Tommonen mk5 escortti 1.8 zetec koneella ollu jo jokusen vuoden ja kertaakaan ei ole liikenteessä flekti pyörähtänyt. Helteet alkaa jälleen ja heti ku kaupunkiin menee ja ekat liikennevalot niin lämpömittari kohoaa. Tämän kanssa on pystytty kumminki elämään, heti ku valoista pääsee niin vähän nopeempi kiihdytys jotta tulee ilmavirtaa jäähdyttimelle. Vuosien aikana olen vaihtanut lämpömittarin anturin ja termostaattikatkaisimen ylävesiletkuun. Flektinkin olen testannut että ylipäätään toimiiko se ottamalla suoraan akusta virtaa ja nätisti se on pyörinyt.
Velipojalla on '98 mallin gt escort ja sillä pyörii flekti aina kun vähän aikaa seisottaa autoo paikallaan ja sammuu ku lähetää liikkeelle.
Oon miettinyt että jos vaihtaisi vielä sen termostattikotelon päällä olevan lämpöanturin mutta turhaa sekin luultavasti ja oon ajatellu että jos vihdoinki rakentelis sen pakkokytkimen.
Miten se tehdään? Tarvitaanko johtojen välille sulakkeita, releitä yms? Haluan kojelautaan vain napin josta saan painaa flektin päälle ja pois joten mimmoset kytkennät pitäisi tehdä?
Jos joku viittii kirjotella jotku hyvät ohjeet että tyhmempikin ymmärtää niin olisin kiitollinen. 8)
Flektin pakkokytkimen rakentaminen?
Flektin pakkokytkimen rakentaminen?
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
Re: Flektin pakkokytkimen rakentaminen?
Lähteekö se flekti käyntiin jos irrotat piuhat anturista ja liität ne piuhat toisiinsa? Jos lähtee niin auton johdotukset ym vehkeet on kunnossa ja voit käyttää tälläistä kytkentää -> http://wonk.sytes.net/billie.jpg
Jos se flekti taas ei lähde piuhat oikosulkemalla käyntiin niin siellä on joku muu vika ja pakko-ohjauksen tekemiseen tarvitaan sitten relettä ja vähän enemmän piuhaa mutta en jaksa sellasta ruveta piirtämään. Ja muutenkin kannatan vehkeiden korjaamista oikeaoppisesti ennemmin kuin patentteja väsäämällä.
Ja sitä termostaattikotelon päällä olevaa anturia ei maksa vaivaa vaihtaa, jos tossa mallissa on anturi ylävesiletkussa niin se hoitaa flektin ihan omineen.
Jos se flekti taas ei lähde piuhat oikosulkemalla käyntiin niin siellä on joku muu vika ja pakko-ohjauksen tekemiseen tarvitaan sitten relettä ja vähän enemmän piuhaa mutta en jaksa sellasta ruveta piirtämään. Ja muutenkin kannatan vehkeiden korjaamista oikeaoppisesti ennemmin kuin patentteja väsäämällä.
Ja sitä termostaattikotelon päällä olevaa anturia ei maksa vaivaa vaihtaa, jos tossa mallissa on anturi ylävesiletkussa niin se hoitaa flektin ihan omineen.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Flektin pakkokytkimen rakentaminen?
Mun mielestä tämä on ideana kohtuullinen, mutta käytännössä huono. Ei sitä nimittäin huomaa kuitenkaan laittaa päälle kun lämmöt on jo tapissa.. kokemusta on. Samalla vaivalla sen laittaa oikeasti kuntoon. Jos joku tommonen epämääränen viritelmä on tehtävä, niin laittaa vaikka suoraan 15/sytytys jännitteen tuulettimelle jotta se pyörii aina auton ollessa käynnissä. Ja vielä jos haluaa hifistellä niin säätää nopeuden sopivaksi etuvastuksen avulla, tai laittamalla tuulettimet sarjaan jos on kaksi.Billie kirjoitti:Haluan kojelautaan vain napin josta saan painaa flektin päälle ja pois joten mimmoset kytkennät pitäisi tehdä?
Ennemmin kattoisin tuleeko sille flektianturille +12v auton ollessa käynnissä, ja jos ei tule niin miksei (-> korjataan) Sillon kun sille tulee jännite, ja jos ei vieläkään toimi, niin vika on joko anturissa tai piuhoissa anturin ja tuulettimen välillä.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Flektin pakkokytkimen rakentaminen?
omassa fiestassa on ongelmana ettei flektille tullut virtaa, joten rakensin juuri kyseisen pakkosyötön.
Katkaisija ohjaamaan relettä jonka kautta virta flektille. Sulake tietenkin väliin. hyvin tuo ainakin pelaa
Katkaisija ohjaamaan relettä jonka kautta virta flektille. Sulake tietenkin väliin. hyvin tuo ainakin pelaa
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Re: Flektin pakkokytkimen rakentaminen?
NIIN paljonkos se lämpömittari sit oikein nousee? punasellekko?
Mulla vanhassa Escossa pitää nousta aina ylipuolenvälin ennenkun flekti ees pyörii!
Ja jos lämmöt on alhaalla niin eipä ole koneentehotkaan yläkantissa ja talvella saa laittaa viel kireemmän termarin ja tulipalopakkasilla pahvii nokalle!
Vois olla tosiaan parempi et olis lämpömittari jossa selvät asteet eikä vain värejä ja viivoja?
Mulla vanhassa Escossa pitää nousta aina ylipuolenvälin ennenkun flekti ees pyörii!
Ja jos lämmöt on alhaalla niin eipä ole koneentehotkaan yläkantissa ja talvella saa laittaa viel kireemmän termarin ja tulipalopakkasilla pahvii nokalle!
Vois olla tosiaan parempi et olis lämpömittari jossa selvät asteet eikä vain värejä ja viivoja?