Focus luistonesto/ESP jälkiasennus

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
siilo

Focus luistonesto/ESP jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja siilo »

Hei

Tutkailin tuossa Focucsen korjauskäsikirjaa. Siellä mainittiin että luistonesto käyttää ABS-jarrujen kanssa samaa systeemiä, eli ilmeiseti tarkoitetaan pyörän navoissa olevia abs-antureita+electroniikkaa.

Luistonesto/ ESP luonnollisesti vaatii kiihtyvyysanturit ja kytkimen. Kytkimelle on paikka ja johdot etuistuinten välissä. Onkohan noita kiihtyvyysantureita mahdollista asentaa jälkikäteen, eli löytyykö antureille piuhat valmiina.... ja miten on moottorin ohjausjärjestelmän laita.

Asiasta kiinnostunut
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Taitaa tarvita muutakin kuin pelkän anturin... saattaa olla boxit eri ja kaapeloinnista saataa puuttua jotain...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

lapazu kirjoitti:Jep ja ABS:n pumppu on eri.
Mistähän tuon eron näkee? Omassa on ainakin ESPin nappula ja kojetauluun syttyy hetkeksi mutkittelevan auton kuva käynnistettäessä mutta ainakaan märällä asfaltilla en ole saanut mitään eloa tuohon systeemiin. Tiedä sitten kuinka herkästi tuon pitäisi puuttua peliin..tulisi ensilumi niin pääsisi kokeilemaan onko tuota ESPiä tuossa autossa oikeasti vaike pelkkä sutimisenesto.
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Viesti Kirjoittaja msanta »

Omassa Focuksessani (Td farmari vm. 2000) on luistonrajoitin (EDS), joka toimii pienellä auton nopeudella jarruttamalla luistavaa pyörää, jolloin veto siirtyy vetopyörästön kautta toiseen vetävään pyörään. ABS-anturit etupyörissä antavat tietokoneelle tiedon pyörien eri nopeudesta. Merkkinä toiminnosta on kojetaulussa vilkkuva merkkivalo. Mitään katkaisinta ei ole, luistonrajoitin on aina päällä. Tämän toiminnon jälkiasentaminen luulisi olevan helppoa, komponentithan ovat autossa olemassa. Ajonvakautus onkin sitten varmaan eri juttu, joka vaatii lisäkomponentteja toimiakseen.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

ABS muuttaminen ESP-järjestelmäksi ei ole mahdoton tehtävä osaavalle kaverille, mutta kuitenkin kuolemaan tuomittu juttu. Todennäköisesti jotain ohjelmointejakin se vaatii..

Tuollaisia tulee mieleen...
- Hydrauliyksikkö
- Kiihtyvyystunnistin
- Pyörähtämistunnistimet
- Johtosarja
- Ohjauspyörän asemantunnistus

Tarkastaa, että ABSissa jo olevat tunnistimet ovat samoja molemmissa järjestelmissä.

j.h
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

msanta kirjoitti:Omassa Focuksessani (Td farmari vm. 2000) on luistonrajoitin (EDS), joka toimii pienellä auton nopeudella jarruttamalla luistavaa pyörää, jolloin veto siirtyy vetopyörästön kautta toiseen vetävään pyörään. ABS-anturit etupyörissä antavat tietokoneelle tiedon pyörien eri nopeudesta. Merkkinä toiminnosta on kojetaulussa vilkkuva merkkivalo. Mitään katkaisinta ei ole, luistonrajoitin on aina päällä. Tämän toiminnon jälkiasentaminen luulisi olevan helppoa, komponentithan ovat autossa olemassa. Ajonvakautus onkin sitten varmaan eri juttu, joka vaatii lisäkomponentteja toimiakseen.
Helppoahan se, kun vain osaa ja vaihtaa hydrauli- ja ohjainyksikön. EDS vaatii pari venttiiliä hydrauliyksikköön verrattuna ABS:ään.

j.h
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

ESP-jälkiasennushommat jätän asiantuntijoille, mutta oikean ESPin ja vaan sen sutimisen eston eron demosin itselleni soratiellä viime viikonloppuna:

Oma mondeo '05 väläytti ESP-valoa siirryttäessä asfaltilta soralle, nimismiehenkiharat ja kevyt kiihdytys herätti sutimisenestotaipumuksen. Seuraava alamäki oli kuin kuulalaakereilla olisi ajanut, joten leikin sitten rattia kääntelemällä. ESP vilkkui ja meno vakautui.

Sitten sama paikka ja otteet 96 automaattimondeolla, jossa luistonesto: nimismiehenkiharat ja kevyt kiihdytys herätti sen valon, jossa sutiva pyörankuva. Alamäessä kuulalaakerisoralla valo ei syttynyt ja auton sai kulkemaan hetkellisesti hiukan kylki edellä.

Eli oikea ESP herää vaikka kaasupoljin ylhäällä, kunhan sivuttaisluistoa on havaittavissa. perustuu kait pyörien välisiin nopeuseroihin.

***linkistä*** voi sitten maallikot sivistää itseään aiheesta (germaanilinkki, löytyy sieltä ameriikankielinenkin)
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Noniin..tänään käyty testaamassa tuo ESP..On muuten melko hieno systeemi, jäisellä parkkipaikalla kitkat alla ei millään saanut autoa luisuun. Pikkusenkin nopeampi käännös ratista niin ESP valo syttyi ja luisu katkesi kuin seinään. Ihmeen hiljainen myös toiminnaltaan, esim Renault Lagunan ESP piti melkoista rapsutusta/nakutusta..
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Fiesta ESP jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Herätetäänpä tämä keskustelu taas henkiin... Nyt olisi ongelmana 2010 mallinen Fiesta, luulisi tässä autossa jo olevan suurimman osan ESP:hen tarvittavasta elektroniikasta, mutta varmaan pitäisi vaihtaa juurikin jotain hyrdauliikka puolelta, kiihtyvyysanturit ja muut hässäkät kun varmasti on jo asennettuna... Sitten vaan uutta softaa koneeseen ja AVOT!

Mutta, onko se näin helppoa? Onko jollain jonkinlaista kokemusta asiasta.

Tarvitsisin myös samaiseen Fiestaan sopivan alkuperäisen Ratin, jossa painikkeet vakionopeudensäätimelle, saa tarjota!!!

Kiitos ja kumarrus, Kaali
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Focus luistonesto/ESP jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Uppia... Anybody? Hajuakaan onko tämä mahdollista toteuttaa jälkiasennuksena fiestaan?
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Vastaa Viestiin