jarrulevyt
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18 Heinä 2010 13:34
jarrulevyt
ongelmana ford mondeo 2.0 gt vm98. kieroutuvat jarrulevyt. Ollaan meidän perheessä tykätty mondeosta, mutta reilun kahden vuoden aikana menossa kolmannet jarrulevyt vaihtoon kieroutumisen takia. foordiin vaihdettu alustan puslat reilu vuosi sitten jonka yhteydessä vaihdettiin uudet jarrulevyt. ne kestivätkin tämän vuoden toukokuuhun saakka jolloin ne olivat taas kierot. nyt alkoi taas pitemmän reissun jälkeen ravistaa, niin nuo jarruthan ne taas. Onneksi menee takuuseen uudet jarrulevyt, mutta kuitenkin suututtaa. Jarruremontit tehty ad-varaosamaailman yhteydessä olevassa korjaamossa tarvikeosilla.
Re: jarrulevyt
Tarvikkeella ja tarvikkeella on eroa. Oletkos kysynyt, minkämerkkisiä levyjä ne siellä korjaamolla laittaa? Kaikkein halvimpiako?
Maksa parikymppiä lisää ja kokeile vähän laadukkaampia.
Vaikka TRW, Lemförder, Brembo, Ate jne.
Maksa parikymppiä lisää ja kokeile vähän laadukkaampia.
Vaikka TRW, Lemförder, Brembo, Ate jne.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: jarrulevyt
Sulla jumittaa liukutapit, tai mäntä... siksi ne kieroutuvat.
Itse vaihdoin jarrusatulat eteen, niin kas, eipä enää ollut minkäänlaisia ravistusongelmia
Itse vaihdoin jarrusatulat eteen, niin kas, eipä enää ollut minkäänlaisia ravistusongelmia
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18 Heinä 2010 13:34
Re: jarrulevyt
jarrusatulatkin on uusittu pari vuotta sitten.Tekno kirjoitti:Sulla jumittaa liukutapit, tai mäntä... siksi ne kieroutuvat.
Itse vaihdoin jarrusatulat eteen, niin kas, eipä enää ollut minkäänlaisia ravistusongelmia
Re: jarrulevyt
Niin jollei männät ja tapit liiku kunnolla niin kuluttaa levyä väärin ei se muuten kieroonnu,no jos menee leimasta läpi niin antaa vatkat, täriseehän ne uudet jarrut muuteskin kun abs systeemi on
Re: jarrulevyt
en vielä sellaista autoa ole tavannut jonka jarrut kunnossa ollessaan tärisevät...Tessu kirjoitti: täriseehän ne uudet jarrut muuteskin kun abs systeemi on

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: jarrulevyt
Liukutapit/männät jumissa, levyn ja navan välissä ruostetta(levy ei asetu kunnolla) tai jossain etupään puslassa on väljää. Heti kun levyt ja palat kiillottuu, niin alkaa tärinät.
Re: jarrulevyt
Ei kai kukaan ny aina jarrupoljinta pohjaan asti survo?! vai millä lailla abs systeemillä olevat jarrut täristää?Tessu kirjoitti: täriseehän ne uudet jarrut muuteskin kun abs systeemi on
"harder" is not a very good safeword
Re: jarrulevyt
Ainahan ne vanhat jarrut jonnekkin vetelee, en itte ole jaksanu hoonata jos jarrut kerta pitää että pysähtyy hyvin niin mitäs pienistä tärinöistä,täytyyhän osien silti kunnossa olla mutta kun osat vanhenee niin TAATUSTI tulee jotain tärinää ym kerran kun ajaa vesilammikon yli tai kurasta tietä niin AIVAN selvästi vatkaa varmasti ekassa jarrutuksessa jokanen värkki!
Jos KAIKEN vapinan meinaa saada pois niin olisi vaihdettava lähestulkoon kokoetu/takanavat käytetty auto voi olla käyny ojanpohjalla vaikka millasin seurauksin ja näinollen paikat kierot!
Jos netärinät nyt NIIN pahoja on että vatkaa rattia jokapuolelle tai jarruttaessa auto puoltaa jonnekkin on jo syytä huolestua!
Jos KAIKEN vapinan meinaa saada pois niin olisi vaihdettava lähestulkoon kokoetu/takanavat käytetty auto voi olla käyny ojanpohjalla vaikka millasin seurauksin ja näinollen paikat kierot!
Jos netärinät nyt NIIN pahoja on että vatkaa rattia jokapuolelle tai jarruttaessa auto puoltaa jonnekkin on jo syytä huolestua!
Re: jarrulevyt
Niiin =)GeeTee kirjoitti:Voi jeesus sentään..
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: jarrulevyt
Älkääs muuta sanoko,oli ehkä vähän rohkeesti sanottu mut kuiteskin,korjaamoitakin on moneeen lähtöön onkohan tuollakin vaan lätkästy uudet levyt napoihin ja sillä hyvä?
Onko putsattu levyjen alustat kun vaihettu,onko liukusatulat ok onko sylkät ok,onko laitettu oikeita aineita osien väleihin jne jne, kyllä se tärinä VOI tulla monesta kohtaa jollette usko niin kokeilkaa.
Kai ne sentään on osannu pestä varastorasvat levyistä poies? heh tommosenkin olen kuullu,tosin tuo olikin yksityinen eikä korjaamo
Onko putsattu levyjen alustat kun vaihettu,onko liukusatulat ok onko sylkät ok,onko laitettu oikeita aineita osien väleihin jne jne, kyllä se tärinä VOI tulla monesta kohtaa jollette usko niin kokeilkaa.
Kai ne sentään on osannu pestä varastorasvat levyistä poies? heh tommosenkin olen kuullu,tosin tuo olikin yksityinen eikä korjaamo
Re: jarrulevyt
Annan sulle Tessu nyt 2 vinkkiä:Tessu kirjoitti:Älkääs muuta sanoko,oli ehkä vähän rohkeesti sanottu mut kuiteskin,korjaamoitakin on moneeen lähtöön onkohan tuollakin vaan lätkästy uudet levyt napoihin ja sillä hyvä?
Onko putsattu levyjen alustat kun vaihettu,onko liukusatulat ok onko sylkät ok,onko laitettu oikeita aineita osien väleihin jne jne, kyllä se tärinä VOI tulla monesta kohtaa jollette usko niin kokeilkaa.
Kai ne sentään on osannu pestä varastorasvat levyistä poies? heh tommosenkin olen kuullu,tosin tuo olikin yksityinen eikä korjaamo
1. Mene ammattikouluun, autopuolelle.
2. Hommaa ehjä auto (sit kun saat kortin).
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800"
Fiesta mk2 "RS1800"
Re: jarrulevyt
Kokeile pitemmän ajon jälkeen kuumeneeko jarrut/vanteet, lämpöset niiden pitääkin olla mutta kuumat ei sais olla. Jos joku paikka jumittaa niin pitkällä matkalla kuumuus vetää levyt kieroon.
Ja tosiaan tarvikkeita on monenlaisia, toiset on kuraa ja toiset laatukamaa. Sama juttu asentajissa
Ja tosiaan tarvikkeita on monenlaisia, toiset on kuraa ja toiset laatukamaa. Sama juttu asentajissa

Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800"
Fiesta mk2 "RS1800"
Re: jarrulevyt
Ja MÄ annan seuraavan vinkin ikää tuli 46v että ei amista enää tarvi ja sain 13.8. leimattua etuvetoescon jossa jarrut MUN mielestä täristää,no katsuri sano kummiskin että jarrut on HYVÄT!
Mitäs pojan klopit siihen sanoo?
Että ei ole aina kaikki miltä näyttää ja/tai tuntuu,JA voin mä täältä hävitäkkin jos oikein alkaa jotain ahistaa,taitaa tää Voortiporukka olla aina samaa vaan jokapuolella heh
Mikäs tää tämmönen "kollo" on vois tulla piilosta esille että voi lähettää yv.eetä??
No voin saman sanoa julkisestikkin että auto joka leimalla hyväksyttiin on 25v vanha ja on ajettu 166tkm että näin,muistaakseni en itse tuolla kehottanut ketään minnekkään?
Joten saa kaikenlaiset käskyt jäädä täällä omaan arvoonsa,KIRJOITIN vain totuuksia ja niitä oppii kun aikansa elää ja aina oppii lisää...
Mitäs pojan klopit siihen sanoo?
Että ei ole aina kaikki miltä näyttää ja/tai tuntuu,JA voin mä täältä hävitäkkin jos oikein alkaa jotain ahistaa,taitaa tää Voortiporukka olla aina samaa vaan jokapuolella heh
Mikäs tää tämmönen "kollo" on vois tulla piilosta esille että voi lähettää yv.eetä??
No voin saman sanoa julkisestikkin että auto joka leimalla hyväksyttiin on 25v vanha ja on ajettu 166tkm että näin,muistaakseni en itse tuolla kehottanut ketään minnekkään?
Joten saa kaikenlaiset käskyt jäädä täällä omaan arvoonsa,KIRJOITIN vain totuuksia ja niitä oppii kun aikansa elää ja aina oppii lisää...
Re: jarrulevyt
Onko vika oikeasti kierossa jarrulevyssä, jos auto täristää jarrutettaessa?
No ei välttämättä. Tarkistakaa tukivarsien puslat. Katsastussetä ei niiden viallisuutta välttämättä huomaa vaikka kuinka hyvin rengasraudalla väänteleekin.
Entisessä nelikko escossa oli puslavikaa jolloin täristi ja veteli jarrutuksissa.
Ja heittokellollahan se levyn kierouden voipi tarkistaa.
Voorti on jossain välissä harrastanut prikkoja pitämään jarrulevyä paikoillaan.
Kaikissa tarvikevanteissa ei ole tilaa prikalle -> vetää vannetta kieroon.
Prikat pois. Ei se jarrulevy karkaa kun rengas on paikoillaan.
No ei välttämättä. Tarkistakaa tukivarsien puslat. Katsastussetä ei niiden viallisuutta välttämättä huomaa vaikka kuinka hyvin rengasraudalla väänteleekin.
Entisessä nelikko escossa oli puslavikaa jolloin täristi ja veteli jarrutuksissa.
Ja heittokellollahan se levyn kierouden voipi tarkistaa.
Voorti on jossain välissä harrastanut prikkoja pitämään jarrulevyä paikoillaan.
Kaikissa tarvikevanteissa ei ole tilaa prikalle -> vetää vannetta kieroon.
Prikat pois. Ei se jarrulevy karkaa kun rengas on paikoillaan.
Niinpä.Kollo kirjoitti:Ja tosiaan tarvikkeita on monenlaisia, toiset on kuraa ja toiset laatukamaa. Sama juttu asentajissa
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: jarrulevyt
No perskeles, mulla on vuosia vasta 37 niin mähän taidan se kloppi ollakin. Oli sen verran tunnetta tossa sun viestissä missä sanoit joka auton ravistavan, että päättelin sen olevan teiniuhoa. Autot ei täristä ellei jossain ole vikaa, eikä ehjä ja välyksetön auto niin teekään. Tämä nyt vaan on fakta.Tessu kirjoitti:Ja MÄ annan seuraavan vinkin ikää tuli 46v että ei amista enää tarvi ja sain 13.8. leimattua etuvetoescon jossa jarrut MUN mielestä täristää,no katsuri sano kummiskin että jarrut on HYVÄT!
Mitäs pojan klopit siihen sanoo?
Että ei ole aina kaikki miltä näyttää ja/tai tuntuu,JA voin mä täältä hävitäkkin jos oikein alkaa jotain ahistaa,taitaa tää Voortiporukka olla aina samaa vaan jokapuolella heh
Mikäs tää tämmönen "kollo" on vois tulla piilosta esille että voi lähettää yv.eetä??
No voin saman sanoa julkisestikkin että auto joka leimalla hyväksyttiin on 25v vanha ja on ajettu 166tkm että näin,muistaakseni en itse tuolla kehottanut ketään minnekkään?
Joten saa kaikenlaiset käskyt jäädä täällä omaan arvoonsa,KIRJOITIN vain totuuksia ja niitä oppii kun aikansa elää ja aina oppii lisää...
On jäänyt multakin toi ammattikoulun autopuoli käymättä ja silti työkseni autoja korjaan. En tiedä sitten tuleeko hosuttua tunteella vai tuurilla. Tuskin ainakaan taidolla.
Äläkä nyt tällasen klopin avautumisesta mihkään häviä, olihan tää kaikessa asiattomuudessaan viihdyttävä kokemus.
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800"
Fiesta mk2 "RS1800"
Re: jarrulevyt
Itsellä kans kolmannet levyt menossa vuoden sisään. Alkaa vituttaa se vaihtelu. Kerren vienyt takuuseen, motonet, ja kesti 5 tkm... Taidan ostaa ens kerralla ne motonetin kalliimmat jos vielä huolivat nuo vanhat. On niillä kymppitonnin päästelty. Ja kaikki kyllä liikkuu niinku pitää. Toiset sanoo että merkkivika...
pari Escoa,
Mondeo -95 1.8,
Mondeo -98 2.0,
Mondeo -02 2.0tdci 130hp,
Mondeo 07- 2.0tdci 170hp
Mondeo -10 2.0tdci 140hp
Taivaspaikka varma
Mondeo -95 1.8,
Mondeo -98 2.0,
Mondeo -02 2.0tdci 130hp,
Mondeo 07- 2.0tdci 170hp

Mondeo -10 2.0tdci 140hp
Taivaspaikka varma

Re: jarrulevyt
Jep anteeksi tässä saa pyytää omaakin käytöstä,en pahaa ole tarkottanu kummiskaan,joo autoja en ole pävääkään korjannu ammatikseni,MUTTA korjaajia ja korjaamoita olen nähny jos jonkinmoista!
Ja aina se merkki tai kallishuolto ei ole se paras!
Tässä on tullu jo ilmi tosiaan että ravistukset ym voi johtua täysin muusta kuin jarruista ja näin se onkin,itte vaihdoin liukuholkit niin tasasemmin kyllä toimii,ja se että jokaisella on erilaiset näkökannatkin että saako ees pientä ääntä tai jotain värinää tulla,tiedän tosiaan tapauksia joissa on suorastaan ajettu asiakas matkoihinsa kun on usein käyny harmi mut noinkin on toisille käyny!
Ja aina se merkki tai kallishuolto ei ole se paras!
Tässä on tullu jo ilmi tosiaan että ravistukset ym voi johtua täysin muusta kuin jarruista ja näin se onkin,itte vaihdoin liukuholkit niin tasasemmin kyllä toimii,ja se että jokaisella on erilaiset näkökannatkin että saako ees pientä ääntä tai jotain värinää tulla,tiedän tosiaan tapauksia joissa on suorastaan ajettu asiakas matkoihinsa kun on usein käyny harmi mut noinkin on toisille käyny!
Re: jarrulevyt
Kannattaa lukea wikipedian englanninkielinen artikkeli jarrulevyistä.
Siellä selitetään tuota, miksi jarrulevyt kieroutuvat sekä sitä, että jarrulevyjen kieroutumiseen sekoittuu helposti heitot levyn paksuudessa. Eli siis jarrulevy on täysin suora, mutta siinä on paksumpia kohtia, mitkä tuntuvat täristämisenä jarruttaessa.
Tuon artikkelin mukaan 0,17mm voi alkaa jo tuntua. Tuossa kerrotaan myös, että jotkut jarrupala-levy -yhdistelmät ovat yksi syy tuolle heiton syntymiselle. Ja myös se, että jarrutuksen jälkeen jos jarrut jättää pohjaan, (jarrupalat puristaa kuumaa levyä) jarrupaloista voi tarttua levyyn pieni kerros mistä heitto alkaa syntymään. Ja heitto vaan kasvaa ajan myötä. Tietenkin kun tuota tilannetta kuvitteleekin, niin jarrupalojen kautta siirtyy lämpöä satulaan ja yhdeltä kohdalta levy jäähtyy. Huonot palat->jäähdyttää enemmän.
Ja täällä "suolan maailmassa" levyn pintaan sitten ruostuu aina sellainen jarrupalan kuva, varmasti siitäkin voi lähteä tuo paksuuden heitto syntymään. Pitäisi varmaan valita vaan paremmat levyt, joissa on paljon hiiltä ym, ei mitään "räkärautaa" niin ne sitten ei ruostuisi niin helposti...ja sellaiset jarrupalat joissa on lämmönjohtavuus ja materiaali sellainen, mikä on alunperin suunniteltukin.
Sitten, korjaamolla yleensä laittavat pulttikoneella vanteet autoon...ensimmäinen pultti jo heti täysillä kiinni eikä välttämättä edes kiristetä pultteja ristiin. Tämä taas voi jättää jännityksiä levyyn, mitkä sitten vääntävät sen kieroon kun se kuumenee.
E: Ja sitten yksi oli vielä tuo, että huonot levyt voivat karaistua kuumetessaan epätasaisesti ja sitten alkaa kulua myös epätasaisesti.
Siellä selitetään tuota, miksi jarrulevyt kieroutuvat sekä sitä, että jarrulevyjen kieroutumiseen sekoittuu helposti heitot levyn paksuudessa. Eli siis jarrulevy on täysin suora, mutta siinä on paksumpia kohtia, mitkä tuntuvat täristämisenä jarruttaessa.
Tuon artikkelin mukaan 0,17mm voi alkaa jo tuntua. Tuossa kerrotaan myös, että jotkut jarrupala-levy -yhdistelmät ovat yksi syy tuolle heiton syntymiselle. Ja myös se, että jarrutuksen jälkeen jos jarrut jättää pohjaan, (jarrupalat puristaa kuumaa levyä) jarrupaloista voi tarttua levyyn pieni kerros mistä heitto alkaa syntymään. Ja heitto vaan kasvaa ajan myötä. Tietenkin kun tuota tilannetta kuvitteleekin, niin jarrupalojen kautta siirtyy lämpöä satulaan ja yhdeltä kohdalta levy jäähtyy. Huonot palat->jäähdyttää enemmän.
Ja täällä "suolan maailmassa" levyn pintaan sitten ruostuu aina sellainen jarrupalan kuva, varmasti siitäkin voi lähteä tuo paksuuden heitto syntymään. Pitäisi varmaan valita vaan paremmat levyt, joissa on paljon hiiltä ym, ei mitään "räkärautaa" niin ne sitten ei ruostuisi niin helposti...ja sellaiset jarrupalat joissa on lämmönjohtavuus ja materiaali sellainen, mikä on alunperin suunniteltukin.
Sitten, korjaamolla yleensä laittavat pulttikoneella vanteet autoon...ensimmäinen pultti jo heti täysillä kiinni eikä välttämättä edes kiristetä pultteja ristiin. Tämä taas voi jättää jännityksiä levyyn, mitkä sitten vääntävät sen kieroon kun se kuumenee.
E: Ja sitten yksi oli vielä tuo, että huonot levyt voivat karaistua kuumetessaan epätasaisesti ja sitten alkaa kulua myös epätasaisesti.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: jarrulevyt
huonot tukivarren puslat kanssa voi moninkertaistaa sen pienen nykäyksen mikä jarruissa syntyy.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta