Cossun ABS-anturit
Cossun ABS-anturit
Moikka kaikille
Olen tässä aloitellut tutkimaan vm -90 takapotkukossun ABS-valon palamisen syytä.
Palaa koko ajan, eli ei sammu virtojen kytkemisen ja ns itsetestin jälkeen.
Kuuluuko noiden absin pyöräantureiden (ja hammaskehien) olla laakerirasvan kanssa samassa "tilassa"?* Vai onko mulla takastefa pettänyt?
Esson baarin isot pojat sanoo ettei kuulu, ja minustakin tuntuu ettei, mutta cossun workshop-manuaalissa nimen omaan kehotetaan täyttämään reikä rasvalla ennen pyöräanturin asennusta.
Oudolta tuo rasva siellä kuulostaa siinäkin mielessä, että suurin osa korjausvinkeistä liitty anturien putsaamiseen ja mittaamiseen. Mitä niitä hyödyttää putsata jos heti kohta ovat taas rasvassa...
-Pete-
Olen tässä aloitellut tutkimaan vm -90 takapotkukossun ABS-valon palamisen syytä.
Palaa koko ajan, eli ei sammu virtojen kytkemisen ja ns itsetestin jälkeen.
Kuuluuko noiden absin pyöräantureiden (ja hammaskehien) olla laakerirasvan kanssa samassa "tilassa"?* Vai onko mulla takastefa pettänyt?
Esson baarin isot pojat sanoo ettei kuulu, ja minustakin tuntuu ettei, mutta cossun workshop-manuaalissa nimen omaan kehotetaan täyttämään reikä rasvalla ennen pyöräanturin asennusta.
Oudolta tuo rasva siellä kuulostaa siinäkin mielessä, että suurin osa korjausvinkeistä liitty anturien putsaamiseen ja mittaamiseen. Mitä niitä hyödyttää putsata jos heti kohta ovat taas rasvassa...
-Pete-
Re: Cossun ABS-anturit
Ei kuulu, rasvaa laitetaan vain ja ainoastaan anturin runkoon hieman ennen asennusta. Voi jopa lähteä muutaman kuukauden päästä irtikin. Se rasva häiritsee nyt absin anturia, jos sitä on absin kehällä.
Putsaa se rasva sieltä pois.
Putsaa se rasva sieltä pois.
Re: Cossun ABS-anturit
Kiitti nopeesta vastauksestaFoordson kirjoitti:Ei kuulu, rasvaa laitetaan vain ja ainoastaan anturin runkoon hieman ennen asennusta. Voi jopa lähteä muutaman kuukauden päästä irtikin. Se rasva häiritsee nyt absin anturia, jos sitä on absin kehällä.
Putsaa se rasva sieltä pois.
Joo, näin mä ajattelinkin sen järjellä olevan. Molemmissa etunavoissa sama tilanne, tarttee putsata. Takaa en oo vielä avannut

Valo sammuu vissiin ilamn mitään kuittaamisia kun järjestelmä huomaa ettää kaikki on kunnossa?
Re: Cossun ABS-anturit
Aivan varma en ole, mutta luulisi tuon ikäisessä sammuvan kun kaikki on kunnossa.Gosa kirjoitti: Kiitti nopeesta vastauksesta
Joo, näin mä ajattelinkin sen järjellä olevan. Molemmissa etunavoissa sama tilanne, tarttee putsata. Takaa en oo vielä avannut![]()
Valo sammuu vissiin ilamn mitään kuittaamisia kun järjestelmä huomaa ettää kaikki on kunnossa?
Re: Cossun ABS-anturit
Jos jää palamaan niin aja pieni pätkä, jos kaikki kunnossa niin pitäis sammua kun 20km/h on saavutettu. Jos ei vieläkään sammu niin voi koittaa ottaa akun kengän irti 15-30min ja kokeilla sen jälkeen uusiks. Jos vielä polttaa valoa ni sitten on härregyyd josai.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Cossun ABS-anturit
Joo tarttee kiskasta skidi lenkki jahka saan takaakin putsattua. Jossain edellisessä bilikas olisko ollu mondeo tai vectra jäi remontin jälkeen valo palamaan ja se hävis vasta kun absit joutu ekan kerran töihin
Re: Cossun ABS-anturit
Eipä hävinny valo, tarttee vissiin alkaa mittailemaan..
Missäs tälläses takapuikassa on abs-rele, sulakerasiassa vai jossain kojelaudan tai sivupaneelin takana?
Missäs tälläses takapuikassa on abs-rele, sulakerasiassa vai jossain kojelaudan tai sivupaneelin takana?
Re: Cossun ABS-anturit
Mulla mondeossa oli toi vastaava vika ABS valo paloi kokoajan ja lopulta vika löyty vahingossa akun maakengästä. Tuntui et on tiukassa paikallaan, mutta sen vaihto sammutti tuon apsin valon ja toimii jo niin kuin pitää, syttyy startatessa ja sammuu hetken päästä.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Re: Cossun ABS-anturit
Mä vaihdoin viime viikolla akun ja navat on kiinni. Vika oli myös ennen akun vaihtoa. Kiitti vinkistä kuitenkin. Mittailin tossa takaa sensorit ja molemmista tuli se n 1 kohmia vastusta. Tarttee etuset vielä testata. Huomasin et heti ku irrottaa anturin liittimen syttyy mittaristoon myös punainen jarrujen varoitusvalo. Järjellä ajatellen kyseisen valon palamattomuus kertoo että piuhat on ehjät koska valo ei pala. Eikö?
Re: Cossun ABS-anturit
Rasva ei siellä haittaa mitään . Mutta jos siihen rasvaan sitoutuu metalli mujua ni sit on sekaisinGosa kirjoitti:Moikka kaikille
Olen tässä aloitellut tutkimaan vm -90 takapotkukossun ABS-valon palamisen syytä.
Palaa koko ajan, eli ei sammu virtojen kytkemisen ja ns itsetestin jälkeen.
Kuuluuko noiden absin pyöräantureiden (ja hammaskehien) olla laakerirasvan kanssa samassa "tilassa"?* Vai onko mulla takastefa pettänyt?
Esson baarin isot pojat sanoo ettei kuulu, ja minustakin tuntuu ettei, mutta cossun workshop-manuaalissa nimen omaan kehotetaan täyttämään reikä rasvalla ennen pyöräanturin asennusta.
Oudolta tuo rasva siellä kuulostaa siinäkin mielessä, että suurin osa korjausvinkeistä liitty anturien putsaamiseen ja mittaamiseen. Mitä niitä hyödyttää putsata jos heti kohta ovat taas rasvassa...
-Pete-
Jossain rasvoissa on "metallia" itsessään esim (lithium) ei ehkä kannata niitä käyttää !
Re: Cossun ABS-anturit
Sitkeessä tuntuu olevan. Kaikki sulakkeet vaihdettu, releitten maadoitus/virransaanti/syöttö toimii, pumppu käy ja surisee (kun paineet laskee sytyttää myös punaisen varoitusvalon)ja kääntää virrat päälle niin pumppu kyllä nostaa paineet ja punainen valo sammuu. Pyöräantureilta mitattu normaalit vastukset, n 1ko, jännitteitä ei vielä mitattu kun ei ole ollut sopivaa renkaanpyörittäjää tarjolla...
Konehuoneesta jarruvermeiden kaikki liittimet putsattu ja paria brittifoorumin hyppylankakikkaakin kokeiltu - ei auttanut.
No, onneks kyseessä on ihan puhdas harraste-auto...
Konehuoneesta jarruvermeiden kaikki liittimet putsattu ja paria brittifoorumin hyppylankakikkaakin kokeiltu - ei auttanut.
No, onneks kyseessä on ihan puhdas harraste-auto...

Re: Cossun ABS-anturit
Gosa kirjoitti:Sitkeessä tuntuu olevan. Kaikki sulakkeet vaihdettu, releitten maadoitus/virransaanti/syöttö toimii, pumppu käy ja surisee (kun paineet laskee sytyttää myös punaisen varoitusvalon)ja kääntää virrat päälle niin pumppu kyllä nostaa paineet ja punainen valo sammuu. Pyöräantureilta mitattu normaalit vastukset, n 1ko, jännitteitä ei vielä mitattu kun ei ole ollut sopivaa renkaanpyörittäjää tarjolla...
Konehuoneesta jarruvermeiden kaikki liittimet putsattu ja paria brittifoorumin hyppylankakikkaakin kokeiltu - ei auttanut.
No, onneks kyseessä on ihan puhdas harraste-auto...
Toi jännite/vastus mittaus ns. pulssi antureista on niinkuin "vähän sinne päin" jos sulla on joku kaveri jolla on OSKILLOSKOOPPI ! ja osaa sitä käyttää ni antureiden chekkaus vie noin 5min kpl
ja saa luotettavaa tietoa !! Vaikka vastus ja ja jännite (true rms) ois oikein ei välttämättä ns. pulssi muoto ????