Mk II mondeon kaiutinpiuhat

Poppikoneet ja niihin liittyvä keskustelu
Artz1-

Mk II mondeon kaiutinpiuhat

Viesti Kirjoittaja Artz1- »

Morjesta, suokaa anteeksi jos aihetta on jo käsitelty, mutta eipä pikaisesti löytynyt puhetta aiheesta..
Kysymyksiä herättää nimittäin sellainen asia, että onko otsikon mukaisessa laitteessa aiheellista uusia kaiuttimien johtoja, jos ämyreitä päivittää? Tarkoituksena olisi laittaa taakse 4-kanavainen vahvari ruokkimaan etupään erillissarjaa ja subia. Takaovien kajarit tulossa rammarin perään.

Ed. mainittuun kysymykseen vastaaminen auttaa jo paljon, mutta jos asiantuntevaa sakkia löytyy, olis myös ehdotukset poppien asennuksessa vedettävien johtojen reiteistä tervetulleita...
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Mk II mondeon kaiutinpiuhat

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Artz1- kirjoitti:Morjesta, suokaa anteeksi jos aihetta on jo käsitelty, mutta eipä pikaisesti löytynyt puhetta aiheesta..
Kysymyksiä herättää nimittäin sellainen asia, että onko otsikon mukaisessa laitteessa aiheellista uusia kaiuttimien johtoja, jos ämyreitä päivittää? Tarkoituksena olisi laittaa taakse 4-kanavainen vahvari ruokkimaan etupään erillissarjaa ja subia. Takaovien kajarit tulossa rammarin perään.

Ed. mainittuun kysymykseen vastaaminen auttaa jo paljon, mutta jos asiantuntevaa sakkia löytyy, olis myös ehdotukset poppien asennuksessa vedettävien johtojen reiteistä tervetulleita...
Etukaiuttimille 1,5 - 2,5 qmm:n ohutsäikeistä kuparikaapelia. Subille 4 - 6 qmm, 2,5 qmm riittää, jos alle 0,5 m:n kaapelipituus.

Etukaiuttimien johdot kannattaa vetää siltä puolelta kynnyskoteloissa, missä on vähemmän auton omia sähköjohtoja. Kiinnitys vaikka nippusiteillä.
Suojatut RCA-kaapelit voi vetää samassa nipussa, vaikka ohjeina on ollut erillinen veto. Suojattu kaapeli on osoittautunut suojatuksi. :wink: Jos 3,5 m:n RCA riittää, nii ei kannata laittaa 5 metrisiä!
Virtakaapeli sitten toiselta puolelta kuin kaiutinkaapelit. Maattokaapeli maadoitetettava lattian tukevaan ja puhdistettuun peltiin. Hyvä kohta on monessa autossa lattiaan hitsatun takaistuimen kiinnitysvahvistuksen/saranan kiinnityksen hyväksikäyttö. Turvavyön pulttiin ei saa kiinnittää!

Voi kaiutinkaapelit vetää lattiamattojenkin alla keskitunnelin reunan ja lattian taitekohdassa ja kiinnittää tasaisin välein vaikka liimapintaisen äänieristysmaton paloilla. Pahitteeksi ei olisi vaikka suojasukkaan pujottaminen tältä lattiavedon(kin) osalta. Ja RCA:t sitten tunnelin toiselta puolelta.

Mikäli käyttöön tulee etukaiuttimien passiivinen järjestelmä, niin jakosuotimet ( joilta tulee johtovedot kaiuttimille ) kannattanee piilottaa kojetaulun päitten suojaan tai etujalkatilojen sivuverhouksien taakse. Voi niitä jakosuotimia yrittää laittaa etuovien sisäänkin ( kiinni vaikka nippusiteillä ), mutta on muistettava, että niissä olevien diskanttien tasonsäätö edellyttää luoksepäästävyyttä.
Jos tuntuu mahdottoman vaikealta saada uusia kaapeleita menemään alkuperäistä suojaputkea pitkin etujalkatilasta/saranapalkista oveen, niin ainakin tähän asti ( ja jakosuodin tähän? ) kannatta tuoda uusi kaapeli ja vasta tästä jaskosuotimelta kaiuttimille sitten alkuperäistä ohutta johtoa käyttäen.
Mikäli joudut tai haluat avata etuovien verhoukset, niin liimaa ihmeessä äänieristysmattoa ainakin kohtuulliset palat kummankin oven ulkopeltien sisäpintoihin. Tämä operaatio parantaa midbassojen ääntä - ja hiljentää ovien kuminaa ja jonkin verran osaltaan myös ulkoisia ääniä.
Etuovien midbassot kannattaa kiinnittää vesivanerista tehdyillä koroke-/tukirenkailla siihen oven sisäpeltiin/alkuperäiseen paikkaan. MDF:ää ei kannata käyttää, koska se on niin kosteusarkaa.
Etuovien verhouspahvien sisäulkoreunaan kannattaa liimata solumuovinen tiivistysnauha, joka tiivistää oven akustiselta vuodolta sisätilaan.
Kaikki em. toimenpiteet ovat suht'koht' helppoja siihen nähden miten paljon parantavat ääntä.
Torque Vectoring Control
Vastaa Viestiin