Käytettiin tuo meidän farmarifokkeri huollossa, jossa huollettiin jarrut ja jarrupalat. Lisäksi huollossa vaihdettiin öljyt, öljytulppa ja öljynsuodatin (öljynä Ultra Extra synteettinen 5W/30) sekä jarrunesteet ja hoidettiin löysähkö jarru kuntoon.
Auton haettuani huomasin turbon olevan kadonnut ja kun kierrosluvut ylittivät 2000 rajan, alkoi ihmeellinen pyörivä surina kuulua konehuoneesta. Ajoin n. 7km lenkin taajama-alueella, testailin josko ääni katoaisi, mutta surina vaan jatkui. Vein fokkerin takaisin huoltoon, kuvailin ongelman ja sitten päätettiin huollon suorittaneen mekaanikkoharjoittelijan kanssa heittää pieni lenkki autolla. Huoltoa tehdessään hän ei ollut huomannut tällaista ääntä, mikä sinänsä on ihan ymmärrettävää hallin melussa. No sitten kävimme vielä hallityönjohtajan kanssa heittämässä lenkkiä, eikä hänkään oikein osannut sanoa missä vika. Huudatimme konetta vielä kertaalleen hallin puolella muutaman tovin ja koitimme paikallistaa vikaa, mutta tuloksetta. Tämän jälkeen minut ohjattiin merkkihuoltoon, jonne ajaessani (n. 2km matka) konehuoneesta alkoi kuulua kova nakutus. Ajelin matkan rauhakseltaan huollon pihaan ja jätin sen sinne tarkastettavaksi.
Merkkihuollosta sitten soitettiin seuraavana päivänä, että on suht vakavempi remppa edessä, nimittäin turbo on sanonut itsensä irti. Sitten kun saatiin öljypohja auki, ilmeni, että myös kiertokangen laakerit olivat väljät.
Nyt olemme etsimässä turbon rikkoutumisen aiheuttajaa, sillä öljyä on kuulemma ollut riittävästi huollon jälkeen ja epäillään, että öljyä olisi jossain vaiheessa ollut liian vähän, joka olisi sitten aiheuttanut tuon rikkoutumisen ajan oloon.
Ongelmana on se, ettei tuo öljyvalo ole ainakaan palanut kertaakaan, ja öljytkin on vaihdettu 170 tkm kohdalla. Autolla lasissa siis 182tkm tällä hetkellä.
Mistä voisi johtua? Epäilimme myös, että jos huollon aikana on käynyt inhmillinen moka öljynvaihdon yhteydessä, että konetta on käytetty öljyttä (jolloin vahinko olisi heti tapahtunut).
Ja olisiko nuo kiertokangen laakerit sitten voineet löystyä sillä matkalla, joka huollon jälkeen on autolla ajettu (n. 10 km kokonaisuudessaan)?
Onko kiertokangen laakereiden irroittaminen/näkeminen millainen projekti kooltaan?
-06 Focus 1.8 TDci turbon ja koneen rikkoutuminen
Re: -06 Focus 1.8 TDci turbon ja koneen rikkoutuminen
Kuinka usein olet huoltojen välillä tarkistanut öljyn määrän?
Toimiiko öljynpainevalo?
Jos laakerit olisi mennyt viimeisimmän vaihdon jälkeen, niin sitä metallipurua olisi pitänyt näkyä ja kulumisjälkien oltava todella karkeita?
Toimiiko öljynpainevalo?
Jos laakerit olisi mennyt viimeisimmän vaihdon jälkeen, niin sitä metallipurua olisi pitänyt näkyä ja kulumisjälkien oltava todella karkeita?
Re: -06 Focus 1.8 TDci turbon ja koneen rikkoutuminen
Öljyn määrää ei ole tarkistettu kovinkaan montaa kertaa (1-2 maksimissaan) ja öljynpainevalo on toiminut moitteetta.Fiestalla kirjoitti:Kuinka usein olet huoltojen välillä tarkistanut öljyn määrän?
Toimiiko öljynpainevalo?
Jos laakerit olisi mennyt viimeisimmän vaihdon jälkeen, niin sitä metallipurua olisi pitänyt näkyä ja kulumisjälkien oltava todella karkeita?
Kulumisjälkiä ei ole kukaan nähnyt, huollossa ovat "käsikopelolla" tarkastaneet niiden olevan löysällä. Myöskään mitään metallipurua ei ole taidettu etsiä..
Re: -06 Focus 1.8 TDci turbon ja koneen rikkoutuminen
taitaavat olla huoltamon pojat rikkoneet autosi