Mulla on Mondeo 07 "kia"-malli. Siinä rupes vikavalo vilkkumaan. Meni jonkin aikaa, kun huollossa löydettiin vika, että kipinäloukku on tukos. Vaihdettiin uusi ja sekin meni niin tukkoon, että ei saatu enää autoa käyntiin. Vaihdettiin Egr-venttiili. Asia ei ole sen kummempi. Nyt sitä on yritetty puhdistaa, mutta sitä on eräässä virmassa yritetty puhdistaa, mutta ei ole onnistuttu.
Kipinäloukusta poistettiin sisukset ja auto alkoi pelata kunnolla ja katsastusarvotkin ovat ihan ok. Päästöarvo 0,63.
Syttyi kuitenkin varoitusvalo, koska paineanturit huomaavat alipaineen. Moottori toimii ihan normaalisti.
Voisko joku antaa minulle neuvoja tämän asian suhteen. Eli puhdistuksesta ja mistä johtuu että loukku täyttyy. Autolla on ajettu n. 115000 km.
Kipinäloukun tukkeutuminen ja puhdistus
Re: Kipinäloukun tukkeutuminen ja puhdistus
Minkälaista ajoa autolla ajetaan, onko nyt viimeaikoina muuttunut mitenkään oleellisesti? Kun tuo hiukkassuodatin?? puhdistetaan aina välillä ajon aikana, ja se kestää aika kauan ja vaatisi maantieajoa. Jos ajaa paljon lyhyttä ajoa, niin se ei ikinä ehdi puhdistua ja menee tukkoon. Mutta kai tämä huollossa neuvottiinkin.
Ei kai tuota muuten voi puhdistaa, kuin sillä auton omalla ohjelmalla, joka kuumentaa pakokaasut niin kuumiksi että sieltä palaa nokihiukkaset pois. Tai tietysti omalla jollakin kaasu/ilmapoltolla jos se on irti.
Ei kai tuota muuten voi puhdistaa, kuin sillä auton omalla ohjelmalla, joka kuumentaa pakokaasut niin kuumiksi että sieltä palaa nokihiukkaset pois. Tai tietysti omalla jollakin kaasu/ilmapoltolla jos se on irti.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Ongelma olikin siinä, että sitä vikakoodia ei osattu tulkita oikein. Sain ohjeet kuinka itse voi jalkapolkimilla resetoida vian pois.
Kyselin merkkiliikkeestä ajo-ohjeita kierroslukuineen jne. en oikein saanut selvää vastausta.
Mulle tulee mittariin n. 22000-25000 km. Aika paljon on kaupunkiajoa, ehkä kerran viikossa vähän pidempi lenkki.
Minua on hirveästi alkanut kiinnostaa, mistä se tukkeutuminen "oikeasti" johtuu. Pitääkö hyväksyä se tosi seikka, että on tullut tekniikkaa, joka ei vielä oikein toimi. Sain kuulla, että mersuilla ajetaan hirveästi ja ne ei tukkeudu.
Kuitenkin on niin, että automatiikan pitäisi polttaminen hoitaa. Vaikka auton pysäyttää, niin poklttoprosessi jatkuu. Mun auto on ns. saksan malli.
Minua kyllä ihmetyttää, että merkkiliikkeessä suhtauduttiin ns. vikaan siten että sitä ei yksinkertaisesti hallita. Minusta on hirveätä, että asiakas ostaa hiukkasloukun ja sillä ajetaan vähän yli 1000 km ja loukku taas täynnä. Tässä ajossa oli 1000 km pitkää ajoa, eli ei voi syyttää kaupunkiajoa. Mielenkiinnolla vastauksia ja ohjeita odotellessa.
Kyselin merkkiliikkeestä ajo-ohjeita kierroslukuineen jne. en oikein saanut selvää vastausta.
Mulle tulee mittariin n. 22000-25000 km. Aika paljon on kaupunkiajoa, ehkä kerran viikossa vähän pidempi lenkki.
Minua on hirveästi alkanut kiinnostaa, mistä se tukkeutuminen "oikeasti" johtuu. Pitääkö hyväksyä se tosi seikka, että on tullut tekniikkaa, joka ei vielä oikein toimi. Sain kuulla, että mersuilla ajetaan hirveästi ja ne ei tukkeudu.
Kuitenkin on niin, että automatiikan pitäisi polttaminen hoitaa. Vaikka auton pysäyttää, niin poklttoprosessi jatkuu. Mun auto on ns. saksan malli.
Minua kyllä ihmetyttää, että merkkiliikkeessä suhtauduttiin ns. vikaan siten että sitä ei yksinkertaisesti hallita. Minusta on hirveätä, että asiakas ostaa hiukkasloukun ja sillä ajetaan vähän yli 1000 km ja loukku taas täynnä. Tässä ajossa oli 1000 km pitkää ajoa, eli ei voi syyttää kaupunkiajoa. Mielenkiinnolla vastauksia ja ohjeita odotellessa.
Varmasti kyllä osittain totta.Pitääkö hyväksyä se tosi seikka, että on tullut tekniikkaa, joka ei vielä oikein toimi.
Mutta on kyllä todella nopeasti tukkeutunut 1000km ajolla, ei varmasti noin huonoa systeemiä sallittaisi. Noita hiukkassuodattimia on ollut Fordilla käytössä sellaisia, jotka vaatii eolys-nesteen ruiskutuksen regeneroinnin yhteydessä. Sitten on pinnoitettuja suodattimia, joissa sitä nestettä ei tarvita. Edellistä on joissakin PSA/Ford TDCi-koneiden yhteydessä ollut, kun se on Peugeotin:n keksintö ja näin ollen sitä systeemiä on ollut Fordillakin. Ainakin sen tyyppinen suodatin menee tukkoon, jos sinne laitetaan sellainen vahingossa pinnoitetun suodattimen tilalle.
Mondeossa ei pitäisi olla tuota "urean" ruiskutussysteemiä, tosin en ole varma. Mutta jos on niin sekin mahdollisuus voisi olla, että se neste on unohdettu täyttää huollossa ja hiukkasten poltto ei siksi onnistuisi.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Kiitos tästä viimeisestä. En ole kuullut mistään lisänesteen käytöstä, mutta otan huollossa tästä puheeksi. En tiedä oliko sillä merkitystä, kun EGR-venttiili hajosi samalla. Olen kysynyt ammatti-ihmisiltä tätä asiaa. Joku on sitä mieltä, että tällä on merkitystä ja joku sanoo, että sillä ei ole merkitystä.
Nyt on kuitenkin niin onnellisesti, että otin itse ja pesin hiukkassuodattimen. Pelkällä vedellä ja painepesurilla. Suihkuttelin aliksi suodattimen likaisemmalle puolelle eli tulopuolelle. Aluksi tuli mustaa kuraa. Se kuitenkin pian loppui. Aloin pesujen välissä koputella kipinäloukkua puuta vasten. Sisältä alkoi tippua sellaisia n. 2 mm vahvoja sentin kahta puolen pitkiä nokipötköjä. Tästä innostuneena jatkoin puhdistusta. Käänsin suihkusuuntaa välillä toisinpäin. Koputtelin kuitenkin vain toiseen suuntaa, eli likaisemmalle puolelle.
Tein tätä n. vajaa 2 h. Loukku kiinni ja menoksi. Vikalamppukin sammui ehkä. n 100 km:n jälkeen. Nyt olen ajanut muutaman sata kilometriäja kaikki PELAA !!!!.
Nyt olis neuvot paikalla. Tartteeko mun vain ajaa vai pitääkö käydä huollossa.
Merkkihuollossa toinen ammatti-ihminen sanoi että se pitäis degeneroida ja toinen sanoi, että ei tarvi. Onko jollakin kokemuksia?
Minua vaivaa se, että mistä tiedän, että auto tekee hiukkasloukun "puhdistuksen" nyt automaattisesti itse, vai onko loukun täyttö menossa ja saan putsata sen kohta uudelleen?
Nyt on kuitenkin niin onnellisesti, että otin itse ja pesin hiukkassuodattimen. Pelkällä vedellä ja painepesurilla. Suihkuttelin aliksi suodattimen likaisemmalle puolelle eli tulopuolelle. Aluksi tuli mustaa kuraa. Se kuitenkin pian loppui. Aloin pesujen välissä koputella kipinäloukkua puuta vasten. Sisältä alkoi tippua sellaisia n. 2 mm vahvoja sentin kahta puolen pitkiä nokipötköjä. Tästä innostuneena jatkoin puhdistusta. Käänsin suihkusuuntaa välillä toisinpäin. Koputtelin kuitenkin vain toiseen suuntaa, eli likaisemmalle puolelle.
Tein tätä n. vajaa 2 h. Loukku kiinni ja menoksi. Vikalamppukin sammui ehkä. n 100 km:n jälkeen. Nyt olen ajanut muutaman sata kilometriäja kaikki PELAA !!!!.
Nyt olis neuvot paikalla. Tartteeko mun vain ajaa vai pitääkö käydä huollossa.
Merkkihuollossa toinen ammatti-ihminen sanoi että se pitäis degeneroida ja toinen sanoi, että ei tarvi. Onko jollakin kokemuksia?
Minua vaivaa se, että mistä tiedän, että auto tekee hiukkasloukun "puhdistuksen" nyt automaattisesti itse, vai onko loukun täyttö menossa ja saan putsata sen kohta uudelleen?
-
Painepesurilla vastakarvaan on yleinen puhdistus käytäntö.
Sielä merkkihuollossakin.
Jos meinaa ajamalla puhdistaa, niin motarille ja tasainen 150kmh tauluun, 60-80km tuota kyytiä pitäis riittää.
Sielä merkkihuollossakin.
Jos meinaa ajamalla puhdistaa, niin motarille ja tasainen 150kmh tauluun, 60-80km tuota kyytiä pitäis riittää.
Itsellä sama ogelma mondeo 02/07 2.0 tdci. Olen antanut iselleni ymmärtää että olen käyttänyt väärää oljyä sekä ajoin koko talven liian lyhyttä matkaa liian kylmällä mootorilla.
Hollanista löytyi yksi yritys joka putsaa dpf suodattimen 375€ + rahdit=430€.Sähköpostissa kertoivat että saivat sen palautettua siten että virtaamat vastaa uutta suodatinta. Pitäisi tulla huomenna
kotiin.
Oljyksi suosi teltiin mobil esp 5w-30. Ja syksyllä alkaa neste myymään uutta diedseliä jonka ei pitäisi tuhkata ollenkaan.
Hollanista löytyi yksi yritys joka putsaa dpf suodattimen 375€ + rahdit=430€.Sähköpostissa kertoivat että saivat sen palautettua siten että virtaamat vastaa uutta suodatinta. Pitäisi tulla huomenna
kotiin.
Oljyksi suosi teltiin mobil esp 5w-30. Ja syksyllä alkaa neste myymään uutta diedseliä jonka ei pitäisi tuhkata ollenkaan.