Aattelin että aihe sopii paremmin tähän Autoilu -puolelle kuin tuonne vapaaseen sanaan. Eikä aiheesta keskustelua tältä palstalta löytynytkään.
Eli haussa on navigaattori, vaatimuksina näytön koko 5 tuumaa, kaistaopastus, suomen kieliset valikot ja puhe ja päivä/yö asetus (eli valon himmennys). Edullinenkin tietysti saisi olla, valmistajalla ei ole merkitystä.
Tomtom xxl:ää olen ajatellut hankkivani mutta siitäkin on monen hintaista mallia. Ja ihmeen vaikeasti selvitettävä asia, ainakin googlen avulla, on tuo puhekieli.
Minkäslaisia mielipiteitä seurakunnalla on asiasta?
Navigaattori haussa
Re: Navigaattori haussa
Empä ole ikinä törmännyt Suomesta ostettuun naviin jonka valikot ja opasteet eivät olisi Suomeksi.EskoS kirjoitti:Tomtom xxl:ää olen ajatellut hankkivani mutta siitäkin on monen hintaista mallia. Ja ihmeen vaikeasti selvitettävä asia, ainakin googlen avulla, on tuo puhekieli.
EDIT: Olempa. Se oli Blaukkarin DIN mankka navigoinnilla ja vuosi oli 2003. Mutta en sen jälkeen.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
tomtom on mielestäni helpompi käyttää mutta
karttojen päivitys on sitä ja tätä, navigon on
parempi karttojen osalta ( Navtech)
ja kumpikin puhuu suomea, tomtom
kyllä virolaisella korostuksella
karttojen päivitys on sitä ja tätä, navigon on
parempi karttojen osalta ( Navtech)
ja kumpikin puhuu suomea, tomtom
kyllä virolaisella korostuksella
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Usein laitteiden hintaeroista ison osan ratkaisee karttojen laajuus. Skandinavian kartoilla varustettu on selkeästi halvempi kuin vastaava vaikka koko euroopan kartat sisältävä laite.
Käytettävyydessä olen itse tykännyt mio:n laitteista. Nyt tulin navigonin kanssa juuri kotiin Varsova-Liettua akselilta. Varsovassa (navi ostettu 2010 keväällä "uusimmilla kartoilla") pelasi aika hyvin paitsi että uuden reitin laskeminen tarvittaessa kovinkin hektisessä liikenteessä kesti liian kauan. Kaunasissa taas sekoili oikein urakalla. Ilman pahvikarttaa ei olisi pärjännyt koska ajo-ohjeet sisälsivät suurimmaksi osaksi yksisuuntaisia väärään suuntaan, kävelykatuja sekä umpikujia. Kaupungin keskustaankin olisi ajattanut peltojen kautta
Tomtomkin löytyy mutta siihen en ole oikein tykästynyt. Nopeasti kyllä korjaa reitin tarvittaessa mutta kun johonkin on tottunut niin toinen tuntuu aina vieraalta.
Paras navini on kuitenkin tämä http://www.viestin.fi/tuotteita/ammatti ... aattori-7/. Tavallinen henkilöautoilija ei tuollaista tarvitse mutta surkeaa kosketusnäyttöä lukuunottamatta jo kohtuullisen asiallinen laite.
Käytettävyydessä olen itse tykännyt mio:n laitteista. Nyt tulin navigonin kanssa juuri kotiin Varsova-Liettua akselilta. Varsovassa (navi ostettu 2010 keväällä "uusimmilla kartoilla") pelasi aika hyvin paitsi että uuden reitin laskeminen tarvittaessa kovinkin hektisessä liikenteessä kesti liian kauan. Kaunasissa taas sekoili oikein urakalla. Ilman pahvikarttaa ei olisi pärjännyt koska ajo-ohjeet sisälsivät suurimmaksi osaksi yksisuuntaisia väärään suuntaan, kävelykatuja sekä umpikujia. Kaupungin keskustaankin olisi ajattanut peltojen kautta

Tomtomkin löytyy mutta siihen en ole oikein tykästynyt. Nopeasti kyllä korjaa reitin tarvittaessa mutta kun johonkin on tottunut niin toinen tuntuu aina vieraalta.
Paras navini on kuitenkin tämä http://www.viestin.fi/tuotteita/ammatti ... aattori-7/. Tavallinen henkilöautoilija ei tuollaista tarvitse mutta surkeaa kosketusnäyttöä lukuunottamatta jo kohtuullisen asiallinen laite.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Itsellä Tompan se ihan hinnat-alkaen One V3 Scandinavia ja kyllä tuo on hintansa jo haukkunut kummasti tuokin. Sen verran monasti on opastanut allekirjoittaneen kohteeseen ihan oikein että jos vain kartat pitä ajantasalla, niin tuolla kyllä pärjää 
Toinen aina-mukana -vaihtoehtoni onkin Nokian N8. Tuossa kartat ovat ilmaisia ympäri pallon, sisältä kaistaopastukset ja kaikki. Ja mitä noita olen Tompan kanssa rinnakkain ajanut, niin eipä tuo reittivalinnoissakaan kyllä jälkeen ole jäänyt. Joissain kohdin Tompan kartta kun on jo ollut hieman Out-Of-Date (päivitykset "vain" 4x vuodessa), on Nokialainen routannut suoraan kohteeseen, uutta, oikeaa reittiä 8)

Toinen aina-mukana -vaihtoehtoni onkin Nokian N8. Tuossa kartat ovat ilmaisia ympäri pallon, sisältä kaistaopastukset ja kaikki. Ja mitä noita olen Tompan kanssa rinnakkain ajanut, niin eipä tuo reittivalinnoissakaan kyllä jälkeen ole jäänyt. Joissain kohdin Tompan kartta kun on jo ollut hieman Out-Of-Date (päivitykset "vain" 4x vuodessa), on Nokialainen routannut suoraan kohteeseen, uutta, oikeaa reittiä 8)
Citroën C5 2.0HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09
Tuli pistettyä Gigantista tilaukseen Tomtom XXL, verkkokaupassa on ainakin vielä toimituskulut 0e. Hintaa vehkeellä 99e, kertoilen tänne myöhemmin tuntoja kun on päässyt kokeilemaan kunnolla.
Tomtomin sivuilta ilmeni että laitetta käyttöönotettaessa saa yhden ilmaisen karttapäivityksen.
Tollanen 7 tuuman navikaattori oliskin muuten ollut jo aika hieno, sijoituspaikka saattas olla henkilöautossa hieman hakusassa
Toi puhelimen navigointi ei vakuuttanut, tosin kokeiltu vanhalla 5800 noksulla. Sen mukaan oltiin välillä Egyptissä ajelemassa
En nähnyt pyramideja kuitenkaan... Eihän tuota toki N8:aan voi laitteena verrata.
Tomtomin sivuilta ilmeni että laitetta käyttöönotettaessa saa yhden ilmaisen karttapäivityksen.
Tollanen 7 tuuman navikaattori oliskin muuten ollut jo aika hieno, sijoituspaikka saattas olla henkilöautossa hieman hakusassa

Toi puhelimen navigointi ei vakuuttanut, tosin kokeiltu vanhalla 5800 noksulla. Sen mukaan oltiin välillä Egyptissä ajelemassa