06 Focuksen valot, miten säädetään?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
ohberka
Viestit: 49
Liittynyt: 14 Elo 2008 18:16

06 Focuksen valot, miten säädetään?

Viesti Kirjoittaja ohberka »

Katsaktuksessa sanottiin että kuskipuolen etuvalot on säädetty liian alas, miten säädän tämän. Löytyykö jostain ohjeet kuvineen miten se tehdään. En haluaisi koskea turhaan johonkin säätöön kun en tiedä miten se tehdään.
oukoskela
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Helmi 2012 10:37

Re: 06 Focuksen valot, miten säädetään?

Viesti Kirjoittaja oukoskela »

ohberka kirjoitti:Katsaktuksessa sanottiin että kuskipuolen etuvalot on säädetty liian alas, miten säädän tämän. Löytyykö jostain ohjeet kuvineen miten se tehdään. En haluaisi koskea turhaan johonkin säätöön kun en tiedä miten se tehdään.
Ootko tarkistanut, että joku ei ole asentanut polttimonvaihdon yhteydessä koko pakettia virheellisesti kiinni ? Polttimo väärin asennettu ? Tai että molemmat valojen tasonsäädöt pelaa (vasen ja oikea) ? Vaikea uskoa, että suht. nuoressa autossa olisi säädöt siirtynyt. Tietty jos autolla on kolhastu jotain..

Valoja voi säätää kahdesta ruuvista, jotka ovat sen ison kiinnitysruuvin molemmin puolin (ylöspäin näkyvät ja uloin on kauempana). En ole koskaan itse säätänyt niitä, joten joudut tarkistamaan että onko säätö erillinen molemmille polttimoille. Vaikeinta on saada valokeila oikeaan tasoon ilman mitään apuvälineitä, joita korjaamoista löytyy. Nykyään kun katsastus on kallista ja jos ero on pieni, niin kauniisti pyytämällä joku jopa saattaisi säätää .. vitsi vitsi.. :roll:
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 06 Focuksen valot, miten säädetään?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Toimiiko se korkeussäätö? Kun harvoinhan (=milloinkaan?) noita tarvii säädellä ja varsinkin niin että ne olisi samalla säädetty eri korkeuksiin niin toi kuulostaisi aika vahvasti risalta säätömoottorilta. Vaiva on aika yleinen monessakin nykyautossa ja useisiin - kuten muistaakseni tohonkin, en jaksa selvittää - autoihin pitää vaihtaa samantien koko umpio.

Ainakaan saman ikäisen Fiestan umpio ei maksa merkkiliikkeessä kuin jonkun 20% enempi kuin tarvike ja jos umpion vaihdoksi menee niin suosittelen ehdottomasti orkkista. Pelaan työkseni noiden kamojen kanssa ja ne halvet Depot ja TYCit (Tunnetaan myös nimellä motonetvalot) o aikamoista kuraa :-|
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
ohberka
Viestit: 49
Liittynyt: 14 Elo 2008 18:16

Re: 06 Focuksen valot, miten säädetään?

Viesti Kirjoittaja ohberka »

korkeussäätö toimii, valot on laitettu oikein kiinni polttimovaihdon jälkeen. Koko valoumpio on vaihdettu pari vuotta sitten korjaamolla, sen jälkeen on tullut kaksi kertaa katsastuksessa sanomista. Ei muuteen haittaa minua mutta turhaa että kuskinpuoleinen valo on liian alhaalla nyt kun on talvi ja haluaisi nähdä mahdollisimman kauas.

(jos säätömoottori olisi rikki olisi kyllä tullut enemmän ongelmia katsastuksessa, ovat aina ainakin minulle tarkistaneet että ne toimii)
oukoskela
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Helmi 2012 10:37

Re: 06 Focuksen valot, miten säädetään?

Viesti Kirjoittaja oukoskela »

ohberka kirjoitti:korkeussäätö toimii, valot on laitettu oikein kiinni polttimovaihdon jälkeen. Koko valoumpio on vaihdettu pari vuotta sitten korjaamolla, sen jälkeen on tullut kaksi kertaa katsastuksessa sanomista. Ei muuteen haittaa minua mutta turhaa että kuskinpuoleinen valo on liian alhaalla nyt kun on talvi ja haluaisi nähdä mahdollisimman kauas.

(jos säätömoottori olisi rikki olisi kyllä tullut enemmän ongelmia katsastuksessa, ovat aina ainakin minulle tarkistaneet että ne toimii)
Eikö toi ole sit selvä sössintä siellä korjaamolla ? Ilmeisesti ovat säätäneet alkujaan huonosti siellä, mutta sen verran vähän, että olet päässyt katsastuksesta läpi .. uudehkolla autolla. Ilmeisesti rajapyykki on saavutettu :wink:
Muinoin toi oli hyvä "syy" saada tilastot näyttämään hyvältä :lol: Nykyään sitä ei taideta niin paljon suosia, kun rahaa tulee muutenkin paljon, ja on jopa säädetty jos on ollut pieni heitto :shock:

Kannattais käyttää pikahuollossa, koska valon säätäminen ilman oikeaa laitetta ei johda yleensä toivottuun lopputulokseen.

Pienenä vinkkinä, että olisit voinut heti kertoa "koko" tarinan, niin tämä turha arvuuttelu olisi jäänyt pois.
ohberka
Viestit: 49
Liittynyt: 14 Elo 2008 18:16

Re: 06 Focuksen valot, miten säädetään?

Viesti Kirjoittaja ohberka »

oukoskela kirjoitti:Pienenä vinkkinä, että olisit voinut heti kertoa "koko" tarinan, niin tämä turha arvuuttelu olisi jäänyt pois.
olisit vain vastannut minun kysymykseen, eli mistä säädetään. En kysynyt syytä siihen miksi se voi olla on vääriin säädetty enkä kysynyt mitään muutakaan, vain ja ainoastaan halusin tietää mistä säädetään.
oukoskela
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Helmi 2012 10:37

Re: 06 Focuksen valot, miten säädetään?

Viesti Kirjoittaja oukoskela »

ohberka kirjoitti: olisit vain vastannut minun kysymykseen, eli mistä säädetään. En kysynyt syytä siihen miksi se voi olla on vääriin säädetty enkä kysynyt mitään muutakaan, vain ja ainoastaan halusin tietää mistä säädetään.
No kun ei voi koskaan tietää, että mikä on henkilön tietämystaso. Jos kerran noin hyvin tiedät, niin olisit varmaan osannut tuon pienen yksityiskohdan itsekin selvittää ja varmaan olet senkin ymmärtänyt, että miten vaikea on saada levelit kohdille "musta tuntuu" -menetelmällä. Kiitokset vaan sinullekin neuvoista.

Taitaa olla parempi pitää läppää kii näillä foorumeilla. Fiksummat tuntuu näin tekevänkin, joten eiköhän tää ole nyt tässä 8)
ohberka
Viestit: 49
Liittynyt: 14 Elo 2008 18:16

Re: 06 Focuksen valot, miten säädetään?

Viesti Kirjoittaja ohberka »

oukoskela kirjoitti: No kun ei voi koskaan tietää, että mikä on henkilön tietämystaso. Jos kerran noin hyvin tiedät, niin olisit varmaan osannut tuon pienen yksityiskohdan itsekin selvittää ja varmaan olet senkin ymmärtänyt, että miten vaikea on saada levelit kohdille "musta tuntuu" -menetelmällä. Kiitokset vaan sinullekin neuvoista.

Taitaa olla parempi pitää läppää kii näillä foorumeilla. Fiksummat tuntuu näin tekevänkin, joten eiköhän tää ole nyt tässä 8)
En edes tiedä mitä tähän sanoisi...
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: 06 Focuksen valot, miten säädetään?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Eipä olis ollu eka kerta, kun joku haluaa "säätää" valoja kun säätömoottori on paskana. Olettamuksena tuon ikäsessä on lamput tehtaan jäljiltä, vois kait sen mainita jos on vaihdettu ja on ollu vaihdon jälkeen säädöt päin persettä? Eikä siellä nyt montaa mahdollisuutta säätämiseen oo, jos viittii vähän kattoo. :lol:
ohberka
Viestit: 49
Liittynyt: 14 Elo 2008 18:16

Re: 06 Focuksen valot, miten säädetään?

Viesti Kirjoittaja ohberka »

pyydään kovasti anteeksi että edes kysyin, tottakai minun olisi pitänyt kertoa koko tarinan ja koska tiedän kaiken minun olisi tietysti pitänyt löytää se itse.
Vastaa Viestiin