Sierra kytkinongelma (ei irroita)
Sierra kytkinongelma (ei irroita)
Olin ajamassa ja pysähdyin liikennevaloihin, kun sitten valot vaihtuivat vihreäksi niin ei vaihde enää mennyt päälle. Kytkinpoljin tuntuu suhteellisen normaalilta tai ei ainakaan ole ihan veltto vaan nousee polkemisen jälkeen normaalisti yläasentoon. Kun auto on sammuksissa niin vaihde menee ihan normaalisti päälle.
Kysyisin, että mikä voisi olla vian syy tai onko ideaa mistä lähteä syytä etsimään.
Mielessä kävi, että olisiko kytkinvaijeri poikki, mutta olisiko poljin silloin ihan "löysä"? Tai mitkä oireet olisivat jos automaattisäätö olisi pois paikaltaan tai rikki? Vai onko kenties ongelma jossain laakereissa tai levyissä?
Auto on Sierra 2.0 dohc.
Kysyisin, että mikä voisi olla vian syy tai onko ideaa mistä lähteä syytä etsimään.
Mielessä kävi, että olisiko kytkinvaijeri poikki, mutta olisiko poljin silloin ihan "löysä"? Tai mitkä oireet olisivat jos automaattisäätö olisi pois paikaltaan tai rikki? Vai onko kenties ongelma jossain laakereissa tai levyissä?
Auto on Sierra 2.0 dohc.
Re: Sierra kytkinongelma (ei irroita)
Arvauksen puolelle menee, vaijeri poikki ja palautusjousi pitää polkimen ylhäällä..Sierran kytkin nyt vaan on semmonen, ettei jalkaprässiä tarvii treenaa, ku oikeella..., vitsi vitsi.., annan puheenvuoron viisaammille.. 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra kytkinongelma (ei irroita)
Kyllähän vaihteen pitäisi mennä päälle vaikka kytkin ei irrottaisikaan.
Noh jokatapauksessa, mulla on vähän samaa ongelmaa volkkarissa, ja joku ehdotti että kytkinakseli voisi olla ruosteessa, joten se jumittaa kytkintä...
tiedä sitten, mutta kun valutin litran öljyä pois, ja laitoin kaks litraa tilalle, niin nyt ei ole jääny kytkin irtoamatta...
Noh jokatapauksessa, mulla on vähän samaa ongelmaa volkkarissa, ja joku ehdotti että kytkinakseli voisi olla ruosteessa, joten se jumittaa kytkintä...
tiedä sitten, mutta kun valutin litran öljyä pois, ja laitoin kaks litraa tilalle, niin nyt ei ole jääny kytkin irtoamatta...
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierra kytkinongelma (ei irroita)
Sierrassa on aika usein vikana automaattisäätö, jos ei mene ykkönen/pakki päälle, mutta liikkeelle lähdön jälkeen muut pykälät toimii.. Osat ei oo kalliita merkkiliikkeessäkään, muistaakseni parisen kymppiä maksoi automaattisäädön osat kun viimeksi ostin. Ja helpohkot vaihtaa, jotkut on saaneet polkimet paikoillaankin osat vaihdettua, mutta mun mielestä on helpoin ja nopein kun irroittaa polkimet (kytkin ja jarrupoljin on ns. samaa pakettia, neljällä pultilla tulipellissä kiinni ja yks ylös kojelautaan päin, jarrupolkimen tangossa on sokka, ja kytkin vaijeri irtoo helposti sormilla polkimesta, kun tukee polkimen yläasentoonsa, pääsee kääntämään automaattisäädön puolikuuta eteenpäin, jolloin vaijerin voi nostaa pois paikaltaan. Sitten polkimet käteen, sokka irti akselista, kytkin poljin irti ja osat vaihtoon+kasaus, nopea homma.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 14 Loka 2010 21:33
- Paikkakunta: Ii
Re: Sierra kytkinongelma (ei irroita)
Kannattaa katsoa ensimmäisenä liikuttaako vaijeri kytkimen käpälää. Eli menet auton alle ja käsket kaverin polkemaan kytkintä ja katsot että se käpälä varmasti liikkuu. Jos ei niin vaijeri poikki tai kytkinpolkimen automaattisäätö sökö. Mulla oli samanlaista vikaa kun vaihteiston akseli oli ruosteessa ja vaikka paineasetelma aukas niin kytkinlevy ei kumminkaan irrottanu vauhtipyörästä.
Re: Sierra kytkinongelma (ei irroita)
Taisin joskus vastailla samanlaiseen ongelmaan jollekin toiselle männä vuosina.
Oma dokki sierra käyttäyti sillain, että en meinannut mennä vaihteet silmään kun koitti lähteen liikkeelle. Ajossa toimi jotekin, mut ei hyvin. NO loota pois, asetelma ja levy pois. HA levyn "tuuletus urat" oli 450 TKm jälkeenkin näkyvissä. Mutta vauhtipyörän päässä oleva silmälaakeri oli tohjona.
Sen kun vaihtoi niin johan toimii.
Oma dokki sierra käyttäyti sillain, että en meinannut mennä vaihteet silmään kun koitti lähteen liikkeelle. Ajossa toimi jotekin, mut ei hyvin. NO loota pois, asetelma ja levy pois. HA levyn "tuuletus urat" oli 450 TKm jälkeenkin näkyvissä. Mutta vauhtipyörän päässä oleva silmälaakeri oli tohjona.

Re: Sierra kytkinongelma (ei irroita)
Joo kyllähän se kytkimen käpälä liikkui eli vika on kytkimen päässä. Luultavasti sitten menee kytkinasetelma vaihtoon. Taitaa vaan käydä remontti niin kalliiksi, ettei kannata kun samalla rahalla saa autoakin vaihdettua. Toki voi olla kyseessä myös rasvaranteen mainitsema vika.
Mutta kiitoksia kuitenkin vastaajille.
Mutta kiitoksia kuitenkin vastaajille.
Re: Sierra kytkinongelma (ei irroita)
ei nyt kytkinremontin takia kannata autoa vaihtaa
Kytkinpaketti Ford DOHC 84-1323 Sierra 2,0-DOCH 89->93 [1989 - 1993] 108.31 €
ja jos ei ite viitsi laitella, niin työt ehkä keskimäärin 100e tohon päälle?
Kytkinpaketti Ford DOHC 84-1323 Sierra 2,0-DOCH 89->93 [1989 - 1993] 108.31 €
ja jos ei ite viitsi laitella, niin työt ehkä keskimäärin 100e tohon päälle?
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta