Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimimaan?
Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimimaan?
Terve, auto on 1,6 OHC -88 Sierra, vaihdettu koneen jatkeeksi 5-vaihteinen (type 9?) -vaihteisto Scorpiosta. Laatikosta ei taida löytyä mittarin vaijerille paikkaa?
Mitäs kaikkea tarvitsisin mittarin toimimaan saamiseksi, ts. sähköiseksi muuntamiseen?
Tällä hetkellä nopeusmittarina toimii navigaattori kiinnitettynä nopeusmittarin paikalle, mutta ei oikein käytännöllinen ko ei ole trippiä eikä kokonaismatkamittari pyöri. Eikä taida olla paras ratkaisu katsastuksen kannaltakaan.
Ja tähän samaan kysyisin vielä, että käykö uudemman mk2 sierran mittaristo tuohon -88 malliin? Siis tuo kierroslukumittarillinen malli. Tuo Taunuksen mittaristo on jokseenkin tympeä
Mitäs kaikkea tarvitsisin mittarin toimimaan saamiseksi, ts. sähköiseksi muuntamiseen?
Tällä hetkellä nopeusmittarina toimii navigaattori kiinnitettynä nopeusmittarin paikalle, mutta ei oikein käytännöllinen ko ei ole trippiä eikä kokonaismatkamittari pyöri. Eikä taida olla paras ratkaisu katsastuksen kannaltakaan.
Ja tähän samaan kysyisin vielä, että käykö uudemman mk2 sierran mittaristo tuohon -88 malliin? Siis tuo kierroslukumittarillinen malli. Tuo Taunuksen mittaristo on jokseenkin tympeä
Mikä niissä riesoissa viehättää...
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Eikös se VSS -anturin reikä ole vähän niinkuin sama kuin vaijerin paikka? Ei ole tarkkaa tietoa, mutta luulis toimivan kun vaan ottaa anturin pois ja laittaa vaijerin rattaineen tilalle -> mittaristo toimii.
Ainakin MT-75:ssa pitäs toimia ihan noin. Paha sanoa kun Scorpioita ei vaijerimittari+type-9 yhdistelmällä ole koskaan ollut.
Scorpioissa on siis mittaristoja sekä vaijerilla että sähkösellä anturilla. Laatikon päässä ei kuitenkaan ole mitään eroa (afaik)
Jos haluat tarkan nopeusmittarin sekä tripin yms, niin hanki kojelaudalle ActiveGPS. Helppo ratkaisu ainakin, ja kelpaa katsastuksessa nopeusmittarina.
Ainakin MT-75:ssa pitäs toimia ihan noin. Paha sanoa kun Scorpioita ei vaijerimittari+type-9 yhdistelmällä ole koskaan ollut.
Scorpioissa on siis mittaristoja sekä vaijerilla että sähkösellä anturilla. Laatikon päässä ei kuitenkaan ole mitään eroa (afaik)
Jos haluat tarkan nopeusmittarin sekä tripin yms, niin hanki kojelaudalle ActiveGPS. Helppo ratkaisu ainakin, ja kelpaa katsastuksessa nopeusmittarina.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Jep, kiitos vastauksesta!
Katselin eilen pikaiseen auton alle, ja tuo VSS-anturi näkyisi tosiaan olevan irroitettavissa suht helposti.. Joten jospa sen tänään irroittaisi ja katsoisi että saako siihen tilalle vaijerin laitettua. Minäkin olen tähän asti ollut siinä käsityksessä että kyllä vaijerin pitäisi tuohon type-9:n (pakki ykkösen vieressä) käydä.
Jos jollain on vielä tietoa, että käykö -88:n johtosarja suoraan tuohon uudempaan mittaristoon, niin vastauksia tulemaan!
Katselin eilen pikaiseen auton alle, ja tuo VSS-anturi näkyisi tosiaan olevan irroitettavissa suht helposti.. Joten jospa sen tänään irroittaisi ja katsoisi että saako siihen tilalle vaijerin laitettua. Minäkin olen tähän asti ollut siinä käsityksessä että kyllä vaijerin pitäisi tuohon type-9:n (pakki ykkösen vieressä) käydä.
Jos jollain on vielä tietoa, että käykö -88:n johtosarja suoraan tuohon uudempaan mittaristoon, niin vastauksia tulemaan!
Mikä niissä riesoissa viehättää...
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Jos vaihdat eri/uudemman mittariston, niin ainakaan lämpöanturin lukema ei pidä paikkaansa, vaan täytyy olla samalta vuodelta kuin mittaristo. Se lämpöanturi on toki helppo vaihtaa, mutta oikean löytäminen on hankalaa jos ei tiedä minkä värinen anturi ko. mittariston yhteydessä on aiemmin ollut
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Joo, tästä oli jo tieto Osanluovuttaja-auton paperit on tallessa, purettu vasta tänä syksynä -> vaihteisto ym. siirretty ajosierraan ja muut osat säilötty varaosiksi. Eli lämpöanturin saan kyllä myös siitä varaosa-autosta.
Mietin vaan, että onko 1,6 -88:n mittariston johtosarjassa suoraan jo signaali esim. kierroslukumittarille vai pitääkö vetää itse jostain..? Joskus olen tämän muunnoksen tehnytkin mutta en millää meinaa muistaa oliko se plug-and-play vai pitikö räpeltää jotain
Mietin vaan, että onko 1,6 -88:n mittariston johtosarjassa suoraan jo signaali esim. kierroslukumittarille vai pitääkö vetää itse jostain..? Joskus olen tämän muunnoksen tehnytkin mutta en millää meinaa muistaa oliko se plug-and-play vai pitikö räpeltää jotain
Mikä niissä riesoissa viehättää...
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Type-9 vaihteistossa se sähköinen anturi on tehty erilaiseen häntään (vaihteiston takaosan kuori) kuin vaijerilla oleva. Eli vaijeria ei saa toimimaan pelkästään korvaamalla sähkörojut sopivilla rattailla - mm. se osa vaihteistosta mihin se vaijeri kiinnitetään puuttuu kokonaan (se on sähköanturin vastapuolella).
Jos Scorpiossa on ollut type-9 vaijerilla, joka on samassa ulkokuoressa kuin sähköinenkin versio, niin tämä on minulle täysin uusi tieto (no, tätä on toki liikkeellä ). Itsekin haluaisin tämmöisen palikan - kun varastossa odottaa muuten hyvä scorpin vaihteisto, mutta vaihto on jymähtänyt tuohon vaijerin puutteeseen.
Tietääkseni vaihteiston takaosan vaihto vaijerillisesta vaihteistosta olisi mahdollista ja näin saisi uuden laatikon myös vanhaan Sierraan. Minun vertailussani näissä hännissäkin oli ulkoisia eroja, mutta yhteensopivuutta en ole vielä varmistanut. (laiska)
Jos Scorpiossa on ollut type-9 vaijerilla, joka on samassa ulkokuoressa kuin sähköinenkin versio, niin tämä on minulle täysin uusi tieto (no, tätä on toki liikkeellä ). Itsekin haluaisin tämmöisen palikan - kun varastossa odottaa muuten hyvä scorpin vaihteisto, mutta vaihto on jymähtänyt tuohon vaijerin puutteeseen.
Tietääkseni vaihteiston takaosan vaihto vaijerillisesta vaihteistosta olisi mahdollista ja näin saisi uuden laatikon myös vanhaan Sierraan. Minun vertailussani näissä hännissäkin oli ulkoisia eroja, mutta yhteensopivuutta en ole vielä varmistanut. (laiska)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Huhti 2010 17:33
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Itse ratkaisin ongelman "turmelemalla" sierran oman mittariston.
Otin samasta purkuscorpparista, mistä laatikko oli, mittariston josta tuunailin sähköisen mittarikoneiston sierran oman koneiston tilalle.
Käytännössä homma meni näin:
- scorpion mittaristosta mittari näyttötauluineen irti
- sierrasta nopeusmittarin koneisto ja näyttötaulu irti
- scorpion mittariston ja sierran mittarikotelon "tuunailu" että scorpion koneisto muokattuna sopi paikoilleen sierran koteloon
- scorpion mittaritaulun scannaus ja numeroitten siirto sisäkehälle, tulostus ja liimaus scorpion mittaritauluun
- mittaristo kasaan, tarkastetaan että valaistus on hyvä
- mittarille tarvittavat piuhat, virta(punainen piuha) ja maadoitus(musta) mittariston piuhasarjasta
- anturille virta samasta kohtaa mittariston piuhasarjasta ja anturilta signaali mittaristolle(keltaiseen piuhaan)
Kun malttaa hieman mittailla ja miettiä ja tukii sähkökaaviota niin homma ei oo kiinni ku luovuudesta 8)
Otin samasta purkuscorpparista, mistä laatikko oli, mittariston josta tuunailin sähköisen mittarikoneiston sierran oman koneiston tilalle.
Käytännössä homma meni näin:
- scorpion mittaristosta mittari näyttötauluineen irti
- sierrasta nopeusmittarin koneisto ja näyttötaulu irti
- scorpion mittariston ja sierran mittarikotelon "tuunailu" että scorpion koneisto muokattuna sopi paikoilleen sierran koteloon
- scorpion mittaritaulun scannaus ja numeroitten siirto sisäkehälle, tulostus ja liimaus scorpion mittaritauluun
- mittaristo kasaan, tarkastetaan että valaistus on hyvä
- mittarille tarvittavat piuhat, virta(punainen piuha) ja maadoitus(musta) mittariston piuhasarjasta
- anturille virta samasta kohtaa mittariston piuhasarjasta ja anturilta signaali mittaristolle(keltaiseen piuhaan)
Kun malttaa hieman mittailla ja miettiä ja tukii sähkökaaviota niin homma ei oo kiinni ku luovuudesta 8)
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
ennen kun kysytään että mistä scorpioista se sähkönen nopeusmittari löytyy (kun tuossa mainitsin että on molempia tyyppejä), niin vastaus: kaikista paitsi 92-94 vuosimalleista. Niissä siis vaijeri.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Jepu, kyllä se on Scorpparin mittari rakenneltava tuohon kiinni jos haluaa toimivan nopeudennäyttimen Tällä hetkellä virkaa saa vielä toimittaa nopeusmittarin tilalle askarreltu navigaattori, koska Scorpion mittaristoa en omista.
Sinällään vaikuttaisi tosiaan helpolta kytkeä tuo sähköinen mittari, mutta edellisen esimerkin kirjoituksesta päätellen mittaristoa joutuu jonkun verran fyysisesti muokkaamaan.
Kiitti vastauksista!
Sinällään vaikuttaisi tosiaan helpolta kytkeä tuo sähköinen mittari, mutta edellisen esimerkin kirjoituksesta päätellen mittaristoa joutuu jonkun verran fyysisesti muokkaamaan.
Kiitti vastauksista!
Mikä niissä riesoissa viehättää...
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Huhti 2010 17:33
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Hmm...Minusta se loodan hännän vaihtaminen ei ollut paha juttu kun aikonaan scorppaan loodan vaihoin sierrasta kun halvempia kansanpelejä olivat ja hinta sen mukainen.
Sierran loodan vaan sivistin hännänvaidolla ja nopeusmittarin rattaan vastakappaleen vaihdolla ja homma oli aikas helppo juttu..
Joten ihmettelen tota mittarin rakentelua ..
Vai onko sierrasta tarkoitus sivistyneepi peli tehdä ? noh se olisi asialinjaa 8)
Sierran loodan vaan sivistin hännänvaidolla ja nopeusmittarin rattaan vastakappaleen vaihdolla ja homma oli aikas helppo juttu..
Joten ihmettelen tota mittarin rakentelua ..
Vai onko sierrasta tarkoitus sivistyneepi peli tehdä ? noh se olisi asialinjaa 8)
Kaikkea ihmisen tekemää mekaanista voi korjata..Mutta monesti onko se järkevää korjata onkin toinen juttu..
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Huhti 2010 17:33
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Joo, oli semmonen ongelma että scorpan laatikko laitettu jo aikaisemmin alle, eikä ollut sierran laatikkoa mistä ottaa häntää niin tein sitten näinpäin kun tuo scorpan mittari oli tallessa omassa tallissa. En raaskinut "nuukuuttani" ostaa sierran laatikkoa mistä sais hännän tähän, ja kiirekkin oli kun leimamies sanoi että tarttis laitta nopeusmittarin viisari toimimaan...foordi70 kirjoitti:ihmettelen tota mittarin rakentelua ..
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Elikkäs ongelma on seuraavanlainen. Autoni on scorpio -89, type-9 laatikolla ja sähköisellä nopeusmittarilla. Mittari ei näytä oikein ja epäilen että siihen on jossain vaiheessa vaihdettu sierran vaihdelaatikko, ja todennäköisesti nopeusmittarin rattaan vastakappaletta ei ole vaihdettu oikeaan. Mistä löytäisin tietoa mikä ratas sinne kuuluu ja mistä voisin sellaisen hankkia?foordi70 kirjoitti:Hmm...Minusta se loodan hännän vaihtaminen ei ollut paha juttu kun aikonaan scorppaan loodan vaihoin sierrasta kun halvempia kansanpelejä olivat ja hinta sen mukainen.
Sierran loodan vaan sivistin hännänvaidolla ja nopeusmittarin rattaan vastakappaleen vaihdolla ja homma oli aikas helppo juttu..
Joten ihmettelen tota mittarin rakentelua ..
Vai onko sierrasta tarkoitus sivistyneepi peli tehdä ? noh se olisi asialinjaa 8)
Mondeo 2.5 v6 Ghia -97
Sierra 1.6 L -84
Sierra 1.6 L -84
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Se akselilla oleva ratas (semmoinen matopyörä) kulkee parina perävälityksen ja rengastuksen kanssa (ainakin Sierrassa). Sulla voi siis olla menossa myös vaihtoperä ja siksi mittarinäyttämä on pielessä. Fordilla oli vielä toissa kesänä tiedot tallella Sierran osista, joten uskosin näin olevan myös Scopion kanssa. Tiskiltä saat esim. runkonumerolla tai rekkarilla tietää, että mikä perä sulla pitäisi olla ja mikä tai mitkä osat sinne vaihteistoon kuuluu.jn79 kirjoitti: Elikkäs ongelma on seuraavanlainen. Autoni on scorpio -89, type-9 laatikolla ja sähköisellä nopeusmittarilla. Mittari ei näytä oikein ja epäilen että siihen on jossain vaiheessa vaihdettu sierran vaihdelaatikko, ja todennäköisesti nopeusmittarin rattaan vastakappaletta ei ole vaihdettu oikeaan. Mistä löytäisin tietoa mikä ratas sinne kuuluu ja mistä voisin sellaisen hankkia?
Paikalla olevien osien varmistaminen voikin olla sitten vaikeampi juttu - varsinkin sen vaihteiston kanssa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Ok, pitääpä selvitellä asiaa. Perä on vaihtunut edellisen omistajan toimesta, alunperin siinä oli 3,92 välitys ja nyt on 3,62. Mittarivirhe on viiden prosentin luokkaa, ja niin päin että kun mittari näyttää esim. 80 km/h niin todellinen nopeus on 72 km/h. Matkamittari puolestaan esim. 100km niin todellinen on 95 km. Kumpaankas suuntaan se virhe muuttuu jos vaihdan takaisin ton 3,92 perän?
Viimeksi muokannut jn79, 10 Huhti 2013 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.5 v6 Ghia -97
Sierra 1.6 L -84
Sierra 1.6 L -84
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Kato GPS:llä tahi sitte poliiseilta että tutkaa
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Virhettä tulee hieman lisää kun perävälitys lyhenee.
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
No sitten pitää ottaa laatikko pöydälle ja tutkia sitä hommaa tarkemmin. Olishan se mukava että näyttäis oikeaa lukemaa, tuossa kun on myös ajotietokone niin kulutuslukematkin ovat virheellisiä käsittääkseni.
Mondeo 2.5 v6 Ghia -97
Sierra 1.6 L -84
Sierra 1.6 L -84
Re: Scorpion laatikko Sierrassa, miten nopeusmittari toimima
Sain vihdoin laitettua sen vanhan mallisen hännän uudempaan laatikkoon sähköisellä anturilla olleen tilalle. Periaatteessa bolt-on, pitkähkö selitys tuolla blogissa, lyhyt alla.
Vanha häntä menee mekaanisesti uudempaan laatikkoon, mutta tarvitset seuraavat osat / työkalut:
Vanha häntä menee mekaanisesti uudempaan laatikkoon, mutta tarvitset seuraavat osat / työkalut:
- • 5v Type-9 vaihteistön häntä mekaanisella nopeusmittarin liitännällä
• moottoriisi sopiva nopeusmittarin pääratas (drive gear) ulostuloakselille
• moottoriisi sopiva nopeusmittarin ratas (speedo gear)
• vähän työkaluja; kuten ulosvetäjä, tuurna ja perus hylsysarja
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/