Mahle/Saab, laatu???

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Mahle/Saab, laatu???

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Pari tuntia takaperin kävin jonkinlaiset jorinat Rallyracen kanssa, en siis vielä tilannut mitään, mutta kaipaan puoleettomia neuvoja.

Olen siis hommaamassa Mahle/Saab-mäntä/veivi sarjaa, MUTTA kuulemma niiden valu on nykyään huonontunut, ja eivät ole hyviä liikennevehkeeseen... Voiko ne muka ollla huonommat kun perus F-veivi/vakiomäntä kokoonpano? :roll:

Jotain tulevasta voisin mainita; aluksi mennään vakio ruiskulla, mutta myöhemmin tarkoitus on nostaa rajoitinta ylemmäs 7000rpm:n tuntumaan, loppuu tosiaan Mahleista kesto tuohon???

Kone johon näitä ollaan änkäämässä, ohc, 205-alakerta, 1,6 tanarinkansi, efi.

PS. Älkää kyselkö tässä vaiheessa tarkemmin tehoista, kun kantta ei ole vielä tehty. Ei sillä vakiokonetta tässä ei olla tekemässä, vaikka vaparina pysytäänkin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Mahle/Saab, laatu???

Viesti Kirjoittaja country sedan »

duckworth kirjoitti: Voiko ne muka ollla huonommat kun perus F-veivi/vakiomäntä kokoonpano? :roll:
Voi.
Noita kuplan mäntiä ei pitäis laittaa kuin niihin jokkis koneisiin, vieläkään ei saa halvalla hyviä.
Vaikka ei tehoista puhutakkaan, niin vakio männillä pärjää vaparissa kadulla hyvin.
Tai niin mulla oli joskus 20v sitten 140hv Tanen Efissä.
Omassa 300heppasessa turbo oharissa oli vakio F veivit ja YB:n männät. Rajoitin 6500, ei ongelmia.
Eikä noi F veivitkään ole sen kummemmin avain onneen, tulivat kaikkiin ohareihin -80 luvun alussa korvaamaan vanhat takoveivit. Arvatenkin tuotantokustannuksiltaan halvempina. Jostain vaan on tullut se tarina, että IS:n F-veivit ja männät olisi parempia kuin muut samanlaiset 205 vakio osat.

Tommonen 150hv katu moottori ei mitään ralliosia tarvi, jos taas meinaa vaparia vakavasti harrastaa niin sitten Wiseco/H-veivi setti ja YB:n teräs akseli. Niillä eväillä voi pyörittää 8k jatkuvaa ja 8,5k rajoitin. Tosin Efin imusarja on kokolailla viraton 6k jälkeen, menee läppärungot ostoslistalle.
Noi saabin veivi/kuplan mäntä viritykset on ajan ja rahan tuhlausta.
Panostat siihen kanteen, ammattimiehen tekemä isoventtiili kansi, fiksun kokoisilla kanavilla. Nokkaa vaihtamalla käy sitten ralli alakerran päällekin.
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mahle/Saab, laatu???

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Onko nämä uudet Mahlet sitten huonompia, kuin esim 5 vuotta sitten? Kuitenkin tälläkin foorumilla on puhuttu että orkkis männät/veivit kestää sen max. 7000rpm, ja Mahlet 7500 ja Wisecot sitten tuon kertomasi 8000.

Miksi niissä jokkisvehkeissä ei sitten käytetä ohc:n omia mäntiä ja kankia, jos Mahle/Saab on laadultaan huonompi vaihtoehto..?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Mahle/Saab, laatu???

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Tokko ne ainakaan parempia on kuin ennen.

Miksikö niitä kukaan käyttää, halpa hinta ja paino. Onhan ne kevyempiä kuin orkkis valumännät tai kunnon takoset. Johonkin jokkiskoneeseen varmaan saa ilmaisia kopukoita keveyden takia ja sillä huoltovälillä ei haittaa vaikka helmat halkeaa ja tapit taipuu.
Saabin veiveissä ei mitään vikaa ole, samanlaiset kuin oharin vanhemmat veivit, muutaman millin pidemmät joten ne matalatappisemmat kuplan männät asettuu paremmin.

Oli mullakin joskus saabin veivit ja kuplan männät turbo oharissa. Se oli sitä aikaa kun ajettiin kaasareilla ja jakaja sytkällä.

Edelleenkin, keskittyisin siihen kanteen..
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mahle/Saab, laatu???

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kanteen tullaan keskittymään, mutta kun alakerta joka tapauksessa remontoidaan ja porataan, niin samalla vaivalla sinne siirtyy uudet hilut, joten tuntuu oudolta että alkuperäisosia kalliimmat veivit ja männät kestää huonommin... Vai tarkoitatko tosiaan että kestävyys heikkenee entisestään verrattuna täysin vakio alakertaan??
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Mahle/Saab, laatu???

Viesti Kirjoittaja Gona »

Mites olis jos poraat lohkon 93mm ja laitat 2.8 V6 koneesta männät. Tämä edellyttää vakio kankien koneistusta männäntappi päästä sekä lohkon tason koneistusta. Kumminkin itsekkin pitänyt noita saabin/kuplan osia vähän sellaisena purkkapallona, varmasti toimivat ei siinä.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Mahle/Saab, laatu???

Viesti Kirjoittaja country sedan »

duckworth kirjoitti: Vai tarkoitatko tosiaan että kestävyys heikkenee entisestään verrattuna täysin vakio alakertaan??
Ei se ainakaan mäntien osalta parane.
Mutta hommaa ihmeessä semmoset mahlet, niin pääset suorittamaan tuomion ihan ite.
Kyllähän tuolla kokemuksella jo skeidan erottaa..?

Mun mielestä noilla kuplan männillä ei saavuta katumoottorissa yhtään mitään. Jos tykkäät niistä saabin veiveistä, niin hommaa sitten kuplan Wisecot. Ovat tosin 94mm, että normi 205 lohko alkaa olla jo limiitillä vaparinakin. Mutta ne ei olis edes kalliit, jos se ahistaa. Öbaut tupla hintaset noihin mahleen verrattuna, ja niitä et ajamalla riko.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mahle/Saab, laatu???

Viesti Kirjoittaja emax »

Nuo kuplan mahle/cima männät on alunperin tarkoitettu kuplan 40hv moottorin virimänniksi. Ja siinä ne palveleekin ihan hyvin kun tehoa saa jotain 120hv paikkeilla.

Ja itse asiassa nuo kuplan mahlet on halvemmat kuin ohc:n omat
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mahle/Saab, laatu???

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Okei, on kai se uskottava ettei Mahleilla tee mitään, kun näin moni sen varmistaa.. :)

Taidan tehdä seuraavasti; tilaan uudet männänrenkaat, ja ensimmäisen alikoonlakerit (rk sekä kk), kanteen nokkasarja, ja kanavien avarrus.
country sedan kirjoitti: Mutta hommaa ihmeessä semmoset mahlet, niin pääset suorittamaan tuomion ihan ite.
Kyllähän tuolla kokemuksella jo skeidan erottaa..?
Sanoinko jossain kohtaa olevani asiantuntija näissä, tai elvistelinkö? Se, että kyseenalaistan asian, ei ole tarkoitettu provosoimaan ketään. Neuvoja tässä vaan kyseltiin, ei muuta :wink:
Viimeksi muokannut duckworth, 04 Maalis 2012 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Mahle/Saab, laatu???

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Pitäiskö tuohon nyt kommentoida jotain vai olla hiljaa..
No, osien hankkiminenhan/käytännössä kokeilu on ainoa tapa varmistaa asia, jos et kerran puhetta usko.
Sen jälkimmäisen kommentin voit tulkita kuten haluat.
Vastaa Viestiin