Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Olen vaihtamassa alkuperäisten kaiuttimien tilalle kuvassa näkyviä kaiuttimia
Alkuperäisissä kaiuttimissa oli kuitenkin keltainen liitin, johon johdot ovat liitetty.
Kysyn siis voiko ne johdot leikata irti alkuperäisestä liittimestä ja liittää ne suoraan uusiin vai onko olemassa jokin muu tapa???
Kiitti vastauksesta. Nyt pitäis arvata vie et kumpi piuhoista on + ja kumpi -. Onko kellään hajua, että kumpi on kumpi. Piuhoja on kaksi Valkonen ja sininen. Olisin kiitollinen jos joku osaisi vastata.
Itellä ei oo ne johot varmasti oikein päin. Koska ns. Normikäytössä ei sen väliä, mutta sitte ku aletaa soittaa kovemmin ja paremmilla vehkeillä nii sillo plussalla ja miinuksella on väliä ettei lyö kalvo väärinpäin
Eeska91 kirjoitti:Itellä ei oo ne johot varmasti oikein päin. Koska ns. Normikäytössä ei sen väliä, mutta sitte ku aletaa soittaa kovemmin ja paremmilla vehkeillä nii sillo plussalla ja miinuksella on väliä ettei lyö kalvo väärinpäin
Kyllä sen huomaa normikäytössäkin jos toinen on väärinpäin... bassot katoaa mutta muuten ei ole väliä kumminpäin on jos vain molemmat kanavat samanlailla.
Sama liikerata on sisään että ulos.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis) https://www.theniceman.com/coppermine/
Joltain ulkomaiselta foorumilta bongasin että valkoinen olis - ja harmaa +. Useampi oli vahvistanut tämän seikan, mutta eihän se siitä faktaa tee..
En voi tajuta miksen mitannut itse niitä kun oli vielä kourassa nuo alkuperäiset, sen voi mitata yleismittarillakin (painaa kaiutinta sisään niin jännite käy pikaisesti plussalla, painaa toiselta puolelta ulospäin niin menee miinukselle... muistaakseni )
joksak kirjoitti:Joltain ulkomaiselta foorumilta bongasin että valkoinen olis - ja harmaa +. Useampi oli vahvistanut tämän seikan, mutta eihän se siitä faktaa tee..
En voi tajuta miksen mitannut itse niitä kun oli vielä kourassa nuo alkuperäiset, sen voi mitata yleismittarillakin (painaa kaiutinta sisään niin jännite käy pikaisesti plussalla, painaa toiselta puolelta ulospäin niin menee miinukselle... muistaakseni )
no se on ihan sama miten päin ne johdot laittaa kalvo vaan soi toiseen suuntaan jos on väärin. muistaakseni omassa mondeossa oli harmaa - valk + en varmaks sano
Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
mrontti kirjoitti:
no se on ihan sama miten päin ne johdot laittaa kalvo vaan soi toiseen suuntaan jos on väärin. muistaakseni omassa mondeossa oli harmaa - valk + en varmaks sano
Ei ole merkitystä kumminpäin on kunhan molemmat elementit(vasen/oikea) on samanlailla eikä vaan toisella puolen väärin...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis) https://www.theniceman.com/coppermine/
NiceMan kirjoitti:
Ei ole merkitystä kumminpäin on kunhan molemmat elementit(vasen/oikea) on samanlailla eikä vaan toisella puolen väärin...
Juuri näin, kuten Niceman on jo pari kertaa sanonu.
Jos johdot on ristissä niin ääni on vain onttoa koputusta verrattuna siihen mitä se on kun johdot on samoin päin joka kaiuttimessa. Oikein päin ne johdot saa, jos ei muuten, niin kokeilemalla. Jos eroa ei huomaa niin on ihan sama mitkä äänitäristimet autoonsa lykkää ja kuinka päin.
ÄÄnentoiston ammattilaisena voin sanoa että +/- pitää olla samoin päin kaikissa kaiuttimissa,sillä onko ne kaikki plus plussassa tai miinuksessa ei ole merkitystä,koska ääni on kartion edestakaista värähtelyä ei ole merkitystä alkaako se kartio ulos vai sisään liikkeellä,jos joku kaiuttimista on eri vaiheessa se"syö" bassot koko paketista kaikilla voimakkuuksilla.
Helppo testi:jos yksi kaiutin toistaa paremmin bassoja kun molemmat/kaikki on jossain vaiheistusvirhe,autossa virhe korostuu pienentilan takia.
Testi syytä tehdä vain samanlaisin parein,koska erilaisten kaiuttimien kohdalla vertailu voi olla ylivoimaisen vaikeaa,jos kaiuttimia on vain kaksi on sama kumman kaiuttimen johdot kääntää ympäri,jos useampia pareja on melkein ainoa konsti olla vain tarkkana johdotuksissa tai faderin ja balanssin kanssa yrittää kuunnella bassotoistoa yksittäin ja eri pareittain joka vaatiikin sitten jo harjaantunutta korvaa.
Muuten,-diskantin jakokondensaattori kääntää vaihetta 180-astetta,mutta sen vaikutus on huomaamaton tai jopa tavoiteltu paremman jakojyrkkyyden takia,mutta niihinkin sama vaihe.
Joo kanssa jokusen autohumppalaitteen laittaneena ja reilu 3 vuotta niitten kanssa pelanneena voin hyvällä omallatunnolla sanoa että kyllä ne kannattaa kaerralla oikeinpäin laittaa.. En nyt just muista miten oli, mut itelle reilu vk. takaperin mondeoon vaihdoin oviin kajarit niin hetken ku niitä piuhija tarkemmin zuumas niin niin oli erot kumpi + ja kumpi - Muistaakseni + piuhassa meni tosi pieni punainen raita.
Myös jos vanha liitin mihin ne meni on tallessa niin katso kumpi piuha menee siihen vähän isompaan liittimeen. Yleensä 90% todennäköisyydellä se on se +
Mondeo "ST200" farkku -00 & Omega B 2.0i luisupulkka -94
EX: omega B 2.0 -96, Omega B MV6 farkku -97, omega b 2.5 V6 farkku -95, vectra GT2000 -95, vectra 2.0i -93, sierra 2.0i DOHC -92, sierra 1.6 ohc -88, sierra 2.0 ohc-86
jomppa1993 kirjoitti:Joo kanssa jokusen autohumppalaitteen laittaneena ja reilu 3 vuotta niitten kanssa pelanneena voin hyvällä omallatunnolla sanoa että kyllä ne kannattaa kaerralla oikeinpäin laittaa.. En nyt just muista miten oli, mut itelle reilu vk. takaperin mondeoon vaihdoin oviin kajarit niin hetken ku niitä piuhija tarkemmin zuumas niin niin oli erot kumpi + ja kumpi - Muistaakseni + piuhassa meni tosi pieni punainen raita.
Myös jos vanha liitin mihin ne meni on tallessa niin katso kumpi piuha menee siihen vähän isompaan liittimeen. Yleensä 90% todennäköisyydellä se on se +
isompi +.
juu kyllä on mullakin takana muutamat vuodet ei sillä ole niin suurta merkitystä. tottakai se on parempi kun laittaa kaikki oikein
Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000