellä ääntää. Tunkilla kulmasta ylös ja renkaasta kiinni ja heiluttaen kokeilemalla. Jos vika on laakerissa pitäisi noin selvän tapauksen tuntua helposti.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Puman etupää jurisee

Viesti Kirjoittaja Foordson »

mösjöö kirjoitti:Laakerivialta kuulostaa, eikä laakerinvaihdon jälkeen tarvitse pyöriä suunnata. Oli se sitten prässättävä tai napa-asetelma. Ja onhan se mahdollista, että takapää siellä ääntää. Tunkilla kulmasta ylös ja renkaasta kiinni ja heiluttaen kokeilemalla. Jos vika on laakerissa pitäisi noin selvän tapauksen tuntua helposti.
Parempi tapa on pyörittää rengasta ja pitää toisella kädellä jousesta kiinni. Jos jousi tärisee/värisee on kyseinen laakeri hajalla. Väljää ei välttämättä tunnu.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Puman etupää jurisee

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tuokin myös.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin