Scorpio?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

Tarkoitus on ottaa koko tekniikka (moottori, voimansiirto, pyöränripustukset yms.) uudemmasta takavetoinesta autosta ja sovittaa se 50-luvun euro Fordiin. Mikä Ford olisi paras/helpoin vaihtoehto luovuttajaksi? Itselläni ei hirveästi kokemusta vastaavanlaisista projekteista, joten hyviä neuvoja kaivataan. Tuleeko ongelmia moottorin johtosarjojen kanssa? Raideväliä joudutaa kaventamaan aika lailla. Ensin oli ajatuksissa BMV, jolloin olisi saanut vielä uudempaa takavetotekniikkaa, jolloin oltaisiin vältytty sen kunnostamisesta. Nyt taas tuntuu siltä että Fordiin pitäisi saada Fordin tekniikka. Lupaviranomaisten mukaan kuitenkin max. teho 110kW. Scorpio lienee viimeisin takavetofordi tuolla tehoalueella.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

sirhenri kirjoitti:Tarkoitus on ottaa koko tekniikka (moottori, voimansiirto, pyöränripustukset yms.) uudemmasta takavetoinesta autosta ja sovittaa se 50-luvun euro Fordiin. Mikä Ford olisi paras/helpoin vaihtoehto luovuttajaksi? Itselläni ei hirveästi kokemusta vastaavanlaisista projekteista, joten hyviä neuvoja kaivataan. Tuleeko ongelmia moottorin johtosarjojen kanssa? Raideväliä joudutaa kaventamaan aika lailla. Ensin oli ajatuksissa BMV, jolloin olisi saanut vielä uudempaa takavetotekniikkaa, jolloin oltaisiin vältytty sen kunnostamisesta. Nyt taas tuntuu siltä että Fordiin pitäisi saada Fordin tekniikka. Lupaviranomaisten mukaan kuitenkin max. teho 110kW. Scorpio lienee viimeisin takavetofordi tuolla tehoalueella.
Tarkista, että paljonko raideväliä pitää kaventaa. Etupäässä sierran ja scorpion raideväliä pystyy kaventamaan periaatteessa etupalkkia ja raidetankoja lyhentämällä. Luultavasti tämmöisestä säätämisestä tulee vähän bump-steeriä ohjaukseen.

Takapää on sierrassa jonkun sentin kapeampi jo valmiiksi, joten se kannattaa mitata ekaksi. Ongelma kaventamisessa tulee heti siitä, ettei tukivarsia saa hitsata. Epurunkoa ja vetoakseleita muuttamalla tuokin voisi olla leimamiehen hyväksyttävissä.

Raideväliä voi muutaman sentin kaventaa myös vanteen ET:tä kasvattamalla. Muistaakseni ET35 ja 7,5" vanne on takana aivan rajoilla iskarin kanssa ja etupäässä alkaa ensimmäisenä hankaamaan kallistuksenvaimentajaan.

Sopiiko kysyä tarkemmin, että mihin autoon tekniikka olisi tulossa?

Mites mk1tai mk2 escortti? Se on kapeampi ja varustettu jäykällä taka-akselilla.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

En oikeastaan välittäisi tässävaiheessa paljastaa mikä Ford on kyseessä, mutta raideväliä joutuu kaventamaan reilusti. Tukivarsiin en meinannut puuttua vaan nimenomaan niiden kiinnityskohtiin. Takaveto Escortti menee iältään kaus alkuperäisestä ideasta, mutta jos se on hyvin perusteltu niin toki sekin olisi mahdollista. Että lisää vain hyviä kommentteja..
RS2600
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:13

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja RS2600 »

Hassu topicci ,kysytään et mikä olis sopiva tekniikan luovuttaja auton jota en halua tässä paljastaa :shock:

Mutta jos Scorpio tai Sierra on liian leveit ja Takaveto Escot liian vanhoja niin ei sit oikein tarvi fordia laittaa tanarikin on samois leveyksis sierran kans ,luultavasti kyllä helpompi sovitella 50-lukulaiseen kun on jäykkä taka akseli.

Jotenkin kyl lyö tyhjää et mihin 50-lukulaiseen euro hoppaan saa laittaa 160heppasta konetta?
jcos
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Helmi 2010 12:04

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja jcos »

Pikkuvaivalla sais ehkens myös 200 tai 700 sarjan Volvon akselin taakse kavennettuna. Lukkojakin ois tarjolla Ameriikasta kun Danan lisenssillähän noi on valmistettu. Ihme härdelliltä kuulostaa nuo speksit mutta onnea vaan rojektiin :D
Mondeo -02 2.0i
Ex Mondeo -97 1.8 TD
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

Useimmat tuntuu pitävän jäykkää taka-akselia perempana. Mites ajo-ominaisuudet? Toki se suditteluun sopii paremmin, mutta mitään kilpuria en ole rakentamassa. Pikemmin käyttöautoa. Mk1 Escortti on tosiaan jo lähellä oikeaa raideleveyttä. Onko eroja ajo-ominaisuuksissa, hinnoissa, hultoystävällisyydessä, luotettavuudessa yms. vrt. Escortti MK1, MK2, Taunus, Sierra, Scorpio?

Niin ja rakentelu lupaahan ei vielä ole, mutta sanottin vain ettei kannata edes yrittää yli 110kW autoa.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

sirhenri kirjoitti:Useimmat tuntuu pitävän jäykkää taka-akselia perempana. Mites ajo-ominaisuudet? Toki se suditteluun sopii paremmin, mutta mitään kilpuria en ole rakentamassa. Pikemmin käyttöautoa. Mk1 Escortti on tosiaan jo lähellä oikeaa raideleveyttä. Onko eroja ajo-ominaisuuksissa, hinnoissa, hultoystävällisyydessä, luotettavuudessa yms. vrt. Escortti MK1, MK2, Taunus, Sierra, Scorpio?

Niin ja rakentelu lupaahan ei vielä ole, mutta sanottin vain ettei kannata edes yrittää yli 110kW autoa.
Noista vaihtoehdoista erotuu periaatteessa 2 erityyppistä etu- ja taka-akselistoa:

Escorteissa, Sierrassa ja Scorpiossa (mk1) on periaatteessa samanlainen etuakselisto - macphesson, poikittainen tukivarsi ja kallistuksenvaimentajaan yhdistetty pitkittäistuenta. Escorteissa on olkatuki ja iskariputki samaa palaa, kun uudemmissa Sierrassa ja Scorpparissa on olkatuki erikseen ja iskari erikseen. Näistä on helpoin löytää osia tuohon Sierran akselistoon, kun kossun myötävaikutuksella erilaisia iskunvaimentajia jousineen on vaikka ja kuinka. Escoon saa myös kilpaosaa ja vaikka mitä, mutta ovat aika hinnoissa. Taunuksessa on sitten päällekäisistä tukivarsista tehty rakenne ja täysin erilainen kuin noissa muissa.

Takana on sitten Escoissa ja Tanessa jäykkä akseli, Sierrassa ja Scorpiossa erilliset tukivarret takana. Tukivarsirakenne on varsin herkkä kulmamuutoksille ja siksi toiseen autoon sovellettuna pitää olla tarkkana, että camber tulee sopivasti. Jäykkää akselia on paljon helpompi rakentaa eri runkoihin kiinni.

En usko, että kummassakaan tapauksessa jää ajo-ominaisuuksista kiinni. Kaikkiin akselistoihin, ehkä Taunusta lukuunottamatta löytyy viriosia, joilla saa säätövaraa ja ominaisuuksia lisää vakioon verrattuna.

Jos olisi minun tekele, niin hakisin suosiolla Escortin akseliston. Taakse on tehty paljon kavennuksia muiden autojen akselistoista (jos joskus tehosulake laukeaa) ja eteen saa säädettäviä osia pyöränkulmien hallitsemiseen.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja emax »

Tai sitten corttiinasta se kuuluisa "enkkuperä" niin löytyy mukavammin varaosia, välityksiä, lukkoja yms. ja kestääkin ehkä vähä paremmin kuin eskon sakuperä.
Tai sitten jos oikein tehoa haaveilee niin iso atlas kavennettuna. Löytyy joistakin taunuksista ja capreista, P100 sierrassakin taitaa olla mutta siinä vanteen pulttijako on vähintäänkin erikoinen.

Jos intoa ja osaamista piisaa niin miksei linkkuperäkin. Mulla ei vaan ainakaan heti sytytä että kuinka Tälläistä lähtis laillisesti kaventamaan.
Ehkä joku 4wd rs2000 escortin taka-akseli olis helpompi jos erillisjousituksesta haaveilee.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

emax kirjoitti:Tai sitten corttiinasta se kuuluisa "enkkuperä" niin löytyy mukavammin varaosia, välityksiä, lukkoja yms. ja kestääkin ehkä vähä paremmin kuin eskon sakuperä.
Tai sitten jos oikein tehoa haaveilee niin iso atlas kavennettuna. Löytyy joistakin taunuksista ja capreista, P100 sierrassakin taitaa olla mutta siinä vanteen pulttijako on vähintäänkin erikoinen.

Jos intoa ja osaamista piisaa niin miksei linkkuperäkin. Mulla ei vaan ainakaan heti sytytä että kuinka Tälläistä lähtis laillisesti kaventamaan.
Ehkä joku 4wd rs2000 escortin taka-akseli olis helpompi jos erillisjousituksesta haaveilee.
P100:aa ei oikein kannata, kun muitakin on - kestävä se on, kun on Transitista peräisin. Cortinaan on tosiaan reilusti osia kanssa, unohtui mun listasta kokonaan.

Tuon sierran perän kaventaa apurunkoa muuttamalla ja vetareita lyhentämällä. Tukivarsia ei saa hitsailla, mutta apurungosta saattaisi selvitä konttorilla puhumalla. Sama homma etupään kanssa, etupalkki olisi pakko lyhentää. :lol:

Helpointa olisi tosiaan ottaa osat sopivasti hollilla olevasta kapeammasta autosta. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

kiitos rakentavista kommenteista. Tuo Taunuksen etupää rupes toisaalta kiinnostaa. Antaa mahdollisuuksia erilaisiin lokasuojiin, Taitaa olla syy miksi käytetään Cobra-replikoissa? Onko siinä varaa kaventaa, tukivarsia siirtämällä, ennenkuin ottaa moottoriin kiinni?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tarkemmin kun tutkin netin syövereitä (en ole koskaan Tanea ropannut), niin vastaava apurunkohan siinäkin on kuin Sierrassa. Apurunko nousee vaan ylös tukemaan molemmat tukivarret. Apurunko on itsekantava, eli se voidaan nippuna siirtää autosta toiseen - tämä on kai se syy miksi Cobra replica on juuri Taunuksesta tehty aikoinaan. Briteissä tekevät esimerkiksi Lotus Seven tyylisiä kit careja tällä(kin) tavalla.

Vähän kapeahan tuo Taunuksen konetila on noiden päällekäisten tukivarsien takia, mutta kyllä sinne on jo tehtaalla kölnin v6 mahdutettu, ei vaan ole varaa juuri kaventaa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
RS2600
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:13

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja RS2600 »

Jep escorttia on hyvä valinta akselistojen luovuttajaksi leveyden puolesta mutta
50-lukulaiseen voi olla joissain tapauksissa aika hankalaa rakentaa Mcpersson etupää.

Konehuoneen "sivupeltien" muotoilu voi olla sellainen ylhäälle päin levenevä jolloin tolpan yläpään kiinnitykselleon vaikea toteuttaa järkevästi yms..

Edelleen vahvasti autosta riippuu mitä kannattaa laittaa ,mutta jos nyt ajattelen 50-lukulaisia yleisesti niin kavennettu taunuksen keula vois olla aika helppo ratkaisu ja taakse sitten valkkaa
sopivan levysen 70-lukulaisen hopan perän.


anglia kapein ja siitä eteenpäin levenee escort-capri1-capri 2/3-taunus/cortina mk3
cortinan mk1 ja 2 leveyksistä ei ole mulla tietoa ,taitaa olla ainoat eurooppalaiset 70 luvun fordit
jota ei oo ajossa ollu mulla :D
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

Granadassa taitaa olla myös kahdet päällekkäiset kolmiotuet? Kun ei näy konehuoneessa iskarinpäitä..
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja emax »

^Kyllä on. ja sierran tyylinen taka-akseli

Cortina mk1 ja mk2 on leveydeltään samaa luokkaa escorttien kanssa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Helpointa varmaan on sovittaa joku jäykkä takasilta ja sitte ratkoa se etupää,senhän ei varmaan tarvi ees olla samasta autosta kuin takapää??
Banjosilta siksi ettei ole just niitä kaikenlaisia kumityynyjä ja ohkosia tikkuja menossa jokasuuntaan eikä tarvi niitä kavennella.
Etupään voikin sitte tehdä siitä mikä parhaiten sinne sopii,jollei perssonit mahu niin sitte Tanen päällekkäiset tukivarret,perssonit olis vaan kivemmat korjailla mut aina ei voi valita näin??
No aika näyttää,erikoista kuiteskin olet tekemässä! mut hienoa se
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

joo kyl se taitaa olla niin ettei erillisripustettua taka-akselia oikein voi paljoo kaventaa. Osien ei tarvii tosiaan olla samasta autosta, mutta se oli kuitenkin alkuperöinen ajatus ja varmasti helpottaa lupien saamista. Ehkä sitten tyydyn 1979 2,0 automaatti Cortinaan. Onko se sama kuin Taunus? Kommentteja siitä?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja emax »

Väittäisin että -76 vuodesta eteenpäin cortina on yhtä kuin taunus.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

HETKONEN-79 automaati Cortina? eipä ole varmaa enää montaa sellastakaan? semmosenko meinaat pistää päreiks vaijoko on?
Saahan semmoset erillisjousi perätkin pätkittyä vetarista vaan pätkää pois,eriasia on sitte miten kaikki kulmat muuttuu kun palikat lyhenee?
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

dont worry! En ole purkanut, enkä hankkinutkaan. Se nyt vaan iski silmään suht edullisena. Hintahan sen arvon määrää, kai? Mut ei mitään hötkyilyä tällä rintamalla.
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

JyriN kirjoitti:
Tuli Scorpio sitten hommattua tuohon rinnalle. Mitä tarkoittaa ettei tukivarsia saa hitsailla? Eiköhän ne hitsatut ole tehdasosatkin.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

sirhenri kirjoitti: Tuli Scorpio sitten hommattua tuohon rinnalle. Mitä tarkoittaa ettei tukivarsia saa hitsailla? Eiköhän ne hitsatut ole tehdasosatkin.
Katsastusinssi saa slaagin.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja emax »

Alustan osat pitää olla tieliikenteeseen hyväksyttyjä. Koriin saa tehdä kiinnikkeitä.
Viisaimmat vastaukset saat konttorilta.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Siis, se tukivarsien hitsauskielto tarkoittaa sitä, ettei niitä saa korjaushitsata tai muuttaa hitsaamalla. Poikkeuksia em. on kuitenkin tehty: ranskisten harrastajille on myönnetty valvonnan alla lupa korjailla vanhoja tukivarsia (kun mitään varaosia ei enää saa) ja ameriikanrautojen harrastajilla on boxattuja tukivarsia (alkuperäinen vahvuus säilyy, ainetta vain on lisätty).

Tukivarsille saa tehdä runkoon uudet kiinnikkeet, joten tässä tapauksessa tulee mieleen, että tekisi kyseiseen autoon uudet tukivarsien kannakkeet Scorpion tukivarsille sopivaan kohtaan ja poistaisi alkuperäisen apurungon kokonaan. Perälle pitäisi tietysti tehdä myös kannatinkotelo, mutta se ei varmaan ole vaikeaa, jos noista tukivarsistakin selviää. Kapeammat vetoakselit pystyy teettämään vanhoista osista lyhentämällä tai vanhoihin niveliin teettämällä lyhyemmän väliakselin.

Kannattaa käydä konttorilla tarkistamassa asioita ja sopimassa etukäteen, että mitä tehdään ja miten, kuten emaxi neuvoi. :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

nyt on Scorpion takapää kavennettu. Heppaamalla. Lopulliset saumat myöhemmin. Farkkumallin iskarit onkin ongelma, kun on erikoiskalliit jotenkin automaattiset. Ne täytyy unohtaa. Toinen on jumissa. Onko ideoita korvaavista iskareista? Itse asiassa muulla ei niin väliä kuin alapään kiinnitys poikittaisella tangolla ja kahdella ruuvilla. Toki joku säädettävä coiloveri olis hyvä mut saako halvalla?

Etupäähän rupesin sovittelemaan Scorpion McPerssonia. Jousta täytyisi lyhentää puoleen. Onnistuuko vai pitääkö suosiolla hakea Taunuksen etupäätä? Olisko kellään nurkissa?

Nii ja lupia ei oo vielä edes haettu.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Monroelta löytyy farkkuscorpioon normaalit iskarit. Itellä ois sellaset ylimääräsenä kun ei niitä koskaan tullut laitettua. Voin vähän kaupan hintoja halvemmalla antaa ne... yv jos kiinnostaa.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Vastaa Viestiin