Olen uusi täällä, tulin kysymään neuvoa. Ainakaan vaativammasta auton ropailusta ei juuri ole kokemusta, mutta olen joitain simppeleitä juttuja saanut vaihdettua. Ammattisanasto on myös melko olematon, kuten varmaan tekstistä näppärimmät voi havainnoida

Minulla on tuollainen vm.93 Fiesta, jossa taitaa olla tuollainen 1.3 työntötankomoottori. Se on kylmänä huono pysymään käynnissä ilman kaasua. Jos varovasti pikkuhiljaa nostaa kaasun pois niin tyhjäkäynti menee juuri ja juuri "päälle". Risteyksiin sammuu varmasti jos joutuu siirtämään jalan jarrulle. Lämpimänä ei ole mitään onkelmaa.
Tätä foorumia luettuani ja tietävemmiltäni kysyttyäni ymmärsin että vika voisi olla lämpötilan anturissa. No irrotin sitten sen johdon siitä anturista (toivottavasti oikeasta anturista

kännykkäkuvaa siitä anturista;

Opiskelin lisää ja ajattelin että se on varmaan tämä idle air control valve, eli ilmeisesti suomeksi tyhjäkäyntiventtiili. Noh nyppäsin sen ilmanputsarin( ?) siitä polttoaineensyöttövekottimen päältä (lienee tämä throttle body, läppärunko?) ja eihän sieltä sen näköistä osaa löytynyt mitä piti

Niin, voisiko se tämä läppää raottava vekotin olla sisältään niin möhnässä että se toimiii tahmeasti ja viiveellä, voisiko sen putsaaminen auttaa, tai voiko sitä edes putsata? Kannattaako sitä irrotella, vai mitä kannattaisi tehdä?
Joo kuvat ois voinu ottaa vähän kauempaa nii ois näkyny että mistä ne on vaan eipähän tullu mieleen.
Kiittos jos jotakuta kiinnostaa neuvoa,
Reima