Eipä "ihmeparantuminen" sitten ollut lopullista sorttia, kuten arvata saattoi.

Pikkuhiljaa Mondeo laski taas entiseen asentoon, perä alas. Budjettiratkaisuna ostin ehjät käytetyt Nivomatit ja tänään sain asennettua. Homma oli juuri niin v-mäinen kun täällä toisissa topiceissa mainittu. Yläpultti varsinkin oikealla puolella on tosi ahtaassa. Mutta vaiva kannatti, oikea Nivo oli ihan sohlo. Sen sai painettua melko kevyesti kasaan, ihan kuin tavallisen iskarin. Toimiva Nivomathan on lähestulkoon joustamaton, mun 92 kg:n massalla nuo käytetytkään ei puolta senttiä enempää painuneet. Irroitin sitten vasemmankin, mutta se osoittautui toimivaksi ja pistin vaan takaisin, jäipä toinen varalle. Aikaa meni enää vajaa tunti kun ekan kanssa meni melkein kaksi...
Kulkuasento muuttui perä hiukan keulaa korkeammaksi, kaaren ja pyörän väliin saa 4-5 sormea, kuormalla laskee 1-2 sormenleveyttä. Ja ajettavuudeltaan auto muuttui aivan selvästi jämäkämmäksi. Voin siis itse suositella tätä ratkaisua muillekin, varsinkaan kun noiden tarvikeiskarien ja jousien toimivuudesta ollaan hyvinkin montaa mieltä. Pienellä hakemisella noita käytettyjä Nivomateja kuitenkin tuntui ihan mukavasti olevan tarjolla. Uusia en uskaltanut Fordilta edes kysyä. Suojakumit olivat molemmista halki, mutta Korja-Kumista Tampereelta löytyi sopivat hammastangon suojakumit (taisi olla takaveto Asconan / Kadettin kumi), jotka sai vedettyä vanhojen päälle.
Pienenä korjauksena tuonne aikaisempaan topiciin. Tarvittavat työkalut ovat 18 mm lenkki yläpään mutteriin (normaalia pidempi helpottaa, mutta tavallisellakin selviää), 15 mm hylsy + nivel + vähintään 30 cm jatkovartta yläpään pulttiin ja 18 mm hylsy / lenkki alapään pulttiin. Kiireetön aikataulu ja muutama asennuskalja plussaa
