Ford Transit -89 2.5 hehku käsikäyttöiseksi?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pecu_83

Ford Transit -89 2.5 hehku käsikäyttöiseksi?

Viesti Kirjoittaja pecu_83 »

Terve!

Tuli hankittua uljaaksi kuljetusjuhdaksi ylväs pitkä ja puolikorkea -89 Transit. Transit vaan ei lähde käyntiin omalla virralla jos lämpötila putoaa alle nollan. Autossa on uudet akut ja se jaksaa pyörittää tosi iloisesti tosi pitkään, mutta ei käynnisty. Roikan päästä auto oikein tärähtää käyntiin. Kaveri kertoi minulle, että Transitissani on lämpötilaohjattu hehku joka käynnistyy vasta noin 10 pakkasasteen tienoilla. Voiko tämän lämpöohjauksen ohittaa kuinka helposti? Tahtoisin laittaa autoon yksinkertaisen kytkimen, eli hehku on joko joka käynnistyksessä käytössä tai sitten ei ollenkaan. Osaako joku kertoa, miten toteutan sen?

T:Pekka
mösjöö

Re: Ford Transit -89 2.5 hehku käsikäyttöiseksi?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jos olis kytkentäkaavaa ni ettis sen lämpötila-anturin, joka todennäkösesti on NTC tahi PTC vastus.

1: Sitten selvittäis/mittais mikä sen anturin vastusarvo -10c asteessa. Sitten vaan anturi poikki ja sopivan vastusalueen omaava potentiometri kabiiniin. Siitä voisit itte sitte päättää, koska on kylmä ja koska lämmin.

2: Tietty voihan siihen laittaa tuon -10c arvoisen vastuksen anturin tilalle, jolloin hehkuttaa aina ja jos haluaa niin katkaisia sitä ennen.

3: Tehdä jompikumpi tai molemmat ylläolevista ja uudella liittimellä korvata se alkuperäinen lämpötila-anturi. Tämä on ehkä helpoin ja järkevin.

Nämä tietty edellyttää, ettei sitä anturin arvoa käytetä muuhun kuin hehkuttamisen tai hehkuttamatta jättämisen päättämiseen. Haynes ja Autodata varmaan avais suunnattomasti lisää.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
pecu_83

Re: Ford Transit -89 2.5 hehku käsikäyttöiseksi?

Viesti Kirjoittaja pecu_83 »

Vähän monimutkainen idea.

Onneksi Fordin insinöörit oli tehny tän mulle helpoksi! Kävin kirjastosta lainaamassa korjausoppaan ja sieltä löytyi tieto, että kylmäkäynnistimelle on olemassa testipistoke. Vedin testipistokkeesta piuhat katkaisijalla kabiiniin ja voila! Nyt mulla on ratin vieressä katkaisija josta saan valita, hehkuttaako auto käynnistyksessä vai ei :D

Lueskelin suomen ja englannin foorumeita läpi ja todennäköisesti tuo heikko kylmäkäynnistyvyys johtuu huonosta pumpun ajoituksesta (tai edellisten omistajien turailuista pumpun kanssa), mutta mua ei kiinnosta alkaa sitä tuunaamaan jos tuo hehku vaan riittää käynnistämään auton pakkasen puolella :wink:
Vastaa Viestiin