vahvarille virtaa
vahvarille virtaa
osaisko joku kertoa minkä paksuista virtapiuhaa kannattas hommata tollaselle autostudion x-600 vahvarille antaa ulos 1 Ohm 600w ja subina on infinityn 12'' 350w rms ja 1400peak
ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
Re: vahvarille virtaa
Tuo X-600 lienee ns. digipääte ja Infinityn 12":n lienee 4 ohmin kelalla oleva? Tällaisella yhdistelmällä tuo X-600 ei "luovuta" 600 W:n tehoa, vaan se lienee maksimissaankin jotain haarukassa 200 - 300 W. Tällöin riittää 16 qmm:n kaapeli. Jos Infinity on 2 x 4 ohmin keloilla, niin sen voi kytkeä 2 ohmin kuormaksi ( rinnan kytkennällä ) ja tällöinkään ei saada täysiä 600 W:n tehoja hyödynnettyä.xr3ifreak kirjoitti:osaisko joku kertoa minkä paksuista virtapiuhaa kannattas hommata tollaselle autostudion x-600 vahvarille antaa ulos 1 Ohm 600w ja subina on infinityn 12'' 350w rms ja 1400peak
Vaikka saataisiin ko. vahvistimelle 1 ohmin kuormitus ( esim. 2 x 2 ohmin kelat rinnankytkennässä ), niin silloinkin riittää 21 - 25 qmm:n kaapeli, jos pituus jää maksimissaan n. 4 metriin. Ja maattokaapelin on oltava vähintään yhtä paksua.
Hyvän basson ( = soiva ja erotteleva ) kannalta ei kannattaisi koskaan käyttää liian matalia kuormia, esim. juuri näitä 1 ohmin kuormia. Möykkäbassossa voi kokeilla, mutta hifibassossa ( eli musikkia kuunneltaessa ) ei kannata. Ja matalat kuormat ovat näitä vahvistinta rasittavia ( -> päätteet kuumenevat, särö kasvaa ) ja runsaasti virtaa kuluttavia.
Torque Vectoring Control
Re: vahvarille virtaa
subista voi valita 1 ohm tai 4ohm siinä on ihan nappi sitä varten. ja vahvarin tiedoissa luki että antaa 1ohm 600wJohnFinn kirjoitti: Tuo X-600 lienee ns. digipääte ja Infinityn 12":n lienee 4 ohmin kelalla oleva? Tällaisella yhdistelmällä tuo X-600 ei "luovuta" 600 W:n tehoa, vaan se lienee maksimissaankin jotain haarukassa 200 - 300 W. Tällöin riittää 16 qmm:n kaapeli. Jos Infinity on 2 x 4 ohmin keloilla, niin sen voi kytkeä 2 ohmin kuormaksi ( rinnan kytkennällä ) ja tällöinkään ei saada täysiä 600 W:n tehoja hyödynnettyä.
Vaikka saataisiin ko. vahvistimelle 1 ohmin kuormitus ( esim. 2 x 2 ohmin kelat rinnankytkennässä ), niin silloinkin riittää 21 - 25 qmm:n kaapeli, jos pituus jää maksimissaan n. 4 metriin. Ja maattokaapelin on oltava vähintään yhtä paksua.
Hyvän basson ( = soiva ja erotteleva ) kannalta ei kannattaisi koskaan käyttää liian matalia kuormia, esim. juuri näitä 1 ohmin kuormia. Möykkäbassossa voi kokeilla, mutta hifibassossa ( eli musikkia kuunneltaessa ) ei kannata. Ja matalat kuormat ovat näitä vahvistinta rasittavia ( -> päätteet kuumenevat, särö kasvaa ) ja runsaasti virtaa kuluttavia.
ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
Re: vahvarille virtaa
Jos tällainen "nappi-hienous" löytyy, niin sitten saa sitä möykkää yhdellä ohmilla ja laatua neljällä ohmilla. Tämä "nappijuttu" kertoo sen, että ko. Infarissa on 2 x 2 ohmin kelat, jotka saa sitten tällä vähemmän käytetyllä rakennehienoudella kumpaankin kytkentämoodiin.JohnFinn kirjoitti:subista voi valita 1 ohm tai 4ohm siinä on ihan nappi sitä varten. ja vahvarin tiedoissa luki että antaa 1ohm 600w
Hanki 25 neliömillimetrin kaapelit virran syöttöön ja laita 80 - 100 A:n ANL-sulake maksimissaan ( ! ) 35 cm:n etäisyydelle akun + - navasta. Maadoitus korin tukevaan, mielummin pohjalevyn metallirakenteeseen.
Torque Vectoring Control
Re: vahvarille virtaa
selväJohnFinn kirjoitti: Jos tällainen "nappi-hienous" löytyy, niin sitten saa sitä möykkää yhdellä ohmilla ja laatua neljällä ohmilla. Tämä "nappijuttu" kertoo sen, että ko. Infarissa on 2 x 2 ohmin kelat, jotka saa sitten tällä vähemmän käytetyllä rakennehienoudella kumpaankin kytkentämoodiin.
Hanki 25 neliömillimetrin kaapelit virran syöttöön ja laita 80 - 100 A:n ANL-sulake maksimissaan ( ! ) 35 cm:n etäisyydelle akun + - navasta. Maadoitus korin tukevaan, mielummin pohjalevyn metallirakenteeseen.
ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
Re: vahvarille virtaa
Se on kyllä ihme juttu että aina pitäs tunkee hifeille hirveetä kaapelia... Isoillekkin laitteille riittää ohut piuha. Jos otetaan esimerkki, että laitan autoon MTX 12" 1600w peak Squaren focuksen fx-1500D vaffilla ja laitan 4qmm piuhat akulta vaffille, ja toiseen autoon laitan saman setin 25qmm kaapelilla, ei soinnissa huomaa mitään eroa.
Se on vaan joku ihme nykytrendi että pitää tunkee kauheeta kaapelia, kun se on niin hienoo kun on paksut piuhat ja "kauheesti tehoo" ja luullaan että piuhat vahvistaa hirveesti bassoa...
Ja sit kun joku on kytkenyt virheellisesti ja vahvistin kärähtää, syytetään ohuista piuhoista johtuvaa huonoa maadoitusta...
Se on vaan joku ihme nykytrendi että pitää tunkee kauheeta kaapelia, kun se on niin hienoo kun on paksut piuhat ja "kauheesti tehoo" ja luullaan että piuhat vahvistaa hirveesti bassoa...
Ja sit kun joku on kytkenyt virheellisesti ja vahvistin kärähtää, syytetään ohuista piuhoista johtuvaa huonoa maadoitusta...
Re: vahvarille virtaa
P(teho(W))= U(jännite(V)) x I(virta(A)). -> I = P/U. Esimerkiksi 1500 W:n tehontarpeen pystyy 12 V:n järjestelmässä toteuttamaan vain 125 A:n virralla. Eipä riitä 4 qmm:n narut!!AJ-330 kirjoitti:Se on kyllä ihme juttu että aina pitäs tunkee hifeille hirveetä kaapelia... Isoillekkin laitteille riittää ohut piuha. Jos otetaan esimerkki, että laitan autoon MTX 12" 1600w peak Squaren focuksen fx-1500D vaffilla ja laitan 4qmm piuhat akulta vaffille, ja toiseen autoon laitan saman setin 25qmm kaapelilla, ei soinnissa huomaa mitään eroa.
Se on vaan joku ihme nykytrendi että pitää tunkee kauheeta kaapelia, kun se on niin hienoo kun on paksut piuhat ja "kauheesti tehoo" ja luullaan että piuhat vahvistaa hirveesti bassoa...
Ja sit kun joku on kytkenyt virheellisesti ja vahvistin kärähtää, syytetään ohuista piuhoista johtuvaa huonoa maadoitusta...
Herätyskysymys: miksi mm. auton akkua ei ole kytketty 4 qmm:n naruilla??
Menes tekemään tuon väitteesi mukaiset vertailukytkennät ja käännä sitten nappulat kaakkoon. Jos et kuule mitään eroa, niin olet kuuro.


Luulo ei ole tiedon väärtti

Torque Vectoring Control
Re: vahvarille virtaa
1000w vaffi oli autossa 1,5qmm naruilla eikä kärynnyt koskaan 

Re: vahvarille virtaa
no eihän se mihinkää käryä!!! vahvari ei vaan tarpeeks virtaa tuottaakseen kunnon tehoja.AJ-330 kirjoitti:1000w vaffi oli autossa 1,5qmm naruilla eikä kärynnyt koskaan
ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
Re: vahvarille virtaa
Kokeileppa pidemmän luukutuksen jälkeen niitä piuhoja(saattaa olla lämpimät)?
Toki tässä voi tulla siihen että piuha "jäähtyy" myös tehokkaasti eikä pääse lämpeään kunnolla...
Jossain vaiheessa tavallisetki piuhat muuttuu "vastuslangoiksi"..
Mitä pienempi poikkipinta sitä suurempi vastus ja toisinpäin, parempi liian paksut kuin ohuet. Mutta itsekkään en tykkää mitään ranteenvahvuista lenkkiä vetää... eikä tarttekkaan ku aivan turhia tuommoset kilowattien poppivehkeet, jos ei jossai kisoissa käy pöräyttään.
Ei se määrä vaan se laatu.
Toki tässä voi tulla siihen että piuha "jäähtyy" myös tehokkaasti eikä pääse lämpeään kunnolla...
Jossain vaiheessa tavallisetki piuhat muuttuu "vastuslangoiksi"..
Mitä pienempi poikkipinta sitä suurempi vastus ja toisinpäin, parempi liian paksut kuin ohuet. Mutta itsekkään en tykkää mitään ranteenvahvuista lenkkiä vetää... eikä tarttekkaan ku aivan turhia tuommoset kilowattien poppivehkeet, jos ei jossai kisoissa käy pöräyttään.
Ei se määrä vaan se laatu.
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Re: vahvarille virtaa
Itseasiassa tuo akulta tuleva plusjohto saa olla vaikka hiukan hentoakin, mutta vahvistimen maadotus runkoon pitää tehdä lyhyellä ja paksummalla piuhalla.
Piuhojen oikeat vahvuudet on ehkä helpoin päätellä vahvistimen terminaaleista, eli 50 mmq piuhaa on turhaa vetää 35mmq terminaaliin.
Itsellä tulee järeällä 50mmq runkolangalla jakoblokeille joista lyhyillä vedoilla vahvistimiin ohkasemmilla piuhoilla.
Myös itse piuha vaikuttaa tehonsiirtoon, eli onko kyseessä koparoitua alumiinia vai puhdasta kuparia. (Puhdas kuparilanka on kaiken lisäks huomattavasti taipusampaa ko alumiini, eli helpompaa vääntää tiukkoihin kurveihin)
Piuhojen oikeat vahvuudet on ehkä helpoin päätellä vahvistimen terminaaleista, eli 50 mmq piuhaa on turhaa vetää 35mmq terminaaliin.
Itsellä tulee järeällä 50mmq runkolangalla jakoblokeille joista lyhyillä vedoilla vahvistimiin ohkasemmilla piuhoilla.
Myös itse piuha vaikuttaa tehonsiirtoon, eli onko kyseessä koparoitua alumiinia vai puhdasta kuparia. (Puhdas kuparilanka on kaiken lisäks huomattavasti taipusampaa ko alumiini, eli helpompaa vääntää tiukkoihin kurveihin)
Vikakoodien luku Porvoon tienoilla Ford IDS/FORDScan, BMW vikakoodit ja koodaukset, hätävarana Delphi muihin merkkeihin.
Re: vahvarille virtaa
Perusteleppa väitteesi, että akulta tuleva plusjohto saa olla vaikka hiukan hentoakin? Etpä taida olla perillä sähkötekniikasta, kuten ilmeisesti ei moni muukaan luulottelija? Samassa virtapiirissä ovat kummankin puolen ( + ja - ) kytkennät ja niiden liitännät. Jos kaapeli on lyhyt, niin silloin pienempikin poikkipinta-ala voi riittää mikäli resistanssi muutoin on riittävän alhainen ( siis on myös materiaali kysymys ). Kaapelien poikkipinta-ala on suhteutettava siirrettävään virtamäärään ja kaapelien pituuteen -> isot virrat ja pitkät kaapelit, niin silloin vaaditaan poikkipinta-alaa.M-ERiMiEs kirjoitti:Itseasiassa tuo akulta tuleva plusjohto saa olla vaikka hiukan hentoakin, mutta vahvistimen maadotus runkoon pitää tehdä lyhyellä ja paksummalla piuhalla.
Piuhojen oikeat vahvuudet on ehkä helpoin päätellä vahvistimen terminaaleista, eli 50 mmq piuhaa on turhaa vetää 35mmq terminaaliin.
Itsellä tulee järeällä 50mmq runkolangalla jakoblokeille joista lyhyillä vedoilla vahvistimiin ohkasemmilla piuhoilla.
Myös itse piuha vaikuttaa tehonsiirtoon, eli onko kyseessä koparoitua alumiinia vai puhdasta kuparia. (Puhdas kuparilanka on kaiken lisäks huomattavasti taipusampaa ko alumiini, eli helpompaa vääntää tiukkoihin kurveihin)
Ja suojausasiat ovat kunnossa? Akun puoleiseen päähän kaapelin poikkialan ( = virransiirtokyvyn! ) mukainen sulake ja mahdollisen jakoplokin jälkeisiin kaapeleihin omat sulakkeensa, eikö?
Kai tiedät, miksi nämä sulakkeet tarvitaan?
Runkolanka? Kuparilanka??
Hyvät pienjännitekaapelit ( siis autokäyttöön sopivimmat ) ovat rakennettuja ohutsäikeisistä, hyvin sähköä johtavista materiaaleista, kuten OFC-kupari, hopeapinnoitettu kupari,tinapinnoitettu kupari, ... Mm. ominaisresistanssi on mahdollisimman matala.
Hyvään kaapeliin kuuluu myös kestävä ( kuumuus, pakkanen, kemikaalit, mekaaninen kuormitus, UV-säteily, happi,...) suojavaippa.
P = U x I

Torque Vectoring Control
Re: vahvarille virtaa
Ei käryä, ehkä mutta joku halvempi saattaa päästää virtalähteen päätekivistä savut kun jännite notkahtaa riittävän alas ja ei ole suojattu alijänniitteeltä...AJ-330 kirjoitti:1000w vaffi oli autossa 1,5qmm naruilla eikä kärynnyt koskaan
Ja riittäähän se kun ei luukuta, voihan 10Kw päätteelle tuoda virtaskaa 1.5mm2 piuhalla jos niitä tehoja ei käytetä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: vahvarille virtaa
JohnFinn puhuu asiaa.
Samaten se virta joka akulta tulee vahvistimelle menee teoriassa samana maihin eli johtojen poikkipintojen pitää olla vähintään samat ja riittävät(+ ja maa), maapuoli voi olla suurempikin siitä ei ole haittaa.
Mutta jos tulo on narua niin ei ole hyötyä taaskaan pitää ranteenvahvuista maadotusta..
Samaten se virta joka akulta tulee vahvistimelle menee teoriassa samana maihin eli johtojen poikkipintojen pitää olla vähintään samat ja riittävät(+ ja maa), maapuoli voi olla suurempikin siitä ei ole haittaa.
Mutta jos tulo on narua niin ei ole hyötyä taaskaan pitää ranteenvahvuista maadotusta..
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Re: vahvarille virtaa
AJ-330:lle: No eipä se varmasti soittanut musikaalista, erottelevaa ja dynaamista bassoakaan!NiceMan kirjoitti: Ei käryä, ehkä mutta joku halvempi saattaa päästää virtalähteen päätekivistä savut kun jännite notkahtaa riittävän alas ja ei ole suojattu alijänniitteeltä...
Ja riittäähän se kun ei luukuta, voihan 10Kw päätteelle tuoda virtaskaa 1.5mm2 piuhalla jos niitä tehoja ei käytetä.

Ei se käry tule matalasta jännitteestä, vaan sen matalan jännitteen vuoksi korkeammaksi (!) pakotetusta virrasta ( I = P/U ). Ja jos sitä vastaan ei ole tehokkaita suojapiirejä, niin savut tulevat vaffista. Tätähän toki tarkoititkin tuolla jännitteen notkahtamisella.
Musiikin dynaamiset kohdat pakottavat ( ohjaavat ) vahvistimen ottamaan enemmän virtaa ja silloin paukkulankaviritys saattaa tuhoutua tai tuhota pääteasteen vahvistimesta - vaikka ei ns. luukutettaisikaan. Näitä väärin tehtyjä asennuksia ei korvaa takuu eikä vakuutus.
Torque Vectoring Control
Re: vahvarille virtaa
Itseasiassa soi aika pirun hyvin.. Laittakaa vaan niitä hitsikaapeleita. Käyttäköön kukin mitä parhaakseen näkee 

Re: vahvarille virtaa
Tiesin, en vain jaksa tarinaa kirjoittaa aiheesta koska netti on täynnä näistä =)Ei se käry tule matalasta jännitteestä, vaan sen matalan jännitteen vuoksi korkeammaksi (!) pakotetusta virrasta ( I = P/U ). Ja jos sitä vastaan ei ole tehokkaita suojapiirejä, niin savut tulevat vaffista. Tätähän toki tarkoititkin tuolla jännitteen notkahtamisella.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: vahvarille virtaa
Mikä on hyvin... sekin on suhteelsita, joskus aikoinaan ajoin 8" kupoleita päätteellä jolle virta tuli paukkulankaa pitkin, soihan se...AJ-330 kirjoitti:Itseasiassa soi aika pirun hyvin.. Laittakaa vaan niitä hitsikaapeleita. Käyttäköön kukin mitä parhaakseen näkee
Sitten vaihdoin kaapelin 21mm2 niin alkoi bassot tulemaan paljon paremmin mutta meitä on moneen lähtöön =)
Ja jos päätteen päällä lukee 1000w ei kerro että se on todelllista... =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: vahvarille virtaa
Jos sun vahvarin virtapiuha on tollasta siimaa. ni haaluunko ees tietää minkälaiset on sun piuhat subilta vahvarille?!?AJ-330 kirjoitti:Itseasiassa soi aika pirun hyvin.. Laittakaa vaan niitä hitsikaapeleita. Käyttäköön kukin mitä parhaakseen näkee
ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
Re: vahvarille virtaa
no on joo miulla on jo erkka sarjalle jtn 2mm piuhaa1m4s0 kirjoitti:Hommat kohallaan

ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
Re: vahvarille virtaa
nyt on sybi ja vahvari kotona. nyt vaan pitäs keksiä joku paikka mistä saa edullisesti 25-30mm virtapiuhan sille. kun noi hifi virtapiuhat on aika arvokkaita. hitsauskaapeli on halpaa mutta en ole löytäny mitää paikaa mistä pystyis tilamaan järkevän määrän kun ei ole tarvetta 100 metrille 

ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
EX: ford escort 1.6i 8v
Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
Re: vahvarille virtaa
Löytyy: virta-/maattokaapelia ( taipuisaa OFC-kuparia ) 25 qmm, roiskevesitiivis Mini-ANL-sulakerasia, 80A:n Mini-ANL-sulake.xr3ifreak kirjoitti:nyt on sybi ja vahvari kotona. nyt vaan pitäs keksiä joku paikka mistä saa edullisesti 25-30mm virtapiuhan sille. kun noi hifi virtapiuhat on aika arvokkaita. hitsauskaapeli on halpaa mutta en ole löytäny mitää paikaa mistä pystyis tilamaan järkevän määrän kun ei ole tarvetta 100 metrille

Torque Vectoring Control
Re: vahvarille virtaa
itte tilasin tuolta aikoinaan, minimitilaus 40e plus alvi eli 49,2 eurolla pitäis tilata minimissään, toimituskulut sisältyy hintaan...xr3ifreak kirjoitti:nyt vaan pitäs keksiä joku paikka mistä saa edullisesti 25-30mm virtapiuhan sille. kun noi hifi virtapiuhat on aika arvokkaita. hitsauskaapeli on halpaa mutta en ole löytäny mitää paikaa mistä pystyis tilamaan järkevän määrän kun ei ole tarvetta 100 metrille
http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001