Pelastakaa Ford Scorpio
Pelastakaa Ford Scorpio
Mikähän ihme voisi olla, kun tyhjäkäynnillä käy aivan SAIRAAN laihalla. Ja muutenkin tyhjäkäynti on tosi huono.
Taustaa:
Rikkoutuneen muovi-imusarjan tilalle laitettiin 2.0 16v:n alumiini-imusarja.
Sen jälkeen ei ole kunnolla toiminut.
Nokka-akselit on mallia RS2000.
Kansi- ja venttiilirempan jälkeen joitain tuhansia ajettu
Tarkan seossuhteen näen 14point7 SLC PurePlus wb-lambdalla
Ajon aikana seossuhteet on aikalaikka "alueella", eli osakaasulla jopa siinä 14.7 tuntumassa.
Kun autoa kuormittaa kunnolla, menee seossuhde kohdalleen. Eli vaikka D vaihteella jarrua vasten painaa kaasua..
Viime leimalla ei päästöjä saatu kuin huijaamalla.
Alipaineletkujen vuodot on suljettu pois, koska käynti ei muutu miksikään vaikka imusarjan kaikki alipainenipat laittaisi umpeen.
Mitään suhinoita ei kuulu (eli selviä vuotoja)
Kuluttaa vähän normaalia enemmän öljyä.
on koitettu jopa suurempia bensasuuttimia ja korotettua painetta, mutta laihalla käy silti.
Kun läppärillä seuraa FUEL TRIM arvoja, niin auto käyntiin (käy vielä ihan nätisti tässä vaiheessa) -> trimmit lähtee 0% -> kelaa 30% ja sen jälkeen tyhjäkänti menee ihan perseelleen, ja obd-softassa näkyy että siellä on joku vikatila päällä.
Seosongelmaa (tyhjäkäynti laiha) oli jo ennen imusarjan vaihtoa (siksi päästöt leimalla ei koskaan onnistunu?), mutta silloin tyhjäkäynti vielä kuulosti normaalilta.
Jos en saa kuntoon, saattaa tuomio olla purkuun, varaosiksi ja osat myyntiin, ja hylsy paaliin.
On vaan sääli tehdä tuota temppua näin hienolle autolle. Kun ei ole edes mikään karvalakki, on toimiva ilmastointi, luistonesto, parkkitutkat ja ihan kaikki..
Taustaa:
Rikkoutuneen muovi-imusarjan tilalle laitettiin 2.0 16v:n alumiini-imusarja.
Sen jälkeen ei ole kunnolla toiminut.
Nokka-akselit on mallia RS2000.
Kansi- ja venttiilirempan jälkeen joitain tuhansia ajettu
Tarkan seossuhteen näen 14point7 SLC PurePlus wb-lambdalla
Ajon aikana seossuhteet on aikalaikka "alueella", eli osakaasulla jopa siinä 14.7 tuntumassa.
Kun autoa kuormittaa kunnolla, menee seossuhde kohdalleen. Eli vaikka D vaihteella jarrua vasten painaa kaasua..
Viime leimalla ei päästöjä saatu kuin huijaamalla.
Alipaineletkujen vuodot on suljettu pois, koska käynti ei muutu miksikään vaikka imusarjan kaikki alipainenipat laittaisi umpeen.
Mitään suhinoita ei kuulu (eli selviä vuotoja)
Kuluttaa vähän normaalia enemmän öljyä.
on koitettu jopa suurempia bensasuuttimia ja korotettua painetta, mutta laihalla käy silti.
Kun läppärillä seuraa FUEL TRIM arvoja, niin auto käyntiin (käy vielä ihan nätisti tässä vaiheessa) -> trimmit lähtee 0% -> kelaa 30% ja sen jälkeen tyhjäkänti menee ihan perseelleen, ja obd-softassa näkyy että siellä on joku vikatila päällä.
Seosongelmaa (tyhjäkäynti laiha) oli jo ennen imusarjan vaihtoa (siksi päästöt leimalla ei koskaan onnistunu?), mutta silloin tyhjäkäynti vielä kuulosti normaalilta.
Jos en saa kuntoon, saattaa tuomio olla purkuun, varaosiksi ja osat myyntiin, ja hylsy paaliin.
On vaan sääli tehdä tuota temppua näin hienolle autolle. Kun ei ole edes mikään karvalakki, on toimiva ilmastointi, luistonesto, parkkitutkat ja ihan kaikki..
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
Jostainhan tuo sitte ilmaa vetää moottoriin jos laihalla käy,eikä niitä suhinoita aina kuulukkaan,mulla oli viimekesänä Escossa senverta huono imusarjatiiviste että oikein popotti jo käynti,sen vaihdon jälkeen taas leimasta läpi.
Vuoto voi olla missäkohtaa vaan ja siksi hankala etsiäkkin,ja kun on sitä muoviakin jo jokapaikassa niin pikkuhalkeema voi tuottaa just ongelman!
Vuoto voi olla missäkohtaa vaan ja siksi hankala etsiäkkin,ja kun on sitä muoviakin jo jokapaikassa niin pikkuhalkeema voi tuottaa just ongelman!
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
niinjuu, tossa on siis imusarjan tiiviste sellanen sentin paksu bakeliitti, jossa on kumiset reunukset aukkojen ympärillä.
aika vaikee uskoa että toi vuotaisi
Ja ihan uusi tuo bakeliitti siis (imusarjan vaihdon yhteydessä laitettu), ja jos se olisi löysällä tms, niin sieltä tulisi myös vettä ulos.
aika vaikee uskoa että toi vuotaisi
Ja ihan uusi tuo bakeliitti siis (imusarjan vaihdon yhteydessä laitettu), ja jos se olisi löysällä tms, niin sieltä tulisi myös vettä ulos.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
Onko mahdollisesti otettu akunkenkää irti kun virta on ollu päällä?
Jos on niin ota avaimet pois ja akunkenkä irti vartiksi, sitten takaisin, niin se opettelee tyhjäkäyntiarvot uudelleen.
Service Instructions
Subject: Rough running of vehicle or PATS code 16 is displayed
This bulletin replaces TSB 205/1995 dated 29.12.1995.Please destroy all previous editions.
Should a customer express concern with uneven idle or rough running, and/or PATS self test checks reveal a symptom code of 16, then this may have been caused by the disconnection and reconnection of the battery with the ignition in the `on' position. It is recommended that to overcome this concern the battery negative lead is disconnected for at least 10 minutes. Then reconnect the battery negative lead ensuring that the ignition is in the `off' position.
Disconnection of the battery will result in all of the Keep Alive Memory (KAM) values being erased. Following reconnection the engine should be allowed to reach normal operating temperature and in order for the powertrain control module to relearn it's idle values the engine should be allowed to idle for two minutes under the following conditions;
-gear lever in neutral (manual transmission variants only)
-gear lever in neutral (manual transmission variants only) with air conditioning switched on (where fitted)
-gear lever in drive (automatic transmission variants only)
-gear lever in drive (automatic transmission variants only) with air conditioning switched on (where fitted)
The vehicle should then be driven for approximately eight kilometres / five miles under varied conditions.
Jos on niin ota avaimet pois ja akunkenkä irti vartiksi, sitten takaisin, niin se opettelee tyhjäkäyntiarvot uudelleen.
Service Instructions
Subject: Rough running of vehicle or PATS code 16 is displayed
This bulletin replaces TSB 205/1995 dated 29.12.1995.Please destroy all previous editions.
Should a customer express concern with uneven idle or rough running, and/or PATS self test checks reveal a symptom code of 16, then this may have been caused by the disconnection and reconnection of the battery with the ignition in the `on' position. It is recommended that to overcome this concern the battery negative lead is disconnected for at least 10 minutes. Then reconnect the battery negative lead ensuring that the ignition is in the `off' position.
Disconnection of the battery will result in all of the Keep Alive Memory (KAM) values being erased. Following reconnection the engine should be allowed to reach normal operating temperature and in order for the powertrain control module to relearn it's idle values the engine should be allowed to idle for two minutes under the following conditions;
-gear lever in neutral (manual transmission variants only)
-gear lever in neutral (manual transmission variants only) with air conditioning switched on (where fitted)
-gear lever in drive (automatic transmission variants only)
-gear lever in drive (automatic transmission variants only) with air conditioning switched on (where fitted)
The vehicle should then be driven for approximately eight kilometres / five miles under varied conditions.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
kaks minuuttia tyhjäkäyntiä D:llä, ja ilmastointi päällä, ja sitten 8km ajoa. okei täytyy kokeilla viikonloppuna.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
En tiiä yhtään scorpiosta, mutta Mondeon kanssa oli kerran niin että toi fuel trimmi käyttäyty samal taval ja sit sen >30% jälkeen rupes täristää tyhjäkäynti, se korjaantu ku vaihto paljon palvelleen kampikammion huohotusventtiilin (vanha tais olla ihan löysä eli auki aina).
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
missähän toi venttiili on 2.0 16v scorpiossa? tai sit 2.3:ssä?
tää mun auto kun on tosiaan 2.0 16v imusarjalla, mutta muuten 2.3
tää mun auto kun on tosiaan 2.0 16v imusarjalla, mutta muuten 2.3
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
Olisko pakosarjan alapuolella lohkossa ? Mutuilua.
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
Nyt ollaan oikeilla jäljillä. Mitään venttiiliä en kyllä havainnut, mutta se putki kyllä lähtee pakosarjan alta.
laitoin sen, siis kampikammion huohotuksen ulkoilmaan, ja tulppasin sen pään joka menee imuun.
Nyt ei seos ole enää laiha tyhjäkäynnillä! mutta pätkii ja tyhjäkäynti "katkeilee"
ja myös ajaessa pätkii, nykii ja käy todella laihalla (lambda=1.26) jos vähänkin painaa kaasua.
laitoin sen, siis kampikammion huohotuksen ulkoilmaan, ja tulppasin sen pään joka menee imuun.
Nyt ei seos ole enää laiha tyhjäkäynnillä! mutta pätkii ja tyhjäkäynti "katkeilee"
ja myös ajaessa pätkii, nykii ja käy todella laihalla (lambda=1.26) jos vähänkin painaa kaasua.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
Moikka, ei kehdannut uutta topickkia perustaa. Isällä on tollanen 90- 4x4 scorpio ja osaisko joku sanoa mistä saisi perän tai käykö tohon takapotkun perä?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
Milläs tekniikalla scorpio on? Varmaankin sama kuin esim. v6 4x4, tai cosworth 4x4 sierroissa. Välitystähän ei saa muuttaa alkuperäisestä, eli täytyy laittaa samanlainen kuin vanhakin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
Niihän se on mutta jotain noi höpis että kori elää ja meinas testata takaveto cossun perää.. Säästäs toi isäki siinä 360e jos ei toimikkaa toi.. Toi scorpion on 2.9l 12v. Ei kukaan tietäs perää mistään tohon?
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
No ei kyllä tule toimimaan jos on ihan eri välitykset perissä. Nimittäin se pää missä on tiuhemmat välitykset niin jarruttaa menoa aika kovasti ja renkaat luultavasti kuluu aika äkkiä. (vertaa: käsijarru päällä ajaminen) No ehkä joku 0.02 ero voi mennä vielä, jos vähän kaventaa sitä käyttämällä eri kokoista rengastusta taka-akselilla.
Kato siitä nykysestä murikasta tyyppikilpi ja vertaa:
(tai laske välitys pyörittämällä kardaania ja laskemalla montako kertaa vetari pyörii)
M=3.14 (7" tai 7.5") Joissain ekoissa 2,3 Dieseleissä. Harvinainen.
A=3.36 (7.5")
V=3.38 (7") Tämä löytyy yleensä tavallisesta mkI 2,0 Ohc:stä
U=3.62 (7") Tämä on yleensä mk2 2,0 Ohc koneisissa ja Dohc-koneisissa sierroissa
3=3.64 (7.5") 2WD Cossusta
9=3.91 (7.5") Joissain 2wd DOHC Sierroissa.
D=3.92 (7") Tämä löytyy esim. 4x4 dohcin alta ja dokki-scorpiosta
7=4.09 Scorpio mk2
2=4.27 Scorpio mk2
ja noi ei kaikki pidä välttämättä paikkaansa koska dohc automaatti scorpiossa ainakin oli lukoton 7,5" 3.64 laippavetareilla, en tiedä kyllä oliko alkuperäinen, mutta luulisin.
Ja mulkosilmässä on myös 3.91 7.5" lukoton laippavetarimalli. Sellaisen myin pois ja se meni tietääkseni 92-94 Scorpio Cosworthiin. (ellen muista väärin)
Allaolevalla sivulla kerrotaan että Scorpio 4x4 etuperä on 3.62:1, eli takakaperä on siis myös 3.62
http://www.carenthusiasm.net/index.php?topic=395.0
Ja täällä tarkentuu että se on 7", ei 7,5"
http://www.super7thheaven.co.uk/Sierra_ ... fferential
eli jonkun 1.6 - 2.0 OHC sierran perä voisi käydä, ehkä?
Kato siitä nykysestä murikasta tyyppikilpi ja vertaa:
(tai laske välitys pyörittämällä kardaania ja laskemalla montako kertaa vetari pyörii)
M=3.14 (7" tai 7.5") Joissain ekoissa 2,3 Dieseleissä. Harvinainen.
A=3.36 (7.5")
V=3.38 (7") Tämä löytyy yleensä tavallisesta mkI 2,0 Ohc:stä
U=3.62 (7") Tämä on yleensä mk2 2,0 Ohc koneisissa ja Dohc-koneisissa sierroissa
3=3.64 (7.5") 2WD Cossusta
9=3.91 (7.5") Joissain 2wd DOHC Sierroissa.
D=3.92 (7") Tämä löytyy esim. 4x4 dohcin alta ja dokki-scorpiosta
7=4.09 Scorpio mk2
2=4.27 Scorpio mk2
ja noi ei kaikki pidä välttämättä paikkaansa koska dohc automaatti scorpiossa ainakin oli lukoton 7,5" 3.64 laippavetareilla, en tiedä kyllä oliko alkuperäinen, mutta luulisin.
Ja mulkosilmässä on myös 3.91 7.5" lukoton laippavetarimalli. Sellaisen myin pois ja se meni tietääkseni 92-94 Scorpio Cosworthiin. (ellen muista väärin)
Allaolevalla sivulla kerrotaan että Scorpio 4x4 etuperä on 3.62:1, eli takakaperä on siis myös 3.62
http://www.carenthusiasm.net/index.php?topic=395.0
Ja täällä tarkentuu että se on 7", ei 7,5"
http://www.super7thheaven.co.uk/Sierra_ ... fferential
eli jonkun 1.6 - 2.0 OHC sierran perä voisi käydä, ehkä?
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
Eli 4x4 cossu sierran perä käy jos lukollisen haluat, jos taas lukotonkin kelpaa, niin abs jarrullisesta 2,0 ohc sierrasta, tai dokkisierrasta pitäs löytyä samanlainen laipallinen perä.
tavallisilla jarruilla varustetuissa on tökättävät vetarit, eli niiden perät ei käy ainakaan suoraan!
ps. tekno, mulla oli automaatti-dokki scorpiossa orkkis 7" lukollinen perä, välitystä en tähän hätään muista.
tavallisilla jarruilla varustetuissa on tökättävät vetarit, eli niiden perät ei käy ainakaan suoraan!
ps. tekno, mulla oli automaatti-dokki scorpiossa orkkis 7" lukollinen perä, välitystä en tähän hätään muista.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Pelastakaa Ford Scorpio
Jepp laittaakan infoo jos jollain on edullisesti toimiva tollanen perä.