Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
Moi.
Osaisiko joku viisaampi kertoa onko tämä ostamisen arvoinen ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota: http://www.nettiauto.com/ford/mondeo/4568983
Miten yleensä on tuon automaatin toiminta näillä kilometreillä? Entä onko nuo lamput kuinka huonot, kun olen lukenut, että tuon vuosimallin valoteho on aika heikko?
Osaisiko joku viisaampi kertoa onko tämä ostamisen arvoinen ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota: http://www.nettiauto.com/ford/mondeo/4568983
Miten yleensä on tuon automaatin toiminta näillä kilometreillä? Entä onko nuo lamput kuinka huonot, kun olen lukenut, että tuon vuosimallin valoteho on aika heikko?
Re: Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
Noissa umpioissahan on sisällä se sellanen linssi joka himmenee vuosien saatossa. Sai kuulemma Voortiltakin ihan irto-osina, pienellä rahalla ja jonkunlaisella askartelulla hoituu.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 16 Kesä 2010 10:43
Re: Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
mk1 Mondeossa ongelmana puskureiden halkeaminen. Materiaali virhe taitaa olla.
En ole vielä nähnyt mk1 mondeota jossa olisi täysin ehjät puskurit
ja toinen, lokarien kulmat ruostuu aika pahastikki. Kannattaa pitää silmällä.
Muuten kyllä tosi hyvä ajaa. omistin tuollaisen puolisen vuotta joskus.
Automaatti on kestävämpi kuin manuaali.
En ole vielä nähnyt mk1 mondeota jossa olisi täysin ehjät puskurit

ja toinen, lokarien kulmat ruostuu aika pahastikki. Kannattaa pitää silmällä.
Muuten kyllä tosi hyvä ajaa. omistin tuollaisen puolisen vuotta joskus.
Automaatti on kestävämpi kuin manuaali.
Ford Focus -99 1.6 HB (Käyttis)
Ford Mondeo 1993 1,8 Zetec sed. (Ex)
Ford Scorpio 2.0i 1991 (Ex)
Ford Mondeo 1993 1,8 Zetec sed. (Ex)
Ford Scorpio 2.0i 1991 (Ex)
Re: Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
vuoden ja reilu 20000 nyt ajaneena tuolla korimallilla ei voi moittia, ikäisekseen ja hintaisekseen laadukasta kyytiä. ei mitään ylimääräistä tämän aikana, pallonivelet ja tukivarsien puslia olen uusinut, siis ihan kulutus osia, kilsoja kuitenkin yhteensä mittarissa jo 325tkm. huoletonta menoa, kaikki toimii... lisäpitkät keulilla niin ei ongelmaa syyspimeilläkään...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
Millälailla automaatti on kestävämpi kuin manuaali ? Sellaista ei yksinkertaisestin ole vielä tehty.ajoneuvostelija kirjoitti: Automaatti on kestävämpi kuin manuaali.
Mtx-75 on kyllä pomminvarma laatikko kuten edeltäjäkin mt-75 joka tosin oli takavetolaatikko.
Nämä on taas näitä "kumminkaimalla hajos manuaalilaatikko" joten kaikki ne on paskoja.
Re: Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
toi mondeon automaatti ei kyllä todellakaan ole mikään kestävä.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
Niin, manuaali on kyllä noista se kovempi. Ite en ole kuullut, että keneltäkään olisi hajonnut manuaalilaatikkoa, eikä täälläkään ole pahemmin niistä valiteltu. Siitä kovemmalla pakkasella liikkeelle lähdettäessä, nihkeästi toimivasta pienten vaihteiden (1-2) vaihdosta olen kuullut ja itselläkin olen huomannut että vaihdekeppi on aika kankea ensimmäiset metrit.
Muovipuskurit ovat kieltämättä rapeita vuosimalleissa 93-2000, eli myös mk2, ja samaa muovia oli ainakin Escortin puskureissa. MUTTA eivät ne sentään itsestään hajoa, mulla on ainakin ehjänä vielä!
Takakaaret ovat kyllä lähes järjestään ruostuneet, mitä noita näkee, mutta jos ajoissa on älytty laittaa takalokarin/takakontin väliin ruostesuojaa, niin tästä ei ole huolta.
Lisäksi tyypillisesti ruostuvia kohtia ovat takatukivarret sekä takaiskarien yläpäät.
93-96 Lamput ovat UV-valosta kellastuvaa mallia, mutta kesken vuoden 96 tuli hieman ennen MK2-mallin julkaisua rihlaukset myös lyhyiden valojen linsseihin, ja tämä kellastuva muovinen rihlalinssi jäi pois. Näitä umpioita voi kysellä jostain, jos haluaa muuttaa ne sellaisiksi. Tosin taitaa se pelkän muovin vaihto tulla halvemmaksi.
Itselläni on nyt ollut tällainen vähän päälle viisi vuotta. Mittarissa nyt 190 000(ostaessa 144tkm). Pakolliset korjaukset, mitä on pitänyt koko tuona aikana tehdä:
-Vasemman alapallonivelen vaihto
-Etutukivarsien taaimmaiset puslat
-"Koiranluut" eteen
-Vesiputki, mikä on pakosarjan edessä ruostui ja alkoi tihkuttamaan->vaihto
-Termostaatin vaihto
-Lämm. laitteen puhaltimen laakerien voitelu, koska kitisi kylmänä.
-Imuputkiston t-haaran vaihto.
Lista ei ole minusta pitkä, ja huoletonta ajoa on ollut tähän asti (kop kop). Pientä ennakoivaa huoltoa olen toki tehnyt ja seuraillut vähän huolto-ohjelmaa. Tulpat kannattaa vaihtaa aina ajoissa, koska huonoilla tulpilla ajelu pilaa johdot ja puolan. Tästä seuraa nykimistä.
Lisäksi se raitisilmansuodattimen kotelon tiiviste kannattaa tarkistaa, ettei tule vettä sieltä sisälle. Tai laittaa siihen muoviluukun ja lasin väliin se ylimääräinen tiivistenauha.
Auton harkinnassa tosin on muistettava, että vanhimmat mondeot alkavat olemaan jo parin kuukauden päästä 20 vuotta vanhoja ja monenlaista omistajaa nähneitä. Myynnissä on kyllä aivan kauheitakin tapauksia.
Erityisesti huonot puslat etupäässä/väärät pyöränkulmat saavat tämän auton tuntumaan kauhealta ajaa, mutta kun kaikki on kunnossa, niin ajettavuus on kyllä ehdotonta parhaimmistoa.
Viimeisiin mk1-malleihin on tullut lamppujen lisäksi myös muita parannuksia, mm. johtosarja on vähän erilainen konehuoneen osalta, ilmamassamittarin liittimessä on kullatut nastat, erillinen ajoneston ohjainlaite jäi pois(joissa saattaa esiintyä juotosongelmia), kytkin muuttui nestetoimiseksi ja mittaristo elektroniseksi.
Muovipuskurit ovat kieltämättä rapeita vuosimalleissa 93-2000, eli myös mk2, ja samaa muovia oli ainakin Escortin puskureissa. MUTTA eivät ne sentään itsestään hajoa, mulla on ainakin ehjänä vielä!
Takakaaret ovat kyllä lähes järjestään ruostuneet, mitä noita näkee, mutta jos ajoissa on älytty laittaa takalokarin/takakontin väliin ruostesuojaa, niin tästä ei ole huolta.
Lisäksi tyypillisesti ruostuvia kohtia ovat takatukivarret sekä takaiskarien yläpäät.
93-96 Lamput ovat UV-valosta kellastuvaa mallia, mutta kesken vuoden 96 tuli hieman ennen MK2-mallin julkaisua rihlaukset myös lyhyiden valojen linsseihin, ja tämä kellastuva muovinen rihlalinssi jäi pois. Näitä umpioita voi kysellä jostain, jos haluaa muuttaa ne sellaisiksi. Tosin taitaa se pelkän muovin vaihto tulla halvemmaksi.
Itselläni on nyt ollut tällainen vähän päälle viisi vuotta. Mittarissa nyt 190 000(ostaessa 144tkm). Pakolliset korjaukset, mitä on pitänyt koko tuona aikana tehdä:
-Vasemman alapallonivelen vaihto
-Etutukivarsien taaimmaiset puslat
-"Koiranluut" eteen
-Vesiputki, mikä on pakosarjan edessä ruostui ja alkoi tihkuttamaan->vaihto
-Termostaatin vaihto
-Lämm. laitteen puhaltimen laakerien voitelu, koska kitisi kylmänä.
-Imuputkiston t-haaran vaihto.
Lista ei ole minusta pitkä, ja huoletonta ajoa on ollut tähän asti (kop kop). Pientä ennakoivaa huoltoa olen toki tehnyt ja seuraillut vähän huolto-ohjelmaa. Tulpat kannattaa vaihtaa aina ajoissa, koska huonoilla tulpilla ajelu pilaa johdot ja puolan. Tästä seuraa nykimistä.
Lisäksi se raitisilmansuodattimen kotelon tiiviste kannattaa tarkistaa, ettei tule vettä sieltä sisälle. Tai laittaa siihen muoviluukun ja lasin väliin se ylimääräinen tiivistenauha.
Auton harkinnassa tosin on muistettava, että vanhimmat mondeot alkavat olemaan jo parin kuukauden päästä 20 vuotta vanhoja ja monenlaista omistajaa nähneitä. Myynnissä on kyllä aivan kauheitakin tapauksia.
Erityisesti huonot puslat etupäässä/väärät pyöränkulmat saavat tämän auton tuntumaan kauhealta ajaa, mutta kun kaikki on kunnossa, niin ajettavuus on kyllä ehdotonta parhaimmistoa.
Viimeisiin mk1-malleihin on tullut lamppujen lisäksi myös muita parannuksia, mm. johtosarja on vähän erilainen konehuoneen osalta, ilmamassamittarin liittimessä on kullatut nastat, erillinen ajoneston ohjainlaite jäi pois(joissa saattaa esiintyä juotosongelmia), kytkin muuttui nestetoimiseksi ja mittaristo elektroniseksi.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 16 Kesä 2010 10:43
Re: Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
Manuaaleilla on tullut ajettua sekä automaateilla.Foordson kirjoitti: Millälailla automaatti on kestävämpi kuin manuaali ? Sellaista ei yksinkertaisestin ole vielä tehty.
Mtx-75 on kyllä pomminvarma laatikko kuten edeltäjäkin mt-75 joka tosin oli takavetolaatikko.
Nämä on taas näitä "kumminkaimalla hajos manuaalilaatikko" joten kaikki ne on paskoja.
Manuaali vaihteisissa on enemmän kuluvia ja helpommin hajoavia osia.
Automaateissa kun vain vaihtaa öljyt ja suodattimet on huoltoväli paaaaljon pidempi.
Ja ainahan kestävyys riippuu käyttäjästä tietenkin.
Ford Focus -99 1.6 HB (Käyttis)
Ford Mondeo 1993 1,8 Zetec sed. (Ex)
Ford Scorpio 2.0i 1991 (Ex)
Ford Mondeo 1993 1,8 Zetec sed. (Ex)
Ford Scorpio 2.0i 1991 (Ex)
Re: Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
Ei ollut kyse yleisesti automaatti vs manuaali, vaanajoneuvostelija kirjoitti:
Manuaaleilla on tullut ajettua sekä automaateilla.
Manuaali vaihteisissa on enemmän kuluvia ja helpommin hajoavia osia.
Automaateissa kun vain vaihtaa öljyt ja suodattimet on huoltoväli paaaaljon pidempi.
Ja ainahan kestävyys riippuu käyttäjästä tietenkin.
tuo kyseinen mondeon automaattiloota nyt vaan sattuu olemaan paska, verrattuna öbaut pomminkestävään mtx-75:een. Ei siinä sen kummempaa.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
Jos nuo mondeon manuaalilootat ois heikkoja niin luulis käytetyt laatikot menevän hyvin kaupaksi. Ei ole kukaan edes kysynyt...
Nettivaraosassa melko monta mondeota purettavana kun automaatti levennyt!
Kyllä niitä öljyjä kannattaa vaihtaa niin manuaali- kuin automaattilaatikoihinkin.
Nettivaraosassa melko monta mondeota purettavana kun automaatti levennyt!
Kyllä niitä öljyjä kannattaa vaihtaa niin manuaali- kuin automaattilaatikoihinkin.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 16 Kesä 2010 10:43
Re: Vanhemman Mondeon ostoa harkitsemassa
Ja mistähän löydät tekstin jossa joku väittää että mondeon manuaalilootat olisivat heikkoja?hoopee kirjoitti:Jos nuo mondeon manuaalilootat ois heikkoja niin luulis käytetyt laatikot menevän hyvin kaupaksi. Ei ole kukaan edes kysynyt...
Nettivaraosassa melko monta mondeota purettavana kun automaatti levennyt!
Kyllä niitä öljyjä kannattaa vaihtaa niin manuaali- kuin automaattilaatikoihinkin.
Ford Focus -99 1.6 HB (Käyttis)
Ford Mondeo 1993 1,8 Zetec sed. (Ex)
Ford Scorpio 2.0i 1991 (Ex)
Ford Mondeo 1993 1,8 Zetec sed. (Ex)
Ford Scorpio 2.0i 1991 (Ex)