Scorpio '90 (2l DOHC, A4LD) perä vollottaa (ja vetareista)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
patokaa

Scorpio '90 (2l DOHC, A4LD) perä vollottaa (ja vetareista)

Viesti Kirjoittaja patokaa »

Näitä ketjuja täällä jonnunverran sierrasta löytyykin, mutta scorpionissa taitaa olla vähän erilainen perä kun sierrassa..? Ainakin tässä on se tasauspyörästön luistorajoitin, tiiä onko mitään apua.

Ongelma: Perästä kuuluva vollotus. Ostin auton n. puolivuotta sitten, silloin ajelin sen P-Savosta tänne Uudellemaalle, ja tuolla matkalla aloin kuunnella, että jos mankka ei ollut päällä, perän vollotus kuului siinä 80-100km/h tunnissa HIEMAN. Nyt, puolivuotta ja noin 2500km myöhemmin huutaa jo siihen malliin etten enää mielellään pitemmälle reissulle lähe kun alkaa päässäkin ulvoa... Sitten vähän äänen ominaisuuksia. Vollotuksen taajuus kasvaa sitämyöten miten kelaa vauhtia lisää, nykyään alkaa jo 40 kieppeillä. Ei siis muutu vaihteiden vaihtuessa. Kun kaasun nostaa, ääni lakkaa kokonaan (huom. automaatti, eli ei varsinaisesti moottorijarruta vaan ainakin taajamanopeuksissa ottaa vedon veks). Voimakkaimmillaan ääni on hieman vedättäessä, tasakaasulla kuuluu mutta voimistuu kevyessä kiihdytyksessä. Täyskaasulla en nyt mene vannomaan onko ääni voimakkaampi kun huomio keskittyy hurjaan kiihtymiseen :mrgreen: Tuskin siis ainakaan voimakkaampi, kun ei ole erityisesti kiinnittänyt huomiota. Ei muutu kaartaessa. Perässä on öljyä, kardaanissa ei tuntuvia välyksiä.

Talven pidän tuota vehjettä nyt seisomassa, ja laittelen tallissa kesää varten. Kiire siis ei ole kova, mutta rahaa en mielelläni ylimääräistä liikaa laittaisi kun tossa on vähän muutakin työmaata. Siispä mitä kannattaisi ensiksi kokeilla? Voisko olla esim. (kardaanin) kannatinlaakeri, vai pitäskö suosiolla vaihtaa koko perämurikka?

Sitten vielä bonuskysymyksenä vetareiden irrottamisesta. Ulommat suojakumit (siis vetarien) on molemmista hajalla, oli jo ostaessa. Viime katsastuksessa (6/2011) niistä sanottiin. Nyt ensimmäistä kertaa kuluneella viikolla pääsin laittamaan auton pukkien päälle; ne on ihan kahtia! Olleet varmaan jo pitkään. On vaan ruuvit aika happamia. Laitoin heti CRC:t, annoin yön vaikuttaa, laitoin vielä seuraavana päivänä uudet ja yritin vähän aukoa, eivät hievahdakaan. Mitenhän noi sais aukeemaan? On torxeilla, niin ei viiti hirveen väkisin vääntääkään kun menee äkkiä kannat pyöreiks... Ei suinkaan muuten vetarit tollain voi ääntää, miten yllä kuvailtu?
Meca
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Maalis 2005 23:18

Re: Scorpio '90 (2l DOHC, A4LD) perä vollottaa (ja vetareista)

Viesti Kirjoittaja Meca »

Perä siellä luultavasti vollottaa ja helpoimmalla/halvimmalla pääsee kun sen vaihtaa ehjään.

Vetarien pultteja en itse ole saanut auki muuten kuin lyöntimeisselillä. Torx-hylsy pitää olla laatutavaraa, halpissarjojen avaimella särkee pultin varmasti. Jos pultin kanta menee pyöreäksi, voi pulttiin hitsata mutterin päähän ja vääntää siitä. Mutta kasaus ehjillä pulteilla.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Scorpio '90 (2l DOHC, A4LD) perä vollottaa (ja vetareista)

Viesti Kirjoittaja Tekno »

iskumeisseli ja kunnon leka

edit: oho, oliki jo mainittu :D
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Vastaa Viestiin