Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Nyt on vuodenvaihteessa 2011/2012 tulossa todella mielenkiintoinen uutuus, eli kolme sylinterinen turbokone, aluksi ainakin focukseen... Laittakaapa tänne lisää infoa koskien tuota myllyä ja sitten kun sitä pääsee koittamaan, niin kokemuksia myöskin! Toivottavasti ford saa vihdoinkin lyötyä VAG -konsernille kapuloita rattaisiin...
Ajossa:
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
"Ford's three-pot engine launched"
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/259928/
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/259928/
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Eikös tuon pitäisi vähitellen tulla myyntiin? Onko kenelläkään mitään havaintoja tai sisäpiirin tietoa asiasta?
Ajossa:
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Ajossa:
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Onkos tämän jo kaikki katsoneet:
http://www.youtube.com/watch?v=SaUDNhS1 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=SaUDNhS1 ... re=related
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Ymmärsinkö nyt ihan oikein et jäähdytysneste ei kierrä kylmän koneen lohkossa?
Ja öljytty jakohihna
Näistä nykyisistä turbotetuista pienkoneista tulee aina väistämättä mieleen se kun Volkkari yritti 80 luvulla tehdä yks.kuutosesta tiisselistä pakettiauton koneen turbottamalla sen, ja kaikkihan tietää miten hyviä ne oli
Ja öljytty jakohihna

Näistä nykyisistä turbotetuista pienkoneista tulee aina väistämättä mieleen se kun Volkkari yritti 80 luvulla tehdä yks.kuutosesta tiisselistä pakettiauton koneen turbottamalla sen, ja kaikkihan tietää miten hyviä ne oli

Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
No eipä se vw:llä vahvasti mennyt yks nelosen kaksoisahtaminenkaan.
Tietääkö kaikki kuinka karmeita moottoreita ne on?
tämä nykyinen kertakäyttöautojen filosofia ei oikeain natsaa yhteen Suomen autoverotuksen kanssa.
Varmasti noissa pikkukoneisissa on aihetta parantaa polttoainetaloutta.
Tuo uus Fiesta 1,25 60 heppasella ihmemoottorilla on ainakin melko onneton ja ponneton tapaus.
Jopa äitimuori sanoo autoa laiskaksi. Autolle maistuu myös soppa kiitettävästi.
Täytynee ruveta mietieskeleen kyseisen kulkupelin vaihtoa johonkin suuremmalla moottorilla varustettuun vastaavaan.
Tietääkö kaikki kuinka karmeita moottoreita ne on?
tämä nykyinen kertakäyttöautojen filosofia ei oikeain natsaa yhteen Suomen autoverotuksen kanssa.
Varmasti noissa pikkukoneisissa on aihetta parantaa polttoainetaloutta.
Tuo uus Fiesta 1,25 60 heppasella ihmemoottorilla on ainakin melko onneton ja ponneton tapaus.
Jopa äitimuori sanoo autoa laiskaksi. Autolle maistuu myös soppa kiitettävästi.
Täytynee ruveta mietieskeleen kyseisen kulkupelin vaihtoa johonkin suuremmalla moottorilla varustettuun vastaavaan.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Se voisi olla mahdollista koska uusi Focus (ainakin näyttää siltä) ettei jäähdytysneste ala kiertämään auton startatessa vaan hetken tyhjäkäynnin jälkeen kun kone hieman lämpeää. Tähän jos jollakin muulla Mk3 focuksen omistajalle olisi vahvistusta. Näin siis ainakin näyttää EcoBoost moottorilla olevan tai sitten olen nähnyt harhojaKrisse kirjoitti:Ymmärsinkö nyt ihan oikein et jäähdytysneste ei kierrä kylmän koneen lohkossa

Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Nyt niitä alkaa saada jo suomestakin:
http://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettu ... 0-ecoboost
Hinnasto:
http://www.ford.fi/cs/BlobServer?blobta ... blobkey=id
http://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettu ... 0-ecoboost
Hinnasto:
http://www.ford.fi/cs/BlobServer?blobta ... blobkey=id
Ajossa:
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
AB lehti kertoi moottorin värinän välittyvän raskaassa kuormituksessa koriin ja edelleen jalkapohjiin
Moottori tarjoaa vahvaa vääntöä hyvin laajalla kierrosalueella ja kulutus pitäisi todellakin jäädä
dieselmäisen pieneksi.Käytännön kulutuslukemat jää kuitenkin vielä arvoitukseksi ja luulenpa talven sekä moottoritienopeuksien nostavan kulutusta paljonkin.Kevytrakenteinen moottori merkitsee myös
pienempää kuormaa etupyörillä ja siten suurempaa herkkyyttä ohjautuvuudessa,joten tuntuma etupyörien ja tien välisiin tapahtumiin saattaa kärsiä erityisesti talvella.

dieselmäisen pieneksi.Käytännön kulutuslukemat jää kuitenkin vielä arvoitukseksi ja luulenpa talven sekä moottoritienopeuksien nostavan kulutusta paljonkin.Kevytrakenteinen moottori merkitsee myös
pienempää kuormaa etupyörillä ja siten suurempaa herkkyyttä ohjautuvuudessa,joten tuntuma etupyörien ja tien välisiin tapahtumiin saattaa kärsiä erityisesti talvella.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Ei päässyt vielä koeajamaan... Parin viikon päästä tulee ensimmäiset yksilöt maahan!
Ajossa:
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Enpä ole itse vieläkään ehtinyt koeajolle, mutta kai näitä litraisia alkaa jo jollain olla kotipihalla?! Eli laittakaapas nyt jotain alkukilometrien kokemuksia ajettavuudesta ja kulutukaista tänne! Olisi mielenkiintoista kuulla, että kuinka taloudellisia vehkeitä nämä oikeasti arkikäytössä ovat!
Ajossa:
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Kirjoittelin Uusi Focus 2011 ketjun alle alkukilometrien kokemuksia kuukausi siten. Meillä on ollut noin 5 viikkoa käytössä Focus 1.0 125hv wagon. Autolla on ajettu nyt noin 1800km. Todella tyytyväisiä olemme olleet valintaamme. 1.0 Ecoboost moottori on kaikilla osa-alueilla valovuoden edellä vanhaa 1.6L bensamoottoria. Vääntö on niin alhaisilla kierroksilla, että ajaminen on helppoa lähes kaikissa tilanteissa. Ainut tarkkailtava asia on pitää kierrokset yli 1200-1300 rpm tasolla ajaessa. Moottori nyykähtää, jos yrittää esim lähteä paikaltaa / ryömien kakkosella. Ominaisuus on kuitenkin vähemmän häiritsevä kuin monissa uusissa dieseleissä.
Kulutus on ollut odotuksien mukainen. Kuskin ajotyyli vaikuttaa tosin paljon kulutuslukemiin. Moottori ei tarjoa juuri lainkaan moottorijarrutusta, joten autolla pystyy kaupunkiajossa "rullailemaan" moottorijarrutuksella. Auto kiihtyy vaivattomasti risteyksistä, joten bensaa palaa helposti nautiskellessa. Eihän 1.0 ecoboost mikään tykki ole, mutta se tuntuu suoritusarvoja tehokkaammalta normaaliajossa. Kaasu pohjassa ei sitten tulekaan oikein mitään lisää. Ajostamme on ollut noin 75% esikaupunkialueella ajoa noin 5-10km matkoja kerrallaan. Loppu on lähinnä motaria rajoitusten mukaan. Ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 5.9l/100km. Vanha automme Focus wagon 1.6 vapari vm. 2007 kulutti samanlaisessa ajossa noin 7.7 - 8.0l/km. Motarilla kulutus pyörii noin 6.5l/100km tasolla, mutta tasaisessa 90km/h nopeudessa kulutus putoaa lähelle 4.0l/100km tasoa.
Moottorin on ääni on ollut positiivinen yllätys. Varsinkin auton sisälle moottorin ääntä ei edes kunnolla kuule normiajossa. Kierroksia käyttäessä ääni on mielestäni hivenen "urheilullinen" ja ei häiritse omaa korvaani.
Kulutus on ollut odotuksien mukainen. Kuskin ajotyyli vaikuttaa tosin paljon kulutuslukemiin. Moottori ei tarjoa juuri lainkaan moottorijarrutusta, joten autolla pystyy kaupunkiajossa "rullailemaan" moottorijarrutuksella. Auto kiihtyy vaivattomasti risteyksistä, joten bensaa palaa helposti nautiskellessa. Eihän 1.0 ecoboost mikään tykki ole, mutta se tuntuu suoritusarvoja tehokkaammalta normaaliajossa. Kaasu pohjassa ei sitten tulekaan oikein mitään lisää. Ajostamme on ollut noin 75% esikaupunkialueella ajoa noin 5-10km matkoja kerrallaan. Loppu on lähinnä motaria rajoitusten mukaan. Ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 5.9l/100km. Vanha automme Focus wagon 1.6 vapari vm. 2007 kulutti samanlaisessa ajossa noin 7.7 - 8.0l/km. Motarilla kulutus pyörii noin 6.5l/100km tasolla, mutta tasaisessa 90km/h nopeudessa kulutus putoaa lähelle 4.0l/100km tasoa.
Moottorin on ääni on ollut positiivinen yllätys. Varsinkin auton sisälle moottorin ääntä ei edes kunnolla kuule normiajossa. Kierroksia käyttäessä ääni on mielestäni hivenen "urheilullinen" ja ei häiritse omaa korvaani.
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Kiitoksia "savuselkä", onkos muilla jotain positiivista sanottavaa kyseisistä koneista?
Ajossa:
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Pikaisten tyyppien perusteella 125 heppanen ei tuntunut missään tilanteissa ainakaan heikommalta kuin '06 Focukseni 115 heppanen 1.6
Äänieristyskin tuntui olevan vihdoinkin kohdallaan Focuksessa.
Kävis mulle ja auton vaihtokin voisi käydä pikaiseen ajankohtaiseksi jos vain saisi 3-ovisena..
Äänieristyskin tuntui olevan vihdoinkin kohdallaan Focuksessa.
Kävis mulle ja auton vaihtokin voisi käydä pikaiseen ajankohtaiseksi jos vain saisi 3-ovisena..
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 15 Touko 2012 21:49
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Reilu kuukausi sitten vaihdoimme vaimon käytössä oleen 2007 1.6 litrasen 100hp 5d Focuksen litraseen ecoboostiin 125hp 5d ja on kyllä toistaiseksi oltu tosi tyytyväisiä noin 2000km ajon jälkeen.
Kulutus ei "yllättävästi" pudonnut valmistajan ilmoittamiin lukemiin, mutta se laski vaimon ajossa kaksi litraa tuosta vanhasta vaparista. (8,5 litraa satkulla -> 6,5 l/100km)
Kone on hyvä, vääntää hyvin ja tehot on sitä mitä luvataan, selvästi tehokkaampi kuin vanha auto, ero tuntuu jopa suuremmalta mitä numerot kertoo.
Moottori ja auto on myös aikaisempaa hiljaisempi. Rengasäänet kuuluu sisälle huonolla asfaltilla melko äänekkäinä, mutta kun alle saa uutta sileää asfalttia niin auto on todella hiljainen ja voi jopa kuulla ulkoa peilin ilmanvirtausten suhinoita, koska eivät peity moottorin tai muiden äänien taakse. Kuvaavaa on se että satasen alueella voi unohtua helposti ajamaan nelosella ja jopa kolmesella, koska moottorin ääntä ei kuule niin että se häiritsisi. Onneksi autossa on vaihteen vaihtotarpeesta ilmoittava merkkivalo, saisi vaan olla näkyvämpi
Moottori myös kiertää pienillä kierroksissa matka-ajossa.
Keskustelupalstojen "mopoautonmoottori"-jutuille voi nauraa hyväntahtoisesti. Mitään häiritseviä värinöitä ei ole, päin vastoin matallilla kierroksilla kiihdyttäessä on enneminkin aistittavissa matalaa tehokkaan tuntuista murinaa.
Aika näyttää miten kone kestää ja tuleeko talvesta jotain ongelmia. Alkukokemukset ovat kuitenkin pelkästään positiivisia.
Kulutus ei "yllättävästi" pudonnut valmistajan ilmoittamiin lukemiin, mutta se laski vaimon ajossa kaksi litraa tuosta vanhasta vaparista. (8,5 litraa satkulla -> 6,5 l/100km)
Kone on hyvä, vääntää hyvin ja tehot on sitä mitä luvataan, selvästi tehokkaampi kuin vanha auto, ero tuntuu jopa suuremmalta mitä numerot kertoo.
Moottori ja auto on myös aikaisempaa hiljaisempi. Rengasäänet kuuluu sisälle huonolla asfaltilla melko äänekkäinä, mutta kun alle saa uutta sileää asfalttia niin auto on todella hiljainen ja voi jopa kuulla ulkoa peilin ilmanvirtausten suhinoita, koska eivät peity moottorin tai muiden äänien taakse. Kuvaavaa on se että satasen alueella voi unohtua helposti ajamaan nelosella ja jopa kolmesella, koska moottorin ääntä ei kuule niin että se häiritsisi. Onneksi autossa on vaihteen vaihtotarpeesta ilmoittava merkkivalo, saisi vaan olla näkyvämpi

Keskustelupalstojen "mopoautonmoottori"-jutuille voi nauraa hyväntahtoisesti. Mitään häiritseviä värinöitä ei ole, päin vastoin matallilla kierroksilla kiihdyttäessä on enneminkin aistittavissa matalaa tehokkaan tuntuista murinaa.
Aika näyttää miten kone kestää ja tuleeko talvesta jotain ongelmia. Alkukokemukset ovat kuitenkin pelkästään positiivisia.
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Onko näissä 1.0 ecoboosteissa jakopää ketjulla vaiko hihnalla?
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
"auton eliniän kestävä" öljyssä uiva hihna
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
"Auton eliniän kestävä" eli "huoltovapaa" 
Mikä mahtaa olla moottorin huoltoväli?
Onko joku tehnyt vertailua, kokeellista sellaista, 1.0 ecoboostin ja volkkarin 1.2 tsi:n välillä? Jos niin minkälaisia huomioita?

Mikä mahtaa olla moottorin huoltoväli?
Onko joku tehnyt vertailua, kokeellista sellaista, 1.0 ecoboostin ja volkkarin 1.2 tsi:n välillä? Jos niin minkälaisia huomioita?
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
Huoltovälit noille Ecoboosteille tuollaisia.
1V/20000km kumpi tulee ensin.
1.0L
Nokka-akselin jakohihna, kiristin ja välipyörät 240 000 km:n / 10 vuoden välein.
Apulaitehihnat 240 000 km:n / 10 vuoden välein.
1.6L
Nokka-akselin käyttöhihna 200 000 km:n - välein - (tai viimeistään 10 vuoden jälkeen)
Apulaitehihnat 200 000 km:n - välein - (tai viimeistään 10 vuoden jälkeen)
1V/20000km kumpi tulee ensin.
1.0L
Nokka-akselin jakohihna, kiristin ja välipyörät 240 000 km:n / 10 vuoden välein.
Apulaitehihnat 240 000 km:n / 10 vuoden välein.
1.6L
Nokka-akselin käyttöhihna 200 000 km:n - välein - (tai viimeistään 10 vuoden jälkeen)
Apulaitehihnat 200 000 km:n - välein - (tai viimeistään 10 vuoden jälkeen)
Re: Ford EcoBoost 1,0 Kokemuksia?
no just. aika lyhyeks on näköjään auton elinikä ajateltu.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta