Terve,
autoni on Ford Escort 1.8TD vm.1997, ajettu 288000km.
Autossa on kaksi sähkövikaa:
1) Kun vilkun laittaa päälle, menee pitkätkin valot helposti päälle.
2) Lähivalot ei pala viiksen ollessa "0" -asennossa. Kun valot kytkee viiksestä päälle, lähivalot, parkkivalot ja pitkät valot toimivat ok.
Epäilin tietysti viiksivikaa. Ostin viikset Motonetistä ja vaihdoin. Sähkövika 1 tuli kuntoon. Mutta vika 2 ei tullut kuntoon.
Sitten kokeilin vaihtaa pitkien valojen releen lähivalojen releen paikalle. Releiden tyyppimerkkinnät olivat täsmälleen samanlaiset. Ei auttanut. Vika 2 on ja pysyy.
Etsintä tältä foorumilta toi osumia sulakerasiavikoihin.
Onko vielä muita tarkastettavia asioita, ennenkuin alkaa sulakerasiaa purkamaan esiin ja juottamaan ?
Katsastus on heinäkuun lopussa. Tarviikohan ajovalomuistin (onko se oikea nimi ???) olla kunnossa, vai riittääkö että valot palaa kun ne viiksestä erikseen tilaa päälle ?
Escort 1997 ajovalojen vika
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Escort 1997 ajovalojen vika
ajovalomuistin ei tarvi toimia leimalla. Viittaa tosiaan sulakerasiavikaan, ensimmäisenä yleensä valomuisti häipyy, sitten tulee muita sähköongelmia.
Melkoinen seppä olet, jos meinaat ite rasian korjailla, näet sitten kun purat sen..
Melkoinen seppä olet, jos meinaat ite rasian korjailla, näet sitten kun purat sen..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Escort 1997 ajovalojen vika
Juotat vaan sen rasian, mulla ainakin auttoi kun juottelin(sama oire), ei sinällään paha rasti. Kävin läpi kaikki juotokset jotka oli levyjä erottamatta näkyvillä. Kunnon kolvi tietty pitä olla ja paljon tinaa
Siinä sulakekantojen vieressä oli huonoja juotoksia. Jos haluaa uutta vastaavan niin pitää vaikka tinaimurilla avata levyjä yhdistävien tappien juotokset (muutamia kymmeniä) jotta pääsee käsiksi kaikkiin juotoksiin. Mutta ehkä ekana jos juottaa kaikki helposti juotettavat ja kokeilee auttoiko.
Jos rasia on kastunut ja hapettunut, niin silloin ei mielestäni kannata juotella,tai ainakin pitää purkaa levyt irti toisistaan, poistaa kaikki hapettumat, tinata hapettuneet foliot ja suojat sitten lakalla.
Lisäksi kannattaa kattoo liitinten kunto, mulla oli eräs musta liitin jossa joku 4-6 nastaa (oisko punainen johto) liitin lämmennyt johto-osasta. Vähän santapaperilla tai pikkuviilalla hapettumia pois liitinpinnoista, jotenkin kiristää pinniä taivuttamalla tms ja tippa CRC:tä, noin pikafixinä.

Siinä sulakekantojen vieressä oli huonoja juotoksia. Jos haluaa uutta vastaavan niin pitää vaikka tinaimurilla avata levyjä yhdistävien tappien juotokset (muutamia kymmeniä) jotta pääsee käsiksi kaikkiin juotoksiin. Mutta ehkä ekana jos juottaa kaikki helposti juotettavat ja kokeilee auttoiko.
Jos rasia on kastunut ja hapettunut, niin silloin ei mielestäni kannata juotella,tai ainakin pitää purkaa levyt irti toisistaan, poistaa kaikki hapettumat, tinata hapettuneet foliot ja suojat sitten lakalla.
Lisäksi kannattaa kattoo liitinten kunto, mulla oli eräs musta liitin jossa joku 4-6 nastaa (oisko punainen johto) liitin lämmennyt johto-osasta. Vähän santapaperilla tai pikkuviilalla hapettumia pois liitinpinnoista, jotenkin kiristää pinniä taivuttamalla tms ja tippa CRC:tä, noin pikafixinä.
Escorteilla vuodesta 1992...
Re: Escort 1997 ajovalojen vika
No nyt toimii valot taas.
Vika oli yksinkertainen: yhden johtonipun liittimen nasta oli "kärynnyt" eikä siinä ollut enää kontaktia. Nasta oli tosi huonossa kunnossa, mutta laitoin tilalle vanhasta PC-virtalähteestä molex-liittimestä muokatun liitinnastan...
Sulakerasian irrotus oli itse asiassa kohtuullisen helppo homma ja johtonippujen liittimet oli fiksusti sellaisia ettei niitä saanut asennettua väärin.
Vika oli yksinkertainen: yhden johtonipun liittimen nasta oli "kärynnyt" eikä siinä ollut enää kontaktia. Nasta oli tosi huonossa kunnossa, mutta laitoin tilalle vanhasta PC-virtalähteestä molex-liittimestä muokatun liitinnastan...
Sulakerasian irrotus oli itse asiassa kohtuullisen helppo homma ja johtonippujen liittimet oli fiksusti sellaisia ettei niitä saanut asennettua väärin.
Re: Escort 1997 ajovalojen vika
Muistatko minkä värinen johto oli. Tarkoitus olisi tehdä juuri päinvastoin eli saada auto niin ettei valot syty automaattisesti. Tämä siksi että olis tarkoitus laittaa LED-päiväajovalot. Ja auto on Escort TD farkku -98.Endura-DE kirjoitti:No nyt toimii valot taas.
Vika oli yksinkertainen: yhden johtonipun liittimen nasta oli "kärynnyt" eikä siinä ollut enää kontaktia. Nasta oli tosi huonossa kunnossa, mutta laitoin tilalle vanhasta PC-virtalähteestä molex-liittimestä muokatun liitinnastan...
Sulakerasian irrotus oli itse asiassa kohtuullisen helppo homma ja johtonippujen liittimet oli fiksusti sellaisia ettei niitä saanut asennettua väärin.
Re: Escort 1997 ajovalojen vika
Ota huomiovalojen sulakkeet ja releet pois, pääset helpommalla kuin johtosarjoja pilkkomalla. Helpompi myös halutessaan palauttaa takaisin.esc0rt kirjoitti: Muistatko minkä värinen johto oli. Tarkoitus olisi tehdä juuri päinvastoin eli saada auto niin ettei valot syty automaattisesti. Tämä siksi että olis tarkoitus laittaa LED-päiväajovalot. Ja auto on Escort TD farkku -98.