Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Kävi niin että 1,7 16v Zetecin yksi pakoventtiili vaurioitui eli pala pois lautasen reunasta jne. Vähimmäistoimenpiteenä ilmeisesti pelkästään yhden venttiilin vaihto, mutta kun tuo kansi kuitenkin nyt on jo irrotettu korjaamon toimesta ja projektille tulee väistämättä kuitenkin hintaa, niin kannattaisiko kantta työstättää hiukan enemmänkin? Kaikki venttiilit vaihtoon, pakoventtiilit vaihtoon...? Mitä on "tapana" tehdä tuollaisessa tilanteessa, muuta kuin vaihtaa koko kansi, kone tai auto...
Hiukan askarruttaa venttiilivaurion perimmäinen syy. Onkohan kone käynyt liian laihalla vai voisiko johtua pielessä olleista venttiilivälyksistä?
Vähintäänkin kaikki pakoventiilit irti, ja tarkistus. Sielä voi olla muitakin menotiellänsä. Mielellään tarkistaisin kyllä imutkin, vaikka harvemmin imuventtiili palaa mutta voi ne olla kulunu. Ja venttiilien ohjurit. Varrenkummitkin siinä vaihtuu kivasti samalla.
Nämä 1.7 zetecit on mulle vähä oudompia.. Sieläkö ei ole hydraulinostimia?
Jep kuten emax sanoi tarkistukseen kaikki vähintään. Jos kone on jo auki niin sylintereiden nikasil pinnoitus on hyvä tarkistaa, että se ei ole vahingoittunut ja tuon koneen kanssa käytettävä aina 5W30 öljyä. 1.7 kone on kovilla nostajilla.
Pumastahan on racing versio olemassa jossa on 155hp. Lähelle tuota pääset koko putkistolla, nokat, moottorinohjausta säätämällä. Myös nostamalla puristussuhdetta kevyesti ja kanavien työstäminen antaa lisää. Yhteenvetona kumminkin suhteellisen kalliita hevosia.
Vielä tuohon koneeseen liittyen. Mitään alakerran osia, laakereita ym ym ei ole saatavana sillä ford tarkoituksella jätti ne tarjoamatta.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Nikasil -pinnoite pytyissä näytti olevan ok. Tuo öljyn laatuun liityvä asia on kyllä ollut tiedossa sekä myös se että Puman pata ottaa aika helposti itseensä jos sitä ei ole tarpeeksi.
FRP:tä eli Racing Pumaa tuosta ei nyt kuitenkaan aleta rakentaa, vaikka täytyy myöntää että kävi mielessä että nythän olisi hyvä sauma vaihtaa nokka-akselit ko. pirssistä peräisin oleviin. Mutta sitten tarvittaisiin myöhäisemmän Puma -version ohjelmoitava ECU ja mielellään myös pako- ja imusarja eivätkä ole kovinkaan halpoja osia. Pelkistä FRP:n nokka-akseleista tuskin on muuta kuin harmia kaupunkiliikenteessä(?). Ihan kivasti "normi" Pumakin kulkee kauppakassina kunhan edes auto käy kaikilla sylintereillä...
Just tein 1.8 zeteciin saman homman.
komeistammo purki/kasasi kannen ja totesi et "juhannuksena" olis mennyt viimeistään seuraava vena. Alle145tkm ajettu,jonkun "paapan" vanha auto. Epäili et karsta estänyt kunnolla venan sulkeutumisen ja nyt polettaessa poltti venan.