Mondeo mk3 -06 2.0 TDCI lämpöongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
extremist
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Kesä 2010 20:00

Mondeo mk3 -06 2.0 TDCI lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja extremist »

Moro,

Talvesta selvittiin hienosti pahvi nokalla, mutta nyt onkin sitten ongelmaa toiseen suuntaan. Nyt on parikin kertaa tullut eteen ongelmaa, että motaria vedatettäessä lämmöt on normaalit n.120km/h nopeudessa. Motarilta poistuttaessa viime syksynä ennen kovia pakkasi lämmöt yleensä laski mittarin ensimmäiseen kolmannekseen. Nyt on parikin kertaa käynyt niin ettei lämmöt laske ja flekti huutaa niveaa pidemmänkin aikaa vielä senkin jälkeen kun auton sammuttaa. Flekti sammuu kyllä, kun virrat käyttää päällä, mutta tuskin on kovin fiksua jos kone on kuuma.

Tänään sitten n.100km motariajon jälkeen pysähdyin tankille ja huomasin, että konepellin alta pukkaa savua/höyryä. Pistin hätäseen koneen takasin päälle, jotta säästyisi vaurioilta. Tämän jälkeen tankki täyteen ja kotipihaan ihmettelemään. Välillä tankilta kotio lämmöt lähti laskemaan eikä flekti jäänyt enää päälle kotipihassa eikä liioin mitään pilviä pellin alta noussut. Öljyntäyttökorkin kun otti pois niin melkonen käry sieltä nousi, mutta en silti usko sen pilven sieltä pöllähtäneen. En nähnyt missään mitään vuotoja ja enkä muutakaan epäilyttävää.

Mistähän lähtis tuota vikaa hakemaan? Keskiviikkona on huolto varattuna paikallisella rasvanäpillä kolisevien koiranluiden vaihtoon, mutta tuskin kauhean massiivista vianhakua ko. pajalla pystyy harrastamaan. Pitäs ainakin pystyä arvailemaan jotain mistä lähteä liikkeelle.
Viimeksi muokannut extremist, 20 Maalis 2012 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
extremist
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Kesä 2010 20:00

Re: Mondeo mk3 -06 2.0 TDCI lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja extremist »

Sen verran päivitystä, että aamulla työmatkalla toimi taas kuten aina ennenkin eli motarilla lämmöt mittarin puoliväliin ja motarilta poistuttaessa kun nopeus tippuu niin lämmötkin tipahtaa jonkin verran johonkin 70C tuntumaan. Ei käryä mistään, paitsi öljykorkin alta koneesta hiukan. Onko tämä nyt normaalitoimintaa ko. koneella? Kyseessä siis tuo 96kW malli.

Lisätään vielä sen verran, että ainakin paisuntasäiliö oli kovin viileän oloinen kun pääsin työpaikan pihaan, mutta nestettä on kyllä ylärajaan asti eli mistään vuodosta tuskin on kyse.
extremist
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Kesä 2010 20:00

Re: Mondeo mk3 -06 2.0 TDCI lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja extremist »

Lisää päivitystä. Eli kotimatkakin selvittiin ilman käryjä. Vesi tuntuis kiertävän koneessa, syylärin letkut on lämpöset, mutta paisuntasäiliö aivan kylmä. Lämpöjenkään ei kuulemma pitäisi sahata tuolla tavalla, joten oma veikkaus on, että olisko termari ainakin rikki ja tuo satunnainen lämpöjennousu johtuis jostain muusta?
extremist
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Kesä 2010 20:00

Re: Mondeo mk3 -06 2.0 TDCI lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja extremist »

No niin, nyt on uusi termari noudettu, alkuperäisosa varmuuden vuoksi vaikka tarvike osa olisikin ollut 5x halvempi. Eipähän tarvi sitten arvuutella, että onko uusi palikka kuranttia kanaa vaiko ei.

Eli mites tuon vaihto? Ei ole juuri nyt huolto-opasta käsillä, kuinka paha homma tuo on?
Tapiiri
Viestit: 274
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Mondeo mk3 -06 2.0 TDCI lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Yhdestä lähipiirin vastaavasta mondeosta oli mennyt vesipumpun akselista boorit, vesi kiersi vähän miten sattuu milloinkin.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Mondeo mk3 -06 2.0 TDCI lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Eli mites tuon vaihto? Ei ole juuri nyt huolto-opasta käsillä, kuinka paha homma tuo on?
Tuolta hieman osviittaa http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... TDCI_115PS
extremist
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Kesä 2010 20:00

Re: Mondeo mk3 -06 2.0 TDCI lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja extremist »

Tere,

Nyt on termari vaihdettu, mutta ei ollut näihin ongelmiin mitään apua. Eli edelleen lämmöt riippuu aikalailla kaasupolkimen asennosta. Viime aikoina ei ole kärytellyt, joten ongelmana on lähinnä alilämpöisyys pienillä nopeuksilla vielä näilläkin keleillä.

Mitä vaihtoon seuraavaksi?
Vastaa Viestiin