Mondeo -01 koneen käynnistys lämpimänä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
nappi
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Syys 2012 12:04

Mondeo -01 koneen käynnistys lämpimänä

Viesti Kirjoittaja nappi »

Moro

Muutama mieltä rassaava vika askarruttaa fordin uutta omistajaa :(

1. Kylmänä auto on lähtenyt normaalisti käyntiin ensiyrittämällä, mutta lämpimällä koneella tekee välillä niin että starttaa ja ennen kuin kerkeää kierrokset nousta niin kone on jo sammunut. Toisella startilla sitten on pärähtänyt käyntiin. Mistä moisen asian vikaa lähteä etsimään?

2. Lämpömittari seilaa kovasti, päivän ensimmäinen ajo niin lämpömittari pysyy siellä ensimmäisessä viivassa eikä nouse mihkään. Käyttää auton sammuksissa niin sitten viisari kohoaa puolenvälin tuntumaan ja tuntuu muutenkin toimivan edes suuntaa antavasti seilailemalla minimin ja puolenvälin välillä :lol: Myöskin tyhjäkäynti on yleensä sen 1100rpm, paitsi silloin kun mittari näyttää lämmöt puoliväliin ja tyhjäkäynti tippuu n:800rpm. Onko ensimmäinen asia mitä lähteä uusimaan termostaatti?

3. Etupäästä kuuluu huima kolina, tuon vian sain mahdollisesti paikallistettua kun toisen puolen "koiranluu" heilu ku hullun mulkku käsikopelolla. Riittääkö vaihto vain toiselle puolelle vai täytyykö molemmat vaihtaa kerralla?
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeo -01 koneen käynnistys lämpimänä

Viesti Kirjoittaja KajS »

Vastauksia kysymyksiisi:

1. Tuo lämpimän koneen huono käynnistyvyys on ennemminkin "ominaisuus". Sahaa pidempään ja polkaise kaasupoljin pohjaan, jos ei heti starttaa. Tietenkin olisi hyvä, jos tulpat olisi kunnossa ja auto ylipäätään huollettu. Mutta tuota välilämpökäynnistymättömyyttä ikääntyneet mondeot harrastaa sillointällöin.

2. Termostaatti vaihtoon, autosi käy liian kylmänä ja moottorinohjaus antaa liikaa soppaa. Oikeat tyhjäkäyntikierrokset 4-sylinteriselle bensiinikoneelle on 700rpm +-50rpm. Tuossa autossa on sitten sähköohjattu kaksivaihetermostaatti, sen vaihto ei ole ihan yhtä halpaa ja helppoa kuin vanhaan ooppeliin.

3. Koiranluut vaihtoon kummaltakin puolelta, niin autosta tulee taas ihan kiva ajettava vähemmillä kolinoilla. Ei ole kallis eikä vaativa operaatio.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
nappi
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Syys 2012 12:04

Re: Mondeo -01 koneen käynnistys lämpimänä

Viesti Kirjoittaja nappi »

Lueskelin noista termostaateista niin onko näin, että kannattee ostaa fordin oma, eikä tyytyä motonetin vastaavaan? Voiko autolla kuitenkin huoletta työmatkat n:20km/päivä ajella viikon verran ennen tuon vaihtoa ettei se mitään muuta hajota, kunhan lämmöt ei liiaksi nouse?
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo -01 koneen käynnistys lämpimänä

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Autolla voi ajaa kunhan lämmöt ei nouse liikaa, bensaa toki palaa turhaa.

Tuo käynnistyminen on juurikin ominaisuus, mun tekee juuri samaa ja jos ei heti startaa niin anna kaasua niin johan lähtee..
Jonttula
Viestit: 88
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: Mondeo -01 koneen käynnistys lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

joo itellä ihan samaa... ja juurikin kuumalla koneella ongelmia. ei aina mutta silloin tällöin. sahaa pitkään, mutta heti startattua käynti on täysin tastaista.. ei röpötyksiä tai muuta. tuota kaasua en ole uskaltanut polkea vaan kiitos tideoista!

Mullakin kolisi etupää ja koiranluiden vaihto auttoi.. vaihdosta on noin kuukauden vajaa vuosi ja taas kolisee! :D uudet taas odottamassa. Vaihto ei ollut kummoinen projekti.. joissain malleissa on kuusiokulmat koiranluun pulttien päässä, joten saa näppärästi pidettyä kiinni kun pultti lähtee nivelestä pyörimään. myös takapään tangot menee uusiksi farkkuun.. niitä en ole vaihtanut, mutta kaipa tuo onnistuu.
Vastaa Viestiin