Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
H.P.
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Elo 2012 01:00

Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Hei!

Onko jollain kokemusta Fiestan öljypohjan vaihtamisesta? Näyttää ruostuvan puhki hiljalleen (tihkuttaa jo öljyä läpi), ja katsastusmieskin pääsi huomauttamaan. En ole koskaan öljypohjia joutunut vaihtamaan, ja nyt auton alle kurkittuani olen epävarma siitä, saako pohjaa vaihdettua sovinnolla itse vai kannattaako suosiolla viedä kokeneemmille tekijöille. Uusia öljypohjia Fiestaan näyttää olevan hankala löytää Suomesta, Skruvat-verkkokaupassa Ruotsin puolella näkyisi olevan reilu 70€ (toistaiseksi ainoa, jonka löysin). Lisäksi tiiviste kannattanee uusia samalla?

Öljypohja ei varmaan mahdu tulemaan ulos ilman katin irroittamista? Mitäs muuta pitää ottaa huomioon?

Tai onko kokemusta, paljonko korjaamolla veloittavat kyseisestä hommasta tarvikkeineen?
ollikuhta
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Elo 2011 09:51

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Mä vaihdoin KA:han taannoin öljypohjan. Siinä ainakin joutui irrottamaan sen pakosarjan/katin. Onkohan fiestassa edes samanlaista, en tiedä.
Ei siinä sen kummoisempaa robleemaa sitten ollut. Osan tilasin ebay.de:stä. Taisi maksaa 50,- kotiin tuotuna.
H.P.
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Elo 2012 01:00

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Kiitos vastauksestasi!

Käväisin nyt vielä kysymässä hinta-arviota tuosta lähipajalta ja tulin siihen tulokseen, että ei maksa vaivaa lähteä itse jahtaamaan osia ja hakkaamaan rystysiä verille. ;) Ehkä ensi kerralla sitten, jos oikein inspiraatio iskee...
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja tursas »

Pakko nyt kysyä, että eikös noi öljypohjat ole tehty ruostumattomasta alumiiniseoksesta joka ei kyllä "ruostu puhki" , öljyssä ne vaan on aina samoin kun venttiilikoppa.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
H.P.
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Elo 2012 01:00

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Kyllä hävettää, jos tursas on oikeassa ja en ruostetta tunnista... Kovasti tuo omaan silmään näyttää ruostuneelta kaiken lian alla, ja näppituntumaltaan on mennyt niin pehmeäksi, ettei kunnolla tökkäistä uskalla kun tuntuu, että sormi menee läpi kuin muinoin vanhan Nissanin helmasta konsanaan. ;) Lisäksi aloitti tihkumisen etupuolelta (ei mikään liitoskohta, vaan pohjan etuosan keskikohta) ja läntti laajenee pikkuhiljaa.

Lähteen luotettavuudesta en tiedä, mutta tällaisen löysin http://autot.oikotie.fi/tyyppivika/ford ... 5236880678 ja siellä mainitaan tyyppiviaksi myös tuo öljypohjan ruostuminen. Enempi kun googlettelin, niin löytyi kyllä tietoa, että ainakin uudemmat pohjat ovat alumiinia tms. ruostumatonta seosta, mutta olisiko sitten niin, että näissä vähän vanhemmissa tuo pohja on vielä ihan ehdasti ruostuvaa kamaa?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Kyllä tossa pannussa on ihan perinteistä läkkipeltiä se öljypohja. Ja sen saa ihan lähimmästä varaosaliikkeestäkin muutamalla kympillä jos ei halua alkaa tilailemaan mistään.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja watipaa »

mun -96 mk4 1.3 fiestassa on alumiinikuuppa, ihan samaa ainetta ku 1.25 ja 1.4 zetec-s koneissa. vanhemmissa tikkukoneissa on kyl peltinen.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Pitipä oikein tarkastaa asia. Tarvikeluettelot myyvät vain peltistä mutta alkuperäisluettelosta löytyy näköjään sekä peltistä että alumiinista.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Tessu
Viestit: 1751
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ja kyllä ne puhki menee,tuttavalla meni neloseskosta kans ja pajalla näin kun oli Hiacen perä ruostunu puhki!
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Niin ei se perä ruostu vaan se takakansi joka on peltiä.
H.P.
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Elo 2012 01:00

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja H.P. »

No niin, nyt on vaihdatettu. Hintaa tuli vajaa 200€ kaikkinensa, ja olen ihan tyytyväinen, etten tähän hintaan alkanut osia metsästää ja itse ähräämään.

Kyselin tuossa noutaessa, että mitä joutuivat sille tekemään, lähtikö helposti irti. Vastaus oli, että pakoputki piti irrottaa että mahtui vaihtamaan, mutta ei ollut senkään suhteen mitään ongelmia (ts. pultit ja ruuvit aukesivat suht nätisti).

Vanhalle öljypohjalle pääsin sanomaan vielä käsipäivää, ja tosiaan oli se parista kohti ihan rehellisesti puhkiruostunut, peltinen loota. Uusi on samanmoista maalattua peltiä, eli kiveniskemiä kun saadaan ajan myötä ja ajellaan vähän suolatuilla teillä, niin joskus reilun kymmenen vuoden kuluttua pitänee ottaa uusiksi...

No, nyt on Fiesta taas onnellinen ja toivottavasti sellaisena pysyykin taas hetken.
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

Mitäs jos sen öljypohjan vaikka massais :?:

Mulla tehtii grilli 2 tikkukoneen öljypohjasta ja kummastelin vähä et miks jakopään puolella oli jotaa saven näköstä, grilliin öljyjen polttotulet ja rupes "savi" tippumaan... Se oliki paikka hitsattu ja tinattu :lol:
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
H.P.
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Elo 2012 01:00

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Jogiin kirjoitti: Mulla tehtii grilli 2 tikkukoneen öljypohjasta ja kummastelin vähä et miks jakopään puolella oli jotaa saven näköstä, grilliin öljyjen polttotulet ja rupes "savi" tippumaan... Se oliki paikka hitsattu ja tinattu :lol:
"Hups!" :lol:

Tuo massaus kävi itselläkin mielessä, mutta mahtaako mikään massa kestää riittävästi kuumuutta? Kuumuudenkestävää maalia miettivät korjaamolla, mutta eipä se toinen maalikerros niitä kiveniskemiä estä juuri enempää kuin ensimmäinenkään. Massa olisi varmasti paras, mutta olen hieman skeptinen tuon kuumuuden suhteen. Jos löytyy kokemuksia, niin tietysti mielelläni kuulen.

Hyvä keskustelu saatiin aikaan yhdestä pikkukipon öljypohjasta. Tämähän olikin yllättävän aktiivinen foorumi. ;)
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Ford Fiesta 1.3 -98 öljypohjan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Olen kotelonsuojalla vetänyt ympäri öljypohjan ja kyllä se siinä pysyy.

Tarkastaa vaikka joka kesä (ja pohjan samalla) tai öljyjä vaihtaessa ja vetää tarvittaessa uuden kerroksen.
Vastaa Viestiin