Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Derekaz
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Syys 2012 07:11

Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja Derekaz »

Ostin muutama päivä sitten Focuksen (1,6l, -00) ja siinä on semmosta vikaa, että kun avaa ovea avaimella, aukeaa yleensä vain pelkkä se ovi - keskuslukko saattaa napsua auki sitten ajon aikana.. Muutaman kerran keskuslukko on toiminut ihan normaalisti, kun kuskin ovea on avannut avaimella, niin kaikki muutkin on naksahtanut auki, joten todistettavasti ne ainakin joskus on toiminut. Mikähän siis tuon voi aiheuttaa? Voiko ongelma olla kuluneessa avaimessa, tuli vain yksi avain mukana ja se on aika kulunut.. Vai voiko lukot olla jotenkin ryytynyt?

Kauko-ohjausta ei ole. Ja siitä pitikin kysymäni, että onkohan kuinka haastavaa laittaa kauko-ohjainyksikköä? Olisko kellään suositella jotain näppärää esim eBaysta, ei haittaisi vaikka olisi takaluukunkin avaus samassa kaukosäätimessä (takaluukku aukeaa nyt vain sisältä napista, avaimella ei aukea, avain kyllä menee lukkoon ja voi kääntää, mutta ei aukea - tämänkin takia mietin että johtuuko kuluneesta avaimesta vai mistä...?)

Toinen ongelma (tai kolmas.. :P) on semmonen, että apukuskin puolelta sähkölasi laskee napista nätisti, mutta ei nouse. Kuskin puolelta napista saa lasin nostettua kyllä, joten nostimessa ei varmaankaan vikaa? Voisiko vika olla napissa itsessään? Onko paha vaihtaa? Varmasti purkuautoista saisi toimivan napin, jos sellaisen vaan irti saa..?

muok. Löysin aiheesta ja aihetta sivuten useamman aiemman ketjun, mutta ei juuri tähän liittyen..
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja taky »

Derekaz kirjoitti:Ostin muutama päivä sitten Focuksen (1,6l, -00) ja siinä on semmosta vikaa, että kun avaa ovea avaimella, aukeaa yleensä vain pelkkä se ovi - keskuslukko saattaa napsua auki sitten ajon aikana.. Muutaman kerran keskuslukko on toiminut ihan normaalisti, kun kuskin
Täällä samaa vaivaa poteva yksilö.

Derekaz kirjoitti: ainakin joskus on toiminut. Mikähän siis tuon voi aiheuttaa? Voiko ongelma olla kuluneessa avaimessa, tuli vain yksi avain mukana ja se on aika kulunut.. Vai voiko lukot olla jotenkin
Avaimesta se ei ole kiinni, juuri teetin uuden avaimen ja sama esiintyy edelleen.
Jotenkin tuntuu että kysessä on virta ongelma?
Johtuisiko mahdollisesti jostain huonosta liitiksesta tai huonosta johdosta, sillä kun auto käy hetken keskuslukko toimii OK.
Derekaz kirjoitti: Kauko-ohjausta ei ole. Ja siitä pitikin kysymäni, että onkohan kuinka haastavaa laittaa kauko-ohjainyksikköä? Olisko kellään suositella jotain näppärää esim eBaysta, ei haittaisi vaikka olisi
Itse asennuksen ei pitäsi olla kuin boxi vanhan tilalle ja avaimen koodaus.
Tilasin boxin ja kolme nappisen kauko-ohjainavaimen viime viikolla ebaysta, mutta en ole vielä saanut niitä, josko tällä viikolla tulisi niin pääsen kokelemaan asennusta.

Linkissä...

http://www.focusowners.com/forum/viewto ... 5&p=427285

...on asennuksesta juttua.

Derekaz kirjoitti: Toinen ongelma (tai kolmas.. :P) on semmonen, että apukuskin puolelta sähkölasi laskee napista nätisti, mutta ei nouse. Kuskin puolelta napista saa lasin nostettua kyllä, joten nostimessa ei varmaankaan vikaa?

Tätä ei omassa yksilössä esiinny - ainakaan toistaiseksi, mutta yhdistettynä edelliseen keskuslukitus ongelmaa veikkaus on kuitenkin kuskinoven johtosarjan läpivienti korista oveen.


Toimiiko keskuslukitus apaprin ovesta OK?

Itse en ole sitä huomannut edes kokeilla.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Derekaz
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Syys 2012 07:11

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja Derekaz »

Itsekään en ole kokeillut tuota apukuskin ovesta, pitääkin tänään testata.

Just äsken soittelin Fordille (Hämeenlinnassa Vaunula) ja kyselin tuosta avaimen teettämisestä. Mukana kun tuli vaan yksi kulunut avain, joka ei sekään taida olla alkuperäinen.. Setä Vaunulassa epäili, että kauko-ohjausominaisuus tuossa olisi "jos kerta kaikki ovet aukeavat (ainakin joskus) avaimella kuskin ovea avattaessa".. Joten kauko-ohjausominaisuudella varustettu avain + sen ohjelmointi, 280€ :shock: Voiko avainten teettämisessä olla Ford-liikkeissä hintaeroja vai onko se listahinta jokaisessa?

Setä myös varoitteli, että jos lukot napsuu menemään miten tykkäävät, niin talvella lumia harjaillessa ei kannata koskaan laittaa auton ovea kiinni ettei napsahda lukkoon ja sitten onkin kiva, kun se ainoa avain on virtalukossa... :roll:
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja taky »

Derekaz kirjoitti: ohjelmointi, 280€ :shock: Voiko avainten teettämisessä olla Ford-liikkeissä hintaeroja vai onko se listahinta jokaisessa?
AUTO-AVAIN HONKASOLA P.

AGRICOLANKATU 5
00530 HELSINKI , UUSIMAA

GEO : 60.184290 , 24.954760
Puhelin : +358 9 710 176
Faksi : +358 9 710 176

niitä ainakin tekee HKI:ssä.


Kts myös viewtopic.php?f=20&t=35305

Ongelmaksi tulee avaimen ohjelmointi auton käynnistämiseksi jos alkuperäisiä on vain yksi, kaksi niin saa autolla ohjelmoitua.

Ovien avaamiseenhan riittää mekaaninen avain - auton käynnistykseen sirun.
Minä siirsin sirun vanhasta avaimesta kolminappiseen.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Derekaz
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Syys 2012 07:11

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja Derekaz »

...eli tossa topikissa myytävällä kauko-ohjaimella voisi saada mun auton ovet myös auki? Mustahiuksinen blondi täällä kyselee. :lol: Tosin en tiedä onko kauko-ohjaimesta iloa, jos nää lukot toimii miten sattuu nyt muuten, pitäisi varmaan ensin se ongelma paikallistaa? Vai tipuinko jo kärryiltä.. :P

Ilmeisesti tämä mulla oleva avain ei ole edes alkuperäinen, on joku tehty sekin.. Oliskohan sen takia sitten ollut niin kallista Fordilla? Kun siellä se mies sanoi, että jos mulla on yks avain millä auto nyt käynnistyy niin riittää yksi lisäksi sitten.. Ja hekin oli tietoisia siitä, että tuo ei ole alkuperäinen avain.
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja taky »

Derekaz kirjoitti:...eli tossa topikissa myytävällä kauko-ohjaimella voisi saada mun auton ovet myös auki?
Vastaava on ainakin ohjeistettu auton ohjekirjassa - vastaavalal kombinaatiolla meinaan omaani kokeilla toimivuutta.

Derekaz kirjoitti: jos nää lukot toimii miten sattuu nyt muuten, pitäisi varmaan ensin se ongelma paikallistaa?
Kyllähän oire on syytä paikallistaa - aluksi heiluttelemaan oveen menevää johtosarjaa.

Derekaz kirjoitti: Kun siellä se mies sanoi, että jos mulla on yks avain millä auto nyt käynnistyy niin riittää yksi lisäksi sitten.. Ja hekin oli tietoisia siitä, että tuo ei ole alkuperäinen avain.
Olen ollut uskossa että uuden avaimen koodaus vaatii kaksi avainta - siis koodaus autolla, mutta toki huollossa onnistuvat yhdestäkin tai jopa ilman sitä - en varmaan tiedä, mutta uskon hintalapun olevan sen mukainen että auton arvo nopeasti "tuplaantuu".
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Derekaz
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Syys 2012 07:11

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja Derekaz »

Mä käsitin että se ohjelmointi maksaisi 105euroa (vai 150e..) ja se setä ensin luuli, että mulla ei ole nyt avainta lainkaan, joten siitä ajattelin että se pystyisi ne avaimet ohjelmoimaan ilman jo olemassaolevaa avainta.

Käyn kohta töiden jälkeen paikallisella lukkosepällä kyselemässä, pystyykö se tekeen tosta avaimesta karvalakkimallia, millä saisi edes ovet auki jos sattuu ovet menemään lukkoon ja avain jäämään virtalukkoon. :roll:

Kun olet vastaavaa kombinaatiota kokeillut niin vinkkaa mulle, miten se onnistui.. :mrgreen:
Derekaz
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Syys 2012 07:11

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja Derekaz »

Onko muuten jotain keinoa miten voisin varmistautua siitä, että tosiaankin tossa autossa on kaukosäätöinen keskuslukko -mahdollisuus? Muuta kun kaivamalla jostain sen boksin (mistä)? 8)
Derekaz
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Syys 2012 07:11

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja Derekaz »

Apukuskin puolelta aukeaa, joten voisi olettaa että kuskin oven sisällä olisi sitten jotain probleemaa?
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja taky »

Derekaz kirjoitti:Muuta kun kaivamalla jostain sen boksin (mistä)? 8)
Ohjetta löytyy linkistä...
http://www.focusowners.com/forum/viewto ... 5&p=427285


Ei ole paha paikka, apumiehen hansakalokero irti ja sen takana näkyy boxi joko

Kuva

Keskuslukko, ei kaukoohjausta tai

Kuva
boxi jossa on keskuslukko,tuplalukitus ja kauko-ohjain.

Eli...
"The part number you need is 98 AG 15K600 EB CL DL RF. -> kirjaimet CL - DL - RF on olenaista.
The letters at the end are important - the original module a Focus CL has is a similar part number, but only has
- CL at the end (Central Locking). -> Keskuslukko
- The 'better' modules add Double Locking (DL) and -> tuplalukitus
- Radio Frequency (RF)." -> ja kauko-ohajus/radiolinkki.

Anyway - tänään posti toi kolminappisen avaimen ja tuon toisen kuvan mukaisen boxin.

Asennus,
1. vanha boxi pois
2. uusi tilalle
3. johdot kiinni
4. vanhasta avainperästä sirun siirto uuteen kauko-ohjainavainperaan
5. avaimen koodaus ohjainboxille
6. homma toimii.

Eli erittäin simppeli homma plug and play tyyliin, aikaa meni koko operaatioon puoli tuntia.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Derekaz
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Syys 2012 07:11

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja Derekaz »

Kiitos! Pitää koittaa mennä tutkimaan... saa nähdä mitä saan hajalle. :lol:
Derekaz
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Syys 2012 07:11

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja Derekaz »

Jos autosta löytyy kauko-ohjauksellinen boxi, niin saako siihen koodattua uutta avainta vai pitääkö boksi aina vaihtaa (tai sitten tilata täsmälleen auton omat avaimet?) - tyhmä kysymys taas :)
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja taky »

Derekaz kirjoitti:Jos autosta löytyy kauko-ohjauksellinen boxi, niin saako siihen koodattua uutta avainta vai pitääkö boksi aina vaihtaa...
Jos boxi kuten edellä mainittu, niin uusi radiokauko-avain joka koodataan itse autolla - ohje löytyy foorumilta* -johon siru vanhasta avaimesta ja homma toimii.

*Ohje koodaukselle
-----------
Avain ohjelmointi

Toivottavasti saat samoilla ohjeilla toimimaan, kun meillä saman ikäiset ja malliset autot, eli vaiheet vielä listattuna:

1. Autoon istumaan, ovet kiinni, avain virtalukkoon.

2. Käännä
- ykkösen kautta kakkoselle,
- ykköselle,
- kakkoselle,
- ykköselle,
- kakkoselle,
- ykköselle,
- kakkoselle ja
- ykköselle.
Yhteensä siis neljä kertaa, ja kaikki tämä kolmen sekunnin kuluessa, ja LED
jää palamaan.

3. Avain pois lukosta, ledin pitäisi palaa edelleen, painat nappulaa
avaimessa. Nyt ledin pitäisi vilkkua.

4. Avain takaisin sisään ja virrat päälle & pois. Pitäisi toimia.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Derekaz
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Syys 2012 07:11

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja Derekaz »

Okei, kiitos taas :)

Tänään vien auton uusintaleimalle, helman "alta" löytyi maanantaina kiva reikä, joka nyt on hitsattu ja samalla kiristivät käsijarrun ja katsoivat bensatankin, joka näytti vuotaneen. Mutta kuulemma mitään vuotokohtaa ei löytynyt vaan epäilivät, että kun on hiljattain vaihdettu bensapumppu, niin siitä olisi jotain valumaa tullut? No, toivottavasti ei näillä bensanhinnoilla vuoda, ei haluais kamalasti heittää rahaa kadulle ;)

Seuraavaksi olisi talvea varten ohjelmassa sisätilanpistokkeen asennus ja tälle blondille selvis sekin, miks ei mun Defan johto kelvannut.... :lol: Eihän kukaan ollut kertonut että niitä voi olla erilaisia ja Ford käyttää Calixia, joten Motonettiin matka viepi :D Samalla jos ostais sitten haarottimen niin sais sisätilanpistokkeen myös ja öljyt, suodatin ja ilmansuodatin taitaa mennä vaihtoon samalla.
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja taky »

Derekaz kirjoitti:Okei, kiitos taas :)
Seuraavaksi olisi talvea varten ohjelmassa sisätilanpistokkeen asennus ja tälle blondille selvis sekin, miksi Defa...
Kyllä Defa kelpaa jos muu paketti on Defaa.

Mutta joko olet löytänyt sisään menevälle piuhalle reitin?
Täällä olisi myös sisäpistokkeen asennus edessä ennen talvea.

Apparin puolen lokasuojan kautta näkyy menevän iso johtosarja - juurikin myös sille keskuslukon boxille +ECU:lle - mutta miten siihen läpivientiin pääsee mukavasti käsiksi....

Sisälokarin irroittamisesta toisaalla mainitsivat, mutta asia on vielä itsellä selvittämättä.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus-ongelmia (lukot reistailee, lasinnostimen nappi..)

Viesti Kirjoittaja taky »

taky kirjoitti: Apparin puolen lokasuojan kautta näkyy menevän iso johtosarja - juurikin myös sille keskuslukon boxille +ECU:lle - mutta miten siihen läpivientiin pääsee mukavasti käsiksi....

Itselle:

Tänään tutkittua subbarin asennuksen yhteydessä, joo apparin puolella on iso läpivienti josta johtosarja menee kone huoneesta kabiiniin.

On kohtuullisen piilossa - hanskalokero irti - keskulukon boxi+ECU irti - ECU:n teline irti - ECU telineen alta äänieristysmaterialait edestä niin alkaa johtonippua seuraten näkyä about 7-8cm kokoinen läpivientikumi jonka keskeltä menee auton johtosarja konehuoneeseen.

Läpivienti menee pyöränkaareen ja ei näy ollenkaan ilman sisälokarin irroitusta, johtosarja näkyy kohdasta josta kääntyy konehuoneeseen.

Subbarin virtajohto, noin 7-8mm läpimitaltaan meni kun sisäpuolesta porasi läpivientikumiin PITKÄLLÄ poralla reikää ja työntämällä rautalangan pyöränkoteloon jolla sitten sai vedettyä johdon läpi.

Poratessa T O D E L L A VAROVAINEN ettei osu auton johtosarjaan!!!!!!!!!!!

Sisäpistokkeen johdon vetäminen ei kyllä todennäköisesti onnistu paksuutensa ja taipumattomuutensa samoilla eväillä, vaan sisälokari on irroitettava että pääsee läpivientiin käsiksi pyöräkotelon puolelta koska vaatii läpivientintiin paljon isomman reijä - ja päät on vielä paksummat.

Jos tekee päiden kokoisen reijän niin vaarassa on auton oma johtosarja ja panssariosuuden ollessa päätä pienempi pitää reikää tilkitä - muuten reijästä tulee kurat sisään ja suoraan auton ECU päälle.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Vastaa Viestiin