
Sierra camber kulma?
Sierra camber kulma?
Elikkä olen ihmetellyt miksi sierrassani on takana erikoisen paljon camberia. Auto on toki madallettu mutta voiko se aiheuttaa niin paljon kulmaa takapyöriin. Mikään siellä ei tunnu erikoisen väljältä... Mahtaisiko joku osata kertoa mikä vian aiheuttaa. Myöskään tukivarret eivät näytä ainakaa silminnähden vääntyneeltä 

Pelkään että olen sairasunut fordismiin... 

Re: Sierra camber kulma?
Sehän se just on, Sierran takapäähän tulee (ehkä liikaakin) camberia, kun madalletaan alustaa. Sitä pystyy korjaamaan vaihtamalla esim. cossun tukivarret tai muuttamalla apurungossa olevia kiinnitysreikä (kuten JyriN on tehnyt), sitten on toki se ei-niin-laillinen-keino, että laittaa prikat laakeripukkien ylempien pulttien alle, pukin ja tukivarren väliin.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierra camber kulma?
Joo, tuossa on muutama kuva.
Ja sitten on vielä semmoinen keino, että laittaa apurungon isojen kumipuslien ja rungon väliin korotuksen. En ole tätä itse kokeillut ja arvelen siinä tarvittavan kenties pidempää pulttia - samalla perän laipan kulma muuttuu ja tästä voi olla muita ei toivottuja sivuvaikuksia.
Maltillinen madallus sopii sierran takapäähän, mutta liika saa perän roikkumaan rumasti. Samalla camber kääntyy niin negatiiviselle, että auto vetelee urissa ja vetopito on heikko.
Ja sitten on vielä semmoinen keino, että laittaa apurungon isojen kumipuslien ja rungon väliin korotuksen. En ole tätä itse kokeillut ja arvelen siinä tarvittavan kenties pidempää pulttia - samalla perän laipan kulma muuttuu ja tästä voi olla muita ei toivottuja sivuvaikuksia.
Maltillinen madallus sopii sierran takapäähän, mutta liika saa perän roikkumaan rumasti. Samalla camber kääntyy niin negatiiviselle, että auto vetelee urissa ja vetopito on heikko.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierra camber kulma?
OT pakkohan tuota blogia on lukea itsekin
, mutta heräsi kysymys kun ei oikein käynyt selväksi että vingutitko noita sisempiä reikiä vain ylöspäin vai myös eteen??
BTW eikös jotkut oo tehny säädettävän takapään myös epäkeskeisillä pulteilla...?

BTW eikös jotkut oo tehny säädettävän takapään myös epäkeskeisillä pulteilla...?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierra camber kulma?
Tarkoitus oli vinguttaa reikä vain pystysuuntaan soikioksi, mutta eihän tuo ihan suorareunainen ole.
Jotain toteutuksia olen nähnyt (jollain brittifoorumilla) missä oli tehty itse epäkeskopultti säätöä varten. Periaatteessa ihan hyvä ajatus, mutta käytännössä tuossa ei ole kovin suurta säätövaraa. Vajaa sentti puolellansa, muistaakseni. Ja yleensä kertasäätö riittää.
Tuo reikien viilaaminen on hyvä ja nopea konsti säätää vajaan 1 asteen camber muutos. Enempää ei oikein tila riitä. Samalla muutos johtaa siihen ettei tukivarren kiinnitys ole enää samalla suoralla ja tästä tulee tukivarteen tarpeetonta vääntöä.
Opel miehillä on noita k-mac puslia, mutta aika kalliilta vaikuttavat - Ford miehelle.

Jotain toteutuksia olen nähnyt (jollain brittifoorumilla) missä oli tehty itse epäkeskopultti säätöä varten. Periaatteessa ihan hyvä ajatus, mutta käytännössä tuossa ei ole kovin suurta säätövaraa. Vajaa sentti puolellansa, muistaakseni. Ja yleensä kertasäätö riittää.
Tuo reikien viilaaminen on hyvä ja nopea konsti säätää vajaan 1 asteen camber muutos. Enempää ei oikein tila riitä. Samalla muutos johtaa siihen ettei tukivarren kiinnitys ole enää samalla suoralla ja tästä tulee tukivarteen tarpeetonta vääntöä.
Opel miehillä on noita k-mac puslia, mutta aika kalliilta vaikuttavat - Ford miehelle.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierra camber kulma?
No johan se menee väljäksi jos jotai reikiä soikeaks tekee?
Re: Sierra camber kulma?
Pitäisi varmaan ottaa Tessun kirjaoitusajankohta huomioon, mutta vastataan silti.
Kasausvaiheessa pultin ja mutterin alle laitetaan prikat - siis apurungon laajennettujen reikien ulkopuolelle.
Viimeisen vaiheen voi sitten tehdä joko hienosti tai sitten niin kuin minä tein.
Pultit pikkuisen löysällä rengaskulmat säädetään kohdalleen, tai ainakin niin hyväksi, mitä säätövara antaa myöten. Pultit kireälle ja lopuksi prikat hepataan apurunkoon kiinni. Eikä ole väljää enää ja pyörät sojottaa enempi toivottuun suuntaan.

Apurungon reiät viilataan soikeaksi, jotta se tukivarsi saadaan kääntymään vähän enemmän "pystyyn": sisäpäätä ylös ja ulkoreunaa alas. Tosi tarkka kaveri säätää ulommasta puslasta vielä auraustakin kohdalleen, eli tekee reiästä vaan reilusti isomman alaspäin (kolmion?).Tessu kirjoitti:No johan se menee väljäksi jos jotai reikiä soikeaks tekee?
Kasausvaiheessa pultin ja mutterin alle laitetaan prikat - siis apurungon laajennettujen reikien ulkopuolelle.
Viimeisen vaiheen voi sitten tehdä joko hienosti tai sitten niin kuin minä tein.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierra camber kulma?
Kelloa tai ei mut helpommalalhan ois päässy alkuperäsellä alustalla heh sitä tarkotin noo nouhätä.
Saapiko niitä muutes ihan noin vain hioa ja hitsata mitä sanoo viranomaset?? mulla ei oo tietoo siitä
Saapiko niitä muutes ihan noin vain hioa ja hitsata mitä sanoo viranomaset?? mulla ei oo tietoo siitä
Re: Sierra camber kulma?
Saa. Tukivarsiahan ei saa hitsata korjausmielessä, mutta tuohon vain hepataan prikat kiinni.Tessu kirjoitti:Kelloa tai ei mut helpommalalhan ois päässy alkuperäsellä alustalla heh sitä tarkotin noo nouhätä.
Saapiko niitä muutes ihan noin vain hioa ja hitsata mitä sanoo viranomaset?? mulla ei oo tietoo siitä
Alkuperäinen rakenne pysyy samana.
Re: Sierra camber kulma?
Alkuperäisellä - tottakai pääsisi helpommalla, mutta mitä hauskaa siinä sitten olisi.Tessu kirjoitti:Kelloa tai ei mut helpommalalhan ois päässy alkuperäsellä alustalla heh sitä tarkotin noo nouhätä.
Saapiko niitä muutes ihan noin vain hioa ja hitsata mitä sanoo viranomaset?? mulla ei oo tietoo siitä

Tuo prikkojen / aluslevyjen heppaus on tietääkseni se tapa tehdä tuo muutos, joka konttorilla hyväksytään. Tosin ei minulla ole tästä mitään mustavaloista dokumenttia olemassa.
Tuota alustapolitiikka -letjua kannattaa vilkuilla, jos joku muutos Sierraan kiinnostaa. Jos ei siitä löydy, niin sitten kannattaa kysäistä. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/