Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
-03, 156tkm
Oli tarkoitus myydä tämä auto, ja sitä ennen laaja huolto ja vaikka mitä pientä uusiksi. Hoito oli tehty ja korjaamolta soitettiin että olisi järkevää vaihtaa jakopäähihna jne, 10v/160tkm kohdalla pitäisi. No jos joku tätä haluaa ostaa niin kai se on hyvä että on tehtynä.
Kun hain auton takasin, n. 1km jälkeen tuli valot vastaan joten jouduin vähentämään vauhtia. Jossain vaiheessa siinä sitten kone sammui. Kone lähti taas käyntiin, mutta aina hitaissa kurveissa kaupunkiajossa kone sammui. Sain auton korjaamolle ja rupesivat miettimään asiaa.
Sitten tuli ilmoitus että joku letku oli vähän löysällä, se on nyt kiristetty ja homma pelaa.
Hain auton, ja ei sammunut, mutta tuntui oudolto, ei pystynyt normaaliin malliinsa vääntää kolmosvaihteella semmosissa vauhdeissa joissa aiemmin oli pystynyt. Sama myös muilla vaihteilla, esim. 70km/h vitosvaihteella suoralla tiella kun laittaa reilusti kaasua, auto ei kiihdytä vaan rupee nykimään muutaman sekunnin verran ja sitten vasta menee normaalisti. Tuona päivänä kun sain auton takaisin 1 kolmesta käynnistyskerrasta ei lähtenyt käyntiin. Tässä on ollut käynnistysongelmia vain kerran pari, ja nekin kovalla pakkasella.
Tyhjäkäynti on myös erilaista: kierrokset eivät pysy tasaisina, ja välillä kone heiluu aika kovaakin, samalla tavalla kuin jos olisi valmis sammumaan.
Auto on korjaamolla taas, ja nyt laskua on jo n. 800e kun kokeilevat mitä milloinkin. Mikään ei ole auttanut. Huomenna vaihtavat nokka-akselin asentotunnistimen, koska oskillaattorilla ei välillä pystynyt piirtämään käyrää. Jos ilmenee että tämä tunnistin/anturi on rikki, mitä luulette, onko mitään mahdollisuutta että se on voinut vaurioitua jotenkin siinä jakohihnan vaihdossa? Onko semmosessa paikassa että esim joku putoava työkälu, öljyläntti on voinut tehdä sille jotain?
On nimittäin tosi outoa että auto oli kunnossa siihen asti kunnes jakohihna vaihdettiin, ja sen tuottaman uuden vian takia on mennyt n. 1 400 yhteensä erilaisiin toimenpiteisiin?
Mitä olette kaikesta tästä mieltä, ja mitä voin tehdä että saisin rahoja vähän takaisin tms?
Oli tarkoitus myydä tämä auto, ja sitä ennen laaja huolto ja vaikka mitä pientä uusiksi. Hoito oli tehty ja korjaamolta soitettiin että olisi järkevää vaihtaa jakopäähihna jne, 10v/160tkm kohdalla pitäisi. No jos joku tätä haluaa ostaa niin kai se on hyvä että on tehtynä.
Kun hain auton takasin, n. 1km jälkeen tuli valot vastaan joten jouduin vähentämään vauhtia. Jossain vaiheessa siinä sitten kone sammui. Kone lähti taas käyntiin, mutta aina hitaissa kurveissa kaupunkiajossa kone sammui. Sain auton korjaamolle ja rupesivat miettimään asiaa.
Sitten tuli ilmoitus että joku letku oli vähän löysällä, se on nyt kiristetty ja homma pelaa.
Hain auton, ja ei sammunut, mutta tuntui oudolto, ei pystynyt normaaliin malliinsa vääntää kolmosvaihteella semmosissa vauhdeissa joissa aiemmin oli pystynyt. Sama myös muilla vaihteilla, esim. 70km/h vitosvaihteella suoralla tiella kun laittaa reilusti kaasua, auto ei kiihdytä vaan rupee nykimään muutaman sekunnin verran ja sitten vasta menee normaalisti. Tuona päivänä kun sain auton takaisin 1 kolmesta käynnistyskerrasta ei lähtenyt käyntiin. Tässä on ollut käynnistysongelmia vain kerran pari, ja nekin kovalla pakkasella.
Tyhjäkäynti on myös erilaista: kierrokset eivät pysy tasaisina, ja välillä kone heiluu aika kovaakin, samalla tavalla kuin jos olisi valmis sammumaan.
Auto on korjaamolla taas, ja nyt laskua on jo n. 800e kun kokeilevat mitä milloinkin. Mikään ei ole auttanut. Huomenna vaihtavat nokka-akselin asentotunnistimen, koska oskillaattorilla ei välillä pystynyt piirtämään käyrää. Jos ilmenee että tämä tunnistin/anturi on rikki, mitä luulette, onko mitään mahdollisuutta että se on voinut vaurioitua jotenkin siinä jakohihnan vaihdossa? Onko semmosessa paikassa että esim joku putoava työkälu, öljyläntti on voinut tehdä sille jotain?
On nimittäin tosi outoa että auto oli kunnossa siihen asti kunnes jakohihna vaihdettiin, ja sen tuottaman uuden vian takia on mennyt n. 1 400 yhteensä erilaisiin toimenpiteisiin?
Mitä olette kaikesta tästä mieltä, ja mitä voin tehdä että saisin rahoja vähän takaisin tms?
Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
Samaisen vaivan vuoksi vaihdoin -99 1.6 Zetec Focukseen, tyhjäkäyntisäätimen ja ilmamäärämittarin jossa se vika lopulta olikin.JuhaniM kirjoitti: Tyhjäkäynti on myös erilaista: kierrokset eivät pysy tasaisina, ja välillä kone heiluu aika kovaakin, samalla tavalla kuin jos olisi valmis sammumaan.
Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
Siis paljonko sitä rahaa on jo palanut! 800 vai 1400 €?
Jos vika tosiaan ilmaantui jakopääremontin aikana, saisivat kyllä lisätunnit laittaa
omaan piikkinsä. Vaihdetuista osista voidaan neuvotella. Vihellä peli poikki, jos muu
ei auta ja ota yhteyttä kuluttaja-asiamiehen toimistoon, jos neuvottelut korjaamon kanssa
eivät tuota tulosta. (Tämä nyt on vain minun mielipiteeni, itse en ole korjaamolla asioinut pariinkymmeneen vuoteen...)
Nokka -akselin asentotunnistin sinänsä ei montaa kymppiä maksa ja on helppo vaihtaa.

Jos vika tosiaan ilmaantui jakopääremontin aikana, saisivat kyllä lisätunnit laittaa
omaan piikkinsä. Vaihdetuista osista voidaan neuvotella. Vihellä peli poikki, jos muu
ei auta ja ota yhteyttä kuluttaja-asiamiehen toimistoon, jos neuvottelut korjaamon kanssa
eivät tuota tulosta. (Tämä nyt on vain minun mielipiteeni, itse en ole korjaamolla asioinut pariinkymmeneen vuoteen...)
Nokka -akselin asentotunnistin sinänsä ei montaa kymppiä maksa ja on helppo vaihtaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
Joo, sori, en laittanut kovin selkeesti tota rahamäärää. Eli sen jälkeen kun laaja huolto ja jakopääremppa tehtiin ja kun kone sammuili, siihen meni noin 800e. Siihen kylläkin myös kuului jotain jota ehdotti että kannattaa vaihtaa uudeksi (joka ei suoraan liittynyt sammumisongelmaan, mutta auton yleiskuntoon), en muista mitä siihen kuului. Mutta silti.yritäedes kirjoitti:Siis paljonko sitä rahaa on jo palanut! 800 vai 1400 €?![]()
Jos vika tosiaan ilmaantui jakopääremontin aikana, saisivat kyllä lisätunnit laittaa
omaan piikkinsä. Vaihdetuista osista voidaan neuvotella. Vihellä peli poikki, jos muu
ei auta ja ota yhteyttä kuluttaja-asiamiehen toimistoon, jos neuvottelut korjaamon kanssa
eivät tuota tulosta. (Tämä nyt on vain minun mielipiteeni, itse en ole korjaamolla asioinut pariinkymmeneen vuoteen...)
Nokka -akselin asentotunnistin sinänsä ei montaa kymppiä maksa ja on helppo vaihtaa.
Sen jälkeen kun kone ei tuntunut vetävän kunnolla auto on ollut noin viikon taas siellä ja laskua nyt about 600e. Tai just toisin päin 600e silloin ja 800e nyt. Tämän viimeisimmän aikana ei ole laitettu mitään 'vikaan kuulumatonta', jota on ehdottanut että kandee vaihtaa, on vaan yritetty asiaa asian perään vaihtaa, koittaa, puhdistaa, jne.. Tähän vikaan on nyt kuulunut ainakin molempien LAMBDA-anturien vaihto, ilmamäärämittarin puhdistus (jota kuulemma tässä autossa ei ole, vaan joku muu sen sijaan(?)).
Hyvää neuvoa. Ajattelin itsekin vähän käydä keskustelua juuri näistä työtunneista.
Mitä mieltä olet, onko asentotunnistin voinut jonkun rähmäkäpälä-mekaanikon jakohihnan vaihdon aikana mennä p***aksi?
---
tuntuu etten osaa selkokielellä kertoa asiasta, eli korjaamoreissut meni näin
1. -> laaja huolto, jarrupaloja, levyjä, pyyhkimet, jarrunesteet, ilmastointi, jakopää toimenpiteet.
Hain korjaamolta -> Sammuili
2. -> Letkun x kiristys ja joku ehdotettu toimenpide
Hain korjaamolta -> ei vedä kunnolla, nykii
3. -> Kaikkea mahdollista, asentotunnistin vaihtuu huomenna
käynnit 2 & 3 tähän mennessä siis noin 1 400e.
ja käynnit 2 & 3 vain sen takia että sammumis/nykimisvika ilmestyi autoon uutena vikana heti käynnin 1 jälkeen.
---
Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
No aikamoinen koheltaja tarvitsee olla jos nokan anturin saa rikki tuossa remontissa. Aika hankala on myös näin ruudun takaa alkaa vikakohteita arvioimaan jos eivät edes korjaamolla saa vehjettä kuntoon. Helpoin veikkaus olisi että tulpan johtoihin olisi tullut joku bugi tulppien vaihdon yhteydessä, mutta eiköhän ne ole tuon huomioineet. Joku liitin- ja/tai johtosarjavikahan siihen on ehkä tullut piuhoja irroiteltaessa, en oikein uskoisi sen kummempaan.
Tai sitten! Joku palikka vaan on tullut tiensä päähän ja korjaamon kannalta ikävällä hetkellä, onhan noita nähnyt. Eräskin huonosta (ketju)jakopäästä tunnettu Ooppelin kone laukesi kerran asiakkaan hakiessa autoa huollosta ja asiakkaan mielestä korjaamo oli tietenkin tyrinyt vaikkei jakopäätä oltu edes avattu. Joten kannattaa ehkä tässä vaiheessa olla ennemminkin huolissaan auton kuntoon saamisesta kuin remontin maksajasta, ihmetelkää sitä sitten kun syy oireisiin löytyy. Jos sieltä nyt on sattumalta vaikka äänenvaimentajasta villat karanneet ja tukkineet pakoputken niin ei sitä kyllä huoltomiehen syyksi saada vaikka tuohon kohtaan osuikin.
Eikä ne noilla korjaamoilla muutenkaan mitään supermiehiä ole, samalla tavalla ne joutuu vikaa etsimään kuin kotipaja-asentajakin ja jos vika ei mitenkään liity niiden toimintaan niin artisti maksaa. Ensi kerralla voi sitten viedä toiseen pajaan jos uskoo niiden löytävän jonkun kinkkisen vian samantien ilman laajempaa tutkimista.
Ja todettakoon lopuksi että en oo autonkorjaaja eikä musta sellaista tulekaan, olen vaan työni puolesta seurannut näitä juttuja.
Tai sitten! Joku palikka vaan on tullut tiensä päähän ja korjaamon kannalta ikävällä hetkellä, onhan noita nähnyt. Eräskin huonosta (ketju)jakopäästä tunnettu Ooppelin kone laukesi kerran asiakkaan hakiessa autoa huollosta ja asiakkaan mielestä korjaamo oli tietenkin tyrinyt vaikkei jakopäätä oltu edes avattu. Joten kannattaa ehkä tässä vaiheessa olla ennemminkin huolissaan auton kuntoon saamisesta kuin remontin maksajasta, ihmetelkää sitä sitten kun syy oireisiin löytyy. Jos sieltä nyt on sattumalta vaikka äänenvaimentajasta villat karanneet ja tukkineet pakoputken niin ei sitä kyllä huoltomiehen syyksi saada vaikka tuohon kohtaan osuikin.
Eikä ne noilla korjaamoilla muutenkaan mitään supermiehiä ole, samalla tavalla ne joutuu vikaa etsimään kuin kotipaja-asentajakin ja jos vika ei mitenkään liity niiden toimintaan niin artisti maksaa. Ensi kerralla voi sitten viedä toiseen pajaan jos uskoo niiden löytävän jonkun kinkkisen vian samantien ilman laajempaa tutkimista.
Mä oon tästä kaikesta lähinnä sitä mieltä että 10 vuotta vanhan auton omistajan kannattaa sisäistää se että se on 10 vuotta vanha ja niitä joutuu remppaamaan ja ihan itse saa maksaa.JuhaniM kirjoitti:-03, 156tkm
..
Mitä olette kaikesta tästä mieltä
Tohon kannattaa olla yhteydessä jo kun edes harkitsee vievänsä auton jonnei korjaamolle.yritäedes kirjoitti:ota yhteyttä kuluttaja-asiamiehen toimistoon
Ja todettakoon lopuksi että en oo autonkorjaaja eikä musta sellaista tulekaan, olen vaan työni puolesta seurannut näitä juttuja.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
Sen voisi ainakin kysyä, että ovatko tarkistaneet, että jakopään ajoitus tuli varmasti oikein.
Tuota moottoria kun ei ajoiteta minkään merkkien mukaan, vaan siihen tarvitaan omat välineensä. Siksi vain, että huono käynnistyminen, epätasainen joutokäynti ja voiman puute sopivat kaikki vähän pielessä olevan jakopään oireiksi. Todennäköisesti se on tarkistettu heti aluksi.
Tuota moottoria kun ei ajoiteta minkään merkkien mukaan, vaan siihen tarvitaan omat välineensä. Siksi vain, että huono käynnistyminen, epätasainen joutokäynti ja voiman puute sopivat kaikki vähän pielessä olevan jakopään oireiksi. Todennäköisesti se on tarkistettu heti aluksi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
juu näin varmistin jo alkupäässä että kai se nyt meni oikein, ja vakuutti että asentaja on tarkistanut asian.yritäedes kirjoitti:Sen voisi ainakin kysyä, että ovatko tarkistaneet, että jakopään ajoitus tuli varmasti oikein.
Tuota moottoria kun ei ajoiteta minkään merkkien mukaan, vaan siihen tarvitaan omat välineensä. Siksi vain, että huono käynnistyminen, epätasainen joutokäynti ja voiman puute sopivat kaikki vähän pielessä olevan jakopään oireiksi. Todennäköisesti se on tarkistettu heti aluksi.
noista kuluttaja-asiamiehistä ei juurikaan ole suurta apua, soitin siis myös heille suht aikaisessa vaiheessa. kellään ei oikeestaan ole suurta vastuuta, tai painostusta saada vika kuntoon. vasta jos korjaamo A ei vialle voi mitään JA korjaamo B vian löytää ja korjaa JA pystyy kirjallisesti osoittamaan että korjaamo A toimi väärin, asialle voisi jotain kuluttajaviraston tukemana . toki korjaamolle A voi puhua järkipuhetta ja selittää loogisella tavalla että meni rahaa X euroa ja ette korjanneet vikaa, tulkaa nyt helvetti edes vähän vastaan työtuntien kanssa. kuuluuhan heidän työhönsä tutkimustyö jne, mutta jos sitä sun tätä palikkaa vaihtaa ja tekee eikä vikä lähde mihinkään, tuntuu hassulta että asiakkaan pitäisi maksaa lasku ihan kokonaan.
en tiedä onko suomessa semmosta systeemiä, mutta englannissa oli lakitoimistoja jotka eivät ottaneet asiakkaalta maksua jos juttua ei voitettu. toimisikohan jokseenkin samalla systeemille esim. autokorjaamoissa suomessa? eli ei maksua johonkin pisteeseen saakka jos vika ei lähde.
noh, tänään pitäisi tulla soitto korjaamolta että miten meni... to be continued.
Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
ja onhan auto vanha, sen ymmärrän oikein hyvin 

Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
...ja noin, eipä lähtenyt vikä uudella asentoanturillakaan. Eli epäilevät sytytyspuolen vikaa tai bensansyöttövikaa. He eivät voi näitä tarkastella. Korjaamo vaihtuu siis.
Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
Tehtiinkö autoon OBD-mittaus? Antoiko vikakoodeja?
Jos ei tehty, niin uudessa paikassa kannattaa aloittaa sillä.
Ja tarkistaa vielä kerran se jakopää, jos muuta ei löydy.
Jos ei tehty, niin uudessa paikassa kannattaa aloittaa sillä.
Ja tarkistaa vielä kerran se jakopää, jos muuta ei löydy.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
ymmärtääkseni obd-mittaukset otettiin.yritäedes kirjoitti:Tehtiinkö autoon OBD-mittaus? Antoiko vikakoodeja?
Jos ei tehty, niin uudessa paikassa kannattaa aloittaa sillä.
Ja tarkistaa vielä kerran se jakopää, jos muuta ei löydy.
ja täytyy myöntää että en täysin vieläkään usko että jakopää oli tsekattu kunnolla, jos oli tsekattu lainkaan. se hyvä puoli tässä nyt on että kuluttaja-asiamies taitaa olla meikäläisen puolella, joten täytyy katsoa kuinka homma etenee...
Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
kun jakopään hihna vahdetaan niin joutuu ottaan sen asentoanturin johdon irti kun se menee venttiilikopan päällä ja ventiilikopan joutuu irrottaan et saa nokka akseleiden päähän oikeen työkalun
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Ford Fusion 1.6 nokka-akselin asentotunnistin/anturi?
eilen tuli soittoa toiselta korjaamolta että jako oli säädetty väärin.
näin ollen, kuluttajaoikeusneuvojan mukaan, tilille tulee rapsahtamaan jonkin verran rahaa turhista töistä jotka tehtiin sen jälkeen kun jakohihna asennettiin.
jännä juttu, että näin meni, varsinkin kun olivat mukamas tarkistanut jaon heti ensimmäisenä. ehkäpä olivat vaan sen verran kokemattomia duunissaan että meni pieleen.
näin ollen, kuluttajaoikeusneuvojan mukaan, tilille tulee rapsahtamaan jonkin verran rahaa turhista töistä jotka tehtiin sen jälkeen kun jakohihna asennettiin.
jännä juttu, että näin meni, varsinkin kun olivat mukamas tarkistanut jaon heti ensimmäisenä. ehkäpä olivat vaan sen verran kokemattomia duunissaan että meni pieleen.