Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
onkos kellekään käynyt samalla tavalla: Scorpion automaattilaatikko korkkaa siten, että öljy vuotaa vauhtipyörän kohdalta pihalle? Näin kävi minulle tänään. Olen aina pelännyt automaattiloovia ja nyt, kun viikon ajan olen omistanut automaattivaihteisen auton, käy heti näin. Mies arveli, että pääakselin stefa olisi korkannut...?
Laatikko pelasi tähän päivään saakka moitteetta, vaihtoi ilman viiveitä eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut. Öljymääräkin oli normaali ennen tätä päivää. Vedimme asuntovaunua, joka ei ollut painoltaan lähelläkään Scorpion maksimiperävaunumassaa.
Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan, sekä tietoa, mistä voisi kysellä osia, sitten kun alamme laatikkoa purkamaan. Vai kannattaako unohtaa koko homma ja alkaa muuntamaan auto manuaalivaihteiseksi?
Kyllä se varmaan on se turbiinin "stefa" mikä sieltä on korkannu ?
Mun järjen mukaan siihen ei kuitenkaan hinattavan kuorman pitäis vaikuttaa ??
Eiks siinä oo heti takana oljypumppu eli joku ylipaine pumpulta saattas pullauttaa stefan rikki
mut vissiin siihen suuntaan painettakaan ei pitäis päästä ?
Vaihteisto pois ja tutkimaan?
Onhanse tietysti vaihteisto ölppiä mitä sieltä lentää ???
Vilkuttiko od/off valoa ennen ko. episodia ?
ei vilkutellut mitään valoja, yhtäkkiä vain alkoi öljy haista ja kun menimme katsomaan, totesimme, että vaihteistoöljyä vuoti ja reilusti. Vuosimalli on 1990.
ei vilkutellut mitään valoja, yhtäkkiä vain alkoi öljy haista ja kun menimme katsomaan, totesimme, että vaihteistoöljyä vuoti ja reilusti. Vuosimalli on 1990.
Ok, mietin jos olilsi ollut 94-> niin minulla olisi ollut laatikko siihen.
Ei kun vain tiivisteen vaihtoa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis) https://www.theniceman.com/coppermine/
Vaihtoehdot melko vähissä, turbiinin stefa joko vaan vuotaa tai se on kokonaan irti. On myös mahdollista, että turbiinin kaula on osittain ratkennut hitsauksesta.
Ei kuulosta kallilta vialta.
Tapahtuiko hinaaminen 3:lla vai ylivaihteella?
Stefaa voi kysellä vaikka JN Tradingista.
Sorry hidas vastaus. Mies hoksasi vasta, kun kysyin asiasta, että ei varmaankaan olisi kestänyt vetää vaunua D-asennossa? Ehdittiin reilut 100km vetää kun alkoi öljy haista. Laatikko on nyt työn alla, varmaankin lähipäivinä tulee tietoa, mitä on särkynyt... saa nähdä, kuinka tyyriiksi tulee... olisi pitänyt vain luottaa omaan vaistoon ja pysyä erossa automaateista... vaikka tuo nyt taisikin olla kuskin moka, että loova hajosi. No, onneksi oli kuitenkin Ford kyseessä. Jos olisi mikä tahansa muu merkki ollut, en olisi vaivautunut edes tutkimaan, mitä on särkynyt...
Onko tossa vahhassa scorpparissa sama laatikko ku sierroissa oli
eli a4ld Jos on ni mulla on yx semmonen vaihteisto Jos vaikka varaosix tarviit
(en tiedä minkä kuntoinen se on mut ajosta purettu noin 10v sitten)
sen jäkeen seisonut varastossa ?
En osaa sanoa. Käsittääkseni tämä on sellainen täysin sähköisesti ohjattu??? Voin olla väärässäkin. Tällaisen tiedon sain kysellessäni eräältä henkilöltä laatikkoa - hänellä olisi ollut sellainen osittain sähköllä ohjattu ja olisi pitänyt alkaa tekemään vähän ylimääräisiä muutoksia, jos sellaisen laatikon olisi halunnut vaihtaa tilalle.
...mutta oliko siis niin, että se D:llä ajo olisi mahdollisesti aiheuttanut tämän vian ja jos, niin selviääkö lie pelkällä stefan vaihdolla vai onko isompi remppa edessä?
No niin, loova kävi pöydällä ja vaihdettiin pääakselin stefa, tiivisteet ja laatikon öljynsuodatin + tietty öljyt. Vanha suodatin oli ihan fyysisestikin rikki, mikä hieman ihmetytti. No, loova takaisin paikoilleen ja kappas, vika ei poistunut. Öljyä tulee edelleen solkenaan kaikilla "ajovaihteilla". P- ja N-asennoissa öljyä ei vuoda.
Mieheni arveli, että turbiini itsessään olisi sökö? Voisiko se aiheuttaa tällaisen vuodon?
Aiemmin country sedan mainitsi, että turbiinin kaula olisi voinut ratketa hitsauksestaan. Mikäli näin on, riittääkö pelkän turbiinin vaihto vai olisiko syytä vaihtaa koko loova turbiineineen? Vai kuinka kannattaisi toimia?
Lolita1982 kirjoitti:No niin, loova kävi pöydällä ja vaihdettiin pääakselin stefa, tiivisteet ja laatikon öljynsuodatin + tietty öljyt. Vanha suodatin oli ihan fyysisestikin rikki, mikä hieman ihmetytti. No, loova takaisin paikoilleen ja kappas, vika ei poistunut. Öljyä tulee edelleen solkenaan kaikilla "ajovaihteilla". P- ja N-asennoissa öljyä ei vuoda.
Mieheni arveli, että turbiini itsessään olisi sökö? Voisiko se aiheuttaa tällaisen vuodon?
Aiemmin country sedan mainitsi, että turbiinin kaula olisi voinut ratketa hitsauksestaan. Mikäli näin on, riittääkö pelkän turbiinin vaihto vai olisiko syytä vaihtaa koko loova turbiineineen? Vai kuinka kannattaisi toimia?
Kyllä nyt kuullostais siltä että turbiini tai turbiinin stefa vuotaa edelleen !
Koska P ja N asennoissa turbiinille ei oljyä mene !
Eli ... Hetikun menee ni alkaa lentään ulos
Oliko se turbiinin "kaula" varmasti ehjä ? Jos esim joku terävä halkeama ollu ni saattaa leikata
heti uudenkin stefan. ? Se on muutenkin ihan vi**n herkkä meneen rikki asennus vaiheessa !
Ja kyllä ! Turbiini voi mennä sisäisesti rikki ! siipiä poikki,irti, tai jotain mut eise yleensä ulos oljyä aja !? Ja voi vaihtaa pelkän turbiinin ja kannattaakin
PS. Ja mulla edelleen olis a4ld:n toimiva turbiini myynnissä (jos se ei mee country sedanille)
Lolita1982 kirjoitti:Osaisiko joku sanoa, käykö -89 Cosworth Scorpion laatikko/turbiini tähän?
Muuten varmaan käy mutta en tiedä onko ns. flex plate:ssa (veto levy, hammaskehä) jotain pulttijako eroa ? kun en noita cossu malleja ihan täysin tunne.
Mutta pienellä modiffioinnilla varmaan sopii
tcscorpio kirjoitti:
Muuten varmaan käy mutta en tiedä onko ns. flex plate:ssa (veto levy, hammaskehä) jotain pulttijako eroa ? kun en noita cossu malleja ihan täysin tunne.
Mutta pienellä modiffioinnilla varmaan sopii
Ja vielä (itseäni lainaten) tuli mieleen että tarkista turbiinin pitkittäis välys. pitää olla vähintään 2mm ! muuten turbiinin pullistuessa =(täysi paine=täys kierrokset) pohjaa oljypumpun vetopyörä vasten vaihteiston alu runkoa ja alkaa syömään pumpun "pesää" Ja se alu muju mita siitä irtoaa ei ainaakaan auta
mitään !!!!
Tietysti tämäkin riippuu turbiinista !! Mutt noin niinkuin keskiarvo
Lolita1982 kirjoitti:Osaisiko joku sanoa, käykö -89 Cosworth Scorpion laatikko/turbiini tähän?
Turbiini saattaa käydä varsinkin jos vetolevyineen siirtää... ehkä mutta laatikki ei käy kun vanhemmassa on e mallin laatikko ja uudemmassa E ...
Mutta manuaaliksi muuttaminenkaan ei varmaan paha asia ole, piristyy ja kulutus tippuu pikkasen.
Edit:Vuosimalli on 1990 joten käy laatikko -89 mallista kun sama tekniikka etc.
95-> eli mulkkarin laatikko ei käy kun erilainen.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis) https://www.theniceman.com/coppermine/
Hip hei ja trallallei... olikin väärä hälytys se, että loova vuotaisi edelleen. Toimii nyt taas kuin ennenkin, mies meinasi, että oikeastaan vielä paremminkin (vaihtaa hänen mielestään nopeammin kuin aiemmin). Korjaamolla olivat ilmesesti vain sekoittaneet jo aiemmin vuotaneen öljyn ja luulleet, että sitä tulee edelleen???
No, asiasta toiseen, autossa olisi enää yksi "ominaisuus" jäljellä, matka/trippimittari ei toimi. Nopeusmittari, kierroslukumittari, kaikki merkkivalot yms. pelaavat mutta ainoastaan matka- ja trippimittari ovat jumineet. Kumpikaan ei siis edes yritä liikahtaa (jossakin vanhassa japsissa teki joskus niin, että trippimittaria nollatessa mittari jäi "jurraamaan" paikoilleen, ts. yritti kyllä muuttaa lukemia mutta nollauspainike tuli ilmeisesti painettua liian hiljaa tai lujaa, sillä kun nolla olisi muuttunut ykköseksi, mittari hieman pyörähti ja naksahti ja palautui takaisin nollaan. Tuohon auttoi yksinkertaisesti se, että painoi vain uudelleen napista).
Ostin jo toisen mittarin mutta huomasin, että se olikin hiukan erilainen (kierroslukumittarit poikkeavat toisistaan), ja kun en osaa muuttaa mittarilukemaa vastaamaan auton mittarilukemaa, en viitsisi vaihtaakaan sitä, ellei ole aivan pakko. Voisiko tuolle alkuperäiselle mittaristolle tehdä jotakin, jotta trippi/matkamittarit saisi toimimaan?