Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
Mikä vikana:
Normaalissa kaupunkiajossa ja paikallaan ollessa moottorin lämpötila nousee hitaasti, mutta varmasti punaista kohti. Flekti alkaa pyöriä vasta juuri ennen punaista rajaa, jolloin lämmöt laskee hetkeksi hieman alemmaksi noustakseen taas hetken päästä punaisen rajalle. Maantieajossa lämpötila pysyy normaalin alueen puolivälissä.
Tehtyjä toimenpiteitä:
-Vesipumppu vaihdettu
-Jakopään hihna sekä moniurahihna vaihdettu
-Termostaatti (88C) vaihdettu
-Flektin anturi (oranssi, kaksinapainen) vaihdettu
-Jäähdytysnestettä tarpeeksi, ei vuotoja havaittu
-Öljy näyttää kirkkaalta mittatikussa kirkkaalta, ei vaahtoa
-Sisälämppäri toimii normaalisti eli tulee lämmintä ja kylmää
-Järjestelmä ilmattu (ainakin yritetty)
-Kaikki letkut kuumina eli neste ilmeisesti kiertää
Mittari ei siis käy sentään punaisella, koska flekti estää sen. Tuskin kuitenkaan normaalia tuollainen lämmönnousu? Onko myöskään normaalia, että flekti alkaa puhaltamaan vasta noin korkeassa lämpötilassa?
Mistä johtuu ja mitä tehdä seuraavaksi? Ulkolämpötila noin +5 astetta eli kesäkeleillä tulee olemaan aika lämmintä konehuoneessa.
Normaalissa kaupunkiajossa ja paikallaan ollessa moottorin lämpötila nousee hitaasti, mutta varmasti punaista kohti. Flekti alkaa pyöriä vasta juuri ennen punaista rajaa, jolloin lämmöt laskee hetkeksi hieman alemmaksi noustakseen taas hetken päästä punaisen rajalle. Maantieajossa lämpötila pysyy normaalin alueen puolivälissä.
Tehtyjä toimenpiteitä:
-Vesipumppu vaihdettu
-Jakopään hihna sekä moniurahihna vaihdettu
-Termostaatti (88C) vaihdettu
-Flektin anturi (oranssi, kaksinapainen) vaihdettu
-Jäähdytysnestettä tarpeeksi, ei vuotoja havaittu
-Öljy näyttää kirkkaalta mittatikussa kirkkaalta, ei vaahtoa
-Sisälämppäri toimii normaalisti eli tulee lämmintä ja kylmää
-Järjestelmä ilmattu (ainakin yritetty)
-Kaikki letkut kuumina eli neste ilmeisesti kiertää
Mittari ei siis käy sentään punaisella, koska flekti estää sen. Tuskin kuitenkaan normaalia tuollainen lämmönnousu? Onko myöskään normaalia, että flekti alkaa puhaltamaan vasta noin korkeassa lämpötilassa?
Mistä johtuu ja mitä tehdä seuraavaksi? Ulkolämpötila noin +5 astetta eli kesäkeleillä tulee olemaan aika lämmintä konehuoneessa.
Re: Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
Onko moottorin lämpöjä mitattu muullakin kuin auton omalla mittarilla että näyttääkö oikein?
Voihan siellä ahdistus olla jossain kanavassa/kanavissa ettei kierrä niin hyvin ku mahdollista?
Voihan siellä ahdistus olla jossain kanavassa/kanavissa ettei kierrä niin hyvin ku mahdollista?
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Re: Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
Jos hitaasti nousee niin sanoisin että tuo on täysin normaalia. En tietenkään mene takuuseen koska en tilannetta ole nähnyt, mutta ainakin -91 RS2000:ssa ja minun vanhassa Orionissa flekti toimi vasta tuolla "lähellä punaista". Juurikin jos auto seisoi jotain 10 minuuttia käyden paikallaan. Mutta tuskin silloinkaan ollaan vielä lähelläkään järjestelmän kiehumispistettä, mittarissa varaa. Voisihan tuon vedenlämmön mitata jos se epäilyttää. Jos se on yli 100 astetta pitkästi niin ehkä sitten voisi lähteä etsimään vikoja.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
Nyt on sitten jäähdytin ja järjestelmä huuhdeltu ja uudet nesteet sisään. Ei mitään vaikutusta.
Nyt alkaa olemaan keinorepertuaari käytetty. Ehkä vielä voisi mitata jäähdytysnesteen lämmön ulkoisella mittarilla.
Kyseessä lienee sitten ominaisuus eikä vika. Jos jollain muulla samaa käyttäytymistä autossaan niin kertokaa toki.
Nyt alkaa olemaan keinorepertuaari käytetty. Ehkä vielä voisi mitata jäähdytysnesteen lämmön ulkoisella mittarilla.
Kyseessä lienee sitten ominaisuus eikä vika. Jos jollain muulla samaa käyttäytymistä autossaan niin kertokaa toki.
Re: Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
Jos jäähdytin on tukossa,niin ei se huuhtelulla välttämättä aukee.
Mondeo -09 2.5T


Re: Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
Jäähdyttimen pesin tavallisella astianpesuaineella (Fairy), litkut sisään, annoin muhia parikytä minuuttia ja edestakaisin huuhtelua.
Re: Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
Itseasiassa mun escortissa (97) on samat oireet, tuntuvan pahentuneen talven aikana vielä.Aikalailla samat konstit olen kokeillut, ja lisäksi vielä vaihtanut syksyllä entisen koneen rikkouduttua toisen koneen. Tässä huomattava että lämmöt olivat vakaat autossa josta nykyinen kone on peräisin, lämpeneminen siis ainakaan mulla ei johtune mitenkään moottorista.JuhaTP kirjoitti: Jos jollain muulla samaa käyttäytymistä autossaan niin kertokaa toki.
Joten ääni syylärille...
Escorteilla vuodesta 1992...
Re: Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
Samaa leikkiä on ollu mun -87 Escossa nykyisin,termostaatteja vaihdeltu viikon välein 88-92 asteen välillä,EPÄILEN että nyky alkoholi bensiini ei lämmitä tarpeeksi tai oikein TAI sitten nyky termarit ei toimi oikein?
Itse keitteli kattilassa 3kpl 88 asteisia ja 3klp 92 asteisia ja avautumissa oil SUURIA eroja!
Vaikka olisi täysin uusikin termari voi sen arvot olla mitä tahansa,ja aina jos on joku madeinhumpuuki mallia voi se olla mitä vain!
Mitään muuta minäkään en enää keksi kun auto on kunnossa mutta lämmöt vaan reistaili,nyt on 88 asteinen ja kesällä pelaa,talveksi vaihdan suosiolla 92 muuten vilu kapajaa.
Eka kerran huomasin kylmyys oireita kun bensiini laadut vaihtui -90 luvulla ja sittemmin kun lyijy poistu alkoi uusishow kun täytyi sytytystä säätää myöhemmälle että lähti käyntiin eikä olisi nakuttanut,semmosta se on täälläkin mulla vaan ei lämpene ja sulla taas liikaakin!
Tasan ei käy onnenlahjat!
Itse keitteli kattilassa 3kpl 88 asteisia ja 3klp 92 asteisia ja avautumissa oil SUURIA eroja!
Vaikka olisi täysin uusikin termari voi sen arvot olla mitä tahansa,ja aina jos on joku madeinhumpuuki mallia voi se olla mitä vain!
Mitään muuta minäkään en enää keksi kun auto on kunnossa mutta lämmöt vaan reistaili,nyt on 88 asteinen ja kesällä pelaa,talveksi vaihdan suosiolla 92 muuten vilu kapajaa.
Eka kerran huomasin kylmyys oireita kun bensiini laadut vaihtui -90 luvulla ja sittemmin kun lyijy poistu alkoi uusishow kun täytyi sytytystä säätää myöhemmälle että lähti käyntiin eikä olisi nakuttanut,semmosta se on täälläkin mulla vaan ei lämpene ja sulla taas liikaakin!
Tasan ei käy onnenlahjat!
Re: Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
Mk4-miehelle suosittelisin kyllä termostaattikotelon tutkimista sen takaiskuventtiilin "kuulan" osalta. CVH-koneiden termostaattikoteloista se yleensä häviää vanhemmiten ja lämmöt ei nouse. (Jos siis ei vielä tätä tehty)
Mutta tähän alkuperäiseen, siis jos flektille on erillinen anturi niin eikös siihen voisi kokeilla jollakin eri toimintarajalla olevaa anturia? Jos haluaa tuota rajaa alaspäin. Esimerkiksi motonetilla on noita esim. alueilla 103-98°, 110-105°, 117-112°, ja ilmeisesti tähän kuuluva 100-95°. TD:n 1-nopeuden anturi näyttäisi olevan "kylmin" eli 90-95°. Jos siis kierteet ja liitimet käyvät.
Sitten on vielä tarvikkeena myytävät, esim. biltemalla on niitä yleismallisia ja letkusovittimia niille.
Mutta tähän alkuperäiseen, siis jos flektille on erillinen anturi niin eikös siihen voisi kokeilla jollakin eri toimintarajalla olevaa anturia? Jos haluaa tuota rajaa alaspäin. Esimerkiksi motonetilla on noita esim. alueilla 103-98°, 110-105°, 117-112°, ja ilmeisesti tähän kuuluva 100-95°. TD:n 1-nopeuden anturi näyttäisi olevan "kylmin" eli 90-95°. Jos siis kierteet ja liitimet käyvät.
Sitten on vielä tarvikkeena myytävät, esim. biltemalla on niitä yleismallisia ja letkusovittimia niille.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
Alemmalla toimintarajalla oleva anturi olisikin varsin hyvä vaihtoehto. Ongelmana on vaan anturien erilaisuus. Omassani on siis oranssi kaksinapainen (yksinopeuksinen?). Motonetin tiskillä ei luonnollisesti tiedetty näistä mitään, Fixuksessa sain ensin väärän, vaihtamaan mennessäni myyjä selasi vartin osaluetteloita tuloksetta. Viimein tärppäsi Fordin merkkiliikkeessä. Tosin hyllyssä niitä oli vain naapurikaupungissa.
Pieni pulma vielä tässäkin se, että anturia vaihtamalla hoidetaan oiretta ja syy on vielä pimennossa. Tokihan flektin saa toimimaan vaikka manuaalisen kytkimen taakse, mutta sen ainoan kerran kun sen käyttö unohtuu niin voi alkaa metsästämään varaosaliikkeistä sopivaa kansipahvia.
Pieni pulma vielä tässäkin se, että anturia vaihtamalla hoidetaan oiretta ja syy on vielä pimennossa. Tokihan flektin saa toimimaan vaikka manuaalisen kytkimen taakse, mutta sen ainoan kerran kun sen käyttö unohtuu niin voi alkaa metsästämään varaosaliikkeistä sopivaa kansipahvia.
Re: Escort 1995 Zetec moottorin lämmöt nousee
SIINÄPÄ se kun ei olekkaan CVH moottori kun on Valencia niin ei ole mitään kuuliakaan,on vaan kotelo ja termari,empäs muistanukkaan sanoo että tämmönen on tää moottori!