Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Terve,
Tämä tarina alkoi noin kuukausi takaperin, kun hehkun varoitusvalo alkoi vilkkua. RS-huollossa Tampereella todettiin EGR:n vikakoodin olevan päällä, venttiilin vaihto töineen 600€. Päätin jättää väliin, koska on noita ennenkin putsattu kuntoon. Välipäivinä vein lomaillessani kärryn pikkupajalle venan putsaukseen ja vaihdettiinpa samalla jarrupalojakin.
Auto toimi tämän jälkeen pari päivää moitteetta, oikeastaan paremmin kuin moitteetta. Tuntui, että mylly vähän kuin heräsi uudelleen eloon. Sitten alkoi tämä nykytys. Luulin aluksi, että se johtui kylmäkäynnistyksestä, mutta tilanne itseasiassa paheni kun kone lämpesi. Ja jättipä vekotin tiellekin kerran pohjosen reisulla, tosin pienen odottelun jälkeen lähti kyllä taas nätisti käymään.
Oireena siis jatkuva nykiminen matka-ajossa pintakaasulla. Huomaa ehkä parhaiten niin, että päästää kaasun hetkeksi ja painaa sitä kevyesti uudelleen: tuntuu kuin kone tukehtuisi. Nykiminen on paikoiten jopa niin kovaa, että jäisellä tiellä kuulee kuinka etupyörät jäävät hetkeksi luokkoon. Tätä tapahtuu eniten 1800-2000 kierroksen alueella ja sen allekin, mutta isommilla kierroksilla ongelmaa ei ole.
Foorumilla on aiheesta useitakin ketjuja, mutta vain harvassa on saatu aikaan jokin ratkaisu. Ensimmäisenä joka paikassa ehdotellaan suuttimia -> helvetin kallista eikä läheskään aina ole korjannut ongelmaa. Seuraavana ovat vuorossa juurikin EGR, korkeapainepumppu tai kampi-akselin asentoanturi. Myös imuilma ja polttoainevuodot tuntuvat olevan yleisiä arvauksia sekä sokerina pohjalla vääntyneet kiertokanget ja useisiin tonneihin nousseet korjaussummat. Jos jolla kulla on nyt omakohtaista kokemusta sitä mikä tätä aiheuttaa eli mikä on ollut oikea root cause sinun tapauksessasi niin ole hyvä ja jaa tietosi tänne.
Eli kysyisin neuvoa, että mitä seuraavaksi? Persaukisena en haluaisi maksella merkkiliikkeen vianhausta, kun tuntuu ettei ne osaa muuta kuin vaihtaa osan kerrallaan ja toivoa, että vika korjaantuu. Ja kaikki tuon systeemin osat tuntuu maksavan hunajaa. Pitäisikö vaan suosiolla vaihtaa se EGR vaikka sen vikakoodi ei enää olekaan päällä eli tuota vilkkuvaa hehkun valoa ei ole näkynyt viimeaikoina. Voiko olla, että venttiili ei lähes tukkoon asti karstaantuneena aiheuttanut tuota nykimistä, mutta nyt putsattuna sitten aiheuttaa??
Kaikki vinkit tarpeeseen!
Tämä tarina alkoi noin kuukausi takaperin, kun hehkun varoitusvalo alkoi vilkkua. RS-huollossa Tampereella todettiin EGR:n vikakoodin olevan päällä, venttiilin vaihto töineen 600€. Päätin jättää väliin, koska on noita ennenkin putsattu kuntoon. Välipäivinä vein lomaillessani kärryn pikkupajalle venan putsaukseen ja vaihdettiinpa samalla jarrupalojakin.
Auto toimi tämän jälkeen pari päivää moitteetta, oikeastaan paremmin kuin moitteetta. Tuntui, että mylly vähän kuin heräsi uudelleen eloon. Sitten alkoi tämä nykytys. Luulin aluksi, että se johtui kylmäkäynnistyksestä, mutta tilanne itseasiassa paheni kun kone lämpesi. Ja jättipä vekotin tiellekin kerran pohjosen reisulla, tosin pienen odottelun jälkeen lähti kyllä taas nätisti käymään.
Oireena siis jatkuva nykiminen matka-ajossa pintakaasulla. Huomaa ehkä parhaiten niin, että päästää kaasun hetkeksi ja painaa sitä kevyesti uudelleen: tuntuu kuin kone tukehtuisi. Nykiminen on paikoiten jopa niin kovaa, että jäisellä tiellä kuulee kuinka etupyörät jäävät hetkeksi luokkoon. Tätä tapahtuu eniten 1800-2000 kierroksen alueella ja sen allekin, mutta isommilla kierroksilla ongelmaa ei ole.
Foorumilla on aiheesta useitakin ketjuja, mutta vain harvassa on saatu aikaan jokin ratkaisu. Ensimmäisenä joka paikassa ehdotellaan suuttimia -> helvetin kallista eikä läheskään aina ole korjannut ongelmaa. Seuraavana ovat vuorossa juurikin EGR, korkeapainepumppu tai kampi-akselin asentoanturi. Myös imuilma ja polttoainevuodot tuntuvat olevan yleisiä arvauksia sekä sokerina pohjalla vääntyneet kiertokanget ja useisiin tonneihin nousseet korjaussummat. Jos jolla kulla on nyt omakohtaista kokemusta sitä mikä tätä aiheuttaa eli mikä on ollut oikea root cause sinun tapauksessasi niin ole hyvä ja jaa tietosi tänne.
Eli kysyisin neuvoa, että mitä seuraavaksi? Persaukisena en haluaisi maksella merkkiliikkeen vianhausta, kun tuntuu ettei ne osaa muuta kuin vaihtaa osan kerrallaan ja toivoa, että vika korjaantuu. Ja kaikki tuon systeemin osat tuntuu maksavan hunajaa. Pitäisikö vaan suosiolla vaihtaa se EGR vaikka sen vikakoodi ei enää olekaan päällä eli tuota vilkkuvaa hehkun valoa ei ole näkynyt viimeaikoina. Voiko olla, että venttiili ei lähes tukkoon asti karstaantuneena aiheuttanut tuota nykimistä, mutta nyt putsattuna sitten aiheuttaa??
Kaikki vinkit tarpeeseen!
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Eikös niitä omakohtaisia kokemuksia ole jaettu jo juurikin niihin useampaankin keskusteluun, joita jo olet läpi kahlannut? Sieltä ne kaikki vinkitkin jo löytyvät.
Ei kukaan voi sanoa mikä juuri sinun yksilöäsi vaivaa, voi vain antaa valistuneita arvauksia ja omakohtaisia kokemuksia oman auton vaivasta ja sen ratkaisusta. Joskus se voi olla ne suuttimet ja joskus se kampiakselin vaihto, halusit tai et.
Minun omakohtainen kokemukseni nykimisestä ja sen korjaamisesta on se, että nykiminen loppui kun vaihdettiin turbon letkut (ilmavuoto). Edellinen omistaja oli vaihdattanut jo ne suuttimet, ilman apua.
Voihan vika kai olla jopa niin yksinkertainen kuin likaiset/hapettuneet/huonosti kiinni olevat suuttimien johdot?
Tämä siis omakohtainen kokemukseni, josta voi olla apua tai sitten ei.
Ei kukaan voi sanoa mikä juuri sinun yksilöäsi vaivaa, voi vain antaa valistuneita arvauksia ja omakohtaisia kokemuksia oman auton vaivasta ja sen ratkaisusta. Joskus se voi olla ne suuttimet ja joskus se kampiakselin vaihto, halusit tai et.
Minun omakohtainen kokemukseni nykimisestä ja sen korjaamisesta on se, että nykiminen loppui kun vaihdettiin turbon letkut (ilmavuoto). Edellinen omistaja oli vaihdattanut jo ne suuttimet, ilman apua.
Voihan vika kai olla jopa niin yksinkertainen kuin likaiset/hapettuneet/huonosti kiinni olevat suuttimien johdot?
Tämä siis omakohtainen kokemukseni, josta voi olla apua tai sitten ei.
Focus 1,6 ecoboost -11 ** MYYTY
S-Max 1.8 tdci -08 ** MYYTY
Mondeo STW 1.8 tdci -09 ** MYYTY
Focus HB 1.6 -00 ** MYYTY
Mondeo STW 2.0 tdci -02 ** MYYTY
Mondeo STW 1.8 td -97 ** MYYTY
Sierra STW 1.6 ** MYYTY
S-Max 1.8 tdci -08 ** MYYTY
Mondeo STW 1.8 tdci -09 ** MYYTY
Focus HB 1.6 -00 ** MYYTY
Mondeo STW 2.0 tdci -02 ** MYYTY
Mondeo STW 1.8 td -97 ** MYYTY
Sierra STW 1.6 ** MYYTY
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Hiukan päivitystä. Eli nyt on etsitty ilma/nafta vuotoja tuloksetta. Ennen kuin päätettiin alkaa vaihtaan osia niin päätettiin kokeilla egr:n tulppaus. Kas kummaa, nykiminen loppui kuin seinään. Eli putsattu venttiili paikallistettu vian aiheuttajaksi. Tyhjäkäynti parani mielestäni, nykiminen tosiaan poistui ja alavääntöä löytyy taas.
Mutta mutta...ajelin noin 100km ja nyt kojelautaan syttyi moottorin vikatilan valo. Pikaisen guuglaamisen perusteella voidaan olettaa, että tuo valo syttyy EGR:n tulppaamisen takia JOS auto on ns. EUR4 speksin mukainen. Mistä tiedän onko kärry EUR3 vai EUR4? Siihen en löytänyt vastausta äkkiseltään ja tällä hetkellä en ole auton lähettyvillä, joten en pääse pellin allekaan kurkkaamaan. Kärry on Saksan tuontia ja ainakaan hiukkassuodatinta siinä ei taida olla.
Mutta mutta...ajelin noin 100km ja nyt kojelautaan syttyi moottorin vikatilan valo. Pikaisen guuglaamisen perusteella voidaan olettaa, että tuo valo syttyy EGR:n tulppaamisen takia JOS auto on ns. EUR4 speksin mukainen. Mistä tiedän onko kärry EUR3 vai EUR4? Siihen en löytänyt vastausta äkkiseltään ja tällä hetkellä en ole auton lähettyvillä, joten en pääse pellin allekaan kurkkaamaan. Kärry on Saksan tuontia ja ainakaan hiukkassuodatinta siinä ei taida olla.
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Euro 3 egr on vain alipaineohjattu ja euro 4:ssa on myös sähköliitin.. Ebay:stä esim löytyy siihen tarkoitukseen valmiita laippoja jolla saa egr:n pois pelistä ilman vikavaloja.. Laipassa tulee olla reikä ja ohjeita kyllä netistä löytyy jos itse haluaa tehdä.. Nii ja jos autosi -06 niin se on euro 4
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Jep, näinhän se on. EUR4 kone ja ilmeisesti paine-eroanturi egrventtiilissä kertoo ECU:lle, että ilma ei kulje ja moottorin vikavalo syttyy. Nollattiin tuo valo ja näyttää siltä, että sen jälkeen autolla voi ajaa muutaman kymmenen kilometriä ennen kuin valo syttyy uudestaan. Siispä jätän EGR:n uusimatta ja ennen leimauttaamista nollaan koodit. Meneekö näin vai voiko pompata tuon takia leimalta.
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Ei pomppaa leimalta jos vain vikakoodi ei ilmesty itse katsastuksessa tai ole valmiiksi muistissa ennen katsastusta.
Kannattaa irroittaa se EGR ja puhdistaa paskat sieltä sekä sitten voidella liikkuvat osat, niin todennäköisesti ajat seuraavat 50tkm ilman vikavaloa.
Ei ole hankala homma vaikka autojen kanssa et olisi hirveästi tekemisissä ollutkaan.
Vertauksena voisin sanoa että jos onnistuu imuriin pölypussin vaihto, niin onnistuu tuo EGR:n irroitus ja puhdistuskin.
Kannattaa irroittaa se EGR ja puhdistaa paskat sieltä sekä sitten voidella liikkuvat osat, niin todennäköisesti ajat seuraavat 50tkm ilman vikavaloa.
Ei ole hankala homma vaikka autojen kanssa et olisi hirveästi tekemisissä ollutkaan.
Vertauksena voisin sanoa että jos onnistuu imuriin pölypussin vaihto, niin onnistuu tuo EGR:n irroitus ja puhdistuskin.
Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Jep, ongelma onkin se, että se vena tosiaan putsattiin ensimmäisenä toimenpiteenä ja sen jälkeen ongelmat vasta paheni. Nyt tulppauksen jäljeen yhteensä n.350km ilman mitään ongelmia.
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Mun moka.. Näin siinä käy kun kiireessä asioita hoitaa 

Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Täälläkin pintakaasulla (n. 2000rpm) nykivä 96kW automaatti Mondeo.
Minulle vaihdettiin dieselpumppuun IMV-solenoidi, koska commonrailin paine vaihteli suuresti.
-> ei apua
Viikonloppuna taidan yrittaa irrottaa tuon EGR-venttiilin. EGR on kyllä jo tulpattu aikanaan Ford-huollon toimesta, mutta uskomattomalla purkkavirityksella.
Jotenkin on semmonen tuntuma, että näitä nykivä mondeoita on pikkasen vaille v*tusti, mutta kellään ei oikein viat tule korjatuksi...?
Minulle vaihdettiin dieselpumppuun IMV-solenoidi, koska commonrailin paine vaihteli suuresti.
-> ei apua
Viikonloppuna taidan yrittaa irrottaa tuon EGR-venttiilin. EGR on kyllä jo tulpattu aikanaan Ford-huollon toimesta, mutta uskomattomalla purkkavirityksella.
Jotenkin on semmonen tuntuma, että näitä nykivä mondeoita on pikkasen vaille v*tusti, mutta kellään ei oikein viat tule korjatuksi...?
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Kaikilla merkeillä, niin dieselillä kuin bensallakin pyörivät ennemmin tai myöhemmin alkavat pintakaasulla nykiä ja suurimmassa osassa syyllinen on maailman turhin keksintö EGR.
Vaihtoehtoina on joko EGR:n puhdistus, uuden osto tai disablointi.
Vaihtoehtoina on joko EGR:n puhdistus, uuden osto tai disablointi.
Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Kyllä, ja automaattivaihteisessa autossa EGR:n vaikutus on vielä suurempi, sillä ajo tapahtuu yleensä aina suht pienillä kierroksilla.
En perhana saanu EGR-venaa pois kun se kasimillin kanta ois tarvinnu pienen kulman räikkään.
En perhana saanu EGR-venaa pois kun se kasimillin kanta ois tarvinnu pienen kulman räikkään.
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Sen verran omalta osalta päivitystä, että pari tankkia naftaa on nyt mennyt ja n. 1500km ilman ongelmia. Eli kyllä mulla taisi auttaa tuo tulppa. Lisäksi lainasin kaverilta OBD-lukijan, jolla saa nollattua vikakoodit ja moottorinmerkkivalon. Autolla ajelee 30-150km nollauksen jälkeen ennen kuin valo syttyy uudestaan, joten voinee huoletta käyttää myös leimalla vaikka tulppa onkin!
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
EGR tuli eilen putsattua ja olihan se aikalailla töhnän peitossa. Samalla otin Ford-huollon tekemän purkkaviritys laipan pois.
Aivan ku olis vähän parantunu auton kulku, mutta nykii edelleenkin jonkin verran. Seuraavaks varmaan pitäs lukea vikakoodeja ja tutkia ilmamassamittarin toiminta. Jokin aika sitten sen kyllä putsailin, mutta ei vaikuttanut mihinkään.
Aivan ku olis vähän parantunu auton kulku, mutta nykii edelleenkin jonkin verran. Seuraavaks varmaan pitäs lukea vikakoodeja ja tutkia ilmamassamittarin toiminta. Jokin aika sitten sen kyllä putsailin, mutta ei vaikuttanut mihinkään.
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Terve,
tarkista ennen katsastukseen ajamista, tulevatko vikakoodit kuitenkin heti vai vasta siinä vaiheessa, kun moottorimerkkivalo syttyy. Luulen (=en tiedä) että vikakoodi ei heti sytytä merkkivaloa vaan systeemi seurailee aikansa, poistuuko vikokoodi vai ei. Katsastusmieshän ei kai katsele merkkivaloa vaan vikakoodena....
tarkista ennen katsastukseen ajamista, tulevatko vikakoodit kuitenkin heti vai vasta siinä vaiheessa, kun moottorimerkkivalo syttyy. Luulen (=en tiedä) että vikakoodi ei heti sytytä merkkivaloa vaan systeemi seurailee aikansa, poistuuko vikokoodi vai ei. Katsastusmieshän ei kai katsele merkkivaloa vaan vikakoodena....
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Eikös tuo OBD-testi koske vain bensa-autoja?
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Ei vaan koskee kaikkia oliko 2002 vai 2003 vuonna tai myöhemmin rekisteröityjä.glo kirjoitti:Eikös tuo OBD-testi koske vain bensa-autoja?
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
2005 vuoden 2.0 tdci focuksessa oli täsmälleen samat oireet kuin aloittajalla. Egr:n tulppaus poisti nykimisen, mutta vikakoodi tuli aina päälle.
Pitkän kaivelun jälkeen ko. moottoriin löytyi tehtaan korjausohje, Egr:n vaihto uuteen, vahvemmalla moottorilla olevaan malliin JA ecun softan päivitys. Sen jälkeen ei ole nykinyt tippaakaan. Oliskohan uudessa softassa vähennetty egr:n käyttöä pintakaasulla tai sitten seosta säädetty johonkin suuntaan.
Pitkän kaivelun jälkeen ko. moottoriin löytyi tehtaan korjausohje, Egr:n vaihto uuteen, vahvemmalla moottorilla olevaan malliin JA ecun softan päivitys. Sen jälkeen ei ole nykinyt tippaakaan. Oliskohan uudessa softassa vähennetty egr:n käyttöä pintakaasulla tai sitten seosta säädetty johonkin suuntaan.
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
obd testi tuli
bensat 01 uudemmat
ja
diiselit 04 uudemmat
bensat 01 uudemmat
ja
diiselit 04 uudemmat
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
eOBD pistoke tuli diisseleihin pakolliseksi 2004, bensoihin tuolloin 2001.
Edelleenkään diisselistä ei oteta OBD testiä.
Edelleenkään diisselistä ei oteta OBD testiä.
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Seison korjattuna, tasa-arvo tullut myöhässä.
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Tapiiri,
Millähän varaosakoodilla tuollainen "vahvempi" venttiili löytyy? Entä mikä sen softa version pitäisi olla, että paranee? Ajattelin kokeilla josko saisin itse vaihdettua senventtiilin nyt ilmojen lämmittyä näin ihan kotipihassa.
Millähän varaosakoodilla tuollainen "vahvempi" venttiili löytyy? Entä mikä sen softa version pitäisi olla, että paranee? Ajattelin kokeilla josko saisin itse vaihdettua senventtiilin nyt ilmojen lämmittyä näin ihan kotipihassa.
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Jokos extremist on saanut Mondeonsa kuntoon?
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Tere,
Eipä ole vieläkään kunnossa. En edes aio tuota EGR:ää vaihtaa jos vaan ei pomppaa leimalta. Sen verran paremmin se toimii että voin kerran viikossa lukaista nuo koodit ja sillä varmistua ettei EML:n taakse ilmesty muuta kuin tuo P0401. Nykimisen loppuminen vaan toi pienemmät ongelmat esiin. Eli lämpöjen sahailua ja välillä pientä keittelyä sekä jokin varsin vittumainen sivuääni kiihdytettäessä tai kun on enempi vääntöä käytössä. Noin kierrosalueella 1800-2200 tuo ilmenee joskus matalammallakin. Tyhjäkäynnillä apukuskinpuolella moottoria käyntiääni on selkeästi erilainen, epäilen valitettavasti vesipumppua (eikös se ole tällä puolen konetta) tai sitten ketjun kiristimiä tai jotain laakeria. Kallista hommaa varmaankin tuon korjailu melkein riippumatta mikä siellä hajalla on...
Eipä ole vieläkään kunnossa. En edes aio tuota EGR:ää vaihtaa jos vaan ei pomppaa leimalta. Sen verran paremmin se toimii että voin kerran viikossa lukaista nuo koodit ja sillä varmistua ettei EML:n taakse ilmesty muuta kuin tuo P0401. Nykimisen loppuminen vaan toi pienemmät ongelmat esiin. Eli lämpöjen sahailua ja välillä pientä keittelyä sekä jokin varsin vittumainen sivuääni kiihdytettäessä tai kun on enempi vääntöä käytössä. Noin kierrosalueella 1800-2200 tuo ilmenee joskus matalammallakin. Tyhjäkäynnillä apukuskinpuolella moottoria käyntiääni on selkeästi erilainen, epäilen valitettavasti vesipumppua (eikös se ole tällä puolen konetta) tai sitten ketjun kiristimiä tai jotain laakeria. Kallista hommaa varmaankin tuon korjailu melkein riippumatta mikä siellä hajalla on...
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Täältä löytyy lisätietoa tuosta Focuksen ongelmasta: http://www.cmaxownersclub.co.uk/howto/H ... conomy.asp
Tuo sama ei kyllä taida päteä -06 mondeoon, taitaa olla alipainetoiminen EGR? Tai jos ei olekaan, niin Focuksessa EGR:n vaihto vaati PCM:n uudelleen ohjelmoinnin, EGR pitää kalibroida, koska se on sähkötoiminen.
Tuo sama ei kyllä taida päteä -06 mondeoon, taitaa olla alipainetoiminen EGR? Tai jos ei olekaan, niin Focuksessa EGR:n vaihto vaati PCM:n uudelleen ohjelmoinnin, EGR pitää kalibroida, koska se on sähkötoiminen.
Re: Mondeo -06 130hv TDCI nykii pintakaasulla
Moro,
Kyllä se sähköinen taitaa olla. Eli ei siis taida edes vaihto onnistua kotikonstein. Sinne menee taas yksi 500€...
Kyllä se sähköinen taitaa olla. Eli ei siis taida edes vaihto onnistua kotikonstein. Sinne menee taas yksi 500€...
