Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
polarbeer3d
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42

Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja polarbeer3d »

Hei,

Ollaan suurella todennäköisyydellä hankkimassa perheeseemme käytettyä, farmarimallista Mondeota, koska nykyinen sedanmallinen Focus on jäämässä perheemme tarpeisiin yksinkertaisesti liian pieneksi. Hintaraja menee noin 23 000 eurossa, jolla toivomme löytävämme alle 100 000 km ajetun Mondeon.

Kokemuksia ei kuitenkaan uusikoppaisesta Mondeosta (vuosimalli 2007 tai uudempi) lähipiirissä oikein ole. Kävin ajamassa paikallisessa liikkeessä viisiovista Mondeota 1.8 turbodieselillä (125 hv), joka vaikutti kyllä mukavalta matka-autolta.

En ole aikaisemmin kuitenkaan omistanut dieseliä, joten kiinnostaisi tietää, miten hyviä diesel-Mondeot ovat nimenomaan talviautoina verrattuina 1.6 (110 tai 125 hv) ja 2.0 (145 hv) litran bensakoneisiin.

Ajamme melko lyhyttä kaupunkiajoa sekä aavistuksen pidempää työmatkaa (25-35 km). Näissä kaikissa uudemmissa diesel-Mondeoissahan on ilmeisesti polttoainekäyttöiset lisälämmittimet? Eräs vaihtoautomyyjä sanoi kuitenkin, että akku ei tahdo keretä latautumaan riittävästi lyhyessä kaupunkiajossa lisälämmitintä käytettäessä!

Kertokaas tietämättömälle voiko diesel-Mondeoon kuitenkin asennuttaa myös perinteisen lohkolämmittimen ja sisäpistokkeen kuten bensakoneisiin? (Tällöin ei akku olisi niin kovilla, jos vain sattuu olemaan ns. tolppapaikka, josta auton starttaa.)

Onko tuon dieseleiden polttoainekäyttöisen lisälämmittimen tarkoitus nimenomaan lämmittää sekä moottori ja matkustamo vai vain toinen? Ovatko polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja lohkolämmitin toisensa poissulkevia vaihtoehtoja, vai voivatko ne molemmat olla samassa autossa?

Olisiko bensa-Mondeo siis tarpeisiimme turvallisempi valinta ajatellen nimenomaan talvikäyttöä, jota Pirkanmaan leveysasteillakin on vuodessa riittävän monta kuukautta? Ikävää, jos koko matka-aika täytyy ajaa pipo päässä, kun auton matkustamo ei lämpene kunnolla...

Kokemukseni mukaan nykyinen 1.6 litran bensa-Focuksemme (sedan) lämpenee ainakin melko nopeasti, vaikka pakkasta olisi 20-30 astetta ja auto seissyt ilman mitään lämmityksiä taivasalla. Isäukolla oli aikanaan edellisen sukupolven 1.8 litran farmarimallinen bensa-Mondeo ja mielestäni se ei ollut kauhean nopea lämpenemään. Osuutensa oli varmasti auton isolla sisätilavuudella, joka uusimmassa korimallissa on edelleen kasvanut.

Eli mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon kun valitsee diesel- ja bensa-Mondeon välillä talvea ajatellen?

Onko muuten lämmitettävä tuulilasi uudemmissa Mondeoissa aina automaattisesti kytkeytyvä ja toimiiko se siis aina, kun auton starttaa jonkin tietyn lämpötilan alle olevissa olosuhteissa?

Avusta kiittäen!

-pb
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Voi asentaa lämmittimen ja jos akun riittoisuus epäilyttää niin lämmitysjärjestelmän yhteyteen voi laittaa myös akkulaturin joka hoitaa sitten sen ongelman pois päiväjärjestyksestä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
MJR18
Viestit: 149
Liittynyt: 15 Elo 2011 22:41

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja MJR18 »

polarbeer3d kirjoitti:Hei,

Ollaan suurella todennäköisyydellä hankkimassa perheeseemme käytettyä, farmarimallista Mondeota, koska nykyinen sedanmallinen Focus on jäämässä perheemme tarpeisiin yksinkertaisesti liian pieneksi. Hintaraja menee noin 23 000 eurossa, jolla toivomme löytävämme alle 100 000 km ajetun Mondeon.

Kokemuksia ei kuitenkaan uusikoppaisesta Mondeosta (vuosimalli 2007 tai uudempi) lähipiirissä oikein ole. Kävin ajamassa paikallisessa liikkeessä viisiovista Mondeota 1.8 turbodieselillä (125 hv), joka vaikutti kyllä mukavalta matka-autolta.

En ole aikaisemmin kuitenkaan omistanut dieseliä, joten kiinnostaisi tietää, miten hyviä diesel-Mondeot ovat nimenomaan talviautoina verrattuina 1.6 (110 tai 125 hv) ja 2.0 (145 hv) litran bensakoneisiin.

Ajamme melko lyhyttä kaupunkiajoa sekä aavistuksen pidempää työmatkaa (25-35 km). Näissä kaikissa uudemmissa diesel-Mondeoissahan on ilmeisesti polttoainekäyttöiset lisälämmittimet? Eräs vaihtoautomyyjä sanoi kuitenkin, että akku ei tahdo keretä latautumaan riittävästi lyhyessä kaupunkiajossa lisälämmitintä käytettäessä!

Kertokaas tietämättömälle voiko diesel-Mondeoon kuitenkin asennuttaa myös perinteisen lohkolämmittimen ja sisäpistokkeen kuten bensakoneisiin? (Tällöin ei akku olisi niin kovilla, jos vain sattuu olemaan ns. tolppapaikka, josta auton starttaa.)

Onko tuon dieseleiden polttoainekäyttöisen lisälämmittimen tarkoitus nimenomaan lämmittää sekä moottori ja matkustamo vai vain toinen? Ovatko polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja lohkolämmitin toisensa poissulkevia vaihtoehtoja, vai voivatko ne molemmat olla samassa autossa?

Olisiko bensa-Mondeo siis tarpeisiimme turvallisempi valinta ajatellen nimenomaan talvikäyttöä, jota Pirkanmaan leveysasteillakin on vuodessa riittävän monta kuukautta? Ikävää, jos koko matka-aika täytyy ajaa pipo päässä, kun auton matkustamo ei lämpene kunnolla...

Kokemukseni mukaan nykyinen 1.6 litran bensa-Focuksemme (sedan) lämpenee ainakin melko nopeasti, vaikka pakkasta olisi 20-30 astetta ja auto seissyt ilman mitään lämmityksiä taivasalla. Isäukolla oli aikanaan edellisen sukupolven 1.8 litran farmarimallinen bensa-Mondeo ja mielestäni se ei ollut kauhean nopea lämpenemään. Osuutensa oli varmasti auton isolla sisätilavuudella, joka uusimmassa korimallissa on edelleen kasvanut.

Eli mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon kun valitsee diesel- ja bensa-Mondeon välillä talvea ajatellen?

Onko muuten lämmitettävä tuulilasi uudemmissa Mondeoissa aina automaattisesti kytkeytyvä ja toimiiko se siis aina, kun auton starttaa jonkin tietyn lämpötilan alle olevissa olosuhteissa?

Avusta kiittäen!

-pb
Itellä on 140hv 08 diesel mondeo ei sielä nyt kylmä talvella ole mutta, lyhyt kaupunkiajo jne niin ei kerkiä lämmetä juuri ollenkaan. Ja tosiaan lohkolämmittimen saat sisätilapistokkeella asennettua ihan onglmitta dieseliinkin ja suosittelen mukaan akkulaturia eli se lataa akkua hitaasti kokoajan mitä auto on tolpassa kiinni. Ja webaston toimintahan on niin että jos laitat sen ajastimella päälle niin se lämmittää moottoria ja sisätilaa. Webasto on myös päällä ajaessa ja se lämmittää moottorin nopeampaa normaaliin lämpötilaan=myös sisälle nopeampaa lämmintä ilmaa.Vaihdoin tuossa raitisilman suodattimen kun ei meinannu tulla kunnolla kylmää ilmaa hyttiin ja nyt puhaltaa tosi hyvin että ensitalvena voin ajella vähä lämpöisemmällä autolla. Jos haluat oikeasti lämpöisen auton joka soveltuu talvikäyttöön hyvin osta kuga nelivedolla pääset risteyksistä turhia sudittelematta ja kuga on oikeasti todella lämmin auto. isällä on sellainen ja sinne puhaltaa todella kuumaa vaikka olisi kuinka kylmä ja se myös pysyy lämpöisenä eikä vuoda lämpöä mistään ulos.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Kummallakin moottorivaihtoehdolla tulee hyvin toimeen talviaikana.

Mikäli ajot ovat pääasiassa pätkäajoja, niin bensiinikäyttöinen on moottorin osalta vähemmän huomiota vaativa - talvikäyttöön sopivat öljyt ja toimiva (talvi)termostaatti ovat talven vaatimuksia.

Nykydieselin korkea terminen hyötysuhde jättää vähän (hukka)lämpöä sisätilojen lämmitykselle.
Nykyaikaisella dieselillä, em. lisäksi, tarvitaan toimivaa lisälämmitintä, polttoaineen talvilaatua ja vedetöntä suodinta.

Ns. lohkolämmitin ei ole poissuljettu polttoainelämmittimen ( Eberspächer, Webasto ) yhteydessä. Lohkolämmitin on oikeastaan ainut vaihtoehto esim. autokatoksessa, parkkihallissa ja kylmässä tallissa - tiloissa joissa ei saa käyttää palokaasuja tuottavia lämmittimiä.
Lohkolämmittimen yhteyteen kannattaa asentaa samaan järjestelmään soveltuva älykäs akkulaturi, joka toimii aina automaattisesti moottorin ollessa verkkovirralla lämmityksessä. Mm. Defa'lta löytyy keskenään sopivat osat ( kaapelit, lämmitysvastus, laturi ) periaatteella "plug and play".
Lohkolämmitin säästää polttoainetta ja pitää osaltaan ilmaa myös puhtaampana verrattuna polttoainelämmittimeen. Moottori on lämmin ja akku latautunut liikkellelähtötilanteessa - jos "muistaa" käyttää lohkolämmitintä.
Olen itse käyttänyt uudessa diesel-Focuksessa em. Defan kombinaatiota ja voin kokemuksesta suositella sananmukaisesti lämpimästi.

Auton diesellämmitin kannattaa kytkeä talvella automaattitoiminnolle, jolloin se käynnistyy automaattisesti ja lämmittää toimiessaan sekä moottorin jäähdytysnesteen, että sisätilat.
Mm. Focuksella ajoin viime talvena yli 700 km:n ( edestakaisen ) matkan 30 - 34 asteen pakkasessa ja autossa ei todella ollut kylmä.

Keskeisenä ongelmana on ajomatkojen pituus. Jos ajetaan etupäässä kaupunkiajoa ja alhaisilla moottorin kierroksilla, niin bensiinimoottori on sietävämpi; hiukkassuotimella varustettu dieselmoottori edellyttää kohtuu pitkiä ( yhtäjaksoisia ) , täyslämpimällä moottorilla ajettuja ( ja vähän reippaammilla kierroksillakin ) matkoja - jotta hiukkassuodin regeneroituu.
Torque Vectoring Control
polarbeer3d
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja polarbeer3d »

MJR18 kirjoitti: Jos haluat oikeasti lämpöisen auton joka soveltuu talvikäyttöön hyvin osta kuga nelivedolla pääset risteyksistä turhia sudittelematta ja kuga on oikeasti todella lämmin auto. isällä on sellainen ja sinne puhaltaa todella kuumaa vaikka olisi kuinka kylmä ja se myös pysyy lämpöisenä eikä vuoda lämpöä mistään ulos.
Kiitos vinkistä mutta yritetään toistaiseksi tulla toimeen etuvedolla. Kugan tavaratila lienee selvästi Mondeota pienempi ja hinta puolestaan korkeampi, joten tässäkään mielessä en usko siitä olevan meille varteenotettavaa vaihtoehtoa. Katsomassa en tosin ole käynyt, joten edellä sanottu on pelkästään mutua. (Nissan Quashqai oli ainakin ihan liikkeessä istuessa tiloiltaan pettymys, samoin +2 versio siitä. Itse olen "vain" 183 cm pitkä, mutta selkä ilmeisesti sen verran pitkä, että itselläni otti "lasikatollisessa" versiossa pää kattoverhouksiin kiinni, vaikka penkki oli ala-asennossaan.)

Nyt on ykköskriteereinä hyvä lastenvaunujen ym. tavaran kuljetuskyky, mukavat ja tilavat olot aikuiselle myös takapenkillä ym. lapsiperheen vaatimukset. Mondeo on täten noussut perheemme suosikiksi.

Moottorivalinta nyt lähinnä mietityttää. Valitettavasti nyt on kesä, joten koeajoillakaan ei oikein saa todellista tuntumaa lämpenevyyteen. Siksi kaipailen siitä kokemuksia ihmisiltä, jotka jo Mondeon ovat talouteensa hankkineet. (Lueskelen kyllä tuota Mondeo-ketjuakin, ja sieltä löytänyt joitain hyviä tiedonmurusia.)

-pb

PS. Muistakaa laittaa riittävän tarkat moottori-teho-varustetaso-korimalli- ym. -tiedot autosta, josta teillä on kokemuksia.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Faijan -08 2.2 dieseli mondeossa oli ainakin hurjasti ongelmia eberin kanssa, tais olla viitisen kertaa pajalla kunnes vaihdettiin koko lämppäri uuteen. Meni takuun piikkiin, vaikkakin vähän pitkin hampain.. Ja viime talvena kovalla pakkasella sammu tienposkeen pari kertaa, kun joku hiukkassuodattimen anturi tms. jäätyi. Samaa valitti yks taksikuski, ja sillä oli toyotan dieseli ollu alla.
Kaverin veljen diesel focuksesta (en tiedä mallia sen tarkemmin, mutta tais olla kakkoskoppaa ja ajettu 120tkm) hajos ensin laturi tienpäällä, pääsi ajamalla pajalle mutta ei enää sieltä pois, ja pian tuon jälkeen (puoli vuotta auton ostosta) hajosi turbo, ja rempalla oli hintaa 4700€ josta auton myynyt firma maksoi puolet (kuluttaja-asiamiehen otettua ensin yhteyttä ko. lafkaan).

Itse oon aina ajellu bensalla ja niin ajan tästä eteenpäinkin, ei kovin hyviä oo ollu ainakaan tässä lähipiirissä nämä dieselit. Flexifuel voisi olla se, minkä tällä hetkellä itse ostaisin. RE85 kun maksaa alta euron litra, jokapaikassa tuota ei saa mutta luulisin olevan yleistymään päin.
polarbeer3d
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja polarbeer3d »

Kiitokset GeeTee kokemuksista!

Meillä hajosi aikanaan kanssa tästä 1.6 l bensa-Focuksesta (vuosimalli 2004) laturi. Lisäksi on kerran päästänyt jäähdyttäjän nesteet pihalle, muistaakseni jonkin tiivisteen petettyä. Mitään lisävauriota tuo jäähdyttäjän nesteen karkaaminen ei onneksi ehtinyt aiheuttaa. Eli mm. "kansipahvi" (=kannen tiiviste) säilyi vielä ehjänä.

2.0 l Flexifuelia olen kanssa katsellut, josko olisi järkevä vaihtoehto. RE85:lla ajettaessa kuulemma tosin joutuu vaihtamaan öljyt kaksi kertaa niin usein kuin bensalla ajaessa. Lisäksi kulutus nousee kymmeniä prosentteja, joten hyöty halvemmasta hinnasta taitaa olla aika marginaalinen. Tietysti luontoahan tuon RE85:n ainakin väitetään säästävän pienempien "hiilidioksidipäästöjen" ansiosta.

-pb
MJR18
Viestit: 149
Liittynyt: 15 Elo 2011 22:41

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja MJR18 »

GeeTee- kirjoitti:Faijan -08 2.2 dieseli mondeossa oli ainakin hurjasti ongelmia eberin kanssa, tais olla viitisen kertaa pajalla kunnes vaihdettiin koko lämppäri uuteen. Meni takuun piikkiin, vaikkakin vähän pitkin hampain.. Ja viime talvena kovalla pakkasella sammu tienposkeen pari kertaa, kun joku hiukkassuodattimen anturi tms. jäätyi. Samaa valitti yks taksikuski, ja sillä oli toyotan dieseli ollu alla.
Kaverin veljen diesel focuksesta (en tiedä mallia sen tarkemmin, mutta tais olla kakkoskoppaa ja ajettu 120tkm) hajos ensin laturi tienpäällä, pääsi ajamalla pajalle mutta ei enää sieltä pois, ja pian tuon jälkeen (puoli vuotta auton ostosta) hajosi turbo, ja rempalla oli hintaa 4700€ josta auton myynyt firma maksoi puolet (kuluttaja-asiamiehen otettua ensin yhteyttä ko. lafkaan).

Itse oon aina ajellu bensalla ja niin ajan tästä eteenpäinkin, ei kovin hyviä oo ollu ainakaan tässä lähipiirissä nämä dieselit. Flexifuel voisi olla se, minkä tällä hetkellä itse ostaisin. RE85 kun maksaa alta euron litra, jokapaikassa tuota ei saa mutta luulisin olevan yleistymään päin.
Joo oon kans kuullu eberistä paljo huonoja kokemuksia mutta en webastosta ollenkaan ja ainakin 2.0L diesel mondeos on nimenomaan webasto. Oma Webasto pelas viimetalvena hyvin ja isseen kugas eberi takkus aina välillä. Ainut miksei oma webasto suostunu toimimaan oli vajaa akku. On vissiin jo sen verran viisas ettei tyhjää akkua tieten tahtoen joten se ei lähde edes käyntiin. Ja Pblle oma mondeo tosiaan 08 140hv autom titanium.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

niin tai näin, tolppapaikka on kuitenkin oltava. jos on polttoainelämmitin, niin akun lataamisen takia. Jos ei ole polttoainelämmitintä, niin sitten lohkolämmittimen takia. Diesel ilman jompaa kumpaa ei ole kovin hyvä pakkasilla. Siis jos kyse on autosta jolla ajetaan töihin, ja sen pitää käynnistyä joka ikinen aamu vaikka -20c -30c pakkasilla. Jos ei tolppapaikkaa, niin suosiolla bensa, ja sillon talveks mahdollisimman notkeat (esim 0w30) öljyt, niin ei pitäisi olla käynnistysongelmaa missään lämpötilassa. Mun mielipide vaan...
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Kyllä tuo faijan mondeo piplaa ilman laturiakin, mutta työmatkaa on tuo 35 kilsaa sivu niin ehtii varmaan siinä latautuakkin. Siis tuon eberin vaihdon jälkeen.. Mutta ikäväähän se on, kun sammuu sitten välille ja pihalla -30c :lol:
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja anon »

Pensalla ajelen,en tarvii lohkolämppäriä, eberiä. webastoa, eikä ole turhaa pulaamista
edellä mainitujen lämmitymuotojen kanssa.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja fordever »

Nyt alla 5-ovinen vm. 2011 Flexifuel-moottorilla varustettu Mondeo. Koskaan ei ole ollut dieseliä. Bensa-autolla vaan ajellaan ympäri vuoden, kunhan syssymmällä muistaa laittaa talvirenkaat alle ja etanolia pissapoikaan, ja kylminä aamuina lohkolämmittimen piuhan seinään. Ja lämmintä tulee sisälle. Lämpeämisnopeudesta en osaa puolueettomasti sanoa mitään, kun ei ole oikein kokemuksia dieseleistä.

Tuulilasin lämmitys kytkeytyy automaattisesti kun ulkolämpötila on +4 tai alle.

Flexifuel-koneessa on muuten oikea lohkolämmitin jo tehtaalla asennettuna.

Tässä RE85:lla ajettuna tänä keväänä huhti-toukokuussa kulutuslukemia. Pääasiassa pitkää matkaa maantiellä 1 tai 2 henkilöä:

11,04
9,05
8,97
11,55
9,41
9,47
10,08
10,17
8,96
10,93
9,61
9,07
9,21
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
polarbeer3d
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja polarbeer3d »

JohnFinn kirjoitti: Mikäli ajot ovat pääasiassa pätkäajoja, niin bensiinikäyttöinen on moottorin osalta vähemmän huomiota vaativa - talvikäyttöön sopivat öljyt ja toimiva (talvi)termostaatti ovat talven vaatimuksia.

Nykyaikaisella dieselillä, em. lisäksi, tarvitaan toimivaa lisälämmitintä, polttoaineen talvilaatua ja vedetöntä suodinta.,
Kertokaas tietämättömälle, mitä vedettömällä suotimella tässä tarkoitetaan, entä (talvi)termostaatilla?

Kiitokset muuten kaikille jo sanaisen arkkunsa avanneille! Ongelmana varmaan näissä foorumikyselyissä on se, että harvalla on kokemuksia SEKä diesel- ETTÄ bensa-Mondeoista pidemmältä jaksolta. Lisäksi ihmiset kokevat lämpenevyyden ym. seikat niin yksilöllisesti.

-pb
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

polarbeer3d kirjoitti: Kertokaas tietämättömälle, mitä vedettömällä suotimella tässä tarkoitetaan, entä (talvi)termostaatilla?

Kiitokset muuten kaikille jo sanaisen arkkunsa avanneille! Ongelmana varmaan näissä foorumikyselyissä on se, että harvalla on kokemuksia SEKä diesel- ETTÄ bensa-Mondeoista pidemmältä jaksolta. Lisäksi ihmiset kokevat lämpenevyyden ym. seikat niin yksilöllisesti.

-pb
Herra JohnFinn ilmeisesti tarkoittaa, että bensakoneeseen pitäisi talvea varten vaihtaa talveen sopivat öljyt ja termostaatti, joka säätää jäähdytysveden lämpötilaa (käytännössä moottorin käyntilämpötilaa), joka ei kyllä pidä mitenkään paikkaansa, vaan samat öljyt ja termostaatti elikkäs termari kyllä toimii niin kesällä kuin talvella. Joku 60 luvun kuplavolkkari vois vaatia talveksi ohuemmat öljyt, mutta ei nämä nykyautot enää.

Ilman toimivaa lisälämmitintä (eber, webasto) dieselauto ei lämpene riittävästi ja hytti on kylmä, lisälämppäri on _pakollinen_ varuste ja kannattaa katsoa, että se on webasto koska ebereissä on ollut paljon ongelmia (mun mielipide). Huoltoasemilla diesel vaihtuu talvilaatuun omia aikojaan, sitä kannattaa tietenkin tankata heti kun on saatavilla niin ei sitten ole polttoainelinjat jäässä kun talvi yllättää taas kerran. "Liian aikainen" talvihan jäädytti muutamia vuosia sitten joukon dieselautoja tienposkeen, kun talvilaatua ei vielä jokapaikassa saanut, ja ihmisillä oli vielä kesälaatua tankissa. Vedetön suodatin on hoidossa, jos autoa huolletaan säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan, koska diesel tuppaa keräämään vettä suodattimeen ja talviolosuhteissa se sitten jäätyy ja matkanteko on vaarassa katketa. Joissakin (vai kaikissa) on myös tyhjäysmahdollisuus, jolla saa vedet pois.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Enpä ole mitään vaihdoista sanonut, mutta ko. asoiden pitää olla talvikunnossa - koskee kaikkia autoja.
Vedetön suodin tarkoittaa, että suotimessa ei ole vettä ( että se on vaihdettu ennen pakkasia ).

Lämmittimet toimivat merkistä riippumatta, jos niitä käytetään oikein: talvilaatuinen, jähmettymätön ja vedetön polttoaine. Käyttöjaksot niin pitkiä, että lämmitin polttaa itsensä puhtaaksi.
On kokemusta neljän vuoden ajalta sekä Toyotasta, että Fordista. Kummassakin Eberspächer. Molemmat autot ja molemmat lämmittimet toimivat hienosti. :shock:
Veneessä oli Webasto - ja sekin toimi. :mrgreen:
Torque Vectoring Control
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

JohnFinn kirjoitti:Enpä ole mitään vaihdoista sanonut, mutta ko. asoiden pitää olla talvikunnossa - koskee kaikkia autoja.
Totta, huomasin tämän juuri kun olin sepustukseni postannut, ja arvasin, että kaltaisesi besserwisseri oli juurikin näin tarkoittanut.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

GeeTee- kirjoitti: Totta, huomasin tämän juuri kun olin sepustukseni postannut, ja arvasin, että kaltaisesi besserwisseri oli juurikin näin tarkoittanut.
No, koetetaanpas pysyä vain asiassa :roll:

Weisst du, was bedeutet besserwisser? :mrgreen:
Torque Vectoring Control
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itsellä -08 Farkku mondeo 2.3 bensalla ja 6vaihteissella tomaatilla ja tyytyväinen olen.
Moottori lämpenee nopeasti on muistanut laittaa lohkaria tai ei... Omassani on tosin 1000w lohkari joten saa olla todeeella kylmä että moottori ei ehtis lämmetä.
Farkku on tosin pikkasen hitaampi lämpenee sisältä kuin sedan mutta hyvin on mennyt ja kylmä ei ole tullut vaikka ei sisälämmitintä ole.
23t€ löytää todella helposti alle 100t ajettun 4 2008-> mondeon hyvillä varusteilla.
Saksasta varsinkin kun hakee tai tuottaa niin on valinnanvaraa runsaasti.
Itse ostaisin nytkin 4 koppasen mielummin kuin 3 koppasta...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja calculus »

Mulla on ollut käytössä diesel-hiace, diesel-ceed ja nyt diesel-transit connect. Kaikilla on pärjännyt talvella, ja hytinkin on saanut lämpimäksi, (lopulta). Hiace käynnistyi aina varmasti (2 akkua), mutta lämpeni erittäin hitaasti. Ceed-farkku (1.6 crdi) käynnistyi ja lämpeni -25 asteessa ihan ok, jopa ilman lohkolämppäriäkin. Tuulilasi tosin jäätyi aluksi sopivissa olosuhteissa liian helposti sisäpuolelta, joten lisälämmittimelle olisi ollut käyttöä. Transit connect, jossa on webasto, lämpenee hyvin ja käynnistyy varmasti, kunhan vain saa riittävästi kilometrejä akun lataukseen. Onneksi mun työmatka on 25 km suuntaansa, niin akku ei ole liian kovilla.

Nykyinen oma auto, mondeo 1.6 ecoboost, käynnistyi viime talvena joka kerta helposti ilman lohkolämppäriä ja lämpenee riittävän nopeasti. Tuulilasin sähkölämmitys auttaa kummasti liikkeelle pääsyssä vaikeissa olosuhteissa, kun lasi meinaa huurtua/jäätyä sisäpuolelta.

Näiden kokemuksien perusteella en ostaisi dieseliä Suomen talvea ajatellen ilman webastoa/eberiä. Jos matkat ovat dieselillä kovin lyhyitä, niin akun latauksesta kannattaa huolehtia, tai muuten saattaa jäädä käynnistys haaveeksi. :(
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
ynjevi
Viestit: 563
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeo diesel- vai bensakoneella talvea ajatellen?

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Tarjotaanpa hieman omaakin mielipidettä. Jos ajo on enempi lyhyttä kaupunkiajoa, bensakone on luotettava. Sellainen ei ota niin helposti nokkiinsa enimmäkseen kylmänä ajosta. Dieseli kun niin kovin tykkää käydä lämpimänä kaikkine suodattimineen ja putsareineen. Bensakone ei ole niin kranttu.
Dieselissä oleva polttoainekäyttöinen lisälämmitin on kyllä kiva, sisällä on aina tarvittaessa lämmintä kunhan on vaan ajastanut sen lämmittimen sopivasti. Vastaavasti ongelma tulee siitä, jos se lämmitin menee päälle liki jokainen käynnistyskerta koneen ollessa ei lämmin vaan haalea tai peräti kylmä (lyhyt pätkäajo). Ja siitähän ei se lämmitin pidä sitten ollenkaan. Se ehtii juuri hehkuttamaan ja lähtemään käyntiin, kun se jo sammutetaan. Sellainen helposti suttaa lämmittimen sisuskalut.

Polttoaineen kulutus on talvikylmällä bensakoneella taajama-ajossa sitten ihan erilainen kuin dieselillä, ei kuitenkaan verotuksen verran. Tyystin kylmä (kunnossa oleva) bensakone lähtee käyntiin satavarmasti, nykydieselikin ellei pakkasta ole ihan karmeasti.

Omalla kohdalla on juuri tilanne, jossa ajo on liki vallan taajama-ajoa 1.8 tdci:llä, kone siis enimmäkseen kylmä. Mulle ei tuollainen valinta ollut mikään "järkiavioliitto", se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Ja kyllästymistä kirnuamaan pienillä bensakoneilla. Koska kone on vanha kunnon patarautalohko, se saa ensi talveksi sähköisen lämmittimen lohkoonsa ja sisäpistokeen/akkulaturin. Niitä on hyvä käyttää, kun siihen on mahdollisuus.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Vastaa Viestiin