Vaihdoin 2.0 DOHC Sierraan 2.9 mallin etujarrut. (Ei ole ABS malli)
Ilmatessa ei jostain syystä ilmaruuvien kautta tullut ainuttakaan ilmakuplaa. Kun säiliön laittoi aivan pintaan asti täyteen, sieltä kautta nousi muutama kupla. Ilmasin ensin pelkän etupään, mutta poljin jäi aivan pehmeäksi. Sen jälkeen ilmattiin takaa, ja vielä kerran edestä. Mistään ei tullut ilmaa. Poljin painuu vieläkin reilusti enemmän kun vakiojarruilla. Pääsylinterin luota kuuluu pientä suhinaa jarrua polkiessa.
Ajaessa poljin painuu puoleen väliin ennenkun alkaa mitään tapahtua, ja kovassa jarrutuksessa menee lattiaan eikä asfaltilla jaksa mennä renkaat lukkoon. Mistään ei vuoda nestettä.
Onko tuo vakio pääsylinteri liian pieni noille jarruille, vai onko tuossa nyt jotain muuta häikkää?
Sierran jarruongelma
Re: Sierran jarruongelma
Toisilla riittää vakio pääsylkkä v6 jarruille ja toisilla ei. Molempia on raportoitu foorumilla vuosien saatossa. On aika normaali tilanne, että se poljin menee tuolla setupilla lähes pohjaan - se että sulla ottaa poljin pohjaan, voi olla ihan mekaaninen juttu:
Kokositko paketin uusilla vai vanhoilla levyillä / paloilla? Jos kitkapinnat eivät ole aivan täydellisesti suorassa (vanhat palat, vinoksi kulunut levy, valmistustoleranssit tjsp.) vaatii paketin puristaminen tiukkaan moninkertaisesti pidemmän matkan työsylinteriltä kuin valmiiksi lähellä levyä olevat pinnat. Ehkä pääsylkän tuotto ei riitä tähän?
Eli voisit kokeilla ensiksi, että satulat on varmasti herkät eikä laahaa. Sitten vaan ajat ja jarruttelet niin, että palat kuluvat varmasti levyn suuntaisiksi. Voisit esimerkiksi tehdä noile jarruosille semmoisen sisäänajon: jarruttelet noin 10 krt pikkuhiljaa nopeutta nostaen 50->10, 60->10 jne. kunnes jarrut ovat kuumat - sitten pysähtymättä kunnon jähdyttelylenkki päälle ettei kuumaan levyyn pala kitkapinta kiinni (tulee muuten hotspotti ja jarrut alkavat täristämään kohta).
Tämän voit toistaa pari kertaa ja muista tehdä ilmaus päälle. Jos ei tokene, niin sitten katsot kaikki jarruletkut (vaihto ehkä venymättömiin punosletkuihin) ja viimeeksi isomman pääsylinterin etsintään. 8)
Kokositko paketin uusilla vai vanhoilla levyillä / paloilla? Jos kitkapinnat eivät ole aivan täydellisesti suorassa (vanhat palat, vinoksi kulunut levy, valmistustoleranssit tjsp.) vaatii paketin puristaminen tiukkaan moninkertaisesti pidemmän matkan työsylinteriltä kuin valmiiksi lähellä levyä olevat pinnat. Ehkä pääsylkän tuotto ei riitä tähän?
Eli voisit kokeilla ensiksi, että satulat on varmasti herkät eikä laahaa. Sitten vaan ajat ja jarruttelet niin, että palat kuluvat varmasti levyn suuntaisiksi. Voisit esimerkiksi tehdä noile jarruosille semmoisen sisäänajon: jarruttelet noin 10 krt pikkuhiljaa nopeutta nostaen 50->10, 60->10 jne. kunnes jarrut ovat kuumat - sitten pysähtymättä kunnon jähdyttelylenkki päälle ettei kuumaan levyyn pala kitkapinta kiinni (tulee muuten hotspotti ja jarrut alkavat täristämään kohta).
Tämän voit toistaa pari kertaa ja muista tehdä ilmaus päälle. Jos ei tokene, niin sitten katsot kaikki jarruletkut (vaihto ehkä venymättömiin punosletkuihin) ja viimeeksi isomman pääsylinterin etsintään. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 14 Syys 2009 18:16
Re: Sierran jarruongelma
Mulla on aivan samat oireet, mutta vakiojarruilla. Levyt on kyllä ihan kierot
Pitäis nuo laitella kuntoon. Mut mitenkäs ne 2.9 jarrut istu? Pitikö muokata mitään vai istuko suoraan?

Re: Sierran jarruongelma
V6/ABS/Scorpio- mallin satulat kannakerautoineen istuu suoraan perus-Sierran olkatukeen, tietysti myös levytkin.-foordipower- kirjoitti:Mulla on aivan samat oireet, mutta vakiojarruilla. Levyt on kyllä ihan kierotPitäis nuo laitella kuntoon. Mut mitenkäs ne 2.9 jarrut istu? Pitikö muokata mitään vai istuko suoraan?
Takajarrut sopii kunhan vaihtaa koko akseliston, tai tekee sovitteet laakeripukkeihin.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER