Mondeo oireilee
Mondeo oireilee
Etsiskelin noista aiemmista mahdollisia syitä Mondeon oireiluun, mutta ainakaan ei kovin selvää löytynyt.
Elikkä auto on -96 Mondeo 2.0 Zetec ja oireilee miltei kokoajan.
Tyhjänkäynti kylmänä ok. Lämpimänä yleensä vaeltelee ja etsii. Saattaapa välillä yrittää sammuakin ja on sammunut muutaman kerran.
Välillä lämpimänä ihan ok tyhjäkäynti.
Kylmänä vastaa kaasuun yleensä ihan normaalisti, välillä ei vastaa kunnolla.
Taas lämmettyään hankaa kiihdytyksissä vastaan. Pintakaasulla ajellessa ihan ok. Tasakaasulla myös toimii oikein.
Välillä risteyksissä käännyttäessä vaihdettaessa pienemmällä tuntuu tukehtuvan.
Mutta toisinaan esimerkiksi kaupassa käynnin jälkeen lähtiessä toimii ok ja vastaa kaasuun oikein.
Ilmamassa anturia on puhdisteltu, samoin kaauläppäkotelo antureineen.
Tulpat ja piuhat vaihdettu myös äskettäin, samoin suodattimet. Autoa huolettu normaalisti.
Ilmamassamittarin piuhan irrotuksella ei tuntuisi pahemmin olevan merkitystä mitä nyt ehkä ottaa toimiessaa herkemmin kiekkoja. Ohjaustehostimen paineanturin liitin vaihdettu myös.
Olisikin kiva tietää mistä mahdolliset oireet saattaisivat johtua?
Lambdaa itse jonkin verran veikkaan, mutta olisi kiva tietää muidenkin kokemuksia.
Elikkä auto on -96 Mondeo 2.0 Zetec ja oireilee miltei kokoajan.
Tyhjänkäynti kylmänä ok. Lämpimänä yleensä vaeltelee ja etsii. Saattaapa välillä yrittää sammuakin ja on sammunut muutaman kerran.
Välillä lämpimänä ihan ok tyhjäkäynti.
Kylmänä vastaa kaasuun yleensä ihan normaalisti, välillä ei vastaa kunnolla.
Taas lämmettyään hankaa kiihdytyksissä vastaan. Pintakaasulla ajellessa ihan ok. Tasakaasulla myös toimii oikein.
Välillä risteyksissä käännyttäessä vaihdettaessa pienemmällä tuntuu tukehtuvan.
Mutta toisinaan esimerkiksi kaupassa käynnin jälkeen lähtiessä toimii ok ja vastaa kaasuun oikein.
Ilmamassa anturia on puhdisteltu, samoin kaauläppäkotelo antureineen.
Tulpat ja piuhat vaihdettu myös äskettäin, samoin suodattimet. Autoa huolettu normaalisti.
Ilmamassamittarin piuhan irrotuksella ei tuntuisi pahemmin olevan merkitystä mitä nyt ehkä ottaa toimiessaa herkemmin kiekkoja. Ohjaustehostimen paineanturin liitin vaihdettu myös.
Olisikin kiva tietää mistä mahdolliset oireet saattaisivat johtua?
Lambdaa itse jonkin verran veikkaan, mutta olisi kiva tietää muidenkin kokemuksia.
Mondeo 2.0 CLX -97
Samantapaista vikaa minullakin...
...eli ongelmana itselläni oli kierrosten vaeltelu ja kierrosten tippuminen kovasta vauhdista jarrutettaessa melkein 500-600 rpm:ään ja sen jälkeinen tyhjäkäynnin kohdalleen hakeminen.
Vika oli lambda-anturissa ja uusi maksoi vaihtoineen 340 eurao Stockalla.
Vika oli lambda-anturissa ja uusi maksoi vaihtoineen 340 eurao Stockalla.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Imuilman lämpöanturin liittimen irrotus ei vaikuta asiaan. Motin lämpöanturin vaikutusta en ole kokeillut.
Termarikotelossa ylempi kai on mittarille yms ja se ei vaikuttanut asiaan mutta mille se alempi anturi? Alempaa anturia en ole poistanut vielä toiminnasta.
Egr:ää ei ole tulpattu. Riittääkö siihen pelkkä alipaineletkun irrotus ja tukkiminen?
Imuilmavuotoja ei pitäis olla.
Ohjaustehostimen paineanturista oli liittimestä piuha poikki, siksi vaihdettu. Liittimen irrotus ei vaikuta asiaan.
Termarikotelossa ylempi kai on mittarille yms ja se ei vaikuttanut asiaan mutta mille se alempi anturi? Alempaa anturia en ole poistanut vielä toiminnasta.
Egr:ää ei ole tulpattu. Riittääkö siihen pelkkä alipaineletkun irrotus ja tukkiminen?
Imuilmavuotoja ei pitäis olla.
Ohjaustehostimen paineanturista oli liittimestä piuha poikki, siksi vaihdettu. Liittimen irrotus ei vaikuta asiaan.
Mondeo 2.0 CLX -97
Lambdan hinta stockkalla...
...oli 180 euroa + työtä melkein saman verran
Kyllähän siinä hymy "hiukan" hyytys, kun kuulin hinnan.

Mitenköhän, kuuluukohan olla tuossa mafin perässä se resonaattori vai eikö ole väliä puuttuuko?
Tuossa katseltiin vastaavia mondeoita ja niis kaikis oli tuo resonaattori.
Lämpöanturin piuhan irroitus vaan pahensi oireilua.
Nyt kun ilmat oli muutaman päivän kuumempia niin oireili enemmän.
Tuossa katseltiin vastaavia mondeoita ja niis kaikis oli tuo resonaattori.
Lämpöanturin piuhan irroitus vaan pahensi oireilua.
Nyt kun ilmat oli muutaman päivän kuumempia niin oireili enemmän.
Mondeo 2.0 CLX -97
off topicina ---
mulla 2.0 zetec mondeo ei kiihdy täyskaasulla hyvin vaan hieman hyytyy, mutta jos hieman kaasupoljinta laskee niin taas rupee kiihtymään paremmin.
Tämä ongelma tuntuu vain isommilla vaihteilla 3 ->
Olisko kellään hyvää selitystä
mulla 2.0 zetec mondeo ei kiihdy täyskaasulla hyvin vaan hieman hyytyy, mutta jos hieman kaasupoljinta laskee niin taas rupee kiihtymään paremmin.
Tämä ongelma tuntuu vain isommilla vaihteilla 3 ->
Olisko kellään hyvää selitystä
Fix Or Repair Daily !
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo 1.8 CLX -97 STW
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo 1.8 CLX -97 STW
No ehkä nyt hieman jo rajaa ja helpottaa:
Auto ei oireile sateella ja kostealla säällä vaan tyhjäkäynti ok sekä vetää aivan normaalisti.
Lämmintä ja kuivaa niin heti oireilee - tyhjäkäynti seilaa, sammuilee ja kaasuun vastaa rykimällä tai ei oikein kunnolla.
Epäilin jo liitin vikaakin mutta eiköhän silloin kostealla ois ollu ongelmia enempi.
Auto ei oireile sateella ja kostealla säällä vaan tyhjäkäynti ok sekä vetää aivan normaalisti.
Lämmintä ja kuivaa niin heti oireilee - tyhjäkäynti seilaa, sammuilee ja kaasuun vastaa rykimällä tai ei oikein kunnolla.
Epäilin jo liitin vikaakin mutta eiköhän silloin kostealla ois ollu ongelmia enempi.
Mondeo 2.0 CLX -97
No mutta nyt tulee mutua vähän liikaa.lapazu kirjoitti: No, mulla 1.8 tekee saman. Oma veikkaus on kaasuläpän asentoanturi. Ei oikeastaan häiritse koska kaasupohjassa ei kokoaikaa ajeta, jos useinkaan.
Vika on ilmamäärämittarissa eli MAFfissa. Kokeilkaas täpökiihdytystä ensin irroittamalla se piuha MAFfista.... rupee pelaamaan ja ei hyydy.
Tämä siksi notta täyskaasukiihdytyksessä lambda ohitetaan (open loop mode) ja seokset säädetään pelkän MAFfista saatavan infon avulla. Jos MAF viallinen niin ei pelaa ei. Sitten kun hellität kaasusta palaa lambda taas peliin ja korjaa seokset palttiarallaa oikeaksi.
Ja itse olen myös saman oireen kokenut joka korjaantui MAFfia vaihtamalla.
Ok pitää kokeilla.. mutta niinkuin lapazu kirjoitti niin harvoin sitää tulee nilkkasuorana ajettua tai kiihdytettyä niin ei ole 'häiritsevä ongelma'.Simprider kirjoitti: No mutta nyt tulee mutua vähän liikaa.
Vika on ilmamäärämittarissa eli MAFfissa. Kokeilkaas täpökiihdytystä ensin irroittamalla se piuha MAFfista.... rupee pelaamaan ja ei hyydy.
Tämä siksi notta täyskaasukiihdytyksessä lambda ohitetaan (open loop mode) ja seokset säädetään pelkän MAFfista saatavan infon avulla. Jos MAF viallinen niin ei pelaa ei. Sitten kun hellität kaasusta palaa lambda taas peliin ja korjaa seokset palttiarallaa oikeaksi.
Ja itse olen myös saman oireen kokenut joka korjaantui MAFfia vaihtamalla.
Fix Or Repair Daily !
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo 1.8 CLX -97 STW
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo 1.8 CLX -97 STW
No vaan kyllä jos vika on MAFfissa niin se vaikuttaa kyllä moottorin toimintaan --> vääntö heikompaa/käynti epätasaisempaa jne...
Tuota Lapazun kirjoittamaa 3-> isommilla en tietenkään lukenut kun kiireessä väsää
Omani tekee saman mutta kun parikertaa vetää rajoittimelle lusikka pohjassa niin ero pienenee. Tosin jos kaasua hieman nostaa niin rajoittimelle ei päästä...
Faktaa on kyllä se notta kun kaasua nostaa niin toi open-loop mode poistuu ja boksi rupeaa ottamaan lambdan antaman sikunan huomioon.
Kaasuläppäanturissa jos olisi vikaa niin se näkyisi aina ja laajemmilla kaasun asennoilla.
Taitaa vaan olla niin notta pienillä kierroksilla tuon myllyn syöttö/ennakko kartat eivät ole optimaalisia kun pelataan pelkän MAF/ilmanlämpömittarin varassa (lusikka pohjassa)
Tuota Lapazun kirjoittamaa 3-> isommilla en tietenkään lukenut kun kiireessä väsää

Omani tekee saman mutta kun parikertaa vetää rajoittimelle lusikka pohjassa niin ero pienenee. Tosin jos kaasua hieman nostaa niin rajoittimelle ei päästä...
Faktaa on kyllä se notta kun kaasua nostaa niin toi open-loop mode poistuu ja boksi rupeaa ottamaan lambdan antaman sikunan huomioon.
Kaasuläppäanturissa jos olisi vikaa niin se näkyisi aina ja laajemmilla kaasun asennoilla.
Taitaa vaan olla niin notta pienillä kierroksilla tuon myllyn syöttö/ennakko kartat eivät ole optimaalisia kun pelataan pelkän MAF/ilmanlämpömittarin varassa (lusikka pohjassa)

Nyt kaikki kontaktit käytyä läpi kävin putsaamassa lambdan liittimen. Oli sen näköinen ettei kovin hyvää kontaktia ollut varmaan saanut. Lopputulos oli että oireilu paheni. Olisikohan käynyt jollain varajärjestelmällä jos ei ole saanut kontaktia ja silloin ku kontakti ni oireilu eli lambda oiskin risa?
Motarilla ja isolla tiellä menee jees ja kulku normaalia mutta maaseutuajelu ja kaupunki ovat usein vaikeaa.
Taidan viedä testeriin, pääseepähän helpoimmin.
Motarilla ja isolla tiellä menee jees ja kulku normaalia mutta maaseutuajelu ja kaupunki ovat usein vaikeaa.
Taidan viedä testeriin, pääseepähän helpoimmin.
Mondeo 2.0 CLX -97
Mondeoni teki kylmänä semmosta että sillä ei voinut ajaa muuta kuin pintakaasulla. Otin MAFfin johdon irti jolloin auto rupesi kiihtymään muttei käynyt enää tyhjäkäyntiä kylmänä. Ostin uuden maf-anturin jonka jälkeen auto rupesi toimimaan. OFF topiccina vielä kun otat mondeosta MAF anturin johdon irti niin jokainen auton käyntiä lukeva anturi poistuu pelistä ja auto siirtyy ns vikatilaan, jolloin moottori saa varmasti tarpeeksi bensaa tästä johtuukin se ettei auto käy kylmänä tyhjäkäyntiä. Ennen maf-anturin vaihtoa kannattaa katsoa termostaatilta suoraan alaspäin josta löytyy muovinen T-haara tämä aiheuttaa samankaltaisia ongelmia kuin rikkinäinen Maf-anturi ollessaan rikki T-haaran hinta on noin 6€ ja MAF-anturin 130-140€.
JA vielä OFF topiccina MAF-anturin vastuksia on aivan turha yrittää elvyttää koska vastuksien lämpötila nousee yli 500 astetta joten uutta kaupasta vaan. 8)
JA vielä OFF topiccina MAF-anturin vastuksia on aivan turha yrittää elvyttää koska vastuksien lämpötila nousee yli 500 astetta joten uutta kaupasta vaan. 8)