Moottorin huolto / harrastekorjaaja?!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
madog2mad

Moottorin huolto / harrastekorjaaja?!

Viesti Kirjoittaja madog2mad »

TERE,

Tarvitsisin pikaisesti jonkun huoltomiehen (maksan tietysti). Olen rakennellu tällasen vanhan Ford Transitin (-73) ja vaihdatin siihen Sierran koneen. Kone tuli vaihdettua virossa ja sinänsä se on ihan ajokunnossa, mutta nuo "ventiilien nostimet" pitäisi vaihtaa. Kone nalkuttaa kuin dieseli ajaessa. Kyseessä siis Ford Sierra 2.0 Kaasari DOHC. Jostain syystä myöskään jäähdyttimen tuuletin ei toimi. Kaasutin pomppii joskus tyhjäkäynnillä (eikä käy tasaisesti).

Eli jos joku tarvitsee lisätienestejä ja on ylimääräistä aikaa, niin antaisin auton huoltoonne 1-2 viikoksi. Tekisin huollon itse, mutta kun ei ole tiloja eikä oikein kauhean syvää osaamistakaan :(

Tästä Transit Projektista löytyy kuvia: http://fordtransit.org/forum/viewtopic. ... 7&t=108729

Olisin erittäin kiitollinen jos joku ammattitaitonen apulainen löytyisi!

Viestiä voi laittaa madis.orav(at)gmail.com
tursas

Re: Moottorin huolto / harrastekorjaaja?!

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mä en osaa tehä mitään muuta ku purkaa osiin, mutta missäpäin olet..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
madog2mad

tursas kirjoitti:Mä en osaa tehä mitään muuta ku purkaa osiin, mutta missäpäin olet..
Hehe, luulen että purkaminen onnistuisi iteltänikin joten kuten. Kokoaminenkin, mutta en ole ihan varma meniskö osat oikeisiin paikkoihin ja tod. näköisesti jäisi joitain ylikin :D!

Auto on Helsingissä, mutta olen töissä Turussa. Eli voin ajaa sen sinnekin tai jonnekin muualle tarvittaessa (ei kuitenkaan ihan Lappiin asti :)
Partanen

Viesti Kirjoittaja Partanen »

No tuon tuulettimen toiminnan ainakin pystyt katsomaan itse. kokeile vaikka suoraan piuhoilla akusta lähteekö yleensä pyörimään ellei voi anturi olla rikki.
Partanen.net
Foordson

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Hanskalokeron takana on sulake tuolle flektille, muistaakseni 30 amppeerin. Koita tosiaan ensin suoralla virralla, että molemmat flektit pyörii. Jos ei niin moottorien alapuolella on reikä josta voi koittaa suihkia jotain märkää. Tai flektit vaihtoon jos ei herää.

Tuo nostimien kilkatus ei ole nuon yksiselitteinen, itse kyseisen asian kanssa tapelleena. Vikakohtia on ainakin 3. Öljypumpun paineenrajoittimen ruuvi pyörii auki päin jolloin öljypaine pienenee eikä nostimille riitä painetta. Öljysihti tukossa, kuten itsellä oli.
Ja ne itse nostimet. Aja moottori lämpimäksi ja ota venttiilinkoppa pois. Koita painaa jokaista nostinta esim jollain puukepillä kasaan päin, jos nostin painuu helposti kasaanpäin, on se viallinen.

Jos kaikki nostimet tuntuu kovilta, ei vika ole välttämättä niissä.

180e toimituskuluineen saksasta uudet Febi/bilstein nostimet.
emax
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja emax »

Foordson tuossa jo kaikki naputuksen vikapaikat kertoikin.
Piti vaan vielä kommentoida että pirun hienon transiitin oot saanu aikaiseksi :shock:
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
madog2mad

Foordson kirjoitti:Hanskalokeron takana on sulake tuolle flektille, muistaakseni 30 amppeerin. Koita tosiaan ensin suoralla virralla, että molemmat flektit pyörii. Jos ei niin moottorien alapuolella on reikä josta voi koittaa suihkia jotain märkää. Tai flektit vaihtoon jos ei herää.

Tuo nostimien kilkatus ei ole nuon yksiselitteinen, itse kyseisen asian kanssa tapelleena. Vikakohtia on ainakin 3. Öljypumpun paineenrajoittimen ruuvi pyörii auki päin jolloin öljypaine pienenee eikä nostimille riitä painetta. Öljysihti tukossa, kuten itsellä oli.
Ja ne itse nostimet. Aja moottori lämpimäksi ja ota venttiilinkoppa pois. Koita painaa jokaista nostinta esim jollain puukepillä kasaan päin, jos nostin painuu helposti kasaanpäin, on se viallinen.

Jos kaikki nostimet tuntuu kovilta, ei vika ole välttämättä niissä.

180e toimituskuluineen saksasta uudet Febi/bilstein nostimet.
Kiitokset neuvoista!

Tuossa autossa ei hanskalokeroa ole (kone siirretty Transittiin Sierrasta) eli tuo flekti on varmaankin jossain konepellin alla. Pitänee tutkiskella.

Yks tuttu testasi noi nostimet just tollei et paineli niitä, en kyllä muista oliko moottori lämmin, mutta yksi niistä nostimista painu ainakin kasaan muistaakseni ja oli viallinen. Muistan että se ruuvarilla paineli niitä ja yks käyttäyty erilailla kuin muut. Jos toi auto ois mahtunu sen talliin niin se olis korjannu, nyt sano ettei se kerkee millään kun on niin kiireistä :(

Ei foordsonia sattuisi kiinnostamaan pieni askartelu, kun kuitenkin kuullostaa siltä että homma hallussa :) ?

Niin ja kiitoksia Emax, hommaa vielä siinä on paljon.
madog2mad

Eikö löydy ketään Turusta, Helsingistä / pääkaupunkiseudulta?
Foordson

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Heh. En havaannu edes kattoa, että oli transiitista kyse.
madog2mad

Foordson kirjoitti:Heh. En havaannu edes kattoa, että oli transiitista kyse.
Joo ihmettelin kun väitit kovasti että on hansikkalokeron takana, vaikka sanoin että ei ole koko hansikkalokeroa :) hehe!

"same same but different" -> Thaimaalaisittain
Tessu

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kuulemma on normaalia ainakin CVH koneessa ja varmaan muissakin missä on hydrauliset nostimet että pitää meteliä jos ne ollu irti.
Mulle vaihettii ohjurin kumit ja jessus mikä nakutus oli koneessa, kaveri sano et ajas pikkulenkki no ajelin ja kasvain nakutus hävis.
Voipi kuuleman mukaan naputtaa JOPA kuukaudenkin päivät ennen kuin hävii ja varsinkin jos nostajat on pesty tai uudet,näin mulle sanottiin!
Vastaa Viestiin