Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Olisko jollakin jotain ideoita mitä kannattais seuraavaksi tehdä?
Auto ei suostunut käydä kunnolla enää aamulla. Ei pysynyt tyhjänkäynnillä eikä tahdo ottaa kierroksia. Kierrokset heiluu 2000 +- 500 edes takaisin kun kaasupoljin on puolessa välissä. Savua tulee paljon ja pakoputki lämpenee aivan järkyttävän kuumaksi.
Vikakoodit otin ulos ja antoi 211, Ignition PIP signal was erratic or missing - Ignition Systems. Tämä kuitenkin selvisi huonolla liittimellä. Se korjattiin ja nyt ei anna enää kun 111 kun ottaa vikakoodit ulos.
Auto ei suostunut käydä kunnolla enää aamulla. Ei pysynyt tyhjänkäynnillä eikä tahdo ottaa kierroksia. Kierrokset heiluu 2000 +- 500 edes takaisin kun kaasupoljin on puolessa välissä. Savua tulee paljon ja pakoputki lämpenee aivan järkyttävän kuumaksi.
Vikakoodit otin ulos ja antoi 211, Ignition PIP signal was erratic or missing - Ignition Systems. Tämä kuitenkin selvisi huonolla liittimellä. Se korjattiin ja nyt ei anna enää kun 111 kun ottaa vikakoodit ulos.
Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Tosa äkkiseltään autodatasta katottuna toi vikakoodi 111 merkkais et järjestelmä on kunnossa.
Toi vikakoodi 211 on suomeksi sytytyspulssisignaali eli johdinsarja, kampiakselin asentotunnistin, sytytyksen ohjausmoduuli (edis), moottorin ohjausmoduuli. Ton olitkin jo saanut korjattua.
Toi vikakoodi 211 on suomeksi sytytyspulssisignaali eli johdinsarja, kampiakselin asentotunnistin, sytytyksen ohjausmoduuli (edis), moottorin ohjausmoduuli. Ton olitkin jo saanut korjattua.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Tämä oli ollut jo pidemmän aikaa korjattiin nyt kun ajattelin että olisi mennyt pahemmaksi mutta ei auttanut.tepsu123 kirjoitti:Toi vikakoodi 211 on suomeksi sytytyspulssisignaali eli johdinsarja, kampiakselin asentotunnistin, sytytyksen ohjausmoduuli (edis), moottorin ohjausmoduuli. Ton olitkin jo saanut korjattua.
Näin on, ja se tässä ihmetyttää kun kone käy niin huonosti mutta diagnostiikka sanoo että kaikki on kunnossa. Tietäis mistä seuraavaksi alkaisi etsimään.tepsu123 kirjoitti:Tosa äkkiseltään autodatasta katottuna toi vikakoodi 111 merkkais et järjestelmä on kunnossa.

Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Komponenttien testausjärjestys Moottori ei käynnisty
Ajonestolaite
polttoaineensyötön turvakatkaisin
sähköliitänät - moottori/akku
moottorinohjausjärjestelmä liitännät/johdinsarja
sulakkeet/polttoainepumpun rele/moottorinohjaus rele
polttoainesuodatin/poltoainepumppu
sytytysjärjestelmä
ilman sisäänottojärjestelmä/alipainejärjestelmä vuodot
ilmassan mittain
ruiskusuuttimet
polttoainepaine/syöttömäärä/polttoainepaineen säädin
moottorin ohjainmoduuli
Ajonestolaite
polttoaineensyötön turvakatkaisin
sähköliitänät - moottori/akku
moottorinohjausjärjestelmä liitännät/johdinsarja
sulakkeet/polttoainepumpun rele/moottorinohjaus rele
polttoainesuodatin/poltoainepumppu
sytytysjärjestelmä
ilman sisäänottojärjestelmä/alipainejärjestelmä vuodot
ilmassan mittain
ruiskusuuttimet
polttoainepaine/syöttömäärä/polttoainepaineen säädin
moottorin ohjainmoduuli
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Olisko pakoputki tukossa,ford korjaamolla kaverit tutkivat eräästä fordissa tätä vaihtoehtoa.
Mondeo -09 2.5T


Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Pientä päivitystä.
Nyt käy tyhjänkäynnillä oikein hyvin mutta ei suostu ottaa kierroksia enemmän kun 2200. Jos MAF:in johdot irrottaa niin käy täydellisesti tyhjänkäynnillä ja kierrokset nousee juuri niin kuin pitää.
Autoa on tutkittu ja osia vaihdettu tässä viikon aikana.
Pakoputkivaihdettu katalysaattoriin asti kun oli niin reikäinen ja ruosteinen, samalla katottu että ei ainakaan sillä puoella katalysaattoria ollut mitään tukossa.
Imusarjantiiviste oli aivan rikki ja tukki ainakin yhden suuttimen. Se on vaihdettu. Bensapaineen regulaattorissa oli pienemmästä o-renkaasta palanen irti, uusi o-rengas asennettu ja tarkistettu että paineet nousee. Jäädytysnesteen lämpötilaanturi vaihdettu kun näytti ainakin matalilla lämmöllä hieman väärin.
Pakosarja irrotettu ja tarkistettu että PCV ventiili toimii. Pakosarja lähti niin nätisti irti että oli helpompi näin.
Antureita tarkistettu autodatan tietoja vastaan ja olivat kunnossa:
MAF (Sekä kokeiltu toisen Escortin MAF:illa, sama ongelma)
Sisätulo ilman lämpöanturi
Jäädytysnesteen lämpötila anturi
TP Sensor
Diagnostiikka näyttää edelleen vain 111.
Nyt käy tyhjänkäynnillä oikein hyvin mutta ei suostu ottaa kierroksia enemmän kun 2200. Jos MAF:in johdot irrottaa niin käy täydellisesti tyhjänkäynnillä ja kierrokset nousee juuri niin kuin pitää.
Autoa on tutkittu ja osia vaihdettu tässä viikon aikana.
Pakoputkivaihdettu katalysaattoriin asti kun oli niin reikäinen ja ruosteinen, samalla katottu että ei ainakaan sillä puoella katalysaattoria ollut mitään tukossa.
Imusarjantiiviste oli aivan rikki ja tukki ainakin yhden suuttimen. Se on vaihdettu. Bensapaineen regulaattorissa oli pienemmästä o-renkaasta palanen irti, uusi o-rengas asennettu ja tarkistettu että paineet nousee. Jäädytysnesteen lämpötilaanturi vaihdettu kun näytti ainakin matalilla lämmöllä hieman väärin.
Pakosarja irrotettu ja tarkistettu että PCV ventiili toimii. Pakosarja lähti niin nätisti irti että oli helpompi näin.
Antureita tarkistettu autodatan tietoja vastaan ja olivat kunnossa:
MAF (Sekä kokeiltu toisen Escortin MAF:illa, sama ongelma)
Sisätulo ilman lämpöanturi
Jäädytysnesteen lämpötila anturi
TP Sensor
Diagnostiikka näyttää edelleen vain 111.
Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Kaasuläpän asentotunnistin
lämmitetty happitunnistin (lambda)
tosa pari joita ei ollu ylemmässä listassa.
en sitten tiedä onko eskossa samanlaista T-haaraa ku mondeossa on puolajakajan alla jos on niin voi mennä lyttyyn kierroksia nostettaessa tai on murtunut hieman.
tarkista kuitenkin et maf on puhdas ja langat on ehjät.
lämmitetty happitunnistin (lambda)
tosa pari joita ei ollu ylemmässä listassa.
en sitten tiedä onko eskossa samanlaista T-haaraa ku mondeossa on puolajakajan alla jos on niin voi mennä lyttyyn kierroksia nostettaessa tai on murtunut hieman.
tarkista kuitenkin et maf on puhdas ja langat on ehjät.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
TP Sensor. Tarkistettu on ja tasasesti liikkuu vastukset.tepsu123 kirjoitti:Kaasuläpän asentotunnistin
Tämäkin vastaa autodatan yksiköitä.tepsu123 kirjoitti: lämmitetty happitunnistin (lambda)
Tätä ei taida löytyä.tepsu123 kirjoitti: en sitten tiedä onko eskossa samanlaista T-haaraa ku mondeossa on puolajakajan alla jos on niin voi mennä lyttyyn kierroksia nostettaessa tai on murtunut hieman.
Langat on ehjät, vähän oli kertymää toisessa mutta ei muuttanut toimintaa puhdistuksen jälkeen. Kävin äsken koeajaamassa MAF:in johdot irti ja käy niin tasasesti ja hyvin, pirteäkin on elikkä kaikki hevosetkin taitaa olla tallessa.tepsu123 kirjoitti: tarkista kuitenkin et maf on puhdas ja langat on ehjät.
Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Eli limp home-moodissa toimii paremmin? Silloin ainakin sytytysennakko säädetään kymmeneen asteeseen eikä siis tuota ennakonsäätöä (PIP-signaali ohjainlaitteelle käsittelyyn ja sieltä takaisin EDIS:lle SAW-signaali ennakon ohjaukseen) käytetä. Joku nyt tässä toimintaketjussa ehkä vie tuon sytytyksen erittäin myöhäiselle, kun poistutaan limp-home -moodista normaalitilaan.
Tuota ennakkoa voisi seurata ajoituslampulla jos muut keinot on jo käytetty.
Ja katin suojelu muistettava tuon putkeen menevän palamattoman aineen kanssa
Tuota ennakkoa voisi seurata ajoituslampulla jos muut keinot on jo käytetty.
Ja katin suojelu muistettava tuon putkeen menevän palamattoman aineen kanssa

Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Mittasin sitä PIP signaalia ECU:n puolelta Flukella, limp home tilassa. Tasasesti vaihtui kierroksien mukaan 0.9 - 3.6 KHz. Fluke ilmoitti myös että ">30 V ac and/or dc is present at the input terminals" korkeammilla kierroksilla. Tarkempia lukujahan sais skoopin kanssa mutta semmoista ei nyt ole käytettävissä.rangleri kirjoitti:Eli limp home-moodissa toimii paremmin? Silloin ainakin sytytysennakko säädetään kymmeneen asteeseen eikä siis tuota ennakonsäätöä (PIP-signaali ohjainlaitteelle käsittelyyn ja sieltä takaisin EDIS:lle SAW-signaali ennakon ohjaukseen) käytetä. Joku nyt tässä toimintaketjussa ehkä vie tuon sytytyksen erittäin myöhäiselle, kun poistutaan limp-home -moodista normaalitilaan.
Tuota ennakkoa voisi seurata ajoituslampulla jos muut keinot on jo käytetty.
Ja katin suojelu muistettava tuon putkeen menevän palamattoman aineen kanssa
Erillistä Edis moduulia ei tässä taida olla vaan kaikki on integroitu ECU:n kanssa?
Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Ok, eli kampiakselin asentotunnistin siis toimii oikein. Jos sitä EDIS:iä ei näy konehuoneessa niin ei sitä sitten ole, kuitenkin noissa vanhemmissa ne oli. Se perusidea on luultavasti sama eli kymmenen asteen ennakko tulee limp home-tilassa. Joka tapauksessa nuo sytkän säädön vikamahdollisuudet on vähissä, ainoana ECU ja se ei kyllä helposti rikki mene. Sillä ajoituksen seuraamisella vaan voisi poissulkea sen mahdollisuuden, että järjestelmä säätää koneelle jonkun epärealistisen ennakon, yli normaalin säädön. Kartta sekaisin jne.
Tuo putken lämpeneminen vaan viittaisi myöhäiseen sytytykseen, tosin lämmittäähän se ylirikas seoskin sitä.
Jos oletetaan että säädöt toimivat oikein, nyt olisi varmaan sitten mietittävä, mitä kaikkia anturitietoja jätetään huomiotta tuossa vikatilassa aiheuttaen moottorin toimimisen paremmin. Joku siellä pahasti antaa väärää arvoa jos toiminta menee noin pieleen. Olet kuitenkin näköjään tarkastanut jo melkeinpä kaikki, joten joku vaikeammin tutkittava juttu siellä voisi olla. Esim. jostakin anturen johdosta kuori rikki ja vastus näkyy eculle nollana. Tuonkin voisi muuten tutkia mittaamalla anturit sieltä ecu:n liittimestä...
Tuo putken lämpeneminen vaan viittaisi myöhäiseen sytytykseen, tosin lämmittäähän se ylirikas seoskin sitä.
Jos oletetaan että säädöt toimivat oikein, nyt olisi varmaan sitten mietittävä, mitä kaikkia anturitietoja jätetään huomiotta tuossa vikatilassa aiheuttaen moottorin toimimisen paremmin. Joku siellä pahasti antaa väärää arvoa jos toiminta menee noin pieleen. Olet kuitenkin näköjään tarkastanut jo melkeinpä kaikki, joten joku vaikeammin tutkittava juttu siellä voisi olla. Esim. jostakin anturen johdosta kuori rikki ja vastus näkyy eculle nollana. Tuonkin voisi muuten tutkia mittaamalla anturit sieltä ecu:n liittimestä...
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Kiitoksia nopeasta vastauksesta.
On se jännää kun näitä vikoja alkaa etsimään niin ne löytyy joka paikassa. PIN 28 mikä lähti ECU:sta ohjaustehostimen painavahtiin jatko sieltä matkaa mittarin lämpötilaanturiin, tämä tuntu todella ja hassulta ja teki samalla sen että vastuukset ei ikinä mennyt alas. Tämäkin vois selittää miksi tyhjänkäynti on aiemmin ollut hieman korkealla lämpimänä. Johto maadotettiin nyt painevahdin jälkeen moottoriin.
Tähän minäkin olen yrittänyt saada vastausta netistä mutta tuloksetta. Tällähän sais rajattua ongelman ydintä.
Nyt jää etsintä tauolle noin viikoksi, onhan tähän nyt upponut jo muutama tuntia. Ilmoittelen miten asia etenee tai mahdollinen syy löytyy joten mahdollisesti joku muukin vois hyödytä tiedotsta joskus.
Tätä mahdollisuutta minäkin olen miettinyt. Tänään pitäisi selvitä onko niillä Marianhaminan Fordilla jotain helppoa/hyvää työkalua testata ECU:n toimivuutta. Erittäin harvinaistahan se on että nämä menisivät rikki näissä autoissa. Yritettiin myös kokeilla toisella ECU:lla mutta käynnistyksenesto ei antanut luvan tälle toiminnolle.rangleri kirjoitti:Ok, eli kampiakselin asentotunnistin siis toimii oikein. Jos sitä EDIS:iä ei näy konehuoneessa niin ei sitä sitten ole, kuitenkin noissa vanhemmissa ne oli. Se perusidea on luultavasti sama eli kymmenen asteen ennakko tulee limp home-tilassa. Joka tapauksessa nuo sytkän säädön vikamahdollisuudet on vähissä, ainoana ECU ja se ei kyllä helposti rikki mene.
Pakoputki ei ole enää lämmennyt pahasti sen jälkeen kun paineet saatiin ylös ja imusarjan tiiviste korjattiin. Tällä hetkellä ongelma edelleen on että kierrokset ei nouse yli sen 2500 sekä ajoittain imupuolella paukkuu "normaali-tilassa". Tämä paukkuminenhan viittaa sytytykseen. Limp tilassa kone edelleen käy kun kello.Tuo putken lämpeneminen vaan viittaisi myöhäiseen sytytykseen, tosin lämmittäähän se ylirikas seoskin sitä.
On se jännää kun näitä vikoja alkaa etsimään niin ne löytyy joka paikassa. PIN 28 mikä lähti ECU:sta ohjaustehostimen painavahtiin jatko sieltä matkaa mittarin lämpötilaanturiin, tämä tuntu todella ja hassulta ja teki samalla sen että vastuukset ei ikinä mennyt alas. Tämäkin vois selittää miksi tyhjänkäynti on aiemmin ollut hieman korkealla lämpimänä. Johto maadotettiin nyt painevahdin jälkeen moottoriin.
Jos oletetaan että säädöt toimivat oikein, nyt olisi varmaan sitten mietittävä, mitä kaikkia anturitietoja jätetään huomiotta tuossa vikatilassa aiheuttaen moottorin toimimisen paremmin. Joku siellä pahasti antaa väärää arvoa jos toiminta menee noin pieleen.
Tähän minäkin olen yrittänyt saada vastausta netistä mutta tuloksetta. Tällähän sais rajattua ongelman ydintä.
Näin olenkin toiminut jotta sais mahdollisimman tarkan arvon siitä mitä tulee perille asti kaikki anturit on mitattu juuri ECU:n puolella. Jokainen anturi mikä autosta löytyy on nyt tutkittu enemmän ja vähemmän....Olet kuitenkin näköjään tarkastanut jo melkeinpä kaikki, joten joku vaikeammin tutkittava juttu siellä voisi olla. Esim. jostakin anturen johdosta kuori rikki ja vastus näkyy eculle nollana. Tuonkin voisi muuten tutkia mittaamalla anturit sieltä ecu:n liittimestä...
Nyt jää etsintä tauolle noin viikoksi, onhan tähän nyt upponut jo muutama tuntia. Ilmoittelen miten asia etenee tai mahdollinen syy löytyy joten mahdollisesti joku muukin vois hyödytä tiedotsta joskus.
Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Toi paukuminen viittaisi polttoainepulaan.
Mondeo -09 2.5T


Re: Escort 94 1.8 XR3i Zetec 105HP käyntihäiriö.
Hitaasti on hommat edennyt.
Vika on mitä todennäköisesti moottoriohjauksen johdoissa. Ovat aivan järkyttävän huonossa kunnossa.
Ei keltään löytyisi kyseiset johdot? ECU:sta -> Konehuoneeseen? Samalla vois vaihtaa se toinen setti mikä menee Sulakerasiasta -> konehuoneeseen.
1.8 -94 Edis moduuli sisäänrakennettu, ajonesto sekä hälytys.
En tiedä onko 1.6 erillaiset johdot. Pitää mennä Maanantaina purkaamoille metsästämään. Jos joltakin löytyy nurkilta tuommoista niin ostan pois.
Vika on mitä todennäköisesti moottoriohjauksen johdoissa. Ovat aivan järkyttävän huonossa kunnossa.
Ei keltään löytyisi kyseiset johdot? ECU:sta -> Konehuoneeseen? Samalla vois vaihtaa se toinen setti mikä menee Sulakerasiasta -> konehuoneeseen.
1.8 -94 Edis moduuli sisäänrakennettu, ajonesto sekä hälytys.
En tiedä onko 1.6 erillaiset johdot. Pitää mennä Maanantaina purkaamoille metsästämään. Jos joltakin löytyy nurkilta tuommoista niin ostan pois.