Mondeo 2,0 TDCi, ajettu 204tkm, vuosimalli 2007, uudempaa koppamallia. Itsellä auto ollut puolitoista vuotta ja sinä aikana ajettu n. 60 tkm.
Auto on ajoltaan hyvä, Ford on taas onnistunut alustapuolella hyvin. Muutamia tekniikkamurheita on ollut.
Ensimmäinen vika tuli kesken ohituksen, kun engine malfunction teksti tuli näyttöön ja tehot tippui radikaalisti. Ohitus jäi tekemättä, mutta auton sai ajettua Fordin korjaamoon. Vikakoodeja ei löytynyt mutta mekaanikko arpoi viaksi naftasuodattimen jalan, koska putkissa meni hiukan ilmakuplia, eikä muutakaan keksitty. No se vaihdettiin ja uusi filtteri ja auto alkoi pelaamaan normaalisti vaikka ilmaa näkyi vieläkin letkussa hiukan. Hintaa hommalle tuli n. 600 euroa.
Puoli vuotta myöhemmin alkoi ohjaamoon tulla pientä polttoaineen käryä ja moottoritilaa tutkailemalla huomasin että kansi ui naftassa. No kuivasin sen ja aloin hakemaan ongelmakohtaa ja se löytyikin. Kakkospytyn polttoaineen paluuletkun juuresta tihkui hiukan. Soitto Automaahan ja selvisi ettei pelkkiä O-renkaita saa vaan pitää ostaa koko uusi paluuletkusarja, ei paha hinta, vain n. 50 euroa. Kattelin sitä hetken itse ja päädyin viemään auton korjaamoon, koska näytti aika ahtaalta se vaihtohomma. No vähän työläs se olikin, imusarja piti irrottaa, että pääsi letkuihin ja hintaa tuli taas n. 500 euroa. Samalla laitettiin tosin uudet palat taakse jarruihin. Tässä vaiheessa rupesi jo hiukan “harmittamaan” kun aikaisempien autojen kanssa on elo ollut vähän halvempaa.
No sitten viime kesänä syttyi ABS-valo. Testerillä en päässyt jarrutietoihin joten tutkailin päällisin puolin vaan, eikä mitään löytynyt. Ajattelin että saavat sitten katsoa samalla kun vien auton jakohihnan vaihtoon parin huntin kohdalla. No sieltä löytyi sitten katkennut johtonippu vasemman takapyörän paikkeilta. Jakohihna ja vesipumppu laitettiin liikkeessä (n. 600 eur) ja johdot juotin itse kiinni, nyt toimii.
Välillä on tuota SERVICE OIL tekstiä käyttänyt näytössä - aika tarkkaan kymmenentuhannen välein. Kuittaus on auttanut aina. Öljyt on muuten vaihdettu ihan ohjelman mukaan.
Moottorin vikavalo syttyi kertaalleen ja sain sen luettua ja kuitattua itse, ilmoitti jotain Turbon paineanturia. Kuittauksen jälkeen ei ole valo syttynyt, eli ei vaatinut toimenpiteitä.
Viime talvena pesun jälkeen ilmoitti sitkeästi että hanttimiehen ovi on auki, vaikka olikin kiinni. Kuumailmapuhaltimella oven sisään paneelin raosta auttoi hetkellisesti, mutta sitten alkoi taas ilmoittamaan samaa. Harmittava homma, ei saanut ovia lukkoon, jalkatilan valot paloi koko ajan, ja mittaristo ilmoitti vaan sitä. Piti ottaa polttimot irti jalkatilasta ettei mene akku yön aikana. No se vika korjaantui itsestään kun kelit lämpenivät.
Uudet talvirenkaat tekivät ajosta levottoman, mutta toimeen tulee.
Paljon kaikkea pientä, mutta kyllä olen pääosin autoon tyytyväinen. Onhan autoissa aina jotain ongelmia.

Tilaa on hyvin meidän perheelle ja tavaroille. Kulutus on pientä verrattuna tohon bensakutoseen ja ohitukset käy vaivattomasti.