Jatketaan keskustelua tästä

Jaa, että olis halvempaa ajella...AJ-330 kirjoitti:Olisikohan mahdollista saada sierra toimimaan etanolilla? Olisi huomattavasti halvempaa ajella ja varsinkin jos meinaa rakentaa pikkusen tehokkaamman yksilön.. Ainakin varmaan erilainen polttoaineen suihkutuksen ohjaus ja etanolin kestävää letkua.
Jatketaan keskustelua tästä
Tainnu paineet ja suhteet mennä sekaisin.Hannu kirjoitti:JohnFinn onkin näköjään kovemman luokan moottorispecialisti(kin). Voisitko hieman valottaa tällaiselle vähemmän moottoreista ymmärtävälle, että kuinka paljon puristussuhde nousee turbolla? Ymmärsin "neuvoistasi", että jos vapaastihengittävään moottoriin laitetaan turbo, puristussuhde nousee. Eikö niin? Nouseeko puristussuhde myös turbon vaihdolla? Jos nousee niin kuinka paljon, vaihdettaessa esim. HX40 -> HX55?
suuttimet on fiat croma turbosta. ei oo enempää ku noi mitkä nyt autossa kiinnicountry sedan kirjoitti:Mistä noi 250cc suuttimet on kotoisin? Jos niitä on isompikin kasa jouten voin ostaa 4.
Dokkiin laitoin lisäsuuttimen, mikä on hieman kömpelö ratkaisu joskin toimiva. Hienosäätö tapahtuu potikalla ecua huijaamalla. Esim kylmäkäynnistyksessä tarvii lisähuikkaa lisäsuuttimen sijainnista johtuen. Miltei 10tkm on jo kiljulla ajettu.
Olen odotellut mielenkiinnolla vastausta kysymykseesi. Luultavasti se muuttaa kumpaakin suhdettaemax kirjoitti:Staattinen puristussuhde on sylinterin kokonaistilavuuden suhde palotilaan.
Dynaaminen puristussuhde on männän syrjäyttämän ilmamäärän suhde palotilan tilavuuteen imuventtiilin sulkeutumisen jälkeen.
Kumpaa suhdetta se turbo muuttaa
ei haittaa alumiininen suutinkisko mitenkään ainakaan kymmeneen vuoteen. ja orkkis letkut pitää jos on kunnossa. jos on kulumia niin voi pehmetä, turvota ja puhjeta.Tekno kirjoitti:orkkisletkut/putket ovat kyllä valmiiksi etanolia kestävät. Ainoa kohta polttoainelinjassa joka voi teoriassa haitata, on alumiininen suutinkisko. Aika pieni haitta varmasti.
Eiköhän se riitä kun laittaa isommat suutimet, ja paineella viilaa tuoton kohdalleen. Hankalinta kyllä sierran tapauksessa nähdä paljonko fuel trimmit ovat, kun ei ole OBD-porttia.
Uudemmalla DOHC koneella (2.0 16, 2.3) puolestaan ihan helppoa kun trimmit näkee läppärillä.
Hmm... korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö etanolilla ajaminen ole loppupeleissä itse asiassa kalliimpaa, kun sitä menee huomattavasti enemmän kuin normibensaa? Kai myös huoltokustannuksissa näkynee?? Voin toki olla väärässäkin, nainen kun olen...AJ-330 kirjoitti:Olisikohan mahdollista saada sierra toimimaan etanolilla? Olisi huomattavasti halvempaa ajella
pakko kysyä että montako etanolilla toimivaa autoa olet rakentanut ja miksi ei ole toiminut ilman ahtamista tai vakio puristuksilla? ja mikä on lähtökohdiltaan sopiva moottorinohjauslaite etanoolille? mulla on 2xdellorto DHLAJohnFinn kirjoitti: Jaa, että olis halvempaa ajella.... No, jos auto on siihen soveltuva ja tekniikan vaatimia kustannuksia ei huomioida, niin ok.
Mutta vakion bensakoneen muuttaminen etanolilla ajettavaksi edellyttää ahdettua ja moottorin ohjauslaitteeltaan siihen sopivaa lähtökohtaa, tai turbottoman koneen puristussuhteen nostamista.
Ilman puristusuhteen nostamista ( joko "turbolla" tai rakenteellisesti ) ei kannata haaveillakkaan tehokkaasta ja taloudellisesta etanoliautoilusta.
Muistettavaa: mm. polttoaineen siirtopumpun muutaminen etanolia kestäväksi ( suihkutuslaitteiden yhteydessä oleva rullapumppu kestää ). Ja on toki muitakin huomioitavia tekijöitä, erityisesti tiivisteiden ja putkien / letkujen osalta.
Ja etanolia kuluu muutostenkin jälkeen sitten reilusti enemmän verrattuna bensiinillä toimiviin; voi todeta mm. multifuel-moottorien kulutuslukemista.
Hieman offtopic, mutta JohnFinn on jonkin sortin insinööri jutuista päätellen. Teoria on vissiin hallussa, muttei käytäntö. Eli todellisuudessa ei tiedä mistään mitään.jepuflex kirjoitti: pakko kysyä että montako etanolilla toimivaa autoa olet rakentanut ja miksi ei ole toiminut ilman ahtamista tai vakio puristuksilla? ja mikä on lähtökohdiltaan sopiva moottorinohjauslaite etanoolille? mulla on 2xdellorto DHLA![]()
ja onko olemassa jokin tehokas ja taloudellinen auto?