focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:10
focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
kyseessä sama auto josta just kirjottelin polttoaine suodattimen vaihdosta,oikea suodatin on nyt hankittu ja se siitä.auto siis focus 1.6 tdci 06 manuaali farkku ja rullattu noin 160tkm.
nyt iski semmoinen vika että mittaristoon sytty punainen hammasrattaan kuva jonka keskellä kysymys merkki,manuaali sanoo merkistä että moottorin järjestelmävian varoitusvalo,kun valo sytty hävisivät vedot eli vaikka koneessa olis kolmetuhatta kierrosta niin auto ei kulje esim kolmosella kun neljää kymppiä.kesällä autossa oli sama vika ja korjaamo ukko sano että manuaali mallissa ei edes olis tommosta merkkivaloa,ei ollut tosin fordin asentaja.auto vietiin sitten fordille ja siellä sanottiin että joku partikkeli suodatin on tukossa ja ei jaksa polttaa koska moottorissa on liikaa öljyä.tämmönen ilmeisesti partikkeli suodatin on vaihdettu saksassa noin 80tkm kohdalla.
mitähän nyt tarvis tehdä,siis tehdä muuta kun ajaa suoraan korjaamolle.
nyt iski semmoinen vika että mittaristoon sytty punainen hammasrattaan kuva jonka keskellä kysymys merkki,manuaali sanoo merkistä että moottorin järjestelmävian varoitusvalo,kun valo sytty hävisivät vedot eli vaikka koneessa olis kolmetuhatta kierrosta niin auto ei kulje esim kolmosella kun neljää kymppiä.kesällä autossa oli sama vika ja korjaamo ukko sano että manuaali mallissa ei edes olis tommosta merkkivaloa,ei ollut tosin fordin asentaja.auto vietiin sitten fordille ja siellä sanottiin että joku partikkeli suodatin on tukossa ja ei jaksa polttaa koska moottorissa on liikaa öljyä.tämmönen ilmeisesti partikkeli suodatin on vaihdettu saksassa noin 80tkm kohdalla.
mitähän nyt tarvis tehdä,siis tehdä muuta kun ajaa suoraan korjaamolle.
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Lieneekö tämä nyt sitten PSA:n diesel. Jos on niin lisäaine varmaan loppu.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:10
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
joo kyllähän se psa on mutta mikähän lisäaine??? onko se jotain taikajuomaa voimansiirtoon,autossa ollut siis sama ongelma kesäkuumallakin.
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Ei kun varmaan sille hiukkassuodattimelle.. Pitäisiköhän sen aineen loppumisesta tulla vikavalo?azureus321 kirjoitti:joo kyllähän se psa on mutta mikähän lisäaine??? onko se jotain taikajuomaa voimansiirtoon,autossa ollut siis sama ongelma kesäkuumallakin.
Onko sitä suodatinta katsottu kun kerran siitä on vikailmoitus tullut?
Ei taida olla ihan halpa vaihdettava?
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:10
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
onko autossa siis fordin sanoma partikkeli suodatin,hiukkas suodatin vai onko sama asia.
onko siellä suodattimessa joku lisäaine niinkun on nyt annettu ymmärtää, hammasrattaan ohella kojetaulussa palaa myös moottorin häiriövalo,mistä päin autoa suodatin löytyy.niin ja siis mikä lisä aine ja mistä sitä laitetaan.
onko siellä suodattimessa joku lisäaine niinkun on nyt annettu ymmärtää, hammasrattaan ohella kojetaulussa palaa myös moottorin häiriövalo,mistä päin autoa suodatin löytyy.niin ja siis mikä lisä aine ja mistä sitä laitetaan.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:10
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
kesällä fordin merkki huolto siis sanoi polttaneensa suodattimen auki eivätkä puhuneet mistään lisä aineesta.
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
PSA on kaikessa viisaudessaan hiukkassuodattimeen-hiukkasloukkuun-partikkelisuodattimeen-nokiloukkuun... kehittänyt lisäaineen uudelleengenerointiin-puhtaaksipolttoon... Tämän lisäaineen nimi on Eolys. Lisäaine sijaitsee pienessä säiliössä auton pohjassa mahdollisest vasemman takapyörän nurkilla melkein helmakotelossa (Peugeot). Vaihto ei ole paha tai pitkä homma, aine itsessään taisi olla aika arvokasta, työ tehdään aika-ajoin kuntohuollon yhteydessä. Vaihtoväli on kyllä varsin pitkä.
Edelleen en ole milläänlailla varma liittyyko autosi vika tähän vai ei, punaisesta hammasrattaasta kannattaisi kysyä manuaalista tai Ford-korjaamosta lisää. Lisäaineen loputtua merkkivalo kyllä syttyy.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23714.0 Tuossa hieman yleistä lätinää hiukkassuodattimessa.
Edelleen en ole milläänlailla varma liittyyko autosi vika tähän vai ei, punaisesta hammasrattaasta kannattaisi kysyä manuaalista tai Ford-korjaamosta lisää. Lisäaineen loputtua merkkivalo kyllä syttyy.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23714.0 Tuossa hieman yleistä lätinää hiukkassuodattimessa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Luetuttaa vikakoodit.azureus321 kirjoitti:mitähän nyt tarvis tehdä
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:10
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
kiitoksia selventävästä vastauksesta.kaveri tossa lähti fordille, saapas nähdä mitä siellä sanovat.
on muuten mielestäni pikkuisen per....tä toi rakennelma fordissa,tämä hiukkassuodatin ja monella muullakin nimellä oleva kapistus onkin suomeksi katalysaattori,ylimääräiset liemet ja mönjät pitäisi polttaa tai puhdistaa ennen kattia, jo on psaan insinöörit lyöneet pahasti päänsä seinään tämän keksiessään.jos katti kärähtää niin se on tommonen 900€ remppa liikkeessä äkkiä laskettuna. taas yksi auto johon pitäisi laittaa tyhjä pönttö tai suora putki,leimalle taas sitten katti kiinni ja voi niitä riemun kiljahduksia kun katsastus insinööri antaa päästöistä niin puhtaan paperin että sitä sopii naapureillekin näyttää kuinka vähäpäästöinen auto onkaan.
on muuten mielestäni pikkuisen per....tä toi rakennelma fordissa,tämä hiukkassuodatin ja monella muullakin nimellä oleva kapistus onkin suomeksi katalysaattori,ylimääräiset liemet ja mönjät pitäisi polttaa tai puhdistaa ennen kattia, jo on psaan insinöörit lyöneet pahasti päänsä seinään tämän keksiessään.jos katti kärähtää niin se on tommonen 900€ remppa liikkeessä äkkiä laskettuna. taas yksi auto johon pitäisi laittaa tyhjä pönttö tai suora putki,leimalle taas sitten katti kiinni ja voi niitä riemun kiljahduksia kun katsastus insinööri antaa päästöistä niin puhtaan paperin että sitä sopii naapureillekin näyttää kuinka vähäpäästöinen auto onkaan.
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Toimiessaan se hiukkasloukku on ihan fiksu idea, kuin myös muutkin saasteidenestojärjestelmät.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:10
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
jep jep. onhan noi kaikki katalysaattorit ja vastaavat menneet kovasti kehityksessä eteen päin mikä on ihan hyvä kun pakoputkesta ei tule kohta muuta kuin kondensio vettä.
no, toveri vei focuksen eilen paikalliselle fordille ja seuraavassa fordin selviytys kuitissa.
moottorin häiriövalo palaa, muistissa koodit p242f:dieselmoottorin hiukkassuodattimen ahtauma/nokikerääntymä, p2458:dieselmoottorin hiukkassuodattimen regeneroinin kesto=>tarkistettu paine-ero, anturinletkut=>kunnossa=>tarkistettu paine-ero anturin paine=>
paine arvo kunnossa 0 bar moottori ei käy virta päällä=>tarkistettu moottoriöljy taso=>
moottorissa liikaa öljyä. taso reilusti yli max merkin=>öljyä vähennetty jotta voidaan suorittaa
regenerointi=>hiukkassuodatin regeneroitu=>luettu vikakoodit=>ei koodeja=>auto kunnossa.
että semmonen ohjelma numero oli fordilla, tosiasia on kumminkin se että öljy ei itsekseen moottorissa lisäänny vaan öljyn sekaan on päässyt jotain muuta ainetta,joko polttoainetta tai sitten sitä hiukkassuodattimen(katalysaattorin) lisäainetta.
outoa tässä kumminkin on se että fordilla eivät missään vaiheessa puhuneet mistään lisäaineen tarkastuksesta/lisäainesäiliöstä.
mikäli palstalle kirjottaneihin on uskominen niin kyllä tässä kys autossa on oltava sellainen lisäaine järjestelmä.
niin ja ongelmahan oli sama jo kesällä,ulkona oli ainakin +20astetta lämmintä ja kone varmasti niin kuuma että jaksoi polttaa kaiken ylimääräisen,silloin kesällä fordilla tehtiin aivan sama diaknoosi kuin nyt.
no, toveri vei focuksen eilen paikalliselle fordille ja seuraavassa fordin selviytys kuitissa.
moottorin häiriövalo palaa, muistissa koodit p242f:dieselmoottorin hiukkassuodattimen ahtauma/nokikerääntymä, p2458:dieselmoottorin hiukkassuodattimen regeneroinin kesto=>tarkistettu paine-ero, anturinletkut=>kunnossa=>tarkistettu paine-ero anturin paine=>
paine arvo kunnossa 0 bar moottori ei käy virta päällä=>tarkistettu moottoriöljy taso=>
moottorissa liikaa öljyä. taso reilusti yli max merkin=>öljyä vähennetty jotta voidaan suorittaa
regenerointi=>hiukkassuodatin regeneroitu=>luettu vikakoodit=>ei koodeja=>auto kunnossa.
että semmonen ohjelma numero oli fordilla, tosiasia on kumminkin se että öljy ei itsekseen moottorissa lisäänny vaan öljyn sekaan on päässyt jotain muuta ainetta,joko polttoainetta tai sitten sitä hiukkassuodattimen(katalysaattorin) lisäainetta.
outoa tässä kumminkin on se että fordilla eivät missään vaiheessa puhuneet mistään lisäaineen tarkastuksesta/lisäainesäiliöstä.
mikäli palstalle kirjottaneihin on uskominen niin kyllä tässä kys autossa on oltava sellainen lisäaine järjestelmä.
niin ja ongelmahan oli sama jo kesällä,ulkona oli ainakin +20astetta lämmintä ja kone varmasti niin kuuma että jaksoi polttaa kaiken ylimääräisen,silloin kesällä fordilla tehtiin aivan sama diaknoosi kuin nyt.
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Tuli mieleen, että jospa sitä öljyä on tosiaan laitettu liikaa... Tuon koneen öljytilavuus on "vain" 3.8 litraa, kun samanvuotisen 1.8 tdci peräti 5.6 litraa (täysin eri moottori). Tuossa voisi virhe sattua...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Minkä tyylistä ajoa sulle tulee? Pitkiä vetoja vai lyhyttä pätkää?azureus321 kirjoitti:että semmonen ohjelma numero oli fordilla, tosiasia on kumminkin se että öljy ei itsekseen moottorissa lisäänny vaan öljyn sekaan on päässyt jotain muuta ainetta,joko polttoainetta tai sitten sitä hiukkassuodattimen(katalysaattorin) lisäainetta.
Kunkahan paljon öljyä pitää olla yli ylärajan että se estää regeneroinnin?
Paljon pätkäajoa ja paljon epäonnistuneita/keskeytyneitä regenerointiyrityksiä kuulemma aiheuttaa öljymäärän lisääntymistä. Toisinsanoen regenerointiin ruiskutettu polttoaine päätyy männänrenkaisen ohi öljytilaan.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:10
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
ensinnäkin tohon öljymäärään, vieressä on seisottu kun öljyt on vaihdettu merkki liikkeessä ja ihan oikea öljymäärä eikä yhtään yli ylä merkin. tossa ajo hommassa saattaa olla hiukan järkeäkin kun ajo on pääsääntöisesti pätkää eikä pitkiäajoja,tosin autossa on webasto ja se on ollut nyt kovassa käytössä joten lämpöjen pitäisi riittää polttoon.oliskohan jollain jonkin sortin räjäytys kuvia pako puolesta ja polttoaine järjestelmästä kun kaikki vaan puhuu lisäaineesta mutta ei ole tullut vastauksia missä se säiliö on ja yleensä minkä tyyppinen toi poltto järjestelmä on.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:10
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
oliskohan kellään tohon focukseen korjauskäsikirjaa taikka linkkiä mistä sais katsella ihan ilmaiseksi 

-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Tämä on mielenkiintoinen aihe ja jos joku oikeasti tuntee systeemin niin kertokoon
Mulle on kerrottu näin:
Kun hiukkassuodattimeen kertyy töhkää niin paine-ero sen yli kasvaa, jolloin poltto käynnistyy. Poltto vaatii lämpimän moottorin. Polton aikana ruiskutetaan ylimääräistä polttoainetta sylintereihin poistotahdin alussa eli alakuolokohdassa kulkeutumaan pakokaasujen mukana suodattimeen. Osa tästä polttoaineesta päätyy öljyn sekaan sylinterin ohivuotona.
Sitä lisäainetta ruiskutetaan myös mutta ruiskutetaanko se hiukkassuodattimeen, pakosarjaan vai polttoaineen sekaan, sitä en tiedä.
Olisi hyvä, jos mittaritaulussa olisi merkkivalo poltolle ettei tulisi sammutettua keskenkaiken autoa.
Ohjekirjassahan on maininta, että pitäisi ajoittain ajaa pitempi pätkä maantietä reippailla kierroksilla jotta poltto onnistuu.

Mulle on kerrottu näin:
Kun hiukkassuodattimeen kertyy töhkää niin paine-ero sen yli kasvaa, jolloin poltto käynnistyy. Poltto vaatii lämpimän moottorin. Polton aikana ruiskutetaan ylimääräistä polttoainetta sylintereihin poistotahdin alussa eli alakuolokohdassa kulkeutumaan pakokaasujen mukana suodattimeen. Osa tästä polttoaineesta päätyy öljyn sekaan sylinterin ohivuotona.
Sitä lisäainetta ruiskutetaan myös mutta ruiskutetaanko se hiukkassuodattimeen, pakosarjaan vai polttoaineen sekaan, sitä en tiedä.

Olisi hyvä, jos mittaritaulussa olisi merkkivalo poltolle ettei tulisi sammutettua keskenkaiken autoa.
Ohjekirjassahan on maininta, että pitäisi ajoittain ajaa pitempi pätkä maantietä reippailla kierroksilla jotta poltto onnistuu.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
PSA-konsernin FAP-suodin toimii ns. passiivisella regeneroinnilla, joka meinaa sitä, että kun on regeneroinnin aika, tapahtuu polttoaineen jälkiruiskutus (lisäaineella) hieman ennen työtahdin alakuolokohtaa, joka kasvattaa pakokaasujen lämpötilaa, jolloin se riittää polttaamaan suodattimen puhtaaksi. Ruiskutettavan määrä liikkuu muutamissa kymmenissä miljoonasosissa (ppm). Aine vaatii runsaasti lämpötilaa palaakseen, joten se ei syty kylmässä koneessa. Aine reagoi jäännöshappeen jollain tavalla ja pakoputkessa tulee pirun kuumat oltavat ja karstat palaa pois.PiuhaPoikki kirjoitti:Kun hiukkassuodattimeen kertyy töhkää niin paine-ero sen yli kasvaa, jolloin poltto käynnistyy. Poltto vaatii lämpimän moottorin.
Yleensä saavutettavissa oleva puhdistusteho on noin 85%, ihanteellisissa olosuhteissa jopa 100%. Todennäköisesti myös polttoaineensuihkutusmäärää lisätään regeneroinnin ajaksi.
Ei. Käyntilämpimässä moottorissa ei esiinny läpipuhallusta ja regenerointi ei tapahdu kuin käyntilämpimässä tilassa, eli sitä ei missään tilassa ruiskuteta kylmään moottoriin, jolloin sitä voisi läpipuhalluksen toimesta joutua öljyn sekaan. Jos järjestelmä on ehjä ja toimii suunnitellusti siis.PiuhaPoikki kirjoitti: Osa tästä polttoaineesta päätyy öljyn sekaan sylinterin ohivuotona.
Hieman jutunjuurta.
http://www.dieselnet.com/papers/9909rhodia/
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Mielenkiitoinen linkki. Kiitos.
Sitä näyttää kumminkin tapahtuvan.
Keskusteluja aiheesta löytyy aika paljon kun nettiä kahlaa.
Ford, Madza, pöso ja sitikka. Kaikissa samaa ilmiötä.
Esim:
http://www.fordownersclub.com/forums/to ... evels-now/
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... -hvfap-psa
Jospa järjestelmä ei sitten toimi suunnitellusti kaikissa olosuhteissa.
ps. Anteeksi aloittajalle lievästä ketjun varastamisesta.
Mistä se oljymäärän lisääntyminen sitten johtuu?mösjöö kirjoitti:Ei. Käyntilämpimässä moottorissa ei esiinny läpipuhallusta ja regenerointi ei tapahdu kuin käyntilämpimässä tilassa, eli sitä ei missään tilassa ruiskuteta kylmään moottoriin, jolloin sitä voisi läpipuhalluksen toimesta joutua öljyn sekaan. Jos järjestelmä on ehjä ja toimii suunnitellusti siis.
Sitä näyttää kumminkin tapahtuvan.
Keskusteluja aiheesta löytyy aika paljon kun nettiä kahlaa.
Ford, Madza, pöso ja sitikka. Kaikissa samaa ilmiötä.
Esim:
http://www.fordownersclub.com/forums/to ... evels-now/
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... -hvfap-psa
Jospa järjestelmä ei sitten toimi suunnitellusti kaikissa olosuhteissa.
ps. Anteeksi aloittajalle lievästä ketjun varastamisesta.
Viimeksi muokannut PiuhaPoikki, 23 Joulu 2012 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
DPF= Damned Particulate Filter 

Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Käsittääkseni ainoa mahdollisuus olisi, että liuosta ruiskutetaan väärään aikaan. Viallinen lämpöanturikin voisi periaatteessa tehdä tämän.PiuhaPoikki kirjoitti:Mielenkiitoinen linkki. Kiitos.
Mistä se oljymäärän lisääntyminen sitten johtuu?
Sitä näyttää kumminkin tapahtuvan.
Keskusteluja aiheesta löytyy aika paljon kun nettiä kahlaa.
Ford, Madza, pöso ja sitikka. Kaikissa samaa ilmiötä.
Esim:
http://www.fordownersclub.com/forums/to ... evels-now/
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... -hvfap-psa
Jospa järjestelmä ei sitten toimi suunnitellusti kaikissa olosuhteissa.
ps. Anteeksi aloittajalle lievästä ketjun varastamisesta.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Monenmoista infoa löytyy:
http://www.aa-academy.com/Training/Lear ... 0(DPF).asp
Tässä taas sanotaan, että lisäaine annostellaan tankkauksen yhteydessä polttoianetankkiin.
Kyselin taannoin tätä lisäaine-asiaa/riittävyyttä Ford-huollossa ja minulle sanottiin, että kannattaa ajaa yleensä tankki lähes tyhjäksi ja tankata täyteen. Näin lisäaineannostelu toimii suunnitellusti.
Tämä olisi sopusoinnussa linkin selostuksen kanssa.
Myös öljyjen lisääntyminen "vääräntyyppisessä" ajossa oli huoltoneuvojalle tuttu ilmiö.
Tässä myös hyvä paketti: http://www.jlmlubricants.com/en/how-die ... lters-work
Tämänkin mukaan PSA-systeemi annostelee lisäaineen polttoaineen sekaan.
Yleisohje näyttää olevan, että ongelmien välttämiseksi pitäisi ajaa reipasta ajoa pitempi pätkä säännöllisesti.
http://www.aa-academy.com/Training/Lear ... 0(DPF).asp
Tässä taas sanotaan, että lisäaine annostellaan tankkauksen yhteydessä polttoianetankkiin.
Kyselin taannoin tätä lisäaine-asiaa/riittävyyttä Ford-huollossa ja minulle sanottiin, että kannattaa ajaa yleensä tankki lähes tyhjäksi ja tankata täyteen. Näin lisäaineannostelu toimii suunnitellusti.
Tämä olisi sopusoinnussa linkin selostuksen kanssa.
Myös öljyjen lisääntyminen "vääräntyyppisessä" ajossa oli huoltoneuvojalle tuttu ilmiö.
Tässä myös hyvä paketti: http://www.jlmlubricants.com/en/how-die ... lters-work
Tämänkin mukaan PSA-systeemi annostelee lisäaineen polttoaineen sekaan.
Yleisohje näyttää olevan, että ongelmien välttämiseksi pitäisi ajaa reipasta ajoa pitempi pätkä säännöllisesti.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Sama ongelma täälläkin, auto 08 focus 1.6 tdci mittarissa 135tkm vedot poissa ja tyhjäkäynnillä lämmin moottori täristää. Tärinä häipyy heti kun hiukan kierroksia nostaa. Mitään häiriövaloja ei mittaristossa ei näy, mutta auto on kuin vapari. Hiukkasloukkua tuossa ei pitäisi olla, kuulin että EGR venttiili aiheuttaa myös tällaisia oireita. Onkohan kenelläkään kokemuksia?
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Vika selvinnyt, välijäähdytin jäässä. Välijäähdytin puhdistettu ja kuivattu.
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Taidat ajaa pääasiassa lyhyttä ajoa?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!
Työmatka n. 16km yhteen suuntaan, välillä tulee joku pidempikin reissu.