Öljynkeruusäiliö

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
express escort
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Tammi 2011 18:03

Öljynkeruusäiliö

Viesti Kirjoittaja express escort »

Löysin youtubesta tälläisen ja rupesin miettimään, kannattaako tollasta asentaa turbokoneisiin vai tarviiko turbo pienen öljyämisen sisäisesti (tuskin) huohotusöljyistä. Linkissä asennetaan öljynkeruusäiliö huohotusventtiilin ja imusarjan väliin, jolloin imusarja pysyy puhtaana ja palaminen on puhtaampaa, toimii varmasti vapaastihönkivissä koneissa. Myös öljyn laadun tarkkailun pitäisi parantua, tiedä siitä sitten. Mietin asentamista turbodiesel koneeseen, Kannattaako vaiko ei, kertokaa viisaammat. tolla laitteella pitää vain muistaa säiliön tyhjentäminen aika-ajoin, kuten öljynvaihdon yhteydessä. http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=DJ7 ... =endscreen
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Öljynkeruusäiliö

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

kyllä tuo olis fiksu monessa autossa jo vakionakin, oli turbo tai ei. Itseasiassa turboautossa vielä enemmän sitä öljyä sinne tulee. Mitää öljyä ei tarvita imusarjaan, päin vastoin se pahentaa monella tapaa toimintaa, paskottaa ja karstottaa turbon siivet, ahtoputket, imusarjan ja välijäähdyttimen, joten ilman saanti heikkenee, sen lämpötila nousee, teho laskee, kulutus nousee ja osien kesto lyhenee. EGR kannsa yhdessä ne tekee valtavaa vahinkoa koko koneeseen, olen nähnyt 2 vuotta vanhoja imusarjoja, jotka on lähes täysin tukossa. Öljytty välijäähdytinkin toimii puolet huonommin.

Itekin olen miettinyt laittavani. Nykyään kuitenkaan huohotus ei saa olla vapaa ilmaan, eli se on pakko olla yhdistty takaisin imuun, mutta väliin kun laittaa säiliön niin painavampana öljy kyllä jää sinne.

Turbo autossahan tosta imusarjaan palautuksestahan on jopa hieman hyötyä muuten, jos ei ota huomioon sitä paskaa ja öljyä mitä tulee, mutta tuollahan sen ratkasee. Omassa 1.6 TDCI on vaan niin paksu ja lyhyt se huohotin putki etten oo vielä ainakaan ruvennut laittaan, mutta laitan kuhan kerkee värkkäillä.
Viimeksi muokannut Niewitch, 15 Loka 2012 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Öljynkeruusäiliö

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Niewitch kirjoitti: Itekin olen miettinyt laittavani. Nykyään kuitenkaan huohotus ei saa olla vapaa ilmaan, eli se on pakko olla yhdistty takaisin imuun, mutta väliin kun laittaa säiliön niin painavampana öljy kyllä jää sinne.
Ei saisi ei, muttei kukaan huomaa jos sen nätisti toteuttaa.
Kerran vuodessa katsuri avaa pellin ja rytyyttää akkua, siinä on sen katsomiset.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Öljynkeruusäiliö

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Foordson kirjoitti: Ei saisi ei, muttei kukaan huomaa jos sen nätisti toteuttaa.
Ei kannata tehdä vapaaseen ilmaan vaikka saisikin huomaamattomaksi, koska turbo koneessa on hyötyä siitä että tulee imuun jolloin kaasut tulee avustetusti pois. Kun laitta säiliön väliin niin asia hoituu sillä, ja on täysin laillinen.
Viimeksi muokannut Niewitch, 15 Loka 2012 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
express escort
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Tammi 2011 18:03

Re: Öljynkeruusäiliö

Viesti Kirjoittaja express escort »

Kiitos vastauksesta. Tuossahan ei kiertoa katkaista, vaan huohotukseen laitetaan jäteöljynkeruusäiliö huohotusletkun väliin. Kaikki toimii kuten ennenkin mutta öljysakka kerätään pois järjestelmästä. Pienen juutupe etsinnän jälkeen löyty pätkä jossa venäläisellä oli toyotan 3.0 turbodiesel keruusäiliöllä ja avas pohjatulpan 1000km:n jälkeen ja aika muljun oli keränny pienes ajas. Jos se sakka olis menny koneen läpi pikkuhiljaa, olis varmasti ennenpitkää tukkinu paikkoja. Kannattaa varmaan samalla putsata kaikki mahdolliset ilman kulkupaikat mitkä pystyy, mieluusti ottaa imusarjan irti jos viitsii. Tossa vielä linkki siihen videoon ja paljon kiitoksia nopeesta vastauksesta. http://www.youtube.com/watch?v=azWPYzWA ... re=related
Viimeksi muokannut express escort, 15 Loka 2012 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Öljynkeruusäiliö

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Kyllä turbokoneissa sitä tervasta paskaa tulee valtavasti. nimimerkillä kokemusta, jo useemman imusarjan ja välijäähyn putsanneena.

Netistä löytyy paljon kuvia mitä osille tapahtuu, kuten tossa aikaisemmassa postauksessa sanoin olen itekin putsannut imusarjan jossa oli enää neulan mentävän verran imusarjan sisähalkaisija, loppu oli seinämille kertynyttä paskaa senteittäin. Jossain kuvissa oli konekin tarkemmin tutkittu oli muuten kivasti paskaa kone täynnä.

EGR yhdessä nyky päästöstandardien mukaisen huohotuksen kanssa on vittumaisimpia asioita mitä viherpiipertäjät on autoihin saaneet pakollisiksi. Kaiken lisäksi kyseenalaistaa voi sen tuoman hyödyn päästöjen mielessä, koska se paskottaa niin nopeeta paikat että paskasena itseasiassa koneen päästöt vaan lisääntyy.

Tuo huohotuksen keruusäiliön laitto on kyllä vain 1 asia parantamiseen, edelleen nyky autosssa on toinen paskan kerääjä joka on EGR. eli pakokaasujen takaisin kierrätys. Voit kuvitella kun tommonen normaalihuoltovälillä jopa parista desistä puoleen litraan tuleva määrä tervasta paskaa ja pakokaasut isketään imusarjaan jatkuvasti, että mitä se tekee koneelle. Asian vois kuvitella niin että ihmisen perseestä vedetää letku suuhun, yhtä hyvää se konekin siitä tykkää :D

Nykyautossa tosin EGR poisto onnistuu vain ohjelmallisesti. Vanhemmissa jossa alipaine tai paine ohjattu EGR, niin tulppaa vaan ruuvilla sen paineletkut. esim fordin TDDI koneet.

Ralliautoissahan noita keruusäiliöitä käytetään aina, koska niissä se huohotus öljyn määräkin on todella suuri, joten jos se vedettäs imuun niin avot, kyllä kävis moottorille kuolema :D Ei oo yhtään erikoista että ralli-autossa on jopa 2 litran keruusäiliö
Viimeksi muokannut Niewitch, 15 Loka 2012 21:40. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Öljynkeruusäiliö

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

tossa on muuten fordin 1.6TDCI kone johon laitettu keruusäiliö, toteutus on tosin hieman erikoinen. Sen lisäksi näkyy olevan vesimetanoli ruiskutus, joka sekin itellä ajatuksena laitella.

http://www.google.fi/imgres?hl=fi&biw=1 ... x=74&ty=49


Nuissa valmiissa öljynkeräyssäiliöissä muuten on monesti AIVAN liian pient tulot ja lähdöt. Nimittäin jos huohotin menee tukkoon on moottorivaurio lähes välitön tai ainakin öljyt, paineet kerääntyessä lentää kun kaarella joka tiivisteestä ja reiästä mistä suinkin pääsee niin pellolle ja konehuone on sitten sen näkönen ja koneen tiivisteet paskana.
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Öljynkeruusäiliö

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Eipä ollu entisaikaan turhia letkuja mutta ei ollu turhia huoliaakaan!
Kohta varmaan kierrätetään piipunpäältäkin savut takasin kattilaan palamaan,on se saatana kummaa tää päästöjen kanssa pelleily!
Vastaa Viestiin