Zetec hyytyy

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jasseri
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Huhti 2012 19:32

Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja Jasseri »

Ostin noin kuukausi takaperin -97 1.6 escortin, joka on toiminut ongelmitta tähän asti.
Eilen sitten lähdin parkista ja moottoritien kiihdytyskaistalla huomasin että koneesta tuntui olevan puhti poissa. Yhdeksääkymppiä huristellen pääsin kuitenkin kaupunkiin asti. En ole mikään ekspertti, mutta kone kuullosti käyvän kolmella pytyllä... kunnes sammui. Käyntiin lähti uudestaan, mutta kun kytkintä nosti hiukkasen niin taas sammui. Kun kone oli kunnolla jäähtynyt niin pääsin taas jatkamaan matkaa, kunnes taas sammui.

Tänään vaihdoin tulpat ja -johtimet, ilman tulosta. Jokainen tulppa antaa kuitenkin kipinän. Kylmänä koneessa tuntuu olevan hiukkasen puhtia ja tyhjäkäyntiä käy ihan nätisti, mutta kun kaasua painaa vapaallakin, rupeaa kuulumaan röpöttävä sivuääni ja jos kaasun painaa nopeasti pohjaan niin sammuu.
Lämpimänä sitten on tehot aivan hukassa ja ennen sammumista jopa jarrupoljin ja ohjaustehostin käyvät jäykiksi.

Edellinen Ford minkä olen omistanut oli 70-luvun puolelta ja kun en muutenkaan ole mikään ihmelapsi moottoreiden kanssa, olen aika hukassa tämän homman kanssa!
Mitä kannattaisi tarkastaa seuraavaksi? Voiko vika olla sähköpuolella, kun kipinän kuitenkin antaa joka tulpalle?
Auttakaa miestä mäessä, ihmiset kalliit, kiitos jo etukäteen!
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja Billie »

onko se seisonut kauankin ennen ostoa?
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Jasseri
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Huhti 2012 19:32

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja Jasseri »

Käsittääkseni oli kyllä seisonut puolitoista vuotta.
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Vaikuttaisi venttiili vialta kannattaisi käydä tarkistuttamassa puristuspaineet. Itellä allamainittu -93 malli teki vastaavaa ja löyty 8 auki jumiutunutta venttiiliä 2 ja 3 sylinterien venttiilit kaikki auki hieman. No ne laitettiin kuntoon ja alko taas olla puhtia koneessa kunnes sitten päätti mennä -30 asteen pakkasella männänrengas poikki neljä kuukautta myöhemmin.
Esimerkki mun tapauksesta:
1 sylinteri 11,4 bar
2 sylinteri 0 bar
3 sylinteri 0 bar
4 sylinteri 11,7 bar
rempan jälkeen kaikkien puristukset tasaisesti 13,4 bar.
1 sylinterin paineet 7,4 bar männänrenkaan poikki mentyä muissa 13,4 bar.
Aikaisemmin alko olemaan toasiaan vastaavaa vikaa puhti poissa ja käynti ääni muuttu pahimmillaan vanhan puoli rikkinäisen dieselin röpötykseksi.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Jasseri
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Huhti 2012 19:32

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja Jasseri »

Jaa että venttiilivika, kuullostaa kalliilta. Semmoinen lisätieto vielä että mikään varoitusvalo ei syty ennenkuin moottori on sammunut.
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Lisättäköön tohon aikasempaan ettei myös mun koppero mitenkään varotellu millään valoilla etukäteen. Ainoa josta osasi päätellä oli tuo puhti pois ja myöhemmässä vaiheessa sitten tuo käynti äänen muuttuminen. Onneksi pääsi sentään noin pienellä eikä tarvinnut ku kansi ottaa pois ja laittaa kuntoon, yhtään venttiiliä ei siis tarvinnut vaihtaa. no ite annoin amiksen kaiffareitten tehä ton homman aikaahan siinä kului n.4kk ennen ku oli valmista mut mikäs kiire valmiissa maailmassa, kustannukset oli muistaakseni 350-400€ välillä. Samalla tosin hommasin jakopään osat ite ja he laitto paikalleen ku joutuivat kuitenkin jakopään purkamaan.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Jasseri
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Huhti 2012 19:32

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja Jasseri »

Jaahas, nyt olen viikonlopun aikana tutkiskellut paikkoja sen minkä olen osannut.

Semmoisen huomion tein, että ilmanputsarin alla oleva PCV-suodatin, samoin kuin kotelonsa oli aivan öljyinen, siis valui öljyä kun nostin sen paikoiltaan. Kyseisen suodattimen takaa lähtevä letku oli huonosti kiinni siinä liittimessä missä se on koneen kannessa kiinni ja myös tämä liitoskohta tihkui öljyä. PCV-suodattimen ja koneen välinen letku ei kummemmin ollut öljyinen/likainen.

Tuota suodatinta pestessä huomasin että siinä oli noin kolmen sentin levyinen ja sentin korkuinen reikä koko suodattimen läpi. Voihan olla että hellän hellä pesunikin tuon reiän kys. suodattimeen teki, mutta epäilenpä.

Nyt tässä on tullut mieleen että voisivatko nuo aikaisemmin mainitsemani ongelmat johtua joko ylitsepursuavasta öljystä kys. suodattimessa, taikka sitten tuosta reiästä siinä.
Onko mahdollista että tuo vaahtomuovi/mikälie suodatin, olisi mureniksi hajotessaan tukkinut jotain moottorissa? Olenkohan löytänyt etsimäni vian, oireen viasta taikka ihka uuden vian?

Nyt auto muuten käynnistyy vain noin viideksi sekunniksi ja sammuu heti jos kaasua painaa. Kun sammumisen jälkeen kääntää virran pois, kuuluu "skviik", aivan kuin rotan hännän päälle olisi astunut.
Jasseri
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Huhti 2012 19:32

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja Jasseri »

Eikö kukaan tosiaan osaa sanoa, mitä seuraamuksia voi olla, jos PCV-suodattimesta lähteneitä neliösentin kokoisia vaahtomuovin palasia on joutunut koneen sisään?

Joka tapauksessa hinattiin auto tänään korjaamoon. Huvikseni kokeilin lähteekö käyntiin ja lähtihän se. Hirveetä meteliä piti, niinkuin olis pakoputki ollut irti, mutta otti kierroksiakin hiukan.
Ei kyllä korjaamon duunarikaan mitään osannut sanoa, muuta kuin "ei puhu suomi", mutta pomonsa lupasi soittaa kun on autoa katsonut.
Heikki.K
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2012 11:09

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja Heikki.K »

Moro ikuisena audi miehenä ja uutena foortin omistajana olisi pari kysymystä.
Kampe siis 1.8 zetec -96 eskortti
Kuukauden päivät ollu minun käytössä, oli jo ostettaessa tyhjäkäynnin vaeltelua siis kytkin poljin pohjaan kierrokset het noin 3000rpm tekee tätä lämpösellä (ei aina).

Mutta nyt hiukan rivakammin kiihnäytin 60 alueelta 100 alueelle ja kun löysäsin tasakaasulle niin veto loppu kunnes paino kaasun pohjaa ja taas mentiin, no hetken matkaa mentiin näin kunnes löysäsin kaasun ajatuksena käyttää levikkeellä sammui samantien.

Konepelti auki ja kaasuttelemaan aina kun polkaisee kaasua koneesta kuuluu suhahdus (imuvuoto??)
on tainnut suhahdella tosin aina hieman, tuolloin yritti myös sammua eikä pariin kertaan kaukana käynytkään kun kaasutteli hieman.
Lähti toki heti käyntiin ja vetoja oli taas normaalisti..

Arvauksia, imuvuoto vai mikä?
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja jppn »

Heikki.K kirjoitti: oli jo ostettaessa tyhjäkäynnin vaeltelua siis kytkin poljin pohjaan kierrokset het noin 3000rpm tekee tätä lämpösellä (ei aina).
Tyhjäkäynnin säätöventtiili voisi kaivata puhdistusta/uusimista,varsinkin jos käyttäytyy niin että kierrokset tippuu kohdalleen kun auto pysähtyy ja kaasupoljinta ei paineta (tällöin tyhjäkäynnin säätö aktivoituu). Kaasuläppäkotelon kyljessä semmonen sylinterimäinen mötikkä,haulla löytyy lisää juttua...
Escorteilla vuodesta 1992...
Heikki.K
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2012 11:09

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja Heikki.K »

Aiivan, eli se suhteellisen pieni kuskinpuolella, parilla torxilla kiinni? Vaikö? :lol:
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja jppn »

Heikki.K kirjoitti:Aiivan, eli se suhteellisen pieni kuskinpuolella, parilla torxilla kiinni? Vaikö? :lol:
Tuo on varmaankin kaasuläpän asentoanturi. Tyhjäkäynnin säädin lienee alapuolelta parhaiten näkyvissä, koneen ja imusarjan välissä. Aika hankalassa paikassa, pultattu sivusta kiinni.
Escorteilla vuodesta 1992...
Jasseri
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Huhti 2012 19:32

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja Jasseri »

Jaahas, vastaanpa omaan kysymykseeni, kun keran vika korjaamolla selvisi.
Elikkäs katalysaattori oli tukossa, ei mitään sen kummempaa. Tosin en tuota tullut ajatelleeksikaan, kun varmaan minun ensimmäinen auto jossa katti on :lol:

Mutta toivotaan että tästä diagnoosista on hyötyä jollekin muullekin, ettei synkkä yksinpuheluni a la Olavi Paavolainen mene aivan hukkaan :)
Heikki.K
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2012 11:09

Re: Zetec hyytyy

Viesti Kirjoittaja Heikki.K »

jppn kirjoitti: Tuo on varmaankin kaasuläpän asentoanturi. Tyhjäkäynnin säädin lienee alapuolelta parhaiten näkyvissä, koneen ja imusarjan välissä. Aika hankalassa paikassa, pultattu sivusta kiinni.

Juurikin näin kiitokset, on kyllä semmosessa paikassa ehtei tiiä pitäskö itkiä vai nauraa :lol:
Orpo olo voortin kanssa kun audeja ollu ennen kaikki, muutamasta vanhemmasta kone nousis melkein silmät kiinni, tämän kanssa oli hankaluuksia jo tulpan vaihtamisen kanssa :cry:
Vastaa Viestiin