Weber 40 tuplat sierraan

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Otsikon mukainen projekti kyseessä ja kysymyksiä olisi. Tarvitseeko se pierburg höyryerotin mötikkä vaihtaa johonkin paineensäätimeen? Jostain kuulin että tuplat tulvisivat jos ei hommaa paineensäädintä.
Olikohan ne 34mm sisäkurkut sierraan oikean kokoiset? Koneeseen tulee myös 2 tuumainen putkisto ja 4-2-1 peltisarja. Ehkä myös avarrettu kansi. Tietääköhän ne koneistamoilla miten paljon tavaraa mistäkin kannattaa ottaa pois ? Vai pitääkö itse selvittää?
Kone tietenkin 2.0 ohc.

Kiitos vastauksista jo etukäteen !
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja duster73 »

millainen nokka-akseli tulee?
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja papagenu »

En ole hirveesti ajatellut nokkaa. Millaista nokkaa ihmiset suosittelee? Sierra on kuitenkin mitä luultavimmin käyttöautona.
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Hmm.. 40mm tuplat, niin jyrkkä ku kaupasta löytyy :twisted:

Ei vaan. Mut tosiaan eikös käyttöautoon turvallinen resepti ole tuo ns. vääntönokka, esim. Burton bf134 (266ast.) tai vastaava. Ainkaan ei pitäis kadota kaikki alavääntö, ja kuitenkin yläkierroksille tulee potkua, vähän sellanen kompromissi :D

Se tietääkö koneistamo paljon pitää ottaa pois riippuu vähän kenen sorvaamo kyseessä.. Mulla on kyllä sellanen kuva että 1,5mm kärsisi ottaa pois 2.0- kansista, tai sitten käyttää 1.6 taunuksen kantta, joka alkaa vissiin olla nykyään "vanhaa aikaa", kuten Ralyracelta mulle sanottiin. Tosin tanen-kansi on valmiiksi matala, joten pelkkä tasohionta riittää.

Itse huomasin että paikallisella koneistamolla tuli sen verta kalliiksi, että seuraavalla kerralla otan kyllä kaikki saman katon alta, Rallyracelta, samaa paikka myy osat ja tekee kannen.

Onko alakerralle ajateltu mimmosta remppaa? Vaikuttaa vähän millanen kansi kannattaa tehdä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja papagenu »

En kyllä ajatellu minkään näköstä remppaa alakertaan. Ei tällä autolla mihinkään radalle olla kuitenkaan menossa eli suurin osa ajosta on suht rauhallista. Ja alakerta on nyt ihan hyvässä kunnossa. Eli varmaan järkevin on sitten toi burton 134nokka ?
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja duster73 »

jos tuollainen vääntömoottori on tarkoitus tehdä,niin 32 kurkut sitten.ehkä jopa 30 voisi olla hyvä.pienempi kurkku antaa sitä vääntöaluetta alaspäin,isoista kurkuista vaan haittaa.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja duckworth »

papagenu kirjoitti:En kyllä ajatellu minkään näköstä remppaa alakertaan. Ei tällä autolla mihinkään radalle olla kuitenkaan menossa eli suurin osa ajosta on suht rauhallista. Ja alakerta on nyt ihan hyvässä kunnossa. Eli varmaan järkevin on sitten toi burton 134nokka ?
Joo varmaan hyvä noihin setuppeihin, kovapalakeinut on kans aika suotavia ton nokan kanssa, vakio venttiilin jouset menee, mutta pitää olla hyväkuntoiset, yleensä koneistamolla on jousivaaka (vai mikskä sitä sanottiin), jolla voidaan todeta niitten kunto.

Kannattaa silti mitata puristukset siitä koneesta, ja hommata ehkä myös öljynpainemittari, oohoocee kun on niin h*lvetin tarkka nokan voitelusta.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja duster73 »

mutta onko noista 40 tuplista sitten tuollaisessa kokoonpanossa hyötyä,on eri juttu.varmasti hyvin riittäis tehojen puolesta ihan 32/36 dgv sopivilla suuttimilla.tietysti puuttuu se tuplien kiva imuääni ja tuplilla voi saada maantiekulutuksen jopa pienemmäksi kuin tuolla 2-kurkkuisella.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Ihan vaan harrastamisen vuoksi teen tätä hommaa eli kyllä ne kaasarit sinne menee oli hyötyä tai ei.
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja duster73 »

varmaan tosiaan riittää nuo 30 kurkut tuossa tapauksessa ja sen bensanpaineensäätimet todennäköisesti tarviit.0,20bar suositus tuplille.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Unohdetaan nyt kuitenkin jo tässä vaiheessa se vääntönokka. Ehkä sitten kuitenkin olis parempi laittaa joku jyrkempi nokka sinne. Nyt tarvis jonkun jykremmän kuin vakio mutta tyhjäkäynti ja päästöt pitäisi pysyä kurissa. Mikähän semmonen sopiva olis ? Ite en noista nokka-akseleista mitään ymmärrä. Auto on 86vm niin päästörajat on aika korkeat.
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja duckworth »

papagenu kirjoitti:Unohdetaan nyt kuitenkin jo tässä vaiheessa se vääntönokka. Ehkä sitten kuitenkin olis parempi laittaa joku jyrkempi nokka sinne. Nyt tarvis jonkun jykremmän kuin vakio mutta tyhjäkäynti ja päästöt pitäisi pysyä kurissa. Mikähän semmonen sopiva olis ? Ite en noista nokka-akseleista mitään ymmärrä. Auto on 86vm niin päästörajat on aika korkeat.
Siis se "vääntönokka" on vakiota jyrkempi ja siinä on enemmän nostoa, se nimi tulee vaan siitä ettei se vääntö alhaalta katoa täysin kyseisellä kepillä. Vastaa siis hakemaasi nokkaa. Päästöt luulisi tuplien ansiosta pysyvän kurissa vaikka millä nokalla, joten kannattaa soittaa Racelle, kyllä ne sopivan nokan keksii :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Jaa se meneekin niin. Yks tuttu sanoi että vääntönokan vaikutus on sama kuin jos laittaisi painavamman vauhtipyörän. Ei siis ilmeisesti olekaan näin ? Joo, pitää varmaan rallyraceen soitella..
RS2600
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:13

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja RS2600 »

Vakionokka on ihan jees vaihtoehto jos et ole tekemässä mitää isompaa kansiviritystä.

Sitten taas tollasten viritys "vääntönokka" tyylisten akseleitten laittamisessa ei ole oikeestaan mitään järkeä tehoa 3hv tai sitten ei ja siinä tulee jo kuitenkin jo nokan ajotusten ja nostojen ropaaminen kohdallee joka oikein tehtynä on kuitenkin aika iso työ.

Tuplat ja peltisarja+putkisto kuntoon piristää hengitystä kuitenkin ns. järkevästi käyttö autoon eli mitään menetetä kaikkee tulee vaan lisää.
(no soppaa menee ehkä enemmän kaupunki ajossa mut mitäs sit sehän ei voi kiinnostaa kun on päädytty virittämiseen)
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja papagenu »

No mitäs mieltä ootte sitten kanavien avartamisesta, jos jätetään vakionokka paikalleen? Vai kannattaako kannelle tehdä yhtään mitään ?
RS2600
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:13

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja RS2600 »

Imusarjan kohdistaminen kanteen ja muu pikku putsailu kannattaa aina esim. jos seetin koneistus kanteen on "pykälillä" yms muita perusjuttuja ,lievää venttiilin muotoilua kannattaa harrastaa jos on kansi muutenkin levällään.

Kanavan muotoa ja kokoja ei kannata lähtee muuttelemaan jos ei ole varmaa käsitystä mitä tekee.
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

painavammat vauhtipyörät ja "vääntönokat", mulla menee pakki sekasin näistä jutuista...
Kuva

pitää muistaa että nokka-akseli on moottorin sydän. kansitöillä kanavat saadaan virtaamaan, ja nokan aukioloajoilla moottoriin täytöstä, elintärkeitä juttuja vaparimoottorin kohdalla. vieläkin tärkeämpää puristukset, virinokilla on paha tapa hukata puristuspaineita pitkiin aukioloaikoihin, tämän korjaaminen saattaa jo vaatia alakertaan muutoksia. ja muutokset toimivat vain yhdessä, yhden tai useamman sektorin laiminlyöminen on vähän omaan housuun kusemista. hetkenhän ne tuplien imuäänet jaksaa lämmittää mutta vakionokan kanssa ei pitkälle pötkitä.

jos oikeasti haetaan lisätehoa (ja ilmeisesti haetaan kerta tuplia ollaan asentamassa, muussa tapauksessa on parempiakin vaihtoehtoja...) vieläpä kohtuullisen polttoainetalouden rajoissa, vaatii huolellista paneutumista joka osa-alueelle.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja duster73 »

pvdriver kirjoitti:painavammat vauhtipyörät ja "vääntönokat", mulla menee pakki sekasin näistä jutuista...
Kuva

pitää muistaa että nokka-akseli on moottorin sydän. kansitöillä kanavat saadaan virtaamaan, ja nokan aukioloajoilla moottoriin täytöstä, elintärkeitä juttuja vaparimoottorin kohdalla. vieläkin tärkeämpää puristukset, virinokilla on paha tapa hukata puristuspaineita pitkiin aukioloaikoihin, tämän korjaaminen saattaa jo vaatia alakertaan muutoksia. ja muutokset toimivat vain yhdessä, yhden tai useamman sektorin laiminlyöminen on vähän omaan housuun kusemista. hetkenhän ne tuplien imuäänet jaksaa lämmittää mutta vakionokan kanssa ei pitkälle pötkitä.

jos oikeasti haetaan lisätehoa (ja ilmeisesti haetaan kerta tuplia ollaan asentamassa, muussa tapauksessa on parempiakin vaihtoehtoja...) vieläpä kohtuullisen polttoainetalouden rajoissa, vaatii huolellista paneutumista joka osa-alueelle.
näinpä.ei oikein voi tehdä vaan yhtä osa-aluetta.kun muuttaa jotakin,niin melkein tarvii muuttaa taas jotain muuta ja sitten taas jotain muuta...liian jyrkän nokan käyttöä tosin kannttaa välttää,tympääntyy aika äkkiä sellaiseen moottoriin mitä pitää aina huudattaa isoilla kierroksilla että jotakin tapahtuu.ehkä joku nokka,missä vetoalue noin 2500-7000 vois olla hyvä.ohc:n kanssa en vielä ole sen enempää pelannut,mut katumoottorissa joku tuollainen vois olla ok,asteet jossain 280 nurkilla.tosin näistäkin on niin monta mieltä kun on rakentajaakin :)
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja emax »

pvdriver kirjoitti:painavammat vauhtipyörät ja "vääntönokat", mulla menee pakki sekasin näistä jutuista...
Kuva
Samoin.
Edelleenkin vauhtipyörä syö moottorin vääntöä ja tehoa. Kuvittelkaa vaikka polkupyörää. Onko helpompi polkea ja "vääntää" jos takapyörään lisää painoa. Rullaa kyllä pitemmälle ja tasaisemmin, mutta raskasta on polkea.
Vauhtipyörän inertiaa tarvitaan siihen ettei moottori sammu esim. liikkeelle lähdössä ja se myös rauhoittaa moottorin luonnetta.
Jos taas moottorin pyörivillä osilla ei olisi lainkaan inertiaa niin moottori sammuisi puristustahdin alkaessa.

Yhteenvetona moottorin vääntöä ei voi parantaa lisäämällä sille pyöritettävää massaa. Jos moottorin vääntö loppuu niin se sammuu. Suuremmalla vauhtipyörällä hitaammin, mutta sammuu kuitenkin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Ei todellakaan ole mitään painavampaa vauhtipyörää sierraan tulossa. Yks tuttu sanoi että ton ''vääntönokan'' vaikutus olisi melkein sama kuin jos laittaisi painavamman vaihtupyörän. Joko vakionokka pysyy vielä siellä tai sitten joku vähän jyrkempi.
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja duster73 »

onkos projekti edennyt?
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Projekti ei ole nyt edennyt muiden hommien takia. Pitäisi ensin peltisarja ja putkisto hommata. Ens viikolla luultavasti putki kuntoon. Sitten kyselemään koneistamolta millon vois kannen tuoda avarrettavaksi.
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Nyt on homma edennyt siihen asti että yritin webereillä käynnistää auton mutta ei edes luvannut käynnistyä. Vakiokaasarilla ajoin aikaisemmin ja pysyi käynnissä ja pystyi ajamaan. Mistä kannattaisi aloittaa ongelman haku ? Huoltosarjat kaasareihin varmaan pitää hommata ensimmäisenä. Weberien suuttimet ei olleet tukossa. Niin että mitähän kannattaisi myös tarkistaa?
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja duckworth »

pvdriver kirjoitti:painavammat vauhtipyörät ja "vääntönokat", mulla menee pakki sekasin näistä jutuista...
Kuva
Kun topic nyt kerta nousi vielä ylös, niin mainitaanpa sananen.. Siis jos oot kokenu virittäjä, etkä oo kuullu ennen tätä moottorislangisanaa vääntönokka, niin huh huh :roll: En tarkoittanut että nokka toisi vääntöä pelkästään alas, eikä lisäisi ollenkaan huipputehoa, vaan tarkoitin mietoja virinokkia kuten Burtonin bf134 tai Piperin 134i, joissa asteita suunnilleen se 263-266.

BTW Onhan mulla omassakin autossa tuo vääntönokka :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Weber 40 tuplat sierraan

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Minä en ainakaan ole kokenut virittäjä. Siksi varmaan on aika tyhmiä kysymyksiä. Mullakin on nyt 134 nokka sierrassa. Ja noista tuplista ruikkii kyllä bensaa jos pumppaa kaasua. Mutta kaasua pumppaamalla ei myöskään yrittänyt käynnistyä. Laitoin nyt taas vakio kaasarin paikalleen ja lähti samantien käyntiin.
Vastaa Viestiin